تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 08
محققان ژاپنی، اخیراً مقاله‌ای را در مجله iScience منتشر کرده و برای اولین بار، نشان داده‌اند که جنین پستانداران می‌تواند در فضا رشد کند.

شفا آنلاین>عمومی>آن‌ها با تبدیل سلول‌های کشت‌شده جنین موش در مراحل اولیه به بلاستوسیست (سلول‌هایی که جنین و جفت را تشکیل می‌دهند) در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، اثبات کرده‌اند که گرانش تأثیر قابل‌توجهی روی تشکیل بلاستوسیست ندارد.

به گزارش شفا آنلاین: در سال ۲۰۱۶، گروهی از محققان چینی ۶ هزار جنین را با ماهواره به فضا فرستادند و تأیید کردند که به مرحله بلاستوسیست رسیده‌اند. اما این پژوهش، تنها در زمینه حصول اطمینان از رشد جنین‌ها بود.

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، به نحوه رشد جنین هم توجه شده است. محققان می‌خواستند بدانند که میکروگرانش باعث ایجاد مشکل می‌شود یا خیر. طبق نتایج، مشکل خاصی در رشد جنین دیده نشده است.

این تیم، از آزمایشی برای بررسی رشد جنین انسان در غیاب گرانش استفاده کرده‌اند.

طبق گفته تروهیکو واکایاما، یکی از نویسندگان مقاله، هدف این تحقیق بررسی ایمن بودن بارداری انسان در فضا است: «ما در حال انجام تحقیقاتی هستیم تا مطمئن شویم که در زمان سفر به مریخ، می‌توانیم با خیال راحت بچه‌دار شویم.»

دانشمندان دستگاه جدیدی ساخته‌اند که فضانوردان می‌توانند به کمک آن سلول‌ها را تحت میکروگرانش کشت کنند.

پس از گذشت ۴ روز، جنین‌ها در مواد شیمیایی قرار داده شده و به زمین فرستاده شدند. پس از تجزیه و تحلیل بلاستوسیست‌ها در آزمایشگاه، محققان هیچ تغییر قابل توجهی در DNA جنین‌ها پیدا نکردند.

میزان بقای جنین‌های رشدیافته در فضا، به اندازه گروه کنترل روی زمین نبود؛ اما جنین‌های کشت‌شده در شرایط میکروگرانش به بلاستوسیست‌هایی با تعداد سلول‌های طبیعی تبدیل شدند.