کد خبر: ۳۳۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 07
صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران
سعیده صالح‌ غفاری با تاکید بر اینکه خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نباید رها شوند گفت: اهمیت سلامت روان خانواده، کمتر از مسیر توانبخشی کودکان دارای اوتیسم نیست.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با بیان این که خانواده‌های اوتیسم در معرض آسیب‌های جدی روان هستند گفت: اهمیت سلامت روان خانواده، کمتر از مسیر توانبخشی کودکان دارای اوتیسم نیست. ما در انجمن اوتیسم ایران از ابتدای سال تصمیم گرفتیم مسیر توانبخشی را در شرایطی شروع کنیم که در کنار آن سلامت روان خانواده نیز ارزیابی شده و والدین جلسات مشاوره روانشناسی دریافت کنند و به صورت دوره‌ای این ارزیابی انجام شود.

به گزارش شفا آنلاین:سعیده صالح‌ غفاری با تاکید بر اینکه خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نباید رها شوند گفت: اهمیت سلامت روان خانواده، کمتر از مسیر توانبخشی کودکان دارای اوتیسم نیست. ما در انجمن اوتیسم ایران از ابتدای سال تصمیم گرفتیم مسیر توانبخشی را در شرایطی شروع کنیم که در کنار آن سلامت روان خانواده نیز ارزیابی شده و والدین جلسات مشاوره روانشناسی دریافت کنند و به صورت دوره‌ای این ارزیابی انجام شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: با حامیان ضرورت این موضوع را مطرح کردیم و در بسته حمایتی، مسیر توانبخشی سلامت روان خانواده قرار گرفت، بنابراین خانواده این بیماران با حمایت ۹۰ درصدی می‌توانند وارد فرایند سلامت روان شده و مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی دریافت کنند. در حال حاضر این خدمت به والدین دارای کودکان زیر هفت سال طیف اوتیسم و گروه‌های سنی دیگر داده می‌شود، برای استفاده از این طرح لازم است شخص عضو انجمن اوتیسم ایران باشد و شرایط پیچیده دیگری نیازی نیست.

وی افزود: مسیر توانبخشی اهمیت زیادی در بهبود شرایط کودکان دارای اوتیسم دارد، به عبارت دیگر تشخیص و شروع به موقع کلاس‌های گفتار درمانی، کاردرمانی، رفتار درمانی و بازی درمانی می‌تواند شرایط بهتری را در آینده برای شخص دارای اوتیسم ایجاد کند اما، آنچه در این میان فراموش می‌شود نقش خانواده است زیرا شخص ساعت‌های محدودی را در کلاس‌های توانبخشی سپری می‌کند و ساعت‌های بیشتری را در کنار خانواده است، افراد دارای اوتیسم وابستگی‌های زیادی برای انجام کارهای روزانه دارند و به نوعی خانواده مراقب همیشگی شخص است و از تعویض لباس تا غذا خوردن را با کمک و همراهی خانواده انجام می‌دهد. این موضوع گاها تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند و خانواده‌های اوتیسم در معرض آسیب‌های جدی روان هستند.

صالح غفاری در پایان گفت: به‌ هم‌ریختگی‌های زیاد فرزندان اوتیسم در کنار نگرانی از آینده و منزوی شدن از اجتماع و محدود کردن ارتباطات اجتماعی همه و همه شرایط را برای خانواده سخت و سخت‌تر می‌کند، این در حالی است که آموزش‌های خانواده محور اثر مسیر توانبخشی را چند برابر می‌کند و این موضوع شرایطی را می‌طلبد که پدر و مادر، سلامت روان داشته باشند و در آرامش و امیدواری بتوانند این مسیر سخت را طی کنند. در شرایط برعکس نیز والدین می‌توانند اثر کلاس‌های توانبخشی را کم‌رنگ‌تر کنند. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: