کد خبر: ۳۳۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 06
دکتر شکیب الحق
ارتباط قطعی ویروس کرونا با دیابت هنوز به صورت کامل مشخص نیست اما میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در افراد مبتلا به دیابت به دلیل چاقی و فشارخون بیشتر از افراد غیر دیابتی می باشد.
شفا آنلاین>سلامت> بیماری دیابت به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک و مزمن با شیوعی رو به افزایش در جهان، ایجاد کننده عوارض خطرناک و ناتوان کننده ای مانند بیماری های قلبی و عروقی، درگیری عروق چشم، کلیه ها و سیستم عصبی به همراه عوارض بیماری های عفونی مرتبط با آن می باشد. دیابت شیرین زمانی در افراد ایجاد بیماری مزمن می کند که لوزالمعده توانایی تولید انسولین نداشته باشد یا بدن نتواند از انسولینی که تولید کرده است به خوبی استفاده کند .

عاملی که لزوم توجه جدی مسئولین بهداشتی و درمانی ، رسانه های حوزه سلامت و عموم مردم به این بیماری همزمان با آغاز هفته جهانی دیابت را سبب می شود این است که شایع ترین علامت این بیماری، بی علامتی است.

وضعیت ابتلا به دیابت در ایران و جهان

در چهار دهه گذشته تعداد بیماران دیابتی در جهان چهار برابر افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر از جمعیت بزرگسال جهان به دیابت مبتلا هستند و هر 8 ثانیه یک نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به دیابت از دنیا می روند. 75 درصد از جمعیت جهانی موارد ابتلا به دیابت در سن کار و فعالیت قرار دارند. از هر 10 نفر بزرگسال یک نفر و در افراد بالای 65 سال ، یک نفر از هر چهار نفر به دیابت نوع دوم مبتلا هستند. براساس آمارهای جهانی ، 80 درصد مبتلایان در کشور های فقیر و کمتر توسعه یافته زندگی می کنند. براساس مطالعات آینده پژوهی ، پیش بینی می شود تا 25 سال اینده شمار مبتلایان به دیابت به 700 میلیون نفر برسد.

در ایران بیش از 8 میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت زندگی می کنند که کمتر از 10 درصد آنها به دیابت نوع یک مبتلا هستند. تعداد مبتلایان در ایران در سه دهه اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده است که استان های هرمزگان، یزد ، مرکزی و قم بیشترین آمار ابتلا به دیابت را نشان می دهند.

نزدیک به 25 درصد از ایرانی هایی که به دیابت مبتلا هستند از بیماری خود آگاه نیستند. علاوه براین ، 80 درصد افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند. با آغاز همه گیری کرونا در جهان ، نزدیک به 22 درصد از قربانیان ویروس کرونا در ایران مبتلا به دیابت بوده اند که با افزایش واکسیناسیون این آمار کاهش پیدا کرده است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، ویروس کرونا در افراد مبتلا توانایی تخریب سلولهای بتای لوزالمعده و حتی گاها توانایی تبدیل سلولهای بتا به الفا را دارد که می تواند منجر به ایجاد هر دو نوع دیابت در افراد شود. علاوه بر این ، تجویز داروهای ضد التهاب کورتون مانند دگزامتازون با دوز بالا باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به کروناویروس شدید می شود که با کاهش دوز دارو بیمار دوباره به وضعیت قبلی باز می گردد.

ارتباط قطعی ویروس کرونا با دیابت هنوز به صورت کامل مشخص نیست اما میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در افراد مبتلا به دیابت به دلیل چاقی و فشارخون بیشتر از افراد غیر دیابتی می باشد. 65 درصد جمعیت ایران دارای اضافه وزن و چاقی هستند که به دلیل شیوه زندگی نادرست، پرخوری و استفاده از غذاهای پر کالری می باشد. میزان شیوع فشار خون نیز در کشور نزدیک به 30 درصد رسیده است.

مهمترین عوامل ایجاد کننده دیابت نوع دوم

    ژنتیک
    استرس مداوم در زندگی
    چاقی
    کم تحرکی
    اضافه وزن
    تغذیه نامناسب
    مصرف سیگار
    سن بالای 45 سال

شایع ترین علائم بیماری

    تکرر ادرار
    تشنگی
    کاهش وزن بدون علت
    تاری دید
    خستگی و گرسنگی
    بوی شیرین نفس
    لکه های تیره پوست اطراف گردن
    عفونت های مکرر
    خشکی دهان
    احساس گزگز پاها
    کرختی و سستی بدن

مراقبت و پایش مداوم از نیاز های بیماران دیابتی

در هفته جهانی دیابت فرصتی است تا تلاش و توجه ویژه ای به نیاز های بیماران دیابتی مانند تقویت پوشش بیمه ای جهت تهیه نوار کنترل قند خون و انسولین صورت پذیرد. علاوه بر این ، کاهش هزنیه های تست های آزمایشگاهی برای افراد بالای 45 سال جهت پایش و کنترل مداوم قند خون ضروری می باشد.

در افراد پایین 45 سال در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری دیابت، کم تحرکی ، فشارخون و چربی خون بالا باید به صورت سالانه از لحاظ قند خون مورد ارزیابی قرار گیرند. دیابت نوع دوم تا 50 درصد قابل پیشگیری است.

اگرچه بیماری دیابت می تواند همه خانواده ها را تحت تاثیر قرار دهد اما با تشخیص به موقع و مدیریت مناسب می توانیم از بروز عوارض دیابت مانند نارسایی کلیه ، نابینایی و قطع عضو پیشگیری کنیم. کافی است سبک زندگی سالم ، تحرک فیزیکی و خود مدیریتی را از طریق آموزش و پشتیبانی مداوم درون خود نهادینه کنیم.
دکترای میکروبیولوژی پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: