کد خبر: ۳۳۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 06
«صالح قاسمی» روز شنبه در بوشهر اظهار کرد: این سقط ها به دلایل مختلفی همچون باورهای نادرست، فرایندهای ناقص و خطاهای غربالگری شکل گرفته که تمرکز بر مدیریت این بحران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
شفا آنلاین>سلامت>دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: بر اساس آمار موجود، سالانه ۳۷۰ هزار سقط در کشور انجام می شود که فقط ۱۰ درصد آن غیرقانونی است.

به گزارش شفا آنلاین:«صالح قاسمی» روز شنبه در بوشهر اظهار کرد: این سقط ها به دلایل مختلفی همچون باورهای نادرست، فرایندهای ناقص و خطاهای غربالگری شکل گرفته که تمرکز بر مدیریت این بحران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی بیان کرد: تنها در شرایطی می توان به اقتصاد پویا فکر کرد که برای اصلاح ساختار جمعیتی برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ۱۱ سال گذشته ۵۹ تذکر و تاکید جدی در حوزه جمعیت داشتند که این رویکرد نشان می دهد جمعیت دغدغه مقام معظم رهبری است.

قاسمی ادامه داد: براساس دیدگاه دانشمندان جمعیت، نرخ رشد جمعیت عامل نرخ رشد اقتصادی است و فکر کردن به اقتصاد پویا بدون داشتن جمعیت جوان امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: آینده اقتدار جهانی در اختیار کشورهای دارای جمعیت بیشتر است که این مهم اهمیت رشد جمعیت را بیش از پیش نمایان کرده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور افزود: «نرخ رشد جمعیت» از ۳.۹ درصد اکنون به ۶ دهم درصد رسیده و با این رویکرد پیش بینی شده این شاخص در حوالی ۱۴۱۵ به صفر برسد و بعد از سال ۱۴۲۰ منفی شود.

وی بیان کرد: «نرخ باروی» نیز از ۶ فرزند به ۱.۶ فرزند رسیده به نحوی که به طور متوسط هر خانم در ایران کمتر از ۲ فرزند به دنیا می‌آورد.

وی تصریح کرد: ایران پایین ترین نرخ باروری در بین کشورهای مسلمان را دارد.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: اصلی ترین چالش نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور در ۲ دهه آینده سالخوردگی جمعیت است و کشور آمادگی مقابله با این بحران را ندارد.

قاسمی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی‌ها تا حدود ۲۰ سال آینده، بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور دارای سن بیش از ۶۰ سال خواهند بود که این آسیب جدی به ساختار کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ایران دیگر کشور جوان نیست و از آن به عنوان میانسال نامبرده می شود و «نرخ ناباروری» آن نیز به بالای ۲۰ درصد (یک پنجم زوج‌ها دارای اولاد نمی‌شوند) رسیده که بخشی از آن ناشی از نداشتن برنامه و بخشی از آن نیز در نبود پوشش بیمه ای مناسب رخ داده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور همچنین بیان کرد: نشست های ستاد جمعیت استان بوشهر به شکل مستمر برگزار می شود که عملکرد مدیریت ارشد استان در این زمینه جای تقدیر دارد.

وی افزود: در این نشست دستگاه‌ها باید رسالت و عملکرد خود را گزارش کنند و با دستگاه‌های کم کار برخورد شود.

قاسمی اظهار کرد: کارویژه و نقشه راه دستگاه‌ها باید در نشست ستاد جمعیت ترسیم شود تا اقدام عملیاتی لازم انجام شود.

وی افزود: پیوست های جمعیتی باید برای تمامی اقدام‌های دستگاهی مدنظر قرار گیرد و اولویت‌ها موثر در جمعیت مشخص شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: اصلاح نگرش در در حوزه جمعیت بسیار حائز اهمیت است که رسالت دستگاه‌های تبلیغی در این زمینه بسیار بالا است. / ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: