کد خبر: ۳۳۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 05
متاسفانه امسال به دلیل مشکلات ارزی به موقع ارز در اختیار این شرکت ها قرار نگرفته است و تولید شیرخشک با مشکل مواجه شده و با کمبود شیرخشک در کشور مواجه شدیم و سازمان غذا و دارو ملزم شده است به اینکه قسمتی از کمبودها را با ورادات جبران کند

شفا آنلاین>سلامت>نایب رییس انجمن داروسازان ایران،با بیان اینکه:« اگر بانک مرکزی و دولت می توانند ارز را برای واردات شیرخشک تامین کنند پس برای تولید شیرخشک نیز قادر به تامین ارز هستند» خاطر نشان کرد :«رییس سازمان غذا و دارو باید رسما عذرخواهی کند.او اگر حرفی را زده است باید اثبات کند و اسناد و مدارک را تحویل قوه قضاییه دهد تا پیگیری شود. اگر اسنادی موجود است چرا اسناد را ارائه نمی کنند؟»

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهدی پیرصالحی معاون اسبق سازمان غذا و دارو و نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری انجمن داروسازان ایران درباره کمبود شیرخشک در کشور گفت:« 5 شرکت تولید کننده شیرخشک در کشور داریم که ظرفیت تولید بیش از نیاز کشور را دارند و در سال های اخیر شیرخشک را به موقع تولید و توزیع می کردند و حتی مازاد بر نیاز کشور تولید داشتند و صادرات شیرخشک به کشورهای دیگر را داشتیم. متاسفانه امسال به دلیل مشکلات ارزی به موقع ارز در اختیار این شرکت ها قرار نگرفته است و تولید شیرخشک با مشکل مواجه شده و با کمبود شیرخشک در کشور مواجه شدیم و سازمان غذا و دارو ملزم شده است به اینکه قسمتی از کمبودها را با ورادات جبران کند.»


وی در ادامه گفت:« به دلیل کمبود شیرخشک فشار بر داروخانه ها وارد می کنند که با ثبت کد آی آر سی محصول را به مصرف کنندگان تحویل دهند که معضلاتی را ایجاد کرده است ازجمله اینکه مشکلات خوانش کد را داریم از طرف دیگر بسیاری از اتباعی که در ایران هستند کد ملی ندارند و داروخانه نمی تواند شیرخشک را به مادری که با فرزندش آمده و از اتباع است تحویل ندهد و چون تحویل شیرخشک با کد ملی ثبت می شود بعدا داروخانه با مشکل روبرو می شود.»


وی با تاکید بر اینکه باید قبل از بروز کمبود شیرخشک در کشور برنامه ریزی ها درست باشد گفت:« اگر بانک مرکزی و دولت می توانند ارز را برای واردات شیرخشک تامین کنند پس برای تولید شیرخشک نیز قادر به تامین ارز هستند. اگر ارز برای تولید شیرخشک به موقع تامین میشد با ارز کمتری می توانستیم نیاز کشور را برطرف کنیم اما امروز به دلیل کمبودها مجبوربه واردات هستیم البته باید شیرخشک های وارداتی توزیع شود و دید کیفیت شیرخشک وارداتی به چه صورتی است و آیا نوزادان با شیرخشک وارداتی سازگاری دارند یا خیر.»


وی خاطرنشان کرد:« برای جلوگیری از کمبود شیرخشک باید از قبل هم در برنامه ریزی ها، هم تامین ارز و هم قیمت گذاری مناسب صورت گیرد تا با کمبود شیرخشک مواجه نشویم.»


داروخانه ها قربانی سیاست های غلط دولت مردان

دکتر منفرد نایب رییس انجمن داروسازان ایران، در نشست خبری انجمن داروسازان ایران که روز گذشته(13 آبان ماه) برگزار شد، درباره مطالبات داروخانه ها از بیمه ها گفت:«در طول سالیان گذشته همیشه با سازمان های بیمه گر برای دریافت مطالباتمان درگیر بودیم و در ابتدای طرح دارویار برای خوش حسابی پول را به موقع پرداخت کردند و بعد از آن داروخانه ها را در یک باتلاقی انداختند و به حال خود رها کردند.»


وی در ادامه گفت:« اکنون در یک باتلاق دیگری داریم گیر می افتیم، طرف قراداد داروخانه ها سازمان های بیمه گر است و برای دریافت مطالبات مان دارند داروخانه ها را هل می دهند به سمت سازمان هدفمندی یارانه ها که هیچ قرادادی با آنها نداریم. مگر می شود اسناد یک داروخانه را در یک جای دیگری رقم بزنند و بعد بگویند طلب خود را از جای دیگری دریافت کنید؟ کجای دنیا چنین قانونی وجود دارد؟ کجا چنین چیزی مصوب شده است که امروز داروخانه داران بخواهند دنبال طلب خود در یک سازمان دیگری بروند؟ چرا داروخانه داران باید قربانی سیاست های غلط دولت مردان در سازمان های بیمه گر، سازمان برنامه و بودجه، در بانک مرکزی و سازمان های مرتبط باشند؟»


وی افزود:« سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح تقریبا تا اواخر تیرماه بدهی خود را با داروخانه ها تسویه کرده اند و بقیه بدهی خود را پرداخت نکرده اند. طلب داروخانه ها عین گوشت قیمه شده یعنی هر ماهی را تقسیم کرده اند به یک سهم ارز و یک سهم سازمان و یک سهم صعب العلاج، یکی را پرداخت می کنند دو تای دیگر را نمی دهند و واقعا ما در حساب و کتاب های داروخانه مانده ایم. این لطمه ای است که باعث می شود چک های داروخانه ها برگشت بخورد و تمام حساب های آنها مسدود شود و دیگر داروخانه ها نمی توانند بدهی خود به شرکت های پخش دارو را پرداخت کنند. بدحسابی سازمان های بیمه گر زنجیره تولید و تامین دارو، توزیع دارو و واردات دارو را هدف می گیرد.»


دکتر منفرد در مورد کمبود شیرخشک و فروش آن با کد ملی گفت:« طی مکاتبات مختلف به سازمان غذا و دارو اعلام کردیم طرحی که دکتر حیدر محمدی به عنوان رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت برای فروش شیرخشک پیشنهاد داده اند باعث تحمیل هزینه اضافی به داروخانه ها شده است و ما پول را باید خرج نرم افزار و سخت افزار و نیروی انسانی کنیم تا بتوانیم شیرخشک را تحویل بیمار دهیم این وسط حق العمل و دستمزد داروخانه ها چه می شود؟ آیا داروخانه ها را به بیگاری گرفته اند؟»

تعطیلی دو کارخانه تولید شیرخشک /رد اتهام قاچاق شیرخشک از سوی انجمن ها



وی گفت:« زمانی تولیدکنندگان شیرخشک پتانسیل تولید 110 میلیون قوطی شیرخشک را داشتند ولی متاسفانه حمایت نکردند و تولید ما در حد 60 میلیون باقی ماند و حتی می توانستیم صادرات شیرخشک را داشته باشیم اما امروزی که با شما صحبت می کنم دو کارخانه شیرخشک ما تعطیل شده است و سومین کارخانه هم در آستانه تعطیلی است. ما 30 میلیون قوطی شیرخشک تحویل مردم می دهیم.»


وی با رد قاچاق شیرخشک از سوی داروخانه ها گفت:« سازمان غذا و دار اگر میخواست برنامه ریزی کند و این قوانین را بگذارد که داروخانه ها تک فروشی کنند تا قاچاق نشود ما می پذیرفتیم. آن زمانی که شیر 60 میلیون تولید داشت باید فکر امروز را می کردند نه الان که 3 قوطی شیرخشک به داروخانه ها تحویل می دهند این 3 قوطی شیرخشک که دیگر قاچاق کردن ندارد. امروز که کار از کار گذشته است و کشور دچار کمبود شیرخشک شده است توپ را به زمین داروخانه داران می اندازند و آنها را مقصر قاچاق شیرخشک می دانند.»


وی درباره انتشار فایل صوتی که در آن رییس سازمان غذا و دارو دو انجمن را به قاچاق شیرخشک متهم کرده است، گفت:« رییس سازمان غذا و دارو باید رسما عذرخواهی کند اگر هم فایل صوتی را تایید می کند و حرفی را زده است باید اثبات کند و اسناد و مدارک را تحویل قوه قضاییه دهد تا پیگیری شود. اگر اسنادی موجود است چرا اسناد را ارائه نمی کنند؟ اگر جرمی اثبات نشده است چرا انجمن ها را متهم به قاچاق می کند؟»

یارانه شیرخشک به حساب سرپرست خانوار واریز شود

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه دکتر شهرام کلانتری خاندانی رییس انجمن داروسازان ایران درباره کمبود شیرخشک در کشور گفت:« با توجه به اینکه از اواسط سال گذشته تولید شیرخشک در کشور روند نزولی داشته است در داروخانه ها استوک بالایی از شیرخشک وجود نداشته که بحث قاچاق آن از سوی داروخانه ها مطرح شود. درباره فایل صوتی منتشر شده که در آن به دو انجمن اتهام واهی زده شده است ما هم مراتب اعتراضمان را به سازمان غذا و دارو اعلام کردیم و انجمن ها نیز پیگیری کردند.»


وی گفت:« طی مکاتبه ای از همه داروخانه های سراسر کشور درخواست کردیم که یک ماه این زحمتی که سازمان غذا و دارو علیرغم کم بودن مارجین سود شیرخشک و عدم وجود موازنه صحیح بین زحمت توزیع شیرخشک و سودی که برای آن در نظر گرفته شده وجود دارد، همکاری کنند و از آنها خواستیم از 20 مهرم ماه تا 20 آبان ماه به صورت پایلوت این کار را انجام دهند. امیدواریم دراین مدت یکی از دو پیشنهادی که انجمن داروسازان ایران به سازمان غذا و دارو داده است عملی شود که تاکید ما بر روی پیشنهاد افزایش مارجین دارو بوده و افزایش حاشیه سود توزیع شیرخشک است.»


وی افزود:« چون شیرخشک یک کالای سلامت محور است باید مشابه سایر داروها حاشیه سود برای توزیع خرده فروشی شیرخشک در داروخانه ها را به 15 درصد افزایش دهند. در مورد انجمن هایی که نسبت به آنها در فایل صوتی اتهام وارد شده است ما خواهش کردیم اگر سازمان قدم های موثری نسبت به تامین خواسته ها و مطالبات صنفی برداشت این را به فال نیک بگیریم و مسیر بهتر از شکایت را جلو ببریم.»


وی گفت:«پیشنهاد دیگر ما این است که ارز دولتی از شیرخشک برداشته شود و یارانه آن به حساب سرپرست خانواده واریز شود. ثبت احوال آمار آخرین فرزندان متولد شده را دارد چطور است که ما می توانیم یارانه نان را پرداخت کنیم ولی نمی توانیم یارانه شیرخشک را به حساب سرپرست خانوار واریز کنیم؟»

800 هزار مهاجر غیرقانونی افغان علت کمبود شیرخشک در سیستان و بلوچستان

دردسر الکترونیکی کردن فروش شیرخشک برای مناطق محروم

در ادامه دکتر ریگی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران درباره نایاب شدن شیرخشک در سیستان و بلوچستان گفت:« علت کمبود شیرخشک در استان سیستان و بلوچستان برخلاف اظهارات سازمان غذا و دارو قاچاق شیرخشک نیست و بررسی های میدانی از داروخانه ها مشخص کرد که داروخانه ها به هیچ عنوان شیرخشک را قاچاق نمی کنند. دلیل کمبود شیرخشک در استان ما این است که چیزی در حدود 700 تا 800 هزار نفر مهاجر غیرقانونی افغان داریم که فاقد کد وزارت کشور برای دریافت شیرخشک هستند. جلسه ای با انجمن داروسازان ایران و معاونت غذا و دارو و استانداری داشتیم قرار بر این شد این افراد و همچنین ایرانیانی که فاقد شناسنامه هستند یک کدی را اداره ثبت احوال به آنها دهد تا با این کد برایشان شیرخشک تخصیص داده شود البته هنوز این تصمیم اجرایی نشده است. »
وی در ادامه تاکید کرد:«برای ایرانی های استان سیستان و بلوچستان که شناسنامه دارند شیرخشک به اندازه کافی موجود است البته به صورت قطره چکانی توزیع می شود.»
وی گفت:« یکی از مهمترین مشکلات استان سیستان و بلوچستان نبود اینترنت در استان است در بسیاری از داروخانه هایی که خدمات ارائه می دهند بستر اینترنت برای آنها فراهم نیست مثلا در روستاهای نیک شهر اینترنت بسیار ضعیف است لذا مشکل عدم ثبت فروش شیرخشک با کد ملی وجود دارد. تصمیماتی که در تهران گرفته می شود باید طوری باشد که قابلیت اجرا برای کل کشور را داشته باشد یعنی داروخانه ای که در منطقه دورافتاده است و داروسازی که خدمت ارائه می دهد هم دیده شود.»

قاچاق شیرخشک به کشورهای همسایه

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه دکتر محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان ایران گفت:« ارز شیرخشک 4200 تومان است که این منجر می شود که متاسفانه برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی کشور که صنعت آنها وابستگی به شیرخشک دارد روی بیاورند به تهیه این کالا از داروخانه ها همچنین بسیاری از شیرینی فروشی ها به دلیل اینکه شیرخشک صنعتی بسیار گران است مبادرت به تهیه شیرخشک از داروخانه ها می کنند.»


وی در ادامه گفتک«در بحبوحه کمبود شیرخشک می توانید به سایت های مجازی مراجعه کنید قیمت عرضه شیرخشک که به شکل قاچاق از کشورهای همجوار به کشور وارد می شود چیزی حدود 700 تا 800 هزارتومان است لذا این ثابت می کند شیرخشکی که در کشر تولید می شود شاید با 10 تا 15 درصد قیمت واقعی عرضه می شود و در کشورهای همجوار بخصوص افغانستان به واسطه بحران های مالی که دارند بعضا دیده می شود که افاغنه مبادرت می کنند به تهیه شیرخشک و حتی شیرخشک را از شکل استاندارد خود خارج کرده و آن را داخل کیسه ریخته و به خارج از مرز قاچاق می کنند.»


وی گفت:« واقعیت این است الان ما دچار چند چالش هستیم یکی اینکه تولید شیرخشک در کشور کاهش پیدا کرده است، مسئله دیگر ارز 4200 تومانی شیرخشک است که منجر به ایجاد انگیزه برای یک عده فرصت طلب برای قاچاق شیرخشک شده است دیگر اینکه کشورهای دیگری مثل افغانستان که دچار بحران های غذایی هستند شیرخشک را از کشور قاچاق می کنند که مجموع این عوامل باعث بروز مشکل کمبود شیرخشک در کشور شده است.»
در ادامه دکتر کلانتری نیز در واکنش به اینکه گفته می شود شیرخشک در افغانستان کالای گرانی نیست، گفت:« اطلاعی از این موضوع نداریم که در افغانستان برای شیرخشک یارانه می دهند یا نه ولی در اینکه قیمت شیرخشک تولید داخل یک دهم کشورهای همجوار است که انگیزه کافی برای قاچاق معکوس و منفی به خارج از کشور را ایجاد می کند، شکی نیست. الزاما کالایی که از مرز ایران خارج می شود به مقصد کشور مجاور ممکن است خارج نشود و می تواند مقصد دیگری داشته باشد.» / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: