کد خبر: ۳۳۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 05
ارز تک نرخی راه نجات کمبودهای دارویی و شیرخشک است، ارز چند نرخی باعث کمبود و فساد در حوزه دارو بوده، منابع ارزی با اختلاف قیمت نیازمند نظارت و کنترل لازم بوده که زمان‌بر است.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف بوده و کمبود آنها در سال گذشته وجود داشت اکنون مشکلی از این نظر هم وجود ندارد اما بحث پیش‌بینی کمبود مهمتر از وجود دارو است که زنجیره همکاری از سوی بانک مرکزی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و تولیدکنندگان دارویی را می‌طلبد و باید پرداخت نقدینگی تسریع یابد تا اوضاع دارو بهتر شود، ارز تک نرخی راه نجات کمبودهای دارویی و شیرخشک است، ارز چند نرخی باعث کمبود و فساد در حوزه دارو بوده، منابع ارزی با اختلاف قیمت نیازمند نظارت و کنترل لازم بوده که زمان‌بر است.

به گزارش شفا آنلاین:محمد عبده‌زاده روز شنبه در نشست خبری در محل انجمن داروسازان ایران گفت: توزیع دارو همواره با نوساناتی همراه است، اکنون شرایط دارویی کشور از لحاظ تولید و توزیع در شرایط مطلوب است و کمبودها کمتر شده است، توزیع در برخی داروهای بیماران خاص در استان‌ها متفاوت بوده یا محدودیت هایی از سوی وزارت بهداشت وجود دارد اما نسبت به پارسال وضعیت دارویی بهتر شده و قابل قیاس نیست.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف بوده و کمبود آنها در سال گذشته وجود داشت اکنون مشکلی از این نظر هم وجود ندارد اما بحث پیش‌بینی کمبود مهمتر از وجود دارو است که زنجیره همکاری از سوی بانک مرکزی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و تولیدکنندگان دارویی را می‌طلبد و باید پرداخت نقدینگی تسریع یابد تا اوضاع دارو بهتر شود، ارز تک نرخی راه نجات کمبودهای دارویی و شیرخشک است، ارز چند نرخی باعث کمبود و فساد در حوزه دارو بوده، منابع ارزی با اختلاف قیمت نیازمند نظارت و کنترل لازم بوده که زمان‌بر است.

قاچاق شیرخشک از سوی داروخانه‌ها وجود ندارد

در ادامه شهرام کلانتری رئیس انجمن داروسازان ایران نیز گفت: بحث قاچاق شیرخشک از سوی برخی داروخانه‌ها کذب بوده و چنین چیزی وجود ندارد اما پیشنهاد می‌شود ارز شیرخشک آزاد و تک‌نرخی شود و یارانه آن به خانواده‌ها داده شود، قیمت شیر خشک در ایران یک دهم کشورهای همجوار بوده و این موضوع باعث قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به طرح دارویار افزود: از سوی مجلس شورای اسلامی ۶۹ هزار میلیارد تومان برای بودجه طرح دارویار به تصویب رسید و این میزان برای بخش دولتی و خصوصی مشخص نشده است، از سازمان غذا و دارو درخواست داریم نظرات کارشناسی در حوزه دارو را قبل از تصمیمات و مصوبات از سوی انجمن ها جویا شود تا مشکل در بدنه تولید و توزیع کمتر ایجاد شود.

افزایش ظرفیت تولید شیر خشک در کشور

علی پیرصالحی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست گفت: پنج شرکت تولیدکننده شیرخشک در کشور وجود دارد که از لحاظ ظرفیتی بیش از توان تولید دارند و تاکنون صادرات هم داشته است. امسال به دلیل اینکه ارز به موقع در اختیار آنها قرار نگرفته باعث ایجاد کمبود شیرخشک شد، به همین خاطر سازمان غذا و دارو ملزم به تامین قسمتی از کمبود شیرخشک از طریق واردات شده است و داروخانه‌ها نیز باید بر اساس سقف تعیین شده شیرخشک توزیع کنند. البته با توجه به اینکه شیرخشک از سوی داروخانه‌ها از طریق ارائه کد ملی توزیع می‌شود، بسیاری از اتباع خارجی در کشور کد ملی ندارند و داروخانه نیز بدون ثبت در سامانه نمی‌توانند به آنها شیرخشک بدهد و دچار مشکل می‌شوند.

مطالبات داروخانه‌ها پنج برابر شده است

همچنین هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران نیز در این نشست گفت: سازمان‌های بیمه‌گر به ما اعلام کردند از تیرماه مابه‌التفاوت ارز به آنها پرداخت نشده است و اکنون مطالبات داروخانه‌ها پنج برابر شده در حالی که در گذشته با سازمان‌های بیمه‌گر قرارداد منعقد می‌شد اما اکنون چنین اقدامی انجام نمی‌شود و سازو کار مشخص نیست، داروخانه‌ها دیگر توان خرید دارو را ندارند و اگر مشکلات آنها حل نشود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: