کد خبر: ۳۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 03
توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس کاربردهای دیگری دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت؛ اما آیا با تزریق بوتاکس نتیجه دلخواه را کسب خواهید کرد؟ آیا انجام این کار عوارضی دارد؟

شفا آنلاین>سلامت>با افزایش سن، خطوطی در صورت مانند پیشانی، خط لبخند و زیر چشم ایجاد می‌شود که به دغدغه‌ای برای خانم‌ها تبدیل‌شده است. در حال حاضر برای رفع چروک و کمتر نشان دادن سن، از بوتاکس یا تزریق نوعی سم که به‌وسیله نوعی باکتری به نام کلیستریدیوم بوتولینوم ایجادشده، استفاده می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس کاربردهای دیگری دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت؛ اما آیا با تزریق بوتاکس نتیجه دلخواه را کسب خواهید کرد؟ آیا انجام این کار عوارضی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس روشی جدید برای کاهش میزان چین‌وچروک صورت بوده که طرفداران بسیاری را جذب کرده است. این روش کاربردهای دیگری دارد که از جمله آنها می‌توان به رفع تعریق بیش‌ازحد زیر بغل، اسپاسم گردن، تنبلی چشم، داشتن مثانه بیش‌فعال و حتی برای پیشگیری از میگرن مزمن اشاره کرد. در این روش از نوعی سم برای جلوگیری از حرکات عضلات به‌صورت موقتی و رفع چین‌وچروک استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است این سم به‌وسیله میکروبی ساخته ‌شده که سبب ایجاد مسمومیت غذایی می‌شود. به‌طورکلی به علت حرکت عضلات، چین‌وچروک ایجاد می‌شود که با استفاده از این ماده و فلج کردن آنها به‌صورت موقتی، می‌توان میزان چین‌وچروک را کاهش داد. از این روش بیشتر برای رفع چین‌وچروک پیشانی، خطوط ایجادشده در اطراف چشم و رفع خطوطی که به علت لبخند در کنار لب ایجادشده استفاده می‌شود.

خانم‌های باردار، شیرده، افراد عصبی و افرادی که عفونت یا تبخال در محل تزریق دارند، باید از انجام این کار خودداری کنند. همچنین احتمال دارد که این تزریق برای رفع همه چروک‌ها مناسب نباشد، به همین علت قبل از تزریق حتما توسط پزشک ویزیت شوید.

تزریق بوتاکس چه کاربردهایی دارد؟

به‌طورکلی تزریق بوتاکس به دو منظور زیبایی و درمانی استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

کاربردهای درمانی

از کاربردهای درمانی این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیستونی دهانه رحم

در این وضعیت دردناک، به‌صورت غیرارادی عضلات گردن شما منقبض می‌شوند و باعث پیچ خوردن سر و تبدیل‌شدن به موقعیت ناراحت‌کننده می‌شود.

  • تنبلی چشم

به علت عدم تعادل در عضلاتی که مسئول قرارگیری چشم هستند، تنبلی چشم ایجاد می‌شود.

  • انقباضات عضلانی

بعضی از بیماری‌های عصبی مانند فلج مغزی، ممکن است سبب کشیده شدن اندام‌های شما به سمت مرکز شوند که با تزریق بوتاکس نمی‌توانید باعث شل شدن ماهیچه‌های منقبض‌شده شوید.

  • تعریق بیش‌ازحد زیر بغل

اگر در دمای کم و بدون داشتن فعالیت شدید، بیش‌ازحد عرق می‌کنید، بهترین روش تزریق بوتاکس به زیر بغل است.

  • میگرن مزمن

اگر بیشتر از 15 روز در طول ماه میگرن و سردرد دارید، بهترین روش برای کاهش میزان سردرد، استفاده از این روش مناسب است.

  • اختلال در عملکرد مثانه

این روش برای کاهش بی‌اختیاری ادرار که به علت بیش فعالی مثانه بروز می‌کند، بسیار مناسب است.

  • تکان دادن چشم

به‌منظور انقباض عضلات موجود در اطراف چشم و یا تسکین انقباض نیز کاربرد دارد.

کاربردهای زیبایی

  • رفع چین‌وچروک ایجادشده در اطراف چشم
  • رفع خطوط ایجادشده در پیشانی
  • بالا کشیدن گوشه‌های لب
  • رفع چروک گردن
  • بالا بردن نوک بینی
  • رفع خطوط ایجادشده بین دو ابرو (خط اخم)

فرایند انجام بوتاکس چگونه است؟

به‌طورکلی این روش در چند دقیقه و به‌وسیله سوزنی کوچک انجام می‌شود که نیازی به بیهوشی ندارد. بوتاکس به عضلات خاصی تزریق می‌شود که با کمترین درد و ناراحتی همراه است. به‌طورکلی بین 7 تا 14 هفته زمان لازم است که این روش تاثیر خود را نشان دهد. بهتر است به مدت 1 هفته از مصرف الکل خودداری کنید.

همچنین برای جلوگیری از کبودی، به مدت 2 هفته از مصرف داروهای ضدالتهابی و آسپرین خودداری کنید. برای جلوگیری از پخش شدن بوتاکس به مدت 24 ساعت از دست زدن و ماساژ دادن محل تزریق خودداری کنید. احتمال دارد که پزشک به شما پیشنهاد دهد که به مدت 4 ساعت نخوابید و از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

به‌طورکلی اثرات تزریق بوتاکس بین 3 تا 6 ماهی باقی خواهد ماند و بعد از بازگشت مجدد عضلات به حالت عادی، چین‌وچروک ظاهر می‌شوند. به همین علت باید برای شارژ آن اقدام کنید، باگذشت زمان با توجه به کوچک شدن ماهیچه‌ها، خطوط چین‌وچروک کمتر دیده می‌شوند.

آیا تزریق ماده بوتاکس عوارضی دارد؟

پس از تزریق بوتاکس مانند هر روش دیگری احتمال بروز عوارضی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کبودی

یکی از شایع‌ترین عوارض، کبودی در محل تزریق است که پس از گذشت چند هفته رفع می‌شود.

افتادگی پلک

احتمال بروز این مشکل بسیار پایین است که در صورت بروز بعد از گذشت 3 هفته رفع می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل این است که از ماساژ دادن محل تزریق خودداری کنید.

سردرد

احتمال داشتن سردرد بعد از تزریق بوتاکس نیز بسیار پایین است و در صورت بروز بعد از گذشت 24 الی 48 ساعت رفع می‌شود.

همچنین احتمال بروز عوارض دیگری مانند خشکی چشم یا ریزش اشک شدید، لبخند کج یا ریزش آب دهان، مشکلات بینایی، مشکل در بلعیدن، مشکلات تنفسی، مشکل در صحبت کردن و از دست دادن کنترل مثانه وجود دارد. در صورت بروز این موارد باید سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر قبل از انجام این کار پزشک متخصصی پیدا کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید، می‌توانید با خیالی آسوده و بدون استرس این کار را انجام دهید و میزان این عوارض را به حداقل برسانید.

هزینه بوتاکس تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد؟

هزینه انجام این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

میزان عمق خطوط

هرچقدر شدت و عمق خطوط ایجادشده بیشتر باشد، مسلما تزریق بیشتری نیاز خواهید داشت. به همین علت میزان هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

برند بوتاکس

با توجه به تغییرات قیمت ارز، قیمت برندها نیز متفاوت خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر گران‌ترین برند دیسپورت و سپس برندهایی مانند نورونوکس و مسپورت است.

محل انجام تزریق

یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه، محل انجام تزریق است، به‌عبارت‌دیگر با توجه به ناحیه تحت درمان قیمت‌ها تفاوت خواهند کرد.

جمع‌بندی

در این مطالب سعی کردیم شما را با بوتاکس و نکات مهم آن آشنا کنیم. همانگونه که ذکر شد در چند سال اخیر برای جوان‌سازی پوست و رفع چین و چرک از این روش استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از نوعی سم، عضلات به‌صورت موقت فلج می‌شوند که بعد از گذشت مدتی باید برای شارژ مجدد آن اقدام کنید. علاوه بر کاربرد زیبایی، این روش کاربرد درمانی دارد که برای گرفتن نتیجه بهتر و کاهش عوارض باید به پزشک مراجعه کنید.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: