کد خبر: ۳۳۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 02
یک بررسی تازه نشان داده است که آسپیرین روکش‌دار (entric-coated) درست به اندازه آسپیرین ساده مؤثر است، اما لزوماً از لحاظ عوارش جانبی بی‌خطرتر نیست.
شفا آنلاین>سلامت>یافته‌های این بررسی تأیید می‌کنند که هر دو نوع آسپیرین می‌توانند در درمان و پیشگیری از مشکلات قلبی-عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی مؤثر باشند.

به گزارش شفا آنلاین:این بررسی به بررسی داده‌های ۱۰۶۷۸ فرد شرکت‌کننده‌ای که تشخیص بیماری قلبی-عروقی ناشی از آتروسکلروز یا تصلب شرایین در آنها داده شده بود. حدود ۶۹٪ این افراد گزارش کردند که از آسپیرین روکش‌دار و ۳۱٪ گزارش کردند که از آسپیرین ساده استفاده می‌کنند.

این پژوهشگران تفاوت معناداری از لحاظ اثربخشی اثر یا ایمنی دارو بین این دو گروه پیدا نکردند که بیانگر آن است که آسپیرین روکش‌دار مزیت حفاظتی بیشتری نسبت به آسپیرین معمولی ندارد.

البته پرسش بعدی این است که اگر هر دو نوع آسپیرین ایمن و مؤثر باشند، آیا مهم است که کدام یک را در داروخانه منزل نگه داریم؟
تفاوت‌های آسپیرین روکش‌دار و آسپیرین ساده

تفاوت اصلی بین آسپیرین روکش‌دار و ساده یا غیر روکش‌دار در محل جذب آن است. آسپیرین غیرپوشش‌دار در معده شکسته و جذب می‌شود. پوشش روی آسپیرین روکش‌دار آن را از اسید معده محافظت می‌کند، بنابراین می‌تواند وارد روده کوچک شود و در آنجا جذب گردد.

افرادی که مقدارها یا دوزهای بالای آسپیرین را مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتر زخم معده، آسیب‌های گوارشی، خون‌ریزی گوارشی و حتی مرگ هستند. از آنجایی که آسپیرین روکش‌دار در روده کوچک جذب می‌شود، تصور می‌شود که برای معده کمتر آسیب‌زا باشد، اما به گفته متخصصان این تصور رایج اشتباه است.

گرچه آسپیرین روکش‌دار به منظور کاهش خونریزی به جای آسپیرین ساده توصیه شده است، اما هیچ بررسی علمی وجود ندارد که ثابت کند آسپیرین روکش‌دار بی‌خطرتر از آسپیرین ساده است.

در واقع، یک بررسی از نوع بازبینی سیستماتیک پژوهش‌های پیشین در سال ۲۰۲۰ هیچ شواهدی مبنی بر اینکه آسپیرین روکش‌دار از آسیب معده جلوگیری می‌کند پیدا نکرد و نشان داد این نوع آسپیرین حتی ممکن است منجر به آسیب روده کوچک شود.

    آیا آسپیرین برای محافظت از قلب مفید است؟

آسپیرین چطور برای پیشگیری از مشکلات قلبی به کار می‌رود

داروی آسپیرین در ابتدا برای کاهش درد و تب تولید شد، اما اکنون به طور گسترده برای کمک به پیشگیری از حملات قلبی و سکته‌های مغزی استفاده می‌شود. آسپیرین همچنین به عنوان درمان اورژانسی هنگامی که فرد دچار حمله قلبی است، مصرف می‌شود.

دستورالعمل‌های فعلی مصرف آسپیرین روکش‌دار به جای آسپیرین ساده را برای بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری (رگ‌های تغذیه ماهیچه قلب)‌ را توصیه نمی‌کنند.

برخی پزشکان توصیه می‌کنند بیمارانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، روزانه مقدار یا دوز پایینی از آسپیرین روکش‌دار یا بدون روکش و ساده را مصرف کنند تا از تشکیل لخته در رگ‌های خونی‌شان جلوگیری شود. اما در توصیه برخی کارشناسان است که هنگام مصرف آسپیرین با دوز ۸۱ یا ۳۲۵ میلی‌گرم در هنگام عارضه حاد قلبی از آسپیرین بدون روکش و جویدنی استفاده شود.

نباید قرص آسپیرین روکش‌دار را جوید یا خرد کرد. با این حال، اگر در مواقع اضطراری در عوارض حاد قلبی اگر فقط به آسپیرین روکش‌دار دسترسی دارید، ، پیشنهاد می‌شود آن را بجوید تا سریع‌تر شکسته شده و جذب گردد.
عوارض و خطرات آسپیرین

مصرف آسپیرین مزایا و خطراتی دارد، بنابراین باید با پزشک مشورت کنید که آیا برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی لازم هست تا مقدارهای کمی از آن را مصرف کنید د یا خیر. در سال ۲۰۲۲، «کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده» (USPSTF) در سال ۲۰۲۲ دستورالعمل‌های مصرف آسپیرین را به‌روزرسانی کرد تا توصیه مصرف روزانه آسپیرین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افراد بالای ۶۰ سال را حذف کند. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و USPSTF همچنان مصرف روزانه آسپیرین را برای پیشگیری ثانویه از حملات قلبی یا سکته‌های مغزی مجدد توصیه می‌کنند.

از آنجا که آسپیرین می‌تواند باعث افزایش خون‌ریزی و آسیب به دستگاه گوارش شود، برخی افراد نباید آسپیرین مصرف کنند مگر اینکه پزشک آن‌ها تجویز کرده باشد.

آسپیرین ممکن است برای افراد زیر ایمن نباشد:

- افرادی که خطر پایینی برای حمله قلبی دارند

- افرادی که به آسپیرین حساسیت دارند

- افراد ۶۰ سال به بالا (که خطر بالاتری برای خون‌ریزی دارند)

- افراد مبتلا به اختلالات انعقاد خون یا خون‌ریزی

- افرادی که سابقه زخم معده یا خون‌ریزی گوارشی دارند

- افرادی که تحت اعمال پزشکی یا دندانپزشکی هستند که منجر به خون‌ریزی می‌شود

- افرادی که به طور مرتب الکل مصرف می‌کنند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: