کد خبر: ۳۳۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 02
رژیم گیاهخواری یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش وزن، فشار خون شریانی بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، سندرم متابولیک و تصلب شرایین است. اما گاهی نیز ممکن است منجر به تغییراتی شوند که بر بدن تأثیر منفی دارد
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات نشان داده‌اند که رژیم گیاهخواری یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش وزن، فشار خون شریانی بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، سندرم متابولیک و تصلب شرایین است. اما گاهی نیز ممکن است منجر به تغییراتی شوند که بر بدن تأثیر منفی دارد؛ مانند کمبود پروتئین، کم خونی، کاهش محتوای کراتینین در عضلات و اختلال قاعدگی به‌خصوص در زنانی که فعالیت بدنی زیادی دارند.
به گزارش شفا آنلاین:بعضی از این تغییرات ممکن است توانایی انجام فعالیت‌هایی را که نیاز به تلاش فیزیکی دارند، کاهش دهد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت باید دید اثرات مفید رژیم گیاهخواری بیشتر است یا مضرات آن. به همین‌خاطر هم نباید خودسرانه و بدون شناخت نسبت به عوارض گیاهخواری، آن را در پیش گرفت؛ ضمن آنکه اصطلاح رژیم غذایی گیاهخواری معمولا به‌وضوح تعریف نشده و ممکن است شامل بسیاری از تغییرات غذایی باشد.
سیدضیاءالدین مظهری، دکتری تخصصی تغذیه و رژیم درمانی در مورد انواع رژیم‌های گیاهخواری می‌گوید: اظهارنظر در مورد تأثیرات گیاهخواری به نوع رژیم انتخابی بستگی دارد؛ چون گیاهخواری انواع مختلفی دارد. به‌عنوان مثال، افراد VEGAN هیچ‌یک از انواع فرآورده‌های حیوانی را نمی‌خورند. اما افراد لاکتو اوو وگان (گیاهخواری همراه شیر و تخم‌مرغ یا شیر زرده گیاهخوار) علاوه بر مواد گیاهی محصولات لبنی و تخم پرندگان را هم می‌خورند.
افراد ماهی گیاهخوار، افراد ماکیان گیاهخوار و خام گیاهخواران نمونه‌های دیگری از گیاهخواران هستند؛ بنابراین در پیش گرفتن هرکدام از این رژیم‌ها، می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر سلامت بدن داشته باشد.
این متخصص تغذیه درباره آثار درمانی گیاهخواری می‌گوید: آثار این رژیم در گروهی از بیماری‌های شیوع یافته در جوامع بی‌تحرک و شب بیداران هله هوله خور در قرن حاضر اثبات شده؛ به‌طوری‌که می‌تواند سطح کلسترول تام را کاهش و میزان کلسترول HDL را افزایش بدهد و‌ تری گلیسیرید را تعدیل و کنترل کند و از تراکم اسید اوریک در افرادی که در معرض خطر نقرس یا افزایش اسید اوریک خون هستند پیشگیری کند.به‌گفته سیدضیاالدین مظهری، گیاهخواری عامل بسیار مهم و تأثیر‌گذاری در قبال پرفشاری خون تلقی شده و اثر بازدارندگی بر بیماری‌های قلبی و عروقی و بعضی از تومورها دارد.به‌طور کلی رژیم گیاهخواری دوستدار عروق به شمار می‌رود و با کاهش انباشت چربی‌ها در احشاء و ارگان‌های مختلف بدن و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی و بسیاری از بیماری‌های سوخت و‌سازی‌ مثل دیابت، نقرس، کبد چرب و سنگ‌هایی با منشأ کلسترول در کیسه صفرا و کلیه‌ها، هموروئید به‌علت خشکی مزاج مفید بوده و محاسن زیاد دیگری هم دارد.به‌گفته این متخصص تغذیه، آگاهی افراد از روش‌های درست گیاهخواری و نحوه تلفیق و غنی‌سازی و استفاده نامناسب از انواع و اقسام روش‌های آن بدون درنظر گرفتن سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی و شرایط محیطی و کاری ممکن است افراد را در معرض کمبودهای زیاد تغذیه‌ای و ریزمغذی‌های متعددی قرار دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: