کد خبر: ۳۳۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 02
مدتی است زمزمه‌هایی درباره قیمت گذاری دستوری تاکسی های آنلاین از سوی شورای رقابت، به ویژه برای ساعات پر ترافیک شنیده می‌شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از حوزه‌هایی که پس گسترده شدن اینترنت در جامعه ظهور پیدا کرد، حوزه تاکسی های آنلاین بود که توانست تاثیر زیادی بر حمل‌ونقل شهری و بین شهری بگذارد. مدتی است که قیمت‌‌های مطرح شده برای تاکسی‌های آنلاین مورد مناقشه مسافران، رانندگان و مسئولین بوده و اظهارنظرهایی درباره آن می‌شود. برخی فعالان اکوسیستم استارتاپی معتقدند قیمت گذاری دستوری تاکسی های آنلاین، خطر تعطیلی آنها را در پی دارد.

به گزارش شفا آنلاین:مدتی است زمزمه‌هایی درباره قیمت گذاری دستوری تاکسی های آنلاین از سوی شورای رقابت، به ویژه برای ساعات پر ترافیک شنیده می‌شود.

کارشناسان این حوزه می‌گویند اگر این اتفاق عملی شود می‌تواند پایان کاری باشد بر فعالیت پلتفرم‌های تاکسی آنلاین که حدود سه میلیون سفر شهری و بین شهری را مدیریت می‌کنند.

قیمت گذاری متغیر یا دستوری؟

رضا الفت‌نسب، نائب رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره نوع نرخ‌گذاری تاکسی های آنلاین به تجارت‌نیوز گفت: تکلیف نرخ تاکسی های آنلاین حدود سه سال پیش توسط وزارت صمت و وزارت کشور مشخص شده است. این دو وزارتخانه آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان «ساماندهی شرکت‌های حمل‌ونقل هوشمند مسافر» مصوب کردند. در این آیین‌نامه مشخص شده، نرخ پلتفرم‌های آنلاین بر اساس آیتم‌هایی از جمله تجمع مسافر یا راننده در یک نقطه‌ یا میزان ترافیک تعیین شود که نشان‌دهنده نرخ‌گذاری متغیر در هر لحظه است.

به گفته او، این آیین‌نامه همچنین تکلیفی را بر دوش پلتفرم‌ها گذاشته است مبنی بر اینکه اگر نرخ تاکسی های آنلاین در یک زمانی بیشتر از نرخ مصوب شورای شهر برای تاکسی‌های دربستی شد، پلتفرم باید این اختلاف قیمت را به اطلاع مشتری برساند. برای مثال اگر نرخ مسیری برای یک تاکسی دربست 50هزار تومان است، در صورتی که تاکسی اینترنتی نرخ 60هزارتومنی درخواست کرد این اختلاف قیمت 10 هزار تومنی را به مسافر بگویند. پس از آن مشتری مختار است که این سفر را انجام بدهد یا منصرف شود.

نرخ گذاری هوشمند بر پایه عدالت است

وی افزود: مدتی است بعضی نهاد‌ها مانند شورای شهر یا شورای رقابت در مسئله نرخ‌گذاری این پلتفرم‌ها ورود می‌کنند و توجهی به آیین‌نامه تصویب شده دو وزاتخانه ندارند. تصمیمی که دو وزارتخانه درباره نوع نرخ‌گذاری انجام دادند تصمیم درستی بود زیرا اگر غیر از این باشد دیگر نمی‌توان به آن نرخ‌گذاری هوشمند گفت و با تاکسی‌تلفنی تفاوتی ندارد.

وی تاکید کرد: نرخ‌گذاری هوشمند بر پایه عدالت است زیرا نمی‌توان کرایه‌ای را که در یک روز عادی بابت یک مسیر 20دقیقه‌ای برای راننده‌ای تعیین می‌کنیم، همان کرایه را در روز برفی به او بدهیم زیرا آن مسیر 20 دقیقه‌ای به دلیل حجم ترافیک و سرعت کم وسایل نقلیه تبدیل به یک مسیر یک ساعته می‌شود. چگونه می‌توان برای هر دو حالت یک نرخ ثابت درنظر گرفت؟ از این رو تاکسی های آنلاین با لحاظ کردن این مسئله به نرخ‌گذاری مناسب‌تر کمک کرده‌اند.

نابودی تاکسی های آنلاین با قیمت گذاری دستوری

نائب رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: اگر بخواهند قیمتی ثابت و دستوری برای تاکسی‌های آنلاین در نظر بگیرند تقریبا این حوزه نابود می‌شود زیرا طبیعی است که رانندگان زیر بار قیمت‌های ثابت در شرایط سخت ترافیکی یا آب‌وهوایی نروند.

او گفت: دولت باید جلوی چنین مداخلاتی را بگیرد چون این پلتفرم‌ها در حال حاضر سه میلیون سفر را در کشور مدیریت می‌کنند. پلتفرم‌های تاکسی آنلاین حتی توانسته‌اند معضل تاکسی‌های شخصی که سال‌ها در کشور حل نشده بود را حل و مدیریت و امنیت خوبی را ایجاد کنند.

ماجرای قیمت گذاری دستوری تاکسی های آنلاین چیست؟

در گزارشی به نقل از ایسنا، رئیس شورای شهر تهران درباره نرخ کرایه تاکسی های آنلاین و لزوم دخالت شورا در قیمت گذاری گفته بود: ما از نظر قانونی باید نرخ گذاری وسایل نقلیه عمومی را انجام دهیم و این موضوع برای تاکسی‌های اینترنتی نیز صدق می‌کند. در این مورد قبلا قصور شده و ما دنبال می‌کنیم که این اتفاق توسط شورا روی دهد.

ولی اظهارنظر چمران درباره تاکسی‌های اینترنتی تنها سخنی نبود که از سوی شورای شهر تهران مطرح شد.

به نقل از اخبار خودرو، علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر با اشاره به این نکته که مجوز تاکسی‌های اینترنتی ازسوی نهادهای دولتی صادر می‌شود، گفته بود: تاکسی‌های اینترنتی کسب‌وکار ملی هستند. فعالیت این تاکسی‌ها بخشی نیست که شورای یک شهر بتواند در نرخ‌گذاری و روند فعالیت‌ آنها اعمال نظر کند. بنابراین نقش شوراها در کسب‌وکارهای این چنینی که در مقیاس ملی عمل می‌کنند و آثار آنها در مقیاس محلی بوده، هنوز مشخص نشده است. البته مسافران و رانندگان این تاکسی‌های اینترنتی اصرار دارند هرچه زودتر معیار افزایش نرخ‌ها و نهاد ناظر بر اعمال کرایه‌ها مثل سایر تاکسی‌ها مشخص شود، چراکه این خلأ قیمت‌گذاری موجب شده است قیمت‌ها، روزانه و بدون دلیل و منطق افزایش یابد و متضرر اصلی کسانی هستند که کار و سبک زندگی‌ آنها به این کسب‌وکارها وابسته است.

پیش از این هم امیر بیات‌ترک، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در اظهاراتی گفته بود: تبصره‌های مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی مربوط به موضوعاتی مانند شلوغی خطوط، زمان پیک سفر، شرایط آب و هوایی و … بوده و در این شرایط کرایه‌ها می‌تواند تا سقف ۶۰درصد افزایش پیدا کنند. بدیهی است وقتی کرایه تاکسی مجوز افزایش ۶۰درصدی در روزهای بارانی دارد، پس می‌توان حدس زد این افزایش برای تاکسی‌های اینترنتی تا چه میزان است. / تجارت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: