کد خبر: ۳۳۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 01
یک متخصص مغز و اعصاب ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه بسیاری از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند و چنانچه افراد نسبت به علائم هشدار دهنده آگاهی داشته باشند می‌توانند تا حدی از عوارض خطرناک آن پیشگیری کنند.
شفا آنلاین>سلامت>محمدعلی اکبریان‌نیا به مناسبت روز جهانی سکته مغزی گفت: سکته مغزی به دلیل انسداد یا پارگی عروق مغزی رخ می‌دهد و فعالیت آن بخش از مغز که توسط عروق مسدود و پاره شده تغذیه می‌شوند در اثر نرسیدن خون از بین رفته و ممکن است سبب فلج یک طرف بدن، یا یک اندام نظیر پا و دست، فلج ۲ پا، اختلالات شنوایی و بینایی، عدم هوشیاری و در گونه‌های شدید اغماء و فوت بیمار شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه بسیاری از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است و چنانچه افراد نسبت به علائم هشدار دهنده سکته مغزی آگاهی داشته باشند می‌توانند تا حدی از عوارض خطرناک این اتفاق پیشگیری کنند، ادامه داد: افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند ابتدا با علائم هشدار دهنده مواجه و تا حدودی متوجه بسته شدن یک رگ مغزشان می‌شوند؛ با گذر زمان هم راه‌هایی بسیار خوب و کمک کننده‌ای برای کاهش ناتوانی بیماری که دچار سکته مغزی شده وجود دارد و بسیاری از عوارض ناشی از سکته مغزی قابل پیشگیری و درمان است اگر بیمار به موقع و در زمان مناسب به مراکز درمانی رسانده شود.

این متخصص مغز و اعصاب توضیح داد: علائم سکته مغزی متنوع است، اما افرادی که سکته مغزی می‌کنند معمولا دچار ضعف یک طرف بدن، اختلال تکلم، اختلال بینایی می‌شوند. با روش‌هایی که در حال حاضر در اختیار داریم بتوانیم تشخیص دهیم کدام رگ در حال بسته شدن است و قبل از اینکه بسته شود و بیمار را با عارضه‌های جدی مواجه کند بیمار را درمان کنیم.

وی افزود: اگر سکته اتفاق افتاد و بیمار دچار عوارضی فلج شد، چنانچه به سرعت به بیمارستان رسانده شود ممکن است بتوانیم رگی که بسته شده را به راحتی باز کنیم و عوارض سکته را کاهش دهیم البته به شرط اینکه بیمار طی زمان طلایی یعنی زیر ۳ ساعت از پیدا شدن علائمش به مراکز درمانی رسانده شود. مراکزی در کشور وجود دارند که به آن‌ها واحدهای احیای مغزی گفته می‌شود که کمک بسیاری به بیمار می‌کنند. چنانچه بیمار به موقع به این مراکز مراجعه کند شانش بهبود سکته و عوارض ناشی از آن وجود دارد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در کشور است و از این رو باید توجه ویژه‌ای به آن شود، بیان کرد: فوت بیمار یک طرف قضیه است، بسیاری از افراد ممکن است پس از سکته مغزی دچار ناتوانی‌هایی شوند که فعالیت در کسب و کارشان را با مشکل مواجه کند و هزینه‌های بسیاری را برای خانواده بیمار و جامعه به همراه داشته باشد، توجه به سکته مغزی از عوامل مهم اقتصادی در کشور محسوب می‌شود و رسانه‌های جمعی باید در آگاهی بخشی در مورد این عارضه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: یکی از عوامل اصلی سکته مغزی فشار خون بالا و یا عواملی که موجب فشار خون بالا می‌شود نظیر استرس و فشارهای روحی است، دیابت و بالا بودن چربی خون نیز از عوامل دیگر بروز این عارضه هستند، همچنین ناراحتی‌های قلبی و عروقی هم از عوامل اصلی بروز سکته هستند که همه این عارضه‌ها هم قابل تشخیص و هم قابل درمان هستند و به میزان قابل توجهی می‌توانند از بروز سکته مغزی جلوگیری کنند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: افراد باید از سن ۵۵ سالگی به بعد هر ۶ ماه یک بار در رابطه با بیماری‌های زمینه‌ای مورد بررسی قرار گیرند. برخی از پزشکان به افراد بالای ۵۵ سال داروهای رقیق کننده خون، کاهنده کلسترول و آرامبخش می‌دهند که این داروها می‌تواند به پیشگیری از بروز سکته مغزی کمک کند، افرادی که دچار فشار خون، دیابت، چربی خون و مشکلات قلبی هستند لازم است حتما نسبت به درمان بیماری‌ خود اقدام کنند./میزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: