کد خبر: ۳۳۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 01
چه قبل از سفر به چین و چه بعد از آن، همه اخبار شهری مربوط به دستاوردهای این سفر برای تهران است. شهرداری ترجیح داده در این مدت درباره هیچ اتفاق دیگری اطلاع‌رسانی نکند. حتی درباره شش کودکی که بر اثر انفجار یکی از بالن‌های قرمز آسیب دیدند.
شفا آنلاین>جامعه>شهردار تهران و سخنگوی او که روز گذشته به صحن شورای شهر آمدند، باز هم درباره این حادثه که در زمان سفر به چین رخ داده بود، توضیح ندادند.

به گزارش شفا آنلاین:علیرضا زاکانی روز گذشته به صحن شورای شهر آمد و از قرارداد یک‌میلیارد‌و 40 میلیون دلاری در حوزه حمل‌ونقل خبر داد؛ قرار‌دادی که هفت سال در ایستگاه دولت معطل مانده بود و حالا برای تهرانی‌ها نقد شده است. شهردار تهران می‌گوید اولین واگن چینی یک سال دیگر به متروی تهران می‌رسد و از مهدی چمران، رئیس شورای شهر، می‌خواهد وعده خود برای شیرینی‌دادن در صورت تحقق این قرارداد را عملی کند. اما چمران می‌گوید زمانی که واگن‌ها آمد شیرینی هم می‌دهد. یکی از اعضا به شوخی می‌گوید آقای چمران آن زمان هم می‌گوید وقتی آخرین واگن به تهران رسید شیرینی می‌دهند و شهردار پاسخ می‌دهد ما به همان شیرینی خشکی که آقای کاشانی دادند هم راضی هستیم.

شهردار تهران تأکید می‌کند اگر همکاری دولت نبود، همان مسیری طی می‌شد که در دوره قبلی طی شد. شهردار تهران هشت هدف را برای این سفر مطرح کرد و گفت:‌ دیپلماسی عمومی، حمل‌ونقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه‌سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه‌گذاری و انعکاس رسانه‌ای و حضور فعال در چین اهدافی بودند که در این سفر دنبال شد.

او با بیان اینکه درباره موضوعات حمل‌ونقل و زیست‌محیطی وارد کار عملیاتی و دقیق شدیم، گفت: بزرگ‌ترین دستاوردهای این سفر، در حوزه اقتصادی و حمل‌ونقل است. در این سفر واردات ۷۹۱ واگن از چین را که سال ۱۳۹۵ مقرر شده بود و در سال ۹۶ تبدیل به قرارداد شده بود، عملیاتی کردیم. ارزش قرارداد واردات واگن یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

زاکانی با اعلام اینکه مجاب‌کردن طرف چینی برای پشتیبانی مالی از مجموعه قراردادها به ارزش یک‌میلیارد‌و ۴۰ میلیون دلار در پنج قرارداد از دیگر موفقیت‌های سفر چین بود، گفت: این کمک با تنفس یک تا سه‌ ساله از دستاوردهایی بود که طرف چینی بیان می‌کرد این شیوه کار با ایران برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. مدیرعامل بانک شهر همکاری جدی داشت و حضور ایشان سبب این اتفاق شد. موفقیت در انعقاد یک تفاهم‌نامه و مقدمه یک قرارداد بین طرف چینی و شرکت ایرانی، مدل جدیدی بود که مبتنی بر توانمندی‌های یک شرکت ایرانی، حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تعریف شد و اجرای خط ۱۱ مترو و شروع تا پنج درصد با امکانات چینی‌ها تضمین شد. عملا دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه زیست‌محیطی از کارخانه سازنده دستگاه‌های زباله‌سوز بازدید شد، گفت: هیئت چینی که به‌زودی به تهران خواهد آمد، وعده انتقال تکنولوژی در این زمینه را داد. در حوزه فناوری و هوشمندسازی نیز این موارد دنبال شد. در برنامه ششم دو هزار دستگاه واگن برای دولت تکلیف شده که هزار‌و ۵۰ دستگاه متعلق به تهران است و در سال ۹۶ برای ۶۳۰ دستگاه تفاهم شد، اما قدرالسهم اولیه در دولت قبل پرداخت نشد و قرارداد به دوره ششم مدیریت شهری موکول شد. با موافقت طرف چینی، تعداد واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. هزار‌و ۵۰۷ واگن در تهران داریم که بخشی از آن از چرخه خدمت خارج شده است. با این ۷۹۱ واگن امکانی برای مردم تهران فراهم شد تا بهترین خدمت را به آنها ارائه دهیم. برای این تعداد واگن، در ۲۳ ماه پیش‌بینی شده بود تا اولین واگن در این زمان وارد تهران شود، اما در پیگیری‌های جدی معاونت حمل‌ونقل، اولین واگن یک سال آینده وارد پایتخت خواهد شد.

قرار شد هشت رام هفت‌واگنه به صورت کامل وارد شود، قطعات ۱۰ رام نیز جهت سر‌هم‌بندی وارد می‌شود و ۷۲ رام به صورت ساخت داخل کشور دنبال خواهد شد. این اقدام فوق‌العاده بزرگ و اساسی خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه دومین موفقیت در حوزه قراردادی، انعقاد پنج قرارداد به ارزش یک‌میلیارد‌و ۴۰ میلیون دلار بود، گفت: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس دو‌کابین ۱۸‌متری گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس ۱۲‌متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و صد هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شد.

زاکانی در این سفر برای تحقق رؤیای تراموا در تهران هم تلاش کرد. او توضیح داد‌: ترامواهای دارای چرخ لاستیکی از ابداعات این شرکت چینی بود و امکانی فراهم شد تا این تراموا را به صورت جدی دنبال کنیم. این نوع از تراموا نسبتی بر ریل‌‌‌گذاری نخواهد داشت که قرار شد جزئیات آن را اعلام کنند تا اگر به صرفه و صلاح شهر بود، تأمین شود.

شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل بعدی این سفر، تکمیل قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن تا هزار‌و ۵۰ دستگاه بود، یادآور شد: طبق قرار قانونی برنامه ششم، تعدادی واگن کم داریم. با دو شرکت تفاهم‌نامه امضا کردیم و قرار ما بر این بود که تفاهم‌ها با قیمت و انتقال تکنولوژی بهتر انجام شود. یکی از پیشنهادها این بود که پیش‌پرداخت به جای ۱۵ درصد، پنج درصد باشد. در همین راستا دو سری تفاهم ۲۹۵ دستگاهی نیز صورت گرفت.

زاکانی درخصوص اینکه چرا این کشور به‌عنوان مقصد انتخاب شده است، توضیح داد‌:‌ حق مردم و شوراست و باید به سؤالات مردم پاسخ بدهیم. اولین سؤال این است که چرا چین؟ ما با دیگر کشورها نیز مسائل را دنبال می‌کنیم، اما تفاهم با چین امکانی را ایجاد می‌کند تا در سند همکاری ایران و چین، شهرداری پیشران باشد. شهرداری تهران این اقتضا را دارد که با پشتیبانی دولت، کارهای بزرگی انجام دهد. ما هدف‌گذاری سفر به روسیه را نیز داریم و هر کشوری بتواند به پیشبرد اهداف ما کمک کند، در اولویت ما قرار دارد. این سفر پشت پا زدن به تولید داخلی نیست؛ شهر حداقل ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله هفت هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم. ما نمی‌توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت دو اتوبوس تا پایان سال به ما بدهد. این موضع رئیس‌جمهور است که مردم، مردم، مردم. قرار شد یکی از شرکت‌ها در مهرماه یک واگن به ما بدهد، اما محقق نشد. هرچه تولید انجام شود، شهر به آن نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در تولید داخلی تفاهم سه هزار دستگاه اتوبوس را انجام دادیم که به قرارداد تبدیل شد، گفت: ناظر بر واگن‌ها، یکی از توفیق‌های بزرگ کشور، همکاری بین بخشی بین جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و مپنا برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن بود. بر این اساس، قرار شد شهرداری بدنه را بسازد، برخی بدنه و برخی بوژی و در این قرارداد ۸۵ درصد داخلی‌سازی صورت بگیرد و در همین راستا شرکت واگن‌سازی هفت واگن به اتاق رنگ رفته است و دولت در این راستا ۷۷ میلیون دلار را پذیرفته است.

پس از سخنان شهردار‌، مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، خواستار پیگیری و مشخص‌شدن زمان‌بندی تبدیل تفاهم‌ها به قرارداد در گام‌های بعدی شد و گفت: این قراردادها از لحاظ قیمت و کیفیت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: اگر تنها دستاورد این سفر ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران در ۱۲ ماه آینده باشد، به تمام هدف‌ها رسیده‌ایم. همین که قراردادی که هفت سال معطل مانده و به هر دلیلی به نتیجه نرسیده بود، دنبال شد، به تمام این سفر کفایت می‌کند.

زاکانی در حاشیه جلسه شورای شهر به بخش دیگری از دستاوردهای این سفر اشاره کرد و گفت‌:‌ در حوزه مسکن، تفاهم ما این بود که طراحی از سوی شهرداری باشد و چینی‌ها به اقتضای طراحی ما، شهرک‌سازی نوین انجام دهند.

اوبا بیان اینکه در منطقه ۱۹ گودبرداری انجام و ساخت آغاز شده است، یادآور شد: برای ۲۰ هزار واحد مسکونی در راستای صنعتی‌سازی وارد تفاهم شده‌ایم و در صورت نهایی‌شدن قرارداد، ساخته خواهند شد؛ اما در تفاهم‌های صورت‌گرفته در چین نیز مقرر شده چینی‌ها قیمت‌ها را اعلام کنند که تاکنون اعلام نکرده‌اند.

زاکانی با بیان اینکه تهاترها از طریق شرکت داخلی انجام می‌شود و بستر تولید تکنولوژی و تأمین منابع نیز از این طریق انجام خواهد شد، گفت: در دیگر بخش‌ها در ماه آینده تیمی به تهران سفر خواهند کرد تا از این مسیر گره از مشکل بزرگ پسماند تهران باز شود و مابازای پسماند موجود، بازچرخانی آب صورت بگیرد و از سویی ظرفیت فوق‌العاده بزرگی برای تولید انرژی ایجاد شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتصاب سرپرست سازمان زیباسازی شهر تهران و برکناری مدیرعامل این سازمان، گفت: هیچ‌گونه برکناری‌ای صورت نگرفته است و مدیرعامل سابق یا در شهرداری یا در فضایی دیگر به کار گرفته خواهد شد.

روز گذشته صحن شورای شهر تنها به سفر چین اختصاص داشت و دستاوردهای این سفر 10‌روزه. شهردار تهران معتقد بود برداشتن همین گام‌ها، کام تهرانی‌ها را شیرین کرده است؛ اما برخی از اعضا معتقد بودند با آمدن واگن‌ها و اتوبوس‌های جدید، مردم شیرینی این قراردادها را متوجه می‌شوند./شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: