کد خبر: ۳۳۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 01
بررسی‌ها نشان می دهند ۴۰ درصد از مسمومیت‌ها به دلیل مصرف و تداخلات دارویی است. مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی و آنتی بیوتیک در ایران زیاد است.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سومین علت مرگ و میر ناشی از خطاهای پزشکی در دنیا مربوط به تداخلات دارویی است. 

به گزارش شفا آنلاین:علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت با محوریت تشخیص تداخلات دارویی گفت: تداخلات دارویی یکی از مسائل مهم در نظام سلامت در دنیا محسوب می‌شوند که نیازمند توجه ویژه ای است.  

او گفت: در حال حاضر، سومین علت مرگ و میر ناشی از خطا‌های پزشکی در دنیا مربوط به تداخلات دارویی است.  تداخلات دارویی سبب افزایش بستری شدن بیماران در مراکز درمانی می‌شوند. این در حالی است که مردم ایران بالاترین مصرف کننده خودسرانه دارو در دنیا هستند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این موضوع که در دسترس بودن دارو در خانه یکی از علت‌های مصرف خودسرانه آن در بین مردم کشورمان است، گفت: اکنون ۱۵۰ قلم دارو داریم که بدون نسخه به افراد فروخته می‌شوند. مصرف برخی دارو‌ها به صورت خودسرانه سبب بی اثر کردن دارو‌های دیگر می‌شود.  

زالی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می دهند  ۴۰ درصد از مسمومیت‌ها به دلیل مصرف و تداخلات دارویی است. مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی و آنتی بیوتیک در ایران زیاد است.  

او با اشاره به نقش هوش مصنوعی در حوزه تداخلات دارویی گفت: هوش مصنوعی در حال ساخت یک دارو برای بیماران مزمن ریوی است و به زودی وارد بازار خواهد شد و اکنون در مرحله بالینی قرار دارد.  

وی ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی وظیفه میکروبات‌ها رساندن دارو به سلول‌های هدف در بدن بیماران است. با استفاده از هوش مصنوعی مدت زمان ساخت دارو کاهش می‌ یابد.  

زالی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ نرم افزار در ایران که تداخلات دارویی را به پزشکان اطلاع رسانی می‌کنند، گفت: این نرم افزارها کمک می کنند تا مشکلی برای بیماران ایجاد نشود. این ابزار‌ها از هوش مصنوعی بهره می برند و به عنوان «تصمیم یار» عمل می کنند و به کمک پزشک می‌آیند، اما تصمیم نهایی بالینی بر عهده پزشک خواهد بود.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایان با اشاره به این که  هوش مصنوعی در لحظه تداخلات دارویی را پیش بینی می‌کند و در دنیا ۵۰ تریلیون (هزار میلیارد) داده‌های دیجیتالی در چرخش است، گفت:  پزشکی فرادقیق به گونه‌ای است که با استفاده از هوش مصنوعی،  برای هر فرد نسخه خاص خود بیمار تجویز می‌شود./ خبرنگاران جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: