کد خبر: ۳۳۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 31
تولد نوزاد یک فرایند شگفت انگیز و بسیار پیچیده است و تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

شفا آنلاین>سلامت>اطلاعات درمورد بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU)، علت بستری شدن نوزادان در NICU و تجهیزات پزشکی بخش مراقبت های ویژه نوزادان

به گزارش شفا آنلاین:تولد نوزاد یک فرایند شگفت انگیز و بسیار پیچیده است و تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

خروج کودک از رحم مادر به این معناست که عملکردهای مهم بدن نوزاد دیگر به مادر وابسته نیست و این می‌تواند نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند را آزار بدهد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا بدانید nicu چیست؟ و اینکه چرا ممکن است یک کودک نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان داشته باشد؟ همچنین در مورد برخی از روش‌ها و تجهیزات نگهداری نوزادان در NICU که ممکن است برای مراقبت از کودک شما مورد نیاز باشد، مطلع خواهید شد.

بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) چیست؟

قبل از تولد، عملکرد دستگاه‌های بدن نوزاد شامل تنفس، گوارش، دفع مواد زائد و سیستم ایمنی بدن نوزاد وابسته به بدن مادر است و هنگامی که کودک از رحم خارج می‌شود سیستم بدن او تغییر می‌کند، برای مثال ریه‌های نوزاد تنفس می‌کنند، گردش خون قلبی و ریوی تغییر پیدا می‌کند، دستگاه گوارش شروع به پردازش و دفع مواد زائد می‌کند، کلیه‌ها باید برای تعادل مایعات و مواد شیمیایی در بدن و دفع مواد زائد شروع به کار کنند، همچنین کبد و سیستم ایمنی باید خود به خود شروع به کار کنند.

اما در برخی موارد، مشکلاتی در انتقال نوزاد به خارج از رحم مادر به وجود می‌آید. زایمان زودرس، زایمان سخت یا نقص مادرزادی نوزاد می‌تواند این تغییرات را چالش‌برانگیزتر کند؛ در این موارد مراقبت های ویژه کمک زیادی برای نوزادان تازه متولد شده ایجاد می‌کند.

اکثر نوزادانی که تولد زودرس دارند به NICU بیمارستان مراجعه می‌کنند. NICU مخفف "بخش مراقبت های ویژه نوزادان" است که در آن نوزادان تحت مراقبت های شبانه‌روزی پرستاران و متخصصان مربوطه قرار می‌گیرند.

نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری می‌شوند ممکن است حال وخیمی نداشته باشند اما نیاز به بررسی بیشتر و نظارت دقیق پرستارها و پزشکان متخصص داشته باشند.

نوزادانی که نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی دارند، اغلب در یک بستر ویژه از بیمارستان به نام بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) قرار می‌گیرند. NICU دارای فناوری‌های پیشرفته و متخصصان مراقبت های بهداشتی آموزش دیده برای نگهداری ویژه از بیماران کوچک و نازنین است.

علت بستری شدن نوزاد در NICU چیست؟

اکثر نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری می‌شوند دارای مشکلات مربوط به زمان زایمان یا بیماری های مادرزادی هستند. در ادامه برخی از عواملی که می‌تواند آن‌ها را در معرض بستری شدن قرار دهد برای شما آورده شده است:

  • اگر نوزاد نارس به دنیا بیاید (تولد قبل از هفته 37 ام بارداری)
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد (کمتر از 2.5 کیلوگرم)
  • نوزادان مبتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات تنفسی، قلبی یا عفونت‌ها
  • نقص‌های مادرزادی نوزاد
  • کودک مبتلا به زردی توراد
  • قند خون پایین نوزاد
  • نیاز به دارو یا احیا در اتاق زایمان
  • تشنج نوزاد
  • نیاز به درمان‌های خاص یا روش‌هایی مانند انتقال خون

برخی عوامل خارجی وابسته به مادر نوزاد:

  • اگر سن مادر کمتر از 16 سال یا بیشتر از 40 سال باشد
  • مصرف مواد مخدر یا الکل
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • خون ریزی
  • بیماری‌های مقاربتی
  • چندقلو حامله بودن
  • پارگی زودرس کیسه آب

عوامل هنگام زایمان:

  • تغییرات سیستم بدن و اندام نوزاد به دلیل کمبود اکسیژن (پریشانی جنین یا خفگی هنگام تولد)
  • وارد شدن اولین مدفوع نوزاد به مایع آمنیوتیک
  • بند ناف پیچیده شده دور گردن نوزاد
  • زایمان سزارین

توجه داشته باشید که هر نوزاد پس از زایمان باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود که آیا به NICU نیاز دارد یا خیر.

تجهیزات پزشکی NICU چه کاربردی دارند؟

در بخش مراقبت های ویژه نوزادان تجهیزات و دستگاه‌های زیادی وجود دارد که به نگهداری و درمان نوزادان کمک زیادی می‌کنند؛ برخی از این ابزارهای مراقبتی عبارت‌اند از:

تخت نوزاد: تخت خواب‌های کوچکی که بر روی آن‌ها سیستم گرمایشی نصب شده است تا بدن نوزادان در حین نگهداری، سرما نخورد.

دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی): برخی از نوزادان به دلیل ناتوانی کبد آن‌ها برای دفع بیلی روبین خون دچار بیماری به نام زردی (یرقان) می‌شوند. اگر درمان فوری صورت نگیرد باعث ایجاد مشکلات زیادی در نوزادان می‌شود. دستگاه فتوتراپی با تابش طول موج‌های مخصوص، زردی نوزادان را در کمتر از چند روز درمان می‌کند.

اگر ساکن تهران یا کرج هستید می‌توانید با اجاره دستگاه زردی نوزاد از وب سایت زردی گرام از خدمات درمان قطعی زردی نوزاد برخوردار شوید.

مانیتورها: مانیتورها به پرستاران و پزشکان اجازه می‌دهند تا علائم حیاتی کودک (مانند: دما، ضربان قلب و تنفس) را در NICU مشاهده کنند.

سیم‌های سینه: برچسب‌های کوچکی که بدون درد روی سینه نوزادان چسبانده می‌شوند و دارای سیم‌هایی هستند که به مانیتور متصل می‌شوند؛ این سیم‌ها ضربان قلب و تعداد تنفس را نشان می‌دهند.

پالس اکسیمتری: این دستگاه با یک بانداژ کوچک به انگشتان دست یا پاهای کودک شما چسبانده می‌شود و میزان اکسیژن خون کودک شما را بدون درد اندازه گیری می‌کند.

لوله‌های تغذیه: اغلب نوزادان نارس یا نوزادانی که بیمار هستند، نمی‌توانند از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کنند؛ این لوله‌ها از طریق دهان یا بینی وارد معده نوزاد می‌شوند و به تغذیه نوزاد کمک می‌کنند.

ونتیلاتورها: نوزادان در بخش مراقبت های ویژه گاهی به کمک اضافی برای تنفس نیاز دارند. نوزاد توسط یک لوله تراشه (یک لوله پلاستیکی که از طریق دهان یا بینی وارد نای می‌شود) به ونتیلاتور (دستگاه تنفس) متصل می‌شود.

آیا میتوان نوزاد بستری شده در NICU را در آغوش گرفت؟

بسته به وضعیت سلامتی کودکان، ممکن است بتوانید نوزاد خود را حتی اگر از دستگاه تنفسی استفاده می‌کند، در آغوش بگیرید، سر او را نوازش کنید و با او صحبت کنید تا احساس آرامش و امنیت بیشتری داشته باشد.

اما برای برخی از نوزادان، لمس کردن استرس‌زا است. پزشکان ممکن است به شما پیشنهاد کنند که لمس فیزیکی را محدود کنید، اما همچنان تا حد امکان زمان بیشتری را با کودک خود بگذرانید، با پزشک یا پرستاران مشورت کنید تا بدانید چه مقدار و چه نوع لمس کردن برای نوزاد بهتر است.

بستری نوزاد در NICU

اشاره کردیم که پس از تولد، نوزاد باید مورد نظارت پزشکان قرار بگیرد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین چیزی که به سلامتی شما و فرزندتان کمک می‌کند این است که آرامش خودتان را حفظ کنید.

همچنین زمان ترخیص نوزاد از nicu می‌تواند چند ساعت یا چند روز، هفته‌ها یا ماه‌ها بسته به وضعیت سلامت نوزاد متغیر باشد؛ اما به طور معمول در هفته 34 ام الی هفته 35 ام نوزادان نارس، ترخیص کودک صورت می‌گیرد.

بهتر است عواملی که سلامتی نوزاد را تحت خطر قرار می‌دهد را جدی بگیرید و موارد لازم مانند بیماری‌های مادر، به دکتر مربوطه زودتر اطلاع داده شود تا نوزاد شما هر چه سریع‌تر بهبود یابد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: