کد خبر: ۳۳۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 31
6 نکته درباره روش لاغری بوتاکس معده که مؤثر نیست و عوارض بسیاری دارد
شفا آنلاین>سلامت>تب بوتاکس معده به‌عنوان یکی از روش‌های لاغری در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور داغ شده است؛ روشی که جراحی ندارد و تنها با تزریق سم بوتولینوم در بخش انتهایی معده، وعده لاغری‌های 10تا 20کیلویی در طول 4تا 6‌ماه را می‌دهد. هزینه‌هایش هم به دلایل مختلف ازجمله نوسانات ارزی، داروهای بیهوشی و داروی بوتاکس از 10تا 60میلیون تومان متغیر است. البته شاید خیلی از متقاضیان بوتاکس معده ندانند که این روش در کشورهای غربی تقریبا از اوایل سال 2000میلادی رواج پیدا کرده، اما هیچ زمانی نتوانسته به‌عنوان یک روش مؤثر در لاغری مورد تأیید قرار بگیرد. 
به گزارش شفا آنلاین:بوتاکس معده با وجود فراوانی تاکنون ازسوی سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) و آژانس دارویی اروپا (EMEA ) مجوزی دریافت نکرده و حتی مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی جراحی چاقی و متابولیک و انجمن چاقی و متابولیک ایران هم نیست. اعضای این انجمن عنوان می‌کنند که تزریق سم بوتولینوم به قسمت‌های خاص معده نه‌تنها منجر به عفونت و سوراخی معده و اثنی‌عشر می‌شود که با از بین رفتن نتایج تزریق باید انتظار بازگشت 100درصد اضافه وزن را هم داشت.

1بوتاکس برای افراد دارای شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۵ تا ۴۰ انجام نمی‌شود و کلا برای کسانی توصیه می‌شود که اضافه‌وزن‌های کمتری دارند؛ شرط موفقیتش هم رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش روزانه است و به‌تنهایی هیچ تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت.

2مدت زمان ماندگاری آن هم 4تا 6‌ماه بوده و با وجود اینکه گفته می‌شود بیمار طی این مدت می‌تواند نزدیک به 20کیلو از وزن خود را از دست بدهد، اما مطالعات نشان می‌دهد که تنها منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵درصد از اضافه وزن فرد می‌شود.

3 یافته‌های علمی هم نشان داده‌ که وزن کاهش یافته با از بین رفتن تأثیر بوتاکس در معده به‌طور کامل برمی‌گردد. البته اینطور هم عنوان می‌شود که افراد طی این چند‌ماه فرصت دارند که عادات غذایی و ورزشی منظمی در خود ایجاد کنند، اما اگر موفق به تغییر سبک زندگی نشوند بعد از اتمام اثر بوتاکس، همه‌چیز دوباره به شکل سابق برمی‌گردد.

4برخی از محققان هم پس از بررسی تمامی مقالات منتشر شده در این زمینه عنوان کردند که هیچ مدرکی مبنی بر کاهش وزن طولانی‌مدت مؤثر پس از تزریق بوتاکس پیدا نکرده‌اند. آنها تأکید کردند بیماران مبتلا به چاقی یک‌ماه پس از تزریق وزن کم می‌کنند و تمایل به خوردن غذای کمتری دارند، اما پس از 3تا 6ماه، مجددا اضافه‌وزن را تجربه و حتی وزن بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کنند.

5 دکتر فولاد اقبالی، رئیس بخش جراحی بیمارستان حضرت رسول(ص) رواج بوتاکس معده برای کاهش وزن را در جامعه ایرانی تأیید می‌کند و می‌گوید: «چاقی مشکلی بزرگ در سراسر جهان به شمار می‌رود و به همین دلیل باید درمان‌هایی برای آن ارائه شود که بر پایه شواهد استوار باشد. در حالی با افزایش تقاضا برای بوتاکس معده مواجه شده‌ایم که این روش بدون شواهد بالینی و کارآزمایی در حال انجام است.»
 
6دکتر اقبالی ادامه داد: «تاکنون چند متاآنالیز و کارآزمایی در دنیا انجام شده و ثابت کرده که این روش از نظر درمانی مؤثر نیست. سم بوتولیسم با تزریق این ماده وارد بخش انتهایی معده بیمار می‌شود که عوارض خودش را دارد. به وجود آمدن سوراخ‌هایی در معده و اثنی‌عشر، نشت و همچنین عفونت،  ازعوارض این شیوه است .به‌طور کلی در جراحی چاقی کوتاه‌مدت و درازمدت ،بوتاکس معده سودبخش نیست و نه انجمن چاقی و متابولیک ایران و نه فدراسیون جهانی آن را تأیید نمی‌کند.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: