کد خبر: ۳۳۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 29
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: سهل‌انگاری در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل، منجر به عوارض دائمی و آزاردهنده ناشی از مسمومیت‌ها خصوصاً در کودکان و سالمندان می‌شود به طوری که 90 درصد از مسمومیت‌ها در خانه‌ها شکل می‌گیرد.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر زهرا جهانگرد درباره اقدامات اولیه با مشاهده مسمومیت در افراد خاطرنشان کرد: لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت برای نجات فرد مسموم حیاتی است و همراه آن فرد باید بلافاصله پس از برخورد با ‏موارد ‏مسمومیت با تلفن 190 یا 115 تماس بگیرد تا کمک‌رسانی بموقع به فرد مصدوم صورت گیرد. در همین خصوص 49 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در کل کشور با شماره تلفن 190، داخلی3 کد 2 مشغول به ‏فعالیت ‏است.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر جهانگرد با اشاره به اینکه وظیفه مهم مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم، راهنمایی فرد مسموم یا همراهان وی برای کنترل و کاهش ‏عوارض ‏ناشی از مسمومیت است، نه درمان مسمومیت توضیح داد: نزدیک به ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد، به همین منظور تا رسیدن فرد به مراکز درمانی یا رسیدن نیروهای اورژانس، این مرکز می‌تواند با راهنمایی‌های بموقع به کاهش آسیب فرد بیمار کمک کند.

داروها شایع‌ترین علت بروز مسمومیت
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است، گفت: 39.3 درصد از مسمومیت‌های ارجاع شده به مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت‌های دارویی است. آمار بالای مصرف داروها در جامعه از یک‌سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به ‌صورت ناخواسته صورت می‌گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد. اگرچه بسیاری از این مسمومیت‌ها توسط گروه پزشکی کنترل شده و به مرگ منتهی نمی‌شود، اما گاهی خسارات جبران‌ناپذیری را به پیکره اقتصاد، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه و خانواده‌ها وارد می‌کند. ‏

مراقب سالمندان باشید
دکتر جهانگرد گفت: بسیاری از سالمندان ناچار به مصرف داروهای متعددی در طول روز هستند. استفاده از جعبه‌های ‏تقسیم داروها ‏می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری به آنها کند. همچنین باید مراقب میزان خوراندن دارو به کودکان باشید بویژه در خصوص داروهایی همچون استامینوفن. باید برای کاهش تب در کودکان داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید چراکه مقادیر بیش‌ از حد درمانی استامینوفن می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.

فرد مسموم را مجبور به استفراغ نکنید
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، آگاهی از رعایت نکاتی کوچک در خصوص برخورد با فرد مسموم را بسیار حائزاهمیت دانست و گفت: از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که بیهوش است، خودداری کنید. هرگز سعی نکنید با چشیدن یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنید. در برخورد با فرد مسموم غیرهوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القای استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید همچنین در مسمومیت‌های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: