کد خبر: ۳۳۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 30
شاخص جهانی دورکاری (GRWI) که به ارزیابیِ قابلیت‌ِ 108 کشور به‌جهتِ واجدشرایط‌بودن به‌عنوان «مقاصد برتر دورکاری» می‌پردازد،‌ چهار بُعد اصلی را برای اطمینان از کیفیت دورکاری، اندازه‌ می‌گیرد

شفا آنلاین>سلامت>گزارش The Global Remote Work Index 2023 ارائه‌شده توسط NordLayer (سرویس ارائه‌دهنده امنیت سایبری)؛ امسال «دانمارک» را بهترین کشور جهان برای «دورکاری» معرفی کرده است. علیرغم هزینه بالای زندگی و اینترنت گران، این‌کشور کوچک شمال اروپا، برای برتری درزمینه‌هایی مانند «شمولِ اجتماعی»، «کیفیت اینترنت»، «امنیت اجتماعی»، «دولت الکترونیک» و «مراقبت‌های بهداشتی» امتیازهای قوی دریافت کرد.

به گزارش شفا آنلاین: «هلند» و «آلمان» نیز امتیازات بالایی کسب کردند و به‌ترتیب، در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. «آلمان» به‌ویژه به‌دلیل اقدامات قانونی در بحثِ «ایمنی سایبری» موردستایش قرار می‌گیرد و در سطح جهانی، برای این شاخص در صدر قرار دارد. کشورهای اروپایی، امسال در رتبه‌بندی GRWI عملکرد خوبی داشته و 10مکان اول را به‌خود اختصاص داده‌اند. «کانادا» اولین کشور غیراروپایی‌ست که این‌روند را پشت‌سر گذاشته و در جایگاه چهاردهم قرار دارد و پس‌ازآن، «ایالات‌متحده» در رتبه شانزدهم قرار دارد. کارشناسان NordLayer خاطرنشان می‌کنند؛ کشورهایی که رتبه‌های بالا را دارند، معمولاً مشمولِ مقوله بسیارمهمِ «هزینه‌های بالای زندگی» نیز می‌شوند و ازاین‌رو، «پرتغال» به‌دلیل ارائه «سودمندترین ترکیب درآمدی» موقعیت بالایی در لیست (رتبه 6) دارد و به‌طور هم‌زمان ازنظرِ «هزینه پایین زندگی» نیز برجسته است (رتبه 56) که البته مشکلاتی را برای مردم آنجا باعث شده است؛ چراکه هجومِ مهاجران، قیمت‌ها را در سطح محلی افزایش داده؛ به‌ویژه ازنظر «مسکن». چندین کشور در آسیا نیز به‌دلیل پیشروبودن ازنظر «زیرساخت دیجیتال و فیزیکی» برجسته‌اند: «سنگاپور»، «کره جنوبی» و «امارات». درعین‌حال، «ژاپن» (10) و «کره‌جنوبی» (12) نیز ازنظر «امنیت اجتماعی» عملکردی مطلوب دارند. تحلیلگران، از داده‌های نیمه اول‌ 2023 در رتبه‌بندی 108 کشور برپایه چهار شاخصِ یادشده استفاده کرده‌اند که درادامه، مفصل‌تر به آن‌ها می‌پردازیم.

شاخص جهانی دورکاری (GRWI) چیست؟
این شاخص که به ارزیابیِ قابلیت‌ِ 108 کشور به‌جهتِ واجدشرایط‌بودن به‌عنوان «مقاصد برتر دورکاری» می‌پردازد،‌ چهار بُعد اصلی را برای اطمینان از کیفیت دورکاری، اندازه‌ می‌گیرد: «امنیت»، «اقتصاد»، «زیرساخت» و «جامعه» که اولاً؛ آخرین معیار درواقع، از امسال موردتوجه قرار گرفته است و ثانیاً؛ این معیارها در نحوه اثرگذاری‌شان بر نتایج، قالبِ تازه‌ای به‌خود می‌گیرند که در ابتدایِ مطلب، با عناوینِ دقیق‌تری به آن‌ها اشاره شده است. شاخص‌های موردنظر عبارت‌اند از:


1. ایمنی سایبری
«ایمنی سایبری» به مجموعه متنوعی از عوامل مربوط می‌شود که شاملِ یک محیطِ دیجیتال ایمن و مطمئن برای دورکاری‌ست. این بعد، یکپارچگیِ زیرساخت، ظرفیت پاسخگویی به تهدید دیجیتال و سطح قانون هدف امنیت سایبری را پوشش می‌دهد.
2. ایمنی اقتصادی
مفهوم «ایمنی اقتصادی» شامل جنبه‌های مختلف اقتصادی زندگی و کار در یک کشور خاص است؛ و به هزینه‌های زندگی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، سهولت ارتباط و فرصت‌هایی برای زمان آزادِ باکیفیت اشاره دارد.


3. زیرساخت دیجیتال و فیزیکی
بُعد «زیرساخت دیجیتال و فیزیکی» به قابلیت‌های دیجیتال کشور برای ارائه و پشتیبانی از خدمات اینترنتیِ پایدار، سریع و گسترده و تضمین زیرساخت فیزیکیِ راحت و ایمن برای سفر در اطراف، اشاره دارد.


4. امنیت اجتماعی
«امنیت اجتماعی» جنبه‌های متنوع امنیت فیزیکی کار و زندگی از راه دور را دربرمی‌گیرد و مؤلفه‌های ایمنیِ کُلی از نرخ جنایات در کشور را با معیارهای ارزیابی برابری و دسترسی به حقوق بشر ترکیب می‌کند.

بینش‌های کلیدی از گزارش 2023
به‌طورکلی، مناطق شمالی اروپا، در رتبه‌بندی 10 نام اول GRWI 2023 به‌همراهِ «آلمان»، «اسپانیا» و «پرتغال» (در رتبه‌های سوم، چهارم و ششم) قرار دارند. همچنین بیشتر اسامیِ نیمه اولِ فهرست را جوامع اروپایی تشکیل می‌دهند؛ به‌جز «مونته‌نگرو» (رتبه 74) و «بوسنی‌وهرزگوین» (رتبه 83). عمدتاً در دارندگانِ جایگاه برترِ GRWI، زندگی «گران‌تر» تمام می‌شود. تنها «پرتغال» است که کمترین فاصله را بین این ابعاد دارد: رتبه 6 کُلی؛ و رتبه 56 در هزینه‌ها؛ و در 10 نامِ اولِ رده‌بندی، بهترین فرصت را به‌لحاظ «دخل‌وخرجِ معقول» دراختیارِ افرادِ خواهانِ دورکاری قرار می‌دهد. یکی از یافته‌های کلیدیِ این گزارش این‌است‌که همبستگی بین «ایمنی سایبری» و «ایمنی اجتماعی»، بی‌شک آن‌ها را به‌عنوان عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ اصلی در یک «تجربه استثنایی دورکاری»، معرفی می‌کند. گرچه بادرنظرگرفتنِ همه جوانب نیز باز به یک انتخاب «کاملاً بی‌نقص» برای علاقه‌مندان دورکاری نمی‌رسیم؛ «مراکش» را می‌توان نمونه‌ای قابل‌لمس در تبیینِ این‌امر خواند: رتبه 48 جوامع آفریقایی؛ که با وجود عقب‌ماندگی در زیرساخت‌های دیجیتال و فیزیکی، هزینه‌های کم زندگی می‌تواند آن‌را به گزینه‌ای جذاب تبدیل ‌کند. جالب‌آنکه ازنظر «امنیت سایبری» نیز جزو خوب‌هاست؛ اما در نگاه اول و به‌خاطرِ پیش‌فرض‌ها، ‌انتخاب چندنفر از کسانی خواهد بود که درپیِ تجربه دورکاریِ با شرایط مطلوب هستند؟ «کره جنوبی» (17)، «ژاپن» (22) و «سنگاپور» (28) به‌عنوان رهبران قاطع آسیا در‌این‌رتبه‌بندی ظاهر شده‌اند. زیرساختِ دیجیتالی قابل‌توجه، گردشگری و دولت الکترونیک را به‌رخ می‌کشند. غول‌پیکر این جغرافیا؛ (چینِ)، در جایگاه 39 قرار دارد. «کانادا» و «ایالات‌متحده» در رتبه‌های 14 و 16 قرار دارند و «مکزیک» در رده 62 هستند. علی‌رغم تفاوت‌ها؛ هر‌سه معیارهای حقوقی «امنیت سایبری» قوی دارند و برای گردشگران، جذاب‌اند. البته «مکزیک» به‌میزانی قابل‌توجه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. «کاستاریکا» با ظرفیت واکنشیِ ایمنی سایبریِ قوی (17)، جذابیت توریستی (11)، مراقبت‌های بهداشتی (19) و فراگیربودن (16)، در رتبه 54 قرار دارد. «اروگوئه» به‌عنوان کشور برتر از آمریکای جنوبی (چهل‌وسومین) معرفی شده که به‌دلیل فراگیربودن و حقوق شخصی‌اش متمایز است. تمام مناطق آمریکای جنوبی، دارای رتبه‌ بالا در «جذابیت توریستی» هستند که این، دورازذهن نیست. درحالی‌که جوامع اروپایی رتبه‌های برترشان را حفظ کردند، «سنگاپور»، «آمریکا» و «کره جنوبی» شاهد کاهش در رتبه‌بندی بودند. ضمناً کاهش اندک «کانادا» با روند کُلیِ تقویت در اروپا درتضاد است.

پنج کشور برتر امسال
«دورکاری» درحال‌تغییر شکل چشم‌انداز کسب‌وکار بوده و شاخص جهانی 2023 نیز در خط مقدم درک این تحول قرار دارد. با تشریح عناصر حیاتی مانند زیرساخت‌های دیجیتال، پادمان‌های اجتماعی، ثبات اقتصادی و ایمنی سایبری، می‌توان «دورکاری» را در تصویری روشن‌تر تحلیل کرد.


1. دانمارک
پیشتازِ GRWI 2023، چهارمین کشورِ برتر در زیرساخت‌های دیجیتال و فیزیکی؛ و ششمین کشور در امنیت اجتماعی‌ست. «دانمارک» علیرغم هزینه بالای زندگی (رتبه 94) و اینترنت گران (رتبه 42)؛ اما ازنظر جامعیت اجتماعی (رتبه ششم)، کیفیت اینترنت (هفتم)، زیرساخت الکترونیکی (هفتم)، دولت الکترونیک (پنجم) و مراقبت‌های بهداشتی (در رتبه سوم) جایگاه مطلوبی دارد و همین‌موارد، آن‌را به مکانی عالی برای دورکاری تبدیل می‌کند.


2. هلند
دومین رتبه در گزارش امسال درواقع، در امنیت اجتماعی (رتبه 2) می‌درخشد که بازتاب‌دهنده اهمیت به حقوق شخصی (رتبه 3) و فرهنگ فراگیر یا همان شمولِ اجتماعی (رتبه 6) است. کسب امتیاز بالا در زیرساخت‌های دیجیتال و فیزیکی (8)، ایمنی اقتصادی (11) و ایمنی سایبری (17) جایگاه قویِ آن‌را دراین‌حوزه‌ها تأیید می‌کند.


3. آلمان
غول اقتصادی اروپا، در رتبه سوم GRWI قرار دارد. در ایمنی سایبری (4)؛ خاصه در اقدامات قانونی (1) و ایمنی اقتصادی (۶) به‌ویژه در جذابیت گردشگری (2) برجسته است. علیرغم رتبه‌های پایین‌تر در ایمنیِ کُلی (33) و زیرساخت دیجیتال و فیزیکی (22)، سرویس اینترنتِ ‌به‌صرفه‌اش (1) امتیازهایش را متعادل می‌کند.


4. اسپانیا
رتبه چهارمِ فهرست، امسال «برترین» ورودیِ اروپای جنوبی بوده و جدا از شرایط آب‌وهوایی، رتبه خود را با عملکرد قوی در ایمنی سایبری (11)، ایمنی اقتصادی (9)، زیرساخت دیجیتال و فیزیکی (13) و نیز امنیت اجتماعی (16) به‌دست آورده؛ و ترکیبی جذاب از دورکاری و اوقات فراغت ارائه می‌دهد.


5. سوئد
این‌کشور رتبه پنجم را در GRWI دارد و گرچه در زمینه‌های مختلفی باقدرت ظاهر شده؛ ‌اما در جاهایی نیز جای پیشرفت دارد. با عملکرد خوب در ایمنی سایبری (21)، قوانین جامعی‌ دارد که حوزه‌های مختلف این‌جنبه را پوشش می‌دهد. در ایمنی اقتصادی (7) برجسته بوده؛ اما هزینه‌های بالای زندگی (79) در آنجا یک نگرانی‌ست. با زیرساخت‌های دیجیتال و فیزیکی ویژه (9) و امنیت اجتماعیِ قوی؛ اما چالش‌برانگیز (15) همچنان یک مدعیِ قوی در رتبه‌بندی‌ست.

معیارها کدام حقایق را آشکار می‌سازند؟
ایمنی سایبری
در بحثِ «ایمنی سایبری»، کشور «عربستان» (در جایگاه پنجم) در کنار ترکیبی از کشورهای اروپایی، رتبه قابل‌توجهی به‌دست آورده است. استثناء نیز «مراکش» در رتبه نوزدهم است. پنج جایگاه برتر در «ایمنی سایبری» تقریباً تشخیص‌ناپذیرند و «عربستان» دراین‌زمینه به‌عنوان یکی از امن‌ترین مکان‌های جهان معرفی شده؛ بااین‌حال، کشورهای اروپایی مانند «یونان»، «کرواسی»، «چک»، «لهستان»، «اسلواکی»، «لیتوانی»، «استونی»، «آلمان» و «هلند» در موضوع «واکنش ‌به جرائم سایبری»، از آن پیشی گرفته‌اند؛ که جنبه خاصی از بُعد ایمنی سایبری‌ست.


ایمنی اقتصادی
پنج کشور برتر در «امنیت اقتصادی» عمدتاً جوامعِ انگلیسی‌زبان و غیر اتحادیه اروپا مانند «بریتانیا»، «ایالات‌متحده»، «کانادا»، «استرالیا» و «نیوزلند» هستند. این‌کشورها به‌دلیل اقدامات امنیت سایبریِ قوی و نظام‌های مراقبت بهداشتی با کیفیت بالا قابل‌توجه‌اند. بااین‌همه در تناقضی مشهود؛ همه این مقاصد توریستیِ محبوب، در زیربُعد «ایمنیِ عمومی»، متمایل به قرارگرفتن در رتبه‌های نسبتاً پایین‌تر هستند. «آلمان»، «اسپانیا»، «سوئد»، «پرتغال» و «مالت» (همگی اروپا)، 10 نامِ برتر در بُعد «ایمنیِ اقتصادی» را تکمیل می‌کنند.


زیرساخت دیجیتال و فیزیکی
«سنگاپور»، «کره جنوبی» و «امارات» که همگی در آسیا واقع شده‌اند، پیشرو در رده «زیرساخت‌های دیجیتال و فیزیکی» هستند. اروپا و آمریکای شمالی با رتبه‌بندی بالای کیفیت اینترنت، رقبای نزدیکی هستند. اگرچه «دانمارک»، «هلند» و «اسپانیا» به‌طورکلی پیشتاز هستند؛ اما «دانمارک»، «هلند» و «اسپانیا» ضعف‌هایی در مقرون‌به‌صرفه‌بودن اینترنت نشان می‌دهند که زیربخشِ «زیرساخت دیجیتال و فیزیکی» محسوب می‌شود؛ و به‌ترتیب، رتبه‌های 42، 26 و 37 را به‌خود اختصاص داده‌اند.


امنیت اجتماعی
بین 20 رتبه برتر «امنیت اجتماعی»، سه کشور «ژاپن» (10)، «کره جنوبی» (12) و «نیوزیلند» (14) تنها نمایندگان غیراروپایی‌اند؛ که اکثریت آن‌ها را کشورهای شمال اروپا تشکیل می‌دهند. درحالی‌که رتبه امنیت سایبری «عربستان» بالاست (5)؛ اما ازنظر «امنیت اجتماعی» به‌شدت سقوط می‌کند و به رتبه 105 می‌رسد و در جوارِ «اوگاندا» (106)، «بنگلادش» (107) و «آنگولا» (108) قرار می‌گیرد. در زیرمجموعه «فراگیری»، برخی از کشورها در 10 نامِ برتر GRWI عملکرد متوسطی دارند؛ «اسپانیا» 20، «لیتوانی» 22 و «استونی» 27 است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: