کد خبر: ۳۳۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 29
چند وقتی است که تب زیباتر شدن در جامعه، به رده سنی پایین رسیده و کودکان را نیز، درگیر این موضوع شده‌اند. برای تایید این گفته، کافیست سری به آرایشگاه‌های زنانه بزنید و به بخش‌های کراتین مو یا کاشت ناخن مراجعه کنید.

شفا آنلاین>سلامت>بخش قابل توجهی از مشتریان این بخش‌ها را کودکان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند که  به اصرار مادر خود، برای زیباتر شدن به آنجا آمده‌اند. موضوعی که از نگاه فعالان حقوق کودک مصداق بارز کودک آزاری است.

 

کودکانی که کودک نیستند

به گزارش شفا آنلاین:حدودا 8 سال دارد، موهایش را در آینه می بیند. چشمهایش برق می‌زند و می‌چرخد تا صافی موهایش را بیشتر احساس کند. با تعریف و تمجید مادر و اطرافیانش که روبه رو می‌شود، لبخندی گوشه لبش می‌نشیند. سارا یکی از هزاران کودکی است که به تب زیباتر شدن دچار شده و حالا موهایش را کراتین کرده است. با ذوق ناخن‌هایش را هم نشان می‌دهد و با لحنی که هیچ شباهتی به کودکان ندارد، می‌گوید: « ناخن‌هامم کاشت کردم.»

 

80 درصد پاسخ مثبت به دست‌های کوچک

طبق تماس‌های متعدد خبرنگار «شبکه شرق» با بخش ناخن آرایشگاه‌های زیبایی، بالای 80 درصد این مراکز به درخواست کاشت ناخن و ژلیش دست کودکان، پاسخ مثبت دادند و 20 درصد دیگر این مراکز به دلیل کوچک بودن دست کودکان و در نتیجه سخت‌تر شدن کاشت و ژلیش، از  این کار سر باز زدند.

 

موهای صاف، زیر سن قانونی

کراتین کردن یا صافی مو از آن دسته کارهایی است که در جامعه بسیار طرفدار دارد. اما گویا بخشی  از این طرفداران را کودکان زیر 12 سال تشکیل میدهند.طبق تماسهای گرفته شده با برخی از سالنهای زیبایی، همه به درخواست کراتین کردن موهای کودکان، پاسخ مثبت دادند و در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرات منفی بر سلامت کودکان، گفتند: «مطمئن باشید موادی که ما استفاده می‌کنیم برای کودکان ضرری ندارد.»

 

زیبایی مو یا مشکلات ریوی و نازایی؟

یک پزشک متخصص در مورد تاثیرات مواد کراتین روی سلامت کودکان می‌گوید: «اغلب مواد استفاده شده در کراتین دارای مواد شیمیایی به نام؛ فرمالدهید، است که احتمال عوارض جدی  چون مشکلات ریوی، نازایی و سرطان رحم را در کودکان بالا می‌برد.»

 

سرطان در کمین است!

«ماهیت و کیفیت مواد استفاده شده در کاشت ناخن مشخص نیست و این عامل می‌تواند بسیاری از عوارض کاشت ناخن بر سلامت بدن را در کوتاه مدت نشان ندهد.» این را یک پزشک عمومی می‌گوید و ادامه می‌دهد:« در مورد کودکان اما به طور قطع، می‌توان گفت استفاده از اشعه uv بسیار خطرناک است و خطر بیماری سرطان را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.»

 

احساس ناکافی بودن

یک روانشناس بالینی در مورد اثرات کارهای زیبایی در کودکان هشدار می‌دهد و می‌گوید: « شروع این کارها در دوران بچگی به کودک این پیام را می‌دهد که به اندازه لازم خوب و کافی نیست. همچنین وقتی کودکی با انجام این کارها، بازخورد مثبت دریافت می‌کند، دچار عدم اعتماد به نفس کافی یا اعتماد به نفس وابسته به کارهای زیبایی می‌شود و قطعا در بزرگسالی دچار مشکلات بیشتر خواهد شد.»/شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: