کد خبر: ۳۳۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 29
اکرمی، رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران عنوان کرد
رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران تصریح کرد: با نگاه خوشبینانه می‌توانیم این اتفاق را اینگونه تصور کنیم که نسبت به موضوع سوءبرداشت وجود دارد اما یک نگاه بدبینانه موضوعاتی چون تضاد منافع و امثالهم را مطرح می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران با اشاره به برگزاری دو تجمع فارغ‌التحصیلان دکترای ژنتیک پزشکی در مقابل سازمان نظام پزشکی در هفته‌های اخیر گفت: براساس مصوبه شورای عالی نظام پزشکی که در سی‌ام شهریورماه به تصویب رسیده تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان دکتری ژنتیک پزشکی کشور از ثبت نام‌شان در سازمان نظام پزشکی و دریافت شماره نظام پزشکی محروم می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:سید محمد اکرمی در خصوص عدم ارائه شماره نظام پزشکی به تعدادی از فارغ‌التحصیلان دکترای ژنتیک پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در سی‌ام شهریور ماه سال ۱۴۰۲ شورای عالی نظام پزشکی در جلسه‌ای مصوب کرد که رای سال ۱۳۹۷ شورای عالی ابرام می‌گردد. نظام پزشکی سازمان مردم نهاد صنفی است که تسهیلگر روابط پزشکان، دندانپزشکان، متخصصین، داروسازان، دکتری علوم آزمایشگاهی و لیسانس‌های پروانه دار در جهت ارائه خدمات بهتر در نظام سلامت.

وی افزود: براساس این رای که رای سال ۱۳۹۹ شورای عالی قبل از خود را به شکلی لغو می‌کرد، تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان دکتری ژنتیک پزشکی کشور از ثبت نام‌شان در سازمان نظام پزشکی و دریافت شماره نظام پزشکی محروم می‌شوند، در ۸ دانشگاه رشته ژنتیک پزشکی در مقطع دکتری و در ۱۳ دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی تدریس می‌شود، فارغ‌التحصیلان ۸ دانشگاه علوم پزشکی در مقطع دکتری باید بتوانند شماره نظام پزشکی را دریافت کنند تا در نظام سلامت ارائه خدمت کنند اما با مصوبه اخیر تعداد زیادی از این افراد که پایه آن‌ها زیست‌شناسی است یا مقطعی را در دانشگاه‌های وزارت علوم گذرانده‌اند از گرفتن شماره نظام محروم می‌شوند. این تنش در سال‌های ۹۵.۹۷، ۹۹ هم متاسفانه اتفاق افتاده  است.

رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران تصریح کرد: با نگاه خوشبینانه می‌توانیم این اتفاق را اینگونه تصور کنیم که نسبت به موضوع سوءبرداشت وجود دارد اما یک نگاه بدبینانه موضوعاتی چون تضاد منافع و امثالهم را مطرح می‌کند. از نظر انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران ورود به رشته دکتری و فارغ‌التحصیلی این رشته شأن و جایگاه هیات ممتحنه و بورد ژنتیک پزشکی و تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت بهداشت است که اتفاقا در این شورا یک نماینده هم از سازمان نظام پزشکی حضور دارد، اما دوستانی با رویکردهای متفاوت نسبت به این امر ایراد دارند و تصمیم‌شان به شدت بر تلاش‌ها و کوشش‌های دانشمندان جوان و نخبه کشور در این رشته و سایر رشته‌های علوم پایه آزمایشگاهی چون ویروس، میکروب، بیوشیمی، ایمونولوژی، قارچ‌شناسی اثر منفی دارد.

اکرمی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان نظام پزشکی درخصوص‌عدم صدور شماره نظام پزشکی برای این متخصصان توضیحی ارائه کرده است گفت: در عرض این چند سال بارها توضیحات متفاوتی از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح شده اند، یکبار اعلام کردند که PHD فقط یک ارتقای تحصیلی است! گاهی نیز می‌گویند که قانون نظام پزشکی در این موضوع ابهام دارد، گاهی نیز به صراحت موضوع تضاد منافع مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما از آنجا که در تمام دنیا رشته‌های زیست‌شناسی می‌توانند به رشته ژنتیک پزشکی وارد شوند و از سوی دیگر این دانش در مقطع لیسانس در کشور ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه نمی‌شود و بسیاری از دوستان از دانشگاه‌های وزارت علوم در مقاطع پایین‌تر به این رشته ورود می‌کنند، سالیانه ۷۰۰ نفر در امتحان دکتری وزارت بهداشت شرکت کرده و صرفا متوسط ۲۰ نفر قبول می‌شوند. این افراد ۴ الی ۵ سال با سختی درس می‌خوانند. همچنین مواد آزمایشگاهی ژنتیک بسیار گران است و انجام پایان‌نامه و نوشتن مقاله در مجلات معتبر بسیار کار سختی است و کمبودهای درسی آن‌ها با رویکرد گروه‌های آموزشی جبران می‌شود، ۶ ماه در بیمارستان کارورزی گذرانده و مشاوره ژنتیک انجام می‌دهند. با توجه به همه این‌ها، نگاه بورد ژنتیک پزشکی و انجمن علمی ژنتیک پزشکی این است که فارغ‌التحصیلان این رشته به کفایتی می‌رسند که حق دارند شماره نظام داشته باشند و بتوانند خدمت ارائه دهند و توقف و ابهام در این امر که متاسفانه در این مرحله به حدود ۸ ماه رسیده است باعث دلسردی، افسردگی، مهاجرت و موضوعات دیگری می‌شود که مطلوب نیست.

به گزارش ایلنا رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در پایان اضافه کرد: در حال حاضر در این مرحله ۵ نفر معطل دریافت شماره نظام هستند و ۸ ماه است که بلاتکلیف هستند. باعث تاسف است که سرمایه ملی برای این جوانان نخبه صرف شده و حالا که به مرحله ارائه خدمت رسیده‌اند دچار تنش شده‌اند، امیدواریم با درایت وزارت بهداشت و دفاعی که در این جهت نسبت به تمام تک‌رشته‌های علوم آزمایشگاهی دارند این مسئله به زودی به خیر و خوشی اصلاح شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: