کد خبر: ۳۳۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 30
میلیون ها نفر سالانه در جهان به بیماری آنفلونزای فصلی دچار می شوند که می تواند منجر به بستری شدن هزاران نفر در بیمارستان شود.

شفا آنلاین>سلامت>سوی های آنفلونزا هر سال به دلیل جهش های ژنتیکی دچار تغییر می شوند. سازمان بهداشت جهانی هر ساله در مناطق مختلف جهان ویروس های رایج آنفلونزا را شناسایی و جهت ساخت واکسن مناسب برای سال بعد به شرکت های تولید واکسن اعلام می کند. معمولا واکسن های ساخته شده متشکل از سه ویروس می باشد.

به گزارش شفا آنلاین:با اغاز فصل پاییز، سرد شدن تدریجی هوا، افزایش آلاینده های معلق و رطوبت کافی در محیط اطراف زمینه برای شیوع و گسترش ویروس آنفلونزا فصلی و انواع سرماخوردگی های رایج مانند کروناویروس در مناطق مختلف جهان فراهم می گردد که این روند تا اوایل بهار و گرم شدن دوباره هوا ادامه می یابد.

میلیون ها نفر سالانه در جهان به بیماری آنفلونزای فصلی دچار می شوند که می تواند منجر به بستری شدن هزاران نفر در بیمارستان شود. انجام پروتکل های بهداشتی نظیر شستشوی دستها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی با افراد آلوده به ویروس، واکسیناسیون گروه های پرخطر و اطلاع رسانی عمومی می تواند در کاهش هزینه های درمانی در مقابله با اپیدمی های احتمالی آنفلونزا و کرونا ویروس موثر باشد.

میزان تاثیر واکسن آنفلونزا چگونه است ؟

در سالهای اخیر استفاده از واکسن آنفلونزا در میان افراد با ریسک بالای ابتلا به ویروس و توزیع آن توسط پرسنل بهداشتی درزمان مناسب نقشی مهم و کلیدی در کاهش نگرانی ها به همراه پیشگیری قابل توجه میزان موارد ابتلا به این بیماری عفونی و بستری در بیمارستان داشته است.

بر اساس پژوهش های انجام شده واکسن آنفلونزا به عنوان یکی از واکسن های موثر در جهان شناخته می شود که براساس مطالعات صورت گرفته می تواند در کاهش میزان مرگ و میر کودکان نزدیک به 65 درصد موثر باشد.

اما نکته بسیار مهم این است که واکسن آنفلونزا افراد را در برابر همه انواع سرماخوردگی ها که می تواند منشا عفونی باکتریال یا ویروسی مختلفی داشته باشند ایمن نمی کند و گاها سرماخوردگی ها به دلیل جهش های ژنتیکی عامل بیماری زا، وضعیت سیستم ایمنی افراد، سابقه بیماری های زمینه ای به همراه سن افراد بیمار می تواند به صورت سرفه های شدید و ناراحتی های دستگاه گوارش بروز پیدا کنند.

آیا همه افراد جامعه باید واکسن آنفلونزا را دریافت کنند؟

با توجه به محدودیت در تعداد تولید واکسن های آنفلونزا توسط شرکت های سازنده در جهان اولویت بندی مصرف و استفاده از آنها باید مورد توجه مسئولین بهداشتی و مردم قرار گیرد تا گروه های پرخطر، ایمنی مناسب را به صورت سالانه دریافت کنند. به یاد داشته باشیم که در حال حاضر مهمترین اقدام برای پیشگیری از آنفلونزای فصلی استفاده منطقی از واکسن آنفلونزا می باشد.

واکسن آنفلونزا به دو صورت میکروب کشته شده یا ضعیف شده به صورت تجاری موجود است که نوع ضعیف شده آن از طریق افشانه داخل بینی و نوع کشته شده آن بر روی بازو تزریق می شود. با توجه به اینکه در واکسن افشانه ای آنفلونزا عامل بیماری زا به صورت فعال وجود دارد نباید در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند مورد استفاده قرار گیرد.

سوش های آنفلونزا هر سال به دلیل جهش های ژنتیکی دچار تغییر می شوند. سازمان بهداشت جهانی هر ساله در مناطق مختلف جهان ویروس های رایج آنفلونزا را شناسایی و جهت ساخت واکسن مناسب برای سال بعد به شرکت های تولید واکسن اعلام می کند. معمولا واکسن های ساخته شده متشکل از سه ویروس می باشد.

چه کسانی در اولویت استفاده از واکسن آنفلونزا هستند؟

فصل شیوع آنفلونزا معمولا از مهر ماه آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه می یابد. بهترین زمان جهت انجام واکسیناسیون آنفلونزا برای گروه های با ریسک بالای زیر از نیمه دوم شهریور ماه تا پایان نیمه نخست مهر ماه می باشد اما بعد از این زمان هم می توان واکسن را دریافت کرد.

تقریبا دو هفته پس از دریافت واکسن ، بدن افراد پادتن های اختصاصی جهت محافظت از ویروس های آنفلونزای رایج در جامعه را ایجاد می کند.

  • کودکان شش ماهه تا شش ساله
  • افراد سالمند
  • افراد با بیماری های زمینه ای قلبی و عروقی شامل سابقه جراحی قلبی یا آنژیوپلاستی و تنگی عروق
  • افراد با بیماری های مزمن ریوی مانند آسم
  • افراد با بیماری های کلیوی ، دیالیزی و پیوند کلیه
  • افراد با بیماری های کبدی نظیر سیروز کبدی
  • افراد با بیماری های عصبی مانند ام اس یا اختلالات خونی
  • افراد دیابتی
  • زنان باردار
  • افراد با نقص سیستم ایمنی مانند بیماران مبتلا به ویروس HIV
  • افراد مبتلا به سرطان و بیمارانی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی نظیر کورتون استفاده می کنند
  • پزشکان ، پرستاران و کادر بهداشتی در مراکز نگهداری از سالمندان و کودکان

حساسیت و عوارض واکسن آنفلونزا به چه صورت است؟

تزریق واکسن آنفلونزا در برخی موارد می تواند التهاب موضعی یا تورم در محل تزریق ایجاد کند. همچنین ممکن است افراد پس از تزریق واکسن دچار تب، سردرد، درد عضلانی و کسالت شوند که این علائم معمولا حداکثر تا 48 ساعت پس از تزریق برطرف می شود.

استفاده از واکسن آنفلونزا برای افرادی که قبلا نسبت به آن حساسیت نشان داده اند توصیه نمی شود. افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند حتما قبل از تزریق واکسن آنفلونزا با پزشک خود مشورت کنند و از لحاظ تست حساسیت مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرند. / سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: