کد خبر: ۳۳۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 28
محققان دانشگاه کمبریج روش جدیدی برای شناسایی مبتلایان به اختلال دوقطبی توسعه داده‌اند. محققان در این روش از ترکیب ارزیابی روانپزشکی آنلاین و آزمایش خون برای تشخیص بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی استفاده کردند که بسیاری از آنها به اشتباه با اختلال افسردگی اساسی تشخیص داده شده بودند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان می‌گویند که آزمایش خون به تنهایی می‌تواند تا ۳۰درصد بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی را تشخیص دهد، اما زمانی که با ارزیابی سلامت روان دیجیتال ترکیب شود، حتی مؤثرتر است. ترکیب آزمایش نشانگر زیستی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بین اختلال افسردگی اساسی و اختلال دوقطبی تفاوت قائل شوند که علائم همپوشانی دارند اما به درمان‌های دارویی متفاوتی نیاز دارند. محققان می‌گویند که آزمایش خون می‌تواند مکمل مؤثری برای تشخیص روانپزشکی موجود باشد و به محققان در درک ریشه‌های بیولوژیکی شرایط سلامت روان کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:اختلال دوقطبی تقریبا یک‌درصد از جمعیت کل جهان به میزان ۸۰میلیون نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما تقریبا ۴۰درصد از بیماران به اشتباه به‌عنوان اختلال افسردگی اساسی تشخیص داده می‌شوند.

دکتر جاکوب توماسیک، نویسنده اول این مطالعه از دپارتمان مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی کمبریج، گفت: «افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دوره‌های خلق و خوی ضعیف و دوره‌های خلق و خوی بسیار بالا یا شیدایی را تجربه خواهند کرد. اما بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که خلق و خوی ضعیفی داشته باشند، به همین دلیل است که اختلال دوقطبی اغلب به‌عنوان اختلال افسردگی تشخیص داده می‌شود.»

اما این دو بیماری باید به‌طور متفاوتی درمان شوند. توماسیک در این‌باره توضیح داد: «اگر برای فردی مبتلا به اختلال دوقطبی داروهای ضدافسردگی بدون افزودن تثبیت‌کننده خلق تجویز شود، ممکن است یک دوره شیدایی ایجاد شود.» مؤثرترین راه برای تشخیص دقیق اختلال دوقطبی، ارزیابی کامل روانپزشکی است. ارزیابی‌های روانپزشکی بسیار مؤثر هستند، اما توانایی تشخیص اختلال دوقطبی با یک آزمایش خون ساده می‌تواند اطمینان ایجاد کند که بیماران درمان مناسب را دریافت می‌کنند و برخی از فشارها را بر متخصصان پزشکی کاهش می‌دهد./ همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: