کد خبر: ۳۳۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 25
منطقه 22 تهران به عنوان آخرین منطقه اضافه شده به شهر تهران، به دلیل شهرسازی مدرن و فراهم بودن امکانات، یکی از گزینه‌های مناسب برای سکونت و سرمایه‌گذاری مسکونی محسوب می‌شود.

شفا آنلاین>اقتصاد>تهران از زمان شکل گیری در محله های اطراف بازار کنونی تهران توسط افراد کوچ کرده از ری به تهران شکل گرفت. از همان نقطه شروع به رشد و شهرسازی کرده است. اما به دلیل نزدیک بودن آن محدوده به نقاط شرقی، بیشتر رشد تهران به سمت شرق تهران بوده است. به همین دلیل شهرسازی در شرق تهران در زمان قدیم بیشتر از غرب تهران وجود داشته و به همین دلیل اکثریت قدیمی های تهران در شرق تهران ساکن شده اند.

به گزارش شفا آنلاین:اما با اشباع این مناطق، ساخت و ساز به سمت غرب تهران کشیده شد و به دلیل وجود فضای ساخت در این مناطق به عنوان مناطق نوساز تهران بیشترین آمار ساخت و ساز در این مناطق وجود داشته است. به همین دلیل تمایل مردم به سکونت در غرب تهران بیشتر از شرق تهران است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که کدام منطقه در غرب تهران گزینه مناسبی برای خرید مسکن می‌باشد و خرید اقتصادی‌تری می‌توانید نسبت به دیگر مناطق داشته باشید.

images 1698047396 653625a4cebb8

ویژگی های نقاط غربی تهران 

در مورد ویژگی‌های نقاط غربی تهران، به این نکات می‌توانیم به چند مورد زیر اشاره نماییم . 

1. رعایت اصول شهرسازی: هر چه منطقه‌ای جدیدتر ساخته شده باشد، اصول شهرسازی در آن بیشتر و بروزتر رعایت شده است. به همین دلیل، مناطق نوساز در غرب تهران شهرسازی مدرن‌تری دارند. به عنوان مثال، منطقه 22 تهران به عنوان آخرین منطقه اضافه شده به شهر تهران، جدیدترین شهرسازی و مدرن‌ترین ساختمان‌ها را در خود جای داده است.

2. جریان هوای تازه: جریان هوای تهران از سمت غرب به داخل شهر وارد می‌شود. به همین دلیل، هوای غرب تهران نسبت به دیگر نقاط پاک‌تر است. البته بستگی به جریان هوایی که از استان البرز می‌آید نیز دارد، اما در نهایت از دیگر نقاط تهران می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد.

3. مراکز خرید مدرن: مناطق غربی تهران دارای مراکز خرید بزرگ و مدرن همراه با ساختمان‌های بروز هستند. این ویژگی نشان‌دهنده راحتی در دسترسی به خدمات و امکانات متنوع برای ساکنان این نواحی است.

images 1698047409 653625b1c0348

مناطق رو به رشد غرب تهران

در نهایت، اگر بخواهیم به مناطق رو به رشد تهران در تاریخ امروز برسیم، باید به آخرین منطقه اضافه شده به تهران و آخرین آن که در مرز بین استان تهران و البرز قرار دارد و برج های ساحل در این محدوده واقع شده اند، یعنی منطقه 22 اشاره نماییم. شاید اگر زمان نوشتن این مطلب برای 7 سال گذشته بود، می‌توانستیم نقاط دیگری مانند شهران، سیمون بولیوار یا شهرزیبا را معرفی نماییم. اما موضوع این است که ساخت و ساز در این مناطق نیز اشباع شده است و در حال حاضر بیشترین فضای ساخت در منطقه 22 تهران وجود دارد و همچنین بیشترین آمار ساخت و ساز در این منطقه می‌باشد.

اما موضوعی که مطرح است، این است که این منطقه نیز به زودی اشباع خواهد شد، زیرا رشد جمعیت در تهران بسیار زیاد است و کوچ از دیگر شهرها نیز به پایتخت کشور همیشگی است. در نتیجه، در حال حاضر می‌توان این منطقه را به عنوان آخرین امید شهر تهران برای اسکان سرریز جمعیت و یا حتی گزینه‌ای با قیمت مناسب برای خرید و رهن و اجاره در شهر تهران در نظر گرفت.

چرا قیمت در منطقه 22 پایینتر است ؟

حال به این سوال می‌خواهیم پاسخ دهیم که چرا قیمت‌ها در منطقه 22 پایین‌تر از دیگر نقاط غربی است، با اینکه کیفیت برج‌ها و شهر و خیابان به همراه موقعیت آن و فضای سبز و امکانات آن بیشتر است؟ جواب به عادت مردم بر می‌گردد که در مورد پذیرش یک چیز جدید بر اساس عادت مقاومت می‌نمایند، یعنی ممکن است در حال حاضر بسیاری از مردم منطقه 22 تهران را دور بدانند، همانطور که در 20 سال پیش شاید سکونت در جنت‌آباد تهران برای بسیاری دور تصور می‌شد و ترجیه می‌دادند در آنجا زندگی نکنند.

در مورد منطقه 22 نیز شرایط به همین گونه است. به همین دلیل است که قیمت‌ها در این منطقه متعادل است، هم برای خرید و هم برای رهن و اجاره بصورتی که در شمال اتوبان خرازی در نزدیکی این پروژه گزینه های مناسبی برای رهن و اجاره وجود دارد، اما تا مردم به آن وجود عادت نمایند و با آن آشنا شوند، زمان می‌برد. و پس از افتادن روی بورس، شرایط به گونه‌ای خواهد شد که قیمت آن با دیگر مناطق غربی یکسان و قطعا بالاتر نیز میرود از این رو باید در نظر داشته باشید که خرید در این منطقه میتواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیز باشد.

images 1698047422 653625be86a9a

خانه های ویلایی در غرب تهران

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای عده بسیاری جذاب باشد، خانه‌های ویلایی در منطقه 22 تهران هستند. با توجه به قیمت زمین، می‌توان برای افرادی که علاقه به سکونت در خانه‌های ویلایی در تهران دارند، زمین‌هایی با متراژ 200 الی 300 متر یافت. این دسته از خانه‌ها در حال حاضر در شهرک‌های غرب تهران وجود دارند و قیمت‌های آنها نیز بسیار بالاست. در دیگر نقاط، با توجه به قیمت زمین، خانه‌های ویلایی جدید یا خانه‌های 2 یا 3 واحدی توجیه‌ پذیر نیستند.

اما در نهایت، در منطقه 22 تهران گزینه ماده 100 نیز فعال نیست و به شدت به آن مقابله می‌شود. در نتیجه، برای زمین‌های کم متراژ از 3 طبقه یا 4 طبقه بیشتر ، برای تراکم جواز صادر نمی‌شود. این موضوع می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ویلایی‌نشین‌های تهران باشد، زیرا آب و هوای بهتری نسبت به دیگر نقاط تهران دارد و خلوت و به دور از ترافیک است.

جمع بندی 

تهران از زمان شکل‌گیری در محله‌های اطراف بازار کنونی خود توسط مهاجرانی که از ری به تهران کوچ کردند، رشد یافته است. این رشد در ابتدا به سمت شرق تهران تمایل داشته و شهرسازی اصلی در این مناطق صورت گرفت. اما با اشباع این مناطق، ساخت و ساز به سمت غرب تهران جلب شد و به عنوان مناطق نوساز، بیشترین آمار ساخت و ساز را ارائه داد. این موضوع باعث شده ترجیح به سکونت در نواحی غربی تهران نسبت به شرقی افزایش یابد.

ویژگی‌های نواحی غربی تهران شامل رعایت اصول شهرسازی، جریان هوای تازه و مراکز خرید مدرن هستند. همچنین منطقه 22 تهران به عنوان آخرین منطقه اضافه شده به شهر تهران، به دلیل شهرسازی مدرن و فراهم بودن امکانات، یکی از گزینه‌های مناسب برای سکونت و سرمایه‌گذاری مسکونی محسوب می‌شود.

به عنوان جمع‌بندی نهایی، قیمت‌های مسکن در منطقه 22 تهران، از دلایلی نظیر عدم آشنایی مردم و عدم تجربه‌ی آن منطقه به عنوان گزینه مسکونی پایین‌تر است. با افزایش آشنایی و تقاضا، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در این منطقه نیز افزایش یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: