کد خبر: ۳۳۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 25
کلش رویال از اعتیادآورترین و مهیج‌ترین بازی‌های آنلاین است و سینا آن‌قدر در زمین این بازی آنلاین وقت صرف کرده که حسابی حرفه‌ای شده است. سینا تک‌فرزند خانواده‌اش است و هم‌بازی ندارد.
هم‌سالان سینا، اشکان و بردیا را اگر صبح تا شب توی اتاق دربسته با یک گوشی تلفن همراه تنها بگذارید، از جدال با حریفان میدان‌های نبرد بازی‌های آنلاین خسته نمی‌شوند و حوصله‌ی آن‌ها سر نمی‌رود. در میان بازی‌های آنلاین محبوب این نوجوانان، بازی‌های ایرانی کمتر دیده می‌شود و آن‌ها بیشتر بازی‌های آنلاینی را دوست دارند که بازی‌سازهای غیرایرانی برای آن‌ها ساخته‌اند و طراحی کرده‌اند. اما در این بازی‌ها چه جذابیتی وجود دارد که ساعت‌ها این نوجوانان جویای هیجان را به صفحه‌ی تلفن‌ همراه می‌دوزد؟چرا آن‌ها بازی‌های آنلاین ایرانی را دوست ندارند؟

به جای دوست و هم‌بازی
باید مثل سینا، گیمر درست و حسابی باشی تا بفهمی وسط معرکه جنگ و گریز «کلش رویال»، یک حمله‌ی جانانه چه لذتی دارد. در این بازی میدان جنگ برپاست و گیمرها برای به‌دست‌آوردن جام، چالش‌های زیادی را پشت‌سر می‌گذارند. کلش رویال از اعتیادآورترین و مهیج‌ترین بازی‌های آنلاین است و سینا آن‌قدر در زمین این بازی آنلاین وقت صرف کرده که حسابی حرفه‌ای شده است. سینا تک‌فرزند خانواده‌اش است و هم‌بازی ندارد. او می‌گوید: «شما می‌توانی با بازی‌های آنلاین تنهایی‌ات را پر کنی و همان‌طور که در اتاقت نشسته‌ای، تعداد زیادی همبازی داشته باشی.»

بازی سازان، خلاقیت به خرج دهند
اشکان هیچ‌یک از بازی‌های آنلاین ایرانی را نمی‌شناسد و ریتم کند، طراحی و شبیه‌سازی‌های ابتدایی و کودکانه‌بودن گره‌های بازی‌های ایرانی را از دلایل غیرجذاب‌بودن این بازی‌ها می‌داند. پابجی موبایل که جزو بازی‌های شوتین (تفنگی) به‌شمار می‌آید، به میدان‌های جنگ واقعی شباهت زیادی دارد و اشکان و هم‌بازی‌هایش بدون مکث و ترحم همدیگر را به قتل می‌رسانند و مهمات یکدیگر را به‌غنیمت می‌گیرند. اشکان هیجان را در همین جنگ و گریزها می‌داند و می‌گوید: «باید بازی‌های ایرانی را متناسب با روحیات نوجوانان بسازند، اما انگار طراحان این بازی‌ها از نوجوانان و روحیات آن‌ها هیچ شناختی ندارند.»

غریبه‌ها وارد خانه می‌شوند
اشکان فکر می‌کند بیشتر بازی‌های آنلاین ایرانی جذابیتی ندارند و کسل‌کننده هستند. او از گران‌بودن تفریح‌های مخصوص نوجوانان دل پری دارد و می‌گوید: «اگر بخواهی به شهربازی بروی باید لااقل 500-400هزار تومان هزینه کنی تا بتوانی از چند وسیله‌ی بازی استفاده کنی، اما سرگرم‌شدن با بازی‌های آنلاین هزینه زیادی ندارد.» در پابجی موبایل، گیمرهای آشنا و غریبه‌ای که با اشکان آنلاین بازی می‌کنند، می‌توانند صدای او را بشنوند و تا وقتی در حال بازی هستند، اهل خانه هم باید مراقب باشند که قیل و قال و اختلاط‌های خانوادگی آن‌ها را همبازی‌های اشکان نشنوند. اشکان می‌گوید: «‌ما در آپارتمان زندگی می‌کنیم و همسایه‌ها با کوچک‌ترین سروصدایی اعتراض می‌کنند. تنها سرگرمی نوجوانان آپارتمان‌نشین که برای دیگران مزاحمتی ندارد، بازی‌های آنلاین است.»

مراقب مجرمان سایبری باشید
روان‌شناسان می‌گویند نوجوانانی که زمان زیادی را صرف بازی‌های آنلاین خشن خارجی می‌کنند، علاوه بر آن‌که پرخاشگر می‌شوند، به زمان هم اهمیت نمی‌دهند و وقتی به مشکلی برمی‌خورند، به‌جای حل مشکل خود، به اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای پناه می‌برند. آن‌ها بیماری‌هایی مانند میگرن و اختلالات خواب را هم از عوارض زیاده‌روی در بازی‌های آنلاین می‌دانند.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ هم در این مورد گفته است که بسیاری از بازی‌های معروف آنلاین قابلیت گفت‌وگو یا چت به‌صورت متنی، صوتی و ویدئویی را دارند که متأسفانه والدین از خطرات آن بی‌اطلاع هستند و در این میان، مجرمان سایبری هم با هویت غیرواقعی، در بازی‌های آنلاین شرکت کرده و اقدام به گمراه‌کردن کاربران، به‌خصوص کودکان و نوجوانان می‌کنند.

این‌جا همیشه هم‌بازی داریم
بردیا هم عاشق بزن در ‌روها و جنگ‌های قبیله‌ای بازی «کلش‌آف کلنز» است و می‌گوید: «پدر و مادر من هر روز تا غروب سر کار هستند و برادر کوچکم را هم به مهد می‌سپارند. من از ساعت 12و نیم که از مدرسه به خانه می‌آیم، تنها هستم و تنها جایی که در هر ساعتی از روز و شب می‌توانم هم‌بازی و هم‌صحبت پیدا کنم، بازی‌های آنلاین است.» بردیا فکر می‌کند برنامه‌های تلویزیون هم برای بچه‌های کوچک‌تر جذاب هستند و هم‌سن و سال‌های او را نمی‌توان با برنامه‌هایی که هیجان و داستان‌های پر‌معما ندارند، پای تلویزیون نشاند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: