کد خبر: ۳۳۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 24
قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد می‌تواند منجر به اختلالات طیف سندرم جنینی الکل (FASD) شود
شفا آنلاین>سلامت>مصرف بالای الکل در اروپا چالش‌های متعددی را برای ساکنان قاره سبز رقم می‌زند که سندرم جنینی الکل یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

به گزارش شفا آنلاین: قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد می‌تواند منجر به اختلالات طیف سندرم جنینی الکل (FASD) شود؛ سندرم جنینی الکل یک اصطلاح جامع برای طیف وسیعی از نقایص از بدو تولد شامل ناتوانی‌های جسمی، ذهنی، رفتاری و/یا یادگیری با پیامد‌های احتمالی مادام‌العمر است که برخلاف بسیاری از ناتوانی‌های دیگر ۱۰۰ درصد قابل پیشگیری هستند.

عبارت سندرم جنینی الکل نخستین بار برای طیف گسترده‌ای از نارسایی‌های ناشی از مصرف الکل از سوی مادر در دوران بارداری در سال ۱۹۷۳ استفاده شد.

ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل یا آثار جنینی الکل یا سندرم جنینی الکل (FASD) نارسایی‌هایی هستند که نوزاد به‌دلیل مصرف الکل از سوی مادر در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شود؛ برخی از نارسایی‌های مذکور عبارتند از: ظاهر غیر طبیعی، کوتاهی قد، وزن کم، سر کوچک، ناموزونی و ناهماهنگی اعضای بدن، کم هوشی، مشکلات رفتاری، نارسایی‌های شنوایی و بینایی.

افراد مبتلا به سندرم جنینی الکل عمدتا رفتار‌های پرخطر داشته، با اجتماع ناسازگاری دارند و به الکل و مواد مخدر معتاد می‌شوند؛ از این رو با نرخ بالاتری به زندان می‌افتند.

سالانه ۱۱۹ هزار کودک مبتلا به سندرم جنینی الکل در جهان متولد می‌شوند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر آن‌ها ۱۵ نفر با اختلال‌ها و نارسایی‌های جدی مواجه هستند.

تخمین‌ها نشان می‌دهند که بین ۲ تا ۵ درصد مردم آمریکا و اروپا به یکی از نارسایی‌های سندرم جنینی الکل دچار هستند.

این سندرم هزینه‌های سنگینی بر جامعه اعمال می‌کند؛ به‌عنوان مثال، هزینه زندگی یک فرد مبتلا به سندرم جنینی الکل در آمریکا بیش از یک میلیون دلار است.

سندرم جنینی الکل در اروپا

مصرف الکل یک عامل خطر قابل پیشگیری است که سبب مرگ زودرس و بیش از ۲۰۰ بیماری از جمله هفت نوع سرطان، اختلالات عصبی روانی، بیماری‌های قلبی عروقی، سیروز کبدی و چندین بیماری عفونی شود.

به‌طور خلاصه مصرف الکل با ۲۳۰ بیماری یا شرایط از دست دادن سلامتی برای مصرف کننده و محیط اجتماعی آن‌ها ارتباط مستقیم دارد و بار اجتماعی و اقتصادی سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

گزارش جهانی وضعیت مصرف الکل نشان می‌دهد که بالاترین مصرف سرانه الکل مربوط به اروپا است؛ در سراسر منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت، الکل سالانه باعث مرگ حدود ۱ میلیون نفر می‌شود که به طور قابل توجهی در صدمات غیرعمدی و عمدی نقش دارد. 

براساس آمارها، منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت دارای بالاترین نسبت مصرف‌کنندگان و بالاترین مصرف الکل در جهان است.

در عین حال، منطقه اروپا در رتبه بندی مصرف الکل در دوران بارداری با شیوع ۲۵.۲ درصد قرار دارد؛ آخرین بررسی‌های انجام شده درباره مصرف الکل در دوران بارداری در اروپا نشان می‌دهد که پنج کشور با بیشترین شیوع تخمینی، ایرلند، بلاروس، دانمارک و انگلیس هستند.

مصرف الکل در میان زنان باردار در ایتالیا به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

شدیدترین نوع سندرم جنینی الکل نیز در کرواسی، ایرلند، ایتالیا و بلاروس ثبت شده است.

از هر هزار کودکی که در جهان متولد می‌شوند، ۸ نوزاد با سندرم جنینی الکل به دنیا می‌آیند، اما این میزان برای اروپا ۱۹.۸ مورد به ازای هر ۱۰۰۰ تولد است.

در قاره آمریکا از هر هزار نوزاد ۸.۸ مورد و در آفریقا از هر هزار نوزاد ۷.۸ مورد سندرم جنینی الکل ثبت شده است.

سندرم جنینی الکل؛ چالشی جدی در اروپا

سندرم جنینی الکل در کدام کشور‌های اروپایی بحرانی شده است؟

سندرم جنینی الکل در کشور‌های اروپایی یک بحران جدی است؛ با وجود این، برخی از کشور‌های اروپایی با شدت بیشتری با این مشکل مواجه هستند.

به گزارش مجله پزشکی «لنست»، انگلیس، دانمارک، بلاروس و ایرلند بیشترین میزان نرخ تولد با سندرم جنینی الکل را دارند.

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از جمعیت کودکان در پرورشگاه‌های کشور‌های اروپایی افراد مبتلا به سندرم جنینی الکل هستند.

فرانسه و بحران سندرم جنینی الکل

در حالی که هشدار‌ها درباره عوارض و پیامد‌های مصرف الکل در دوران بارداری در سراسر اروپا افزایش یافته است، حدود ۲۵ درصد زنان فرانسوی در دوران بارداری الکل مصرف می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که آمار‌های موجود درباره نوزادان مبتلا به سندرم جنینی الکل در فرانسه فقط نوک کوه یخ هستند.

این در حالی است که همچنان موضوع از سوی دولت و مادران باردار جدی گرفته نمی‌شود. / میزان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: