کد خبر: ۳۳۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 24
اگر عفونت کووید-۱۹ فعال دارید، کارشناسان توصیه می‌کنند که واکسیناسیون را به تعویق بیندازید تا شانس قرار گرفتن کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و دیگران در معرض عفونت را کاهش دهید.
شفا آنلاین>سلامت>متخصصان می‌گویند بیمارانی که اخیرا به کووید مبتلا شده‌اند بهتر است دریافت واکسن خود را تا ۳ ماه از زمان شروع علائم یا تا پایان دوره قرنطینه و بهبودی کامل از بیماری به تعویق بیندازند.

به گزارش شفا آنلاین:این در حالی است که پس از بهبودی از عفونت کووید، برخی از بیماران ممکن است زودتر واکسن را دریافت کنند، که از آن جمله می‌توان به افرادی که مسن‌تر هستند، نقص ایمنی دارند و دارای ناتوانی‌های خاصی هستند یا شرایط پزشکی زمینه‌ای دارند، اشاره کرد. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در خصوص همه افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه می‌کند که برای محافظت در برابر اثرات و پیامدهای بالقوه شدید کووید-۱۹ در فصول پاییز و زمستان، واکسن به‌روزشده دریافت کنند. کیت گروسیچ، سخنگوی CDC در این خصوص اظهار کرد: در واقع، دریافت واکسن کووید-۱۹ همچنان ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین استراتژی برای ایجاد ایمنی و محافظت در برابر ابتلا به بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید است. اما آیا می‌توانید آخرین واکسن را در زمانی که به کووید-۱۹ آلوده شده‌اید دریافت کنید؟ اگر صبر کنید، چه مدت پس از بهبودی از عفونت باید به فکر واکسیناسیون باشید؟ این چیزی است که کارشناسان باید به  آن پاسخ دهند.

آیا می‌توانید در زمانی که کووید دارید واکسن را دریافت کنید؟

اگر عفونت کووید-۱۹ فعال دارید، نباید واکسن به روز شده را دریافت کنید. دلیل اصلی این احتیاط این است که بتوانید خطر قرار گرفتن کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و دیگران در معرض ویروس را به حداقل برسانید. دکتر ویلیام ماس، استاد بخش اپیدمیولوژی، میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده بهداشت عمومی ‌جان‌هاپکینز می‌گوید: دریافت واکسن کووید-۱۹ در زمانی که مبتلا به کووید هستید برای شما مضر نیست، اما دیگران را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد، به ویژه کسانی که در محل واکسیناسیون حضور دارند. علاوه بر این، اگر واکسن را در هنگام ابتلا به کووید دریافت کنید، ممکن است از مزایای کامل آن بهره‌مند نشوید. در عوض، گروسیچ و CDC توصیه می‌کنند که تا زمانی که به طور کامل از بیماری حاد بهبود نیافته‌اید و دارای علائم بودید، از دریافت واکسن کووید-۱۹ خودداری کنید، اما چه مدت بعد از یک عفونت فعال کووید می‌توانید واکسن جدید را دریافت کنید؟

ماس می‌گوید: اگر اخیرا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید، می‌توانید واکسن به‌روز‌شده را از زمانی که دوره قرنطینه شما به پایان رسیده است دریافت کنید که حداقل ۵ تا ۱۰ روز پس از شروع علائم است. با این حال، CDC می‌گوید اگر بخواهید می‌توانید سه ماه صبر کنید. به این دلیل که احتمال ابتلای مجدد به کووید در آینده نزدیک کم است و همچنین به این دلیل که فاصله بین بیماری و تزریق واکسن ممکن است پاسخ واکسن را بهبود بخشد. گروسیچ گفت: مطالعات نشان داده‌اند که افزایش زمان بین عفونت و واکسیناسیون ممکن است منجر به بهبود پاسخ ایمنی به واکسیناسیون شود. همچنین، شما در هفته‌ها تا ماه‌ها پس از عفونت در معرض خطر کم عفونت مجدد هستید. یکی از این مطالعه‌ها که اخیرا انجام شد نشان داد که پاسخ‌های آنتی‌بادی پس از مواجهه اولیه با عفونت حداقل تا ۴۰۰ روز پس از آخرین مواجهه با آنتی‌ژن کامل می‌شوند.

اریک اشر، پزشک خانواده در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، پیشنهاد می‌کند به دلیل این مصونیت طبیعی موقت، ۸ تا ۱۰ هفته پس از بهبودی از عفونت کووید-۱۹ برای دریافت واکسن به‌روز شده صبر کنید. توجه به این نکته مهم است که ایمنی طبیعی به مرور زمان از بین می‌رود. آشر تصریح کرد که پس از انجام این کار، واکسینه شدن با واکسن به‌روز شده، پاسخ بدن شما به کووید را بسیار قوی‌تر می‌کند. به‌علاوه، ایمنی طبیعی به تنهایی از شما در برابر انواع جدیدتر بیماری، که واکسن برای انجام آن طراحی شده است، محافظت نمی‌کند.

آیا می‌توانید زودتر واکسینه شوید؟

اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که واکسن خود را تا ۳ ماه پس از بهبودی از عفونت کووید-۱۹ به تعویق بیندازید، اما افراد خاصی هستند که باید زودتر واکسن را دریافت کنند. از جمله این افراد می‌توان به کسانی اشاره کرد که در معرض خطر بیماری شدید هستند مانند افراد مسن، کسانی که نقص ایمنی دارند، دارای ناتوانی‌های خاصی هستند، بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌های دیگری دارند که آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. همچنین افرادی که تماس نزدیک با بیمار دارند یا اعضای خانواده آنها و همچنین افرادی که در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که تعداد بیشتری از افراد در بیمارستان برای کووید-۱۹ بستری شده‌اند، در معرض خطر بالای بیماری شدید قرار دارند. اگر هنوز در مورد زمان واکسینه شدن پس از عفونت فعال کووید سوالی دارید، بهتر است وضعیت خاص خود را با یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارید.

ماس گفت، در ایالات متحده اگر علاقه‌مند به دریافت به‌روزترین واکسن کووید هستید، می‌توانید این کار را در مطب پزشک یا داروخانه‌های محلی مانند CVS و والگرینز انجام دهید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت vaccines.gov  اطلاعات بیشتری در مورد مکان‌های به‌روز شده واکسن کووید-۱۹ در نزدیکی خود بیابید. به گفته گروسیچ، اکثر مردم آمریکا همچنان می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای به واکسن‌های کووید-۱۹ از طریق بیمه‌های خصوصی، Medicare یا Medicaid و برنامه ارائه واکسن برای کودکان دسترسی داشته باشند. با این حال، بزرگسالانی که بیمه ندارند یا بیمه آنها واکسن‌های کووید-۱۹ را پوشش نمی‌دهد، می‌توانند واکسن را بدون هزینه از طریق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دریافت کنند./دنیای اقتصاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: