کد خبر: ۳۳۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 24
هر سال همزمان با‌ ماه اکتبر که‌ ماه جهانی ارتقای آگاهی زنان در زمینه سرطان پستان است، برنامه‌های متنوع آموزشی، اجتماعی و فرهنگی با هدف اطلاع‌رسانی به زنان و خانواده‌ها درخصوص این بیماری در سراسر دنیا برگزار می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>سرطان پستان به‌عنوان شایع‌ترین سرطان زنان در ایران و جهان و مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر زنان بر اثر سرطان به شمار می‌رود. طبق آمارهای موجود، درحال‌ حاضر از هر ۸ زن در ایران، احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد. سن ابتلا به سرطان پستان در ایران به دلایل مختلفی ازجمله ناآگاهی زنان، عدم‌غربالگری منظم سالانه پستان‌ها و تشخیص دیرهنگام این بیماری پایین‌ آمده و به زیر ۴۰ سال رسیده است. البته هنوز در حد متوسط جهانی است اما آمار ابتلا به این سرطان در کشور در حال افزایش است.
به گزارش شفا آنلاین:متأسفانه بسیاری از مردم، اطلاعات اولیه درباره مراقبت از پستان‌ها و چگونگی در امان ماندن از سرطان پستان را نمی‌دانند. مثلا نمی‌دانند که ممکن است روزی به سرطان پستان مبتلا شوند، نمی‌دانند چه مراقبت‌هایی باید انجام دهند تا از سرطان دور بمانند، نمی‌دانند بعد از ۴۰ سالگی هر سال باید برای ماموگرافی پستان مراجعه کنند، نمی‌دانند که مردها هم می‌توانند مبتلا به این سرطان شوند.
با هدف افزایش آگاهی عمومی درخصوص سرطان پستان و کمک به پیشگیری و تشخیص بموقع این بیماری، هر سال همزمان با‌ ماه اکتبر که‌ ماه جهانی ارتقای آگاهی زنان در زمینه سرطان پستان است، برنامه‌های متنوع آموزشی، اجتماعی و فرهنگی با هدف اطلاع‌رسانی به زنان و خانواده‌ها درخصوص این بیماری در سراسر دنیا برگزار می‌شود.
پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران هم به‌عنوان قطب درمان سرطان پستان در کشور که بیش از ۲۵ سال در زمینه پژوهش، آموزش، پیشگیری و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان فعالیت دارد، طی ۵ سال گذشته با برگزاری برنامه‌های متنوع در سطح شهر و جلب حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و نهادهای دولتی و غیردولتی توانسته است گام مؤثری در زمینه ارتقای آگاهی زنان در این خصوص بردارد.
پنجمین پویش سراسری سرطان معتمد، امسال در قالب برنامه‌های متنوع آموزشی، ترویجی و غربالگری از ۹ مهر در حال برگزاری است و تا ۹ آبان ادامه دارد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این پویش، غربالگری رایگان سرطان پستان است که در مناطق مختلف تهران و برخی استان‌ها انجام می‌شود.
مدیر روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران و دبیر پویش سراسری سرطان معتمد درباره جزئیات این پویش به همشهری‌آنلاین می‌گوید: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پویش سراسری سرطان معتمد، غربالگری رایگان شهروندان در زمینه سرطان پستان است که توسط تیم تخصصی پژوهشکده در برخی مراکز شهر تهران مثل پارک‌ها، میادین و نیز در تعدادی از اتوبوس‌های هلال احمر انجام می‌شود.
دکتر راحله انوری با بیان اینکه این پویش در تهران با همکاری شهرداری تهران، هلال احمر، صداوسیما و برخی سازمان‌های دیگر برگزار می‌شود، می‌گوید: هلال احمر امسال با اختصاص دادن اتوبوس‌آمبولانس‌های خود، در این زمینه به ما کمک کرده و متخصصان ما در این اتوبوس‌آمبولانس‌ها مستقر می‌شوند و رودررو با مردم، آموزش‌های لازم در زمینه سلامت و سرطان پستان را به آنان ارائه می‌دهند. علاوه بر این، غربالگری سطح یک را هم که همان معاینه پستان‌هاست، برای متقاضیان به‌خصوص زنان انجام می‌دهند. بعد از تست رایگان، افرادی را که مشکلی در سینه‌هایشان تشخیص داده شود، به پزشک و نیز به مراکز تصویربرداری برای انجام ماموگرافی و... ارجاع می‌دهند.
دبیر پویش سراسری سرطان معتمد می‌گوید: ما هر روز در یکی از مناطق پرتردد شهر تهران اتوبوس و آمبولانس را مستقر می‌کنیم، میدان آن شهر را به اطلاع مردم می‌رسانیم، بیلبورد و بنر هم می‌زنیم که مردم بدانند به کجا باید مراجعه کنند. این پویش در چند شهر دیگر کشور هم برگزار می‌شود.
دکتر انوری تأکید می‌کند: علاقه‌مندان برای پیوستن به پویش سراسری سرطان معتمد و آگاهی از برنامه‌ها و استفاده از مطالب آموزشی و ترویجی می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده سرطان معتمد به نشانی www.mci.ac.ir مراجعه کنند.
دکتر انوری تأکید می‌کند: یکی از مراکزی که امسال در آن مستقر بوده‌ایم و خیلی با استقبال مردم روبه‌رو شده، پارک لاله بوده است. سخنرانی‌هایی هم درباره بحث خودمراقبتی در برابر سرطان پستان برای مردم داشتیم. برنامه‌های دیگری هم مثل تولید محتوا و انتشار آنها در فضای مجازی داریم. محتوای آموزشی این پویش توسط تیم تخصصی پژوهشکده سرطان که شامل ۳۰ پزشک در رشته‌های جراحی، تغذیه، روانشناسی، آنکولوژیست‌ها و پزشکان لنفوتراپیست‌ها هستند، تولید می‌شود و به شکل ساده و قابل فهم برای عموم جامعه در قالب‌های مختلف ازجمله برنامه‌های گفت‌وگومحور رادیو و تلویزیونی، پوستر، موشن‌گرافی، پادکست و پست‌های اینستاگرامی به مردم ارائه می‌شود.
مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران می‌گوید: یکی از مهم‌ترین محتواهای تولیدشده درباره باورهای غلطی است که درباره سرطان در بین مردم رایج است. یکی از این باورهای غلط این است که خود اشعه ماموگرافی باعث بروز سرطان پستان می‌شود. این باور نادرست باعث می‌شود که مردم برای ماموگرافی مراجعه سالانه نداشته باشند و به همین سادگی آمار سرطان پستان افزایش پیدا کند. درحالی‌که مردم به‌ویژه زنان باید بدانند که ماموگرافی هیچ ضرری برای سلامت‌شان ندارد.دکتر انوری ادامه می‌دهد: برنامه اصلی پویش سراسری سرطان معتمد حول محور و موضوع سرطان پستان می‌گردد و ما در این حوزه قطب درمان کشور محسوب می‌شویم اما درخصوص سرطان‌هایی مثل سرطان دهانه رحم هم اطلاع‌رسانی می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. به‌خصوص در مناطق محروم کشور./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: