کد خبر: ۳۳۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 23
مُد، چشم و هم چشمی، یا نیاز واقعی؛ هرچه هست تقاضا برای جراحی زیبایی بینی افزایش پیدا کرده، طوری‌که ایران به «پایتخت جراحی زیبایی بینی در جهان» معروف شده است.

شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص جراحی پلاستیک می‌گوید: «افراد غیرمتخصص وارد حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی شده‌اند، طوری‌که تبلیغات‌شان سبب شده حتی توریسم هم به دام‌شان بیفتد، عوارض این عمل‌ها زیاد شده لذا وجهه پزشکی کشور را دارد مختل می‌کند.»

به گزارش شفا آنلاین:مُد، چشم و هم چشمی، یا نیاز واقعی؛ هرچه هست تقاضا برای جراحی زیبایی بینی افزایش پیدا کرده، طوری‌که ایران به «پایتخت جراحی زیبایی بینی در جهان» معروف شده است. اما نگرانی‌ها در مقابل افزایش تقاضا برای انجام جراحی زیبایی از جایی بیشتر می‌شود که این جراحی‌ها توسط افراد نامتخصص انجام شوند؛ «رشته‌هایی که تخصص لازم در این زمینه ندارند به کار جراحان پلاستیک ورود کرده‌اند و وقتی آموزش لازم را ندیده باشند ریسک و عوارض جراحی بالا می‌رود.» این جمله را علیرضا صابری، دبیر انجمن علمی جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به خبرآنلاین می‌گوید.

او با حضور در کافه خبر به پرسش‌هایی درباره اجاره اتاق عمل در برخی بیمارستان‌ها به افراد نامتخصص برای انجام جراحی زیبایی، دلیل افزایش موارد فوتی در جراحی‌های پلاستیک، وجود استاندادرهای زیبایی، مهاجرت پزشکان و افزایش تقاضا در مردان برای انجام جراحی زیبایی پاسخ می‌دهد.

صابری می‌گوید: «ارزان بودن جراحی زیبایی و دسترسی آسان به افراد غیر متخصص سبب شده تعداد متقاضی افزایش پیدا کند.»

متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

زمانی‌که برای تنظیم وقت مصاحبه با شما تماس گرفتم، منشی شما گفتند که برای انجام جراحی در اتاق عمل هستید، می‌توانم بپرسم چه عملی انجام می‌دادید؟

بله، عمل زیبایی بینی بود که انجام دادم.

برای کدام عمل زیبایی بیشترین مراجعه کننده را دارید؟

بیشترین مراجعه کننده به ما برای زیبایی صورت است، هم غیرجراحی و هم جراحی، غیرجراحی مانند تزریق فیلر ,چربی و بوتاکس.

عمل زیبایی بینی نسبت به سایر عمل‌های زیبایی در ایران بیشتر است، بعد از آن عمل لیفت صورت، تزریق چربی‌های صورت و پلک فوقانی و تحتانی. احتمالاً بیشترین عمل بینی دنیا در ایران انجام می‌شود، برای همین به پایتخت بینی جهان معروف است.

خیلی از تقاضاها برای جراحی زیبایی بینی تقاضای درستی نیست، شما موافقید؟

بله حتماً، ما هم دنبال این هستیم که عمل‌های واقعی انجام شود، امروز سیل عظیمی از مراجعه کننده داریم که اصلاً نیاز به جراحی زیبایی ندارند. از هر ۱۰۰ نفر مراجعه کننده ۳۰ نفر آن‌ها به عمل نیاز دارند، ۳۰ نفر دیگر واقعاً نیازی به عمل ندارند، اما به‌دلیل مسائلی مانند مد روز یا مواردی مانند چشم و هم‌چشمی خواستار عمل زیبایی بینی هستند، ۴۰ درصد باقی مانده هم کسانی هستند که هم می‌توانند عمل کنند و هم می‌توانند عمل نکنند بنابراین سلیقه خودشان برمی‌گردد. اما دنبال کاهش این عمل‌های غیر لازم هستیم چراکه به‌طور نگران کننده در حال افزایش هستند. درهرصورت نیاز به عمل جراحی زیاد نیست و برخی مواقع جو تبلیغاتی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد باعث می‌شود تعداد عمل‌های زیبایی افزایش پیدا کند. خیلی از انجمن‌های بزرگ هم در تلاش هستند فرهنگ‌سازی کنند مانند انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران که تلاش داریم آگاهی بدهیم که مردم بدانند همیشه و تحت هر شرایطی نیاز به عمل جراحی نیست.

نگرانی شما برای چیست؟

هر عمل جراحی خطر عوارض دارد، بعضی مواقع عوارض عمل جراحی غیرقابل جبران است، مخصوصاً اگر به‌دست کسی انجام شود که آموزش لازم برای جراحی ندیده باشد و مهارت کافی را نداشته باشد، گاهی ممکن است فرد تا آخر عمر گرفتار عوارض بعد جراحی شود.

شما در محیط اطراف‌تان کسانی را می‌بینید که جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند، به‌عنوان یک متخصص به ما بگویید چقدر از این جراحی‌ها درست انجام شده است؟

کار ما آگاهی رسانی است، ما می‌گوییم مردم برای انتخاب جراح باید انتخاب درستی داشته باشند، کسی را انتخاب کنند که تبحر لازم را داشته باشد و آموزش لازم را دیده باشد، مدرک آن جراحی را از وزارت بهداشت داشته باشد یعنی در کل جراح زیبایی شناسنامه‌دار باشند. ما دوست داریم طوری جراحی کنیم که هم تغییرات اتفاق بیفتد و هم زیبایی برگردد، ولی کسی هم متوجه نشود روی این بدن و صورت عمل شده است. ما جراح پلاستیکی را موفق می‌دانیم که این دو مورد در کارش وجود داشته باشد، نه جراحی که همه بینی‌هایش شبیه یکدیگر است.

مدتی قبل یک تکنسین را بازداشت کردند، دلیل هم این بود که عمل جراحی زیبایی انجام می‌داده، این موارد چه‌طور پیش می‌آید؟

این‌ها موارد نادری هستند، اما مثلاً کسانی‌که با ما در اتاق عمل هستند، کار را می‌بینند و به‌صورت تجربی یاد می‌گیرند، این‌ها بدون دانش و آگاهی از عوارض و با وجود خلاهای قانونی سوء استفاده می‌کنند و با تبلیغات زیاد در فضای مجازی و فریب دادن مردم این کار را انجام می‌دهند. مردم فقط با دیدن تبلیغ در فضای مجازی به افراد مراجعه نکنند، خوشبختانه الان تمام دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت بهداشت، نظام پزشکی و نظام پرستاری تعامل خوبی دارند که ما بتوانیم جلوی این افراد را بگیریم. این افراد فقط دنبال سودجویی خودشان هستند نه سلامت مردم. جراحی پلاستیک و زیبایی کار اورژانسی نیست، لذا مردم به خوبی باید تحقیق کنند، ما حتی شاهدیم کس دیگری مراجعه کننده را معاینه کرده و فرد دیگری او را عمل کرده است، بعد از این‌که عوارض درست شده به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تازه متوجه شده که دکترش چه کسی بوده، این خیلی ناراحت کننده است. سایت‌های معتبر زیادی مانند نظام پزشکی، وزارت بهداشت، سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران وجود دارد که مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند.

برای همین اردیبهشت امسال گفته شد بیشترین موارد شکایت از پزشکان مربوط به عمل‌های زیبایی است؟

رشته‌هایی که تخصص لازم در این زمینه ندارند به کار جراحان پلاستیک ورود کرده‌اند و وقتی آموزش لازم را ندیده باشند ریسک و عوارض جراحی بالا می‌رود.

چرا ورود می‌کنند؟

ناتوانی در انجام کار تخصصی خودشان و ساده انگاشتن عمل‌های جراحی پلاستیک.

الان یک پزشک جراحی پلاستیک چقدر درآمد دارد که سایر پزشکان تمایل دارند به تخصص شما ورود کنند؟

دقیقاً نمی‌شود گفت ، با توجه به سختی کار و طولانی بودن زمان تحصیل قابل توجه نیست ولی قابل قبول هست.

اما مطمئناً خیلی بیشتر از سایر رشته‌های پزشکی هست که افراد دوست دارند ورود کنند؟

مشکل چیز دیگری هم هست، وقتی تعرفه‌های درمانی بالا نرفته درآمد رشته‌های دیگر کاهش پیدا کرده و واقعی نیست، وقتی درآمد کاهش پیدا می‌کند این افراد متاسفانه وارد رشته جراحی پلاستیک می‌شوند بدون دانش کافی .

الان از چه رشته‌هایی و چه افراد غیر متخصصی وارد حوزه جراحی پلاستیک می‌شوند؟

متاسفانه رشته‌های مختلفی هستند که بدون دانش ورود پیدا کرده‌اند.

ما شنیدیم که جراح قلب کودکان وارد حوزه شما شده است، درست است؟

من نشنیده‌ام.

دندان‌پزشک چه‌طور؟

بالاخره از همه رشته‌ها ممکن است ورود کرده باشند.

مگر جراحی پلاستیک برای زیبایی تخصص لازم ندارد چه‌طور این افراد ورود می‌کنند؟

جمعیت و وسعت کشور زیاد است، هرچقدر هم واحدهای نظارتی تلاش کنند بالاخره یک جاهای شکاف وجود دارد و واقعاً نمی‌شود نظارت کامل داشت، از وزارت بهداشت تا نظام پزشکی همه دارند تلاش می‌کنند اما یک جاهایی وجود دارد که این اتفاقات می‌افتد و نمی‌شود هم کاری کرد، این موارد را خود مردم باید کمک کنند، ما دنبال پیشگیری هستیم و می‌خواهیم مردم به دام این سودجویان نیفتند و این فقط با آگاهی رساندن به مردم ممکن است، مردم باید در انتخاب خودشان برای مراجعه به پزشک دقت کنند.

برخی از انجمن‌های علمی در رشته‌های دیگر اسامی افراد متخلف را اعلام می‌کنند، مثلاً انجمن روانشناسی ایران اسامی افراد و صفحه‌های مجازی که غیرمجاز بودند یا حتی در مواردی اصلاً روانشناس نبودند را شناسایی و اعلام کرد، چرا انجمن جراحان پلاستیک برای معرفی افراد غیرمتخصص اقدام مشابهی انجام نمی‌دهد؟

ما هم شناسایی کردیم، اما به‌شکل عمومی معرفی نکردیم؛ ما یک انجمن علمی هستیم و در مدتی که من مسئولیت دارم جلسات زیادی با واحدهای نظارتی از نظام پزشکی، پزشکی قانونی، نظام پرستاری، دادستانی کل کشور، وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم و همه هم تعامل خوبی با ما دارند.

نتیجه‌ام گرفته‌اید؟

بله خوشبختانه.

موارد مرگ‌ومیر بعد از جراحی زیبایی بیشتر شده، این مورد را تایید می‌کنید؟

متاسفانه با توجه به پرونده‌هایی که وجود دارد تعداد موارد مرگ‌ومیر و عوارض بعد جراحی‌های زیبایی دارد بیشتر می‌شود، این هم به‌خاطر ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه است که مهارت و علم روز ندارند. یکی از دغدغه‌های ما همین مسئله شده است. تبلیغات‌های فریبنده سبب می‌شود آدم‌ها گمان کنند هر کاری را برای هر کسی می‌شود انجام داد، درحالی‌که برای یک جراحی زیبایی با کمترین عوارض شما حتما باید دقیق معاینه شوید و این نیاز است به پزشک درستی مراجعه کرده باشید.

خطر مرگ برای کدام عمل‌ها بیشتر است؟

این احتمال برای عمل‌های زیبایی ساده مانند جراحی بینی و لیفت صورت کمتر است. هرچقدر زمان عمل جراحی طولانی‌تر شود و فرد بیماری زمینه‌ای داشته باشد ریسک را بیشتر می‌کند و از طرفی تمام عمل‌های جراحی چنانچه توسط متخصص مربوطه و در محل و فضای مناسب انجام نشود مرگ بار خواهد بود.

همان‌طورکه صحبت شد افراد غیرمتخصص به جراحی زیبایی ورود کردند، اما این افراد برای انجام جراحی بالاخره نیاز به اتاق عمل یا کلینیک دارند، شنیده می‌شود بیمارستان‌هایی هستند که اتاق عمل اجاره می‌دهند، این درست است؟

بله متاسفانه به دلیل سودجویی در برخی موارد اتفاق می‌افتد، چند مورد آن هم جدیداً اتفاق افتاد که خوشبختانه با نظارت دقیق شناسایی و برخورد شد. البته این موارد فعلا کم است اما افزایش و تکرار آن نگران کننده شده است، برای همین ناراحت کننده هستند.

یکی از مواردی که افراد مجبور می‌شوند به فرد غیر متخصص مراجعه کنند مباحث مالی هست، چراکه مثلاً فردی که بدون داشتن مدرک جراحی زیبایی انجام می‌دهد یا مهارت کافی ندارد احتمال زیاد هزینه کمی هم برای جراحی می‌گیرد، ضمن این‌که اشتیاق به انجام عمل زیبایی وجود دارد، این را چه‌طور می‌شود حل کرد؟

ارزان بودن جراحی زیبایی و دسترسی آسان به افراد غیر متخصص سبب شده تعداد متقاضی افزایش پیدا کند. یکی از راه‌هایی که کشورهای دیگر توانستند تقاضا را کم کنند نظارت دقیق بر خدمات بود تا هرکسی نتواند سراغ این مسئله برود، تعرفه‌های جراحی زیبایی باید درست شود، وقتی یک تقاضایی وجود دارد و توسط افراد غیر متخصص ارزان و قابل دسترس ارائه می شود ،بنابراین بیشتر انجام می‌شود.

هزینه‌های جراحی زیبایی در ایران در مقایسه با کشورهای جهان خیلی تفاوت دارد؟

هزینه‌های جراحی زیبایی در ایران خیلی ارزان‌تر است.

کشور ما درخصوص جراحی پلاستیک و زیبایی توریسم دارد؟ این‌که از کشورهای دیگر برای انجام عمل زیبایی به ایران بیایند؟

جراحی زیبایی در ایران ارزان است و خیلی از ایرانی‌های مقیم خارج از کشور برای عمل زیبایی به ایران برمی‌گردند، همچنین توریسم درمانی هم داریم، اما دارد کم می‌شود.

چرا؟

به همین دلیل که افراد غیرمتخصص وارد حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی شده‌اند، طوری‌که تبلیغات‌شان سبب شده حتی توریسم هم به دام‌شان بیفتد، عوارض این عمل‌ها زیاد شده لذا وجهه پزشکی کشور را دارد مختل می‌کند.

شما گفتید جراحی بینی در ایران زیاد است و البته حدود ۷۰ درصد موارد می‌تواند انجام نشود، یک جراح پلاستیک با تشخیص خودش جراحی می‌کند یا به تقاضای مراجعه کننده پاسخ مثبت می‌دهد؟

یک جراح به هر دوی این موارد توجه می‌کند، هم تشخیص خودش و هم نیاز مراجعه کننده؛ ما علاوه بر دروس جراحی روانپزشکی هم می‌خوانیم، ما باید ارزیابی کنیم و تشخیص بدهیم کسی که از ما تقاضای جراحی بینی‌اش را دارد وضعیت مساعدی دارد یا نه، یعنی متوجه شویم آیا قضاوتی که نسبت به زیبایی خودش دارد درست هست یا خیر؛ اگر درست بود و ما می‌توانستیم کمک کنیم برایش گزینه عمل جراحی را انجام می‌دهیم، اما در غیراین‌صورت قبول نمی‌کنیم.

برای ترمیم جراحی انجام شده هم به شما مراجعه می‌کنند؟

متاسفانه خیلی زیاد مراجعه می‌کنند.

شما می‌پذیرید؟

بله، البته که کار سختی است. همه عمل‌های زیبایی حتی شده درصد کمی ممکن است به ترمیم نیاز داشته باشند چراکه یک مجسمه گچی را به ما نمی‌دهند که ما بتراشیم، ما با یک بافت زنده در تماس هستیم، با این وجود بالاخره ممکن است درصدی به ترمیم نیاز داشته باشد. اما گاهی جراحی به‌دست افرادی انجام می‌شود که تبحر کافی ندارند و خرابکاری اتفاق می‌افتد، جمع کردن این خرابکاری خیلی سخت‌تر هست و برخی مواقع نشدنی.

درصد موفقیت یک جراحی بینی چقدر است؟

در رشته ما که با بافت زنده در تماس هستیم چنین پیش‌بینی سخت است، من خیلی مواقع مثال می‌زنم که دو دوتای ما چهارتا نمی‌شود، هدف ما این است که به ۴ برسیم اما همیشه ۱۰۰ درصد نیست.

الگوهایی برای جراحی بینی وجود دارد، مثلاً بینی فانتزی یا سربالا شدن نوک بینی، این الگوها را پزشکان تعریف می‌کنند، یا مثلاً ایده‌های نظام سرمایه‌داری چنین الگوهایی را معرفی می‌کند، این‌ الگوها از کجا آمده‌اند؟

فوق تخصص پلاستیک این کار را نمی‌کند، همان‌طورکه گفتم ما اتفاقاً دوست داریم بعد از جراحی کسی متوجه عمل انجام شده نشود. اما این‌که بینی چه شکلی باشد معمولاً خود مراجعه کننده‌ها به متخصصی مراجعه می‌کنند که نتایج قبلی جراحی‌های او را دیده‌اند. ولی اولویت من در جراحی بینی نفس کشیدن است، هدف ما حفظ سلامت فرد است، هر مدلی که بخواهد سلامت فرد را به خطر بیندازد ما دنبالش نمی‌رویم. رشته ما می‌خواهد به زیبایی فرد کمک کند در عین حال سلامت فرد هم حفظ شود.

آیا زیبایی لزوماً استاندارد دارد؟

بله استانداردهایی تعریف می‌شود و در این‌باره مقالات علمی زیادی وجود دارد، و در هر جامعه‌ و نژادی تفاوت‌هایی وجود دارد.

یعنی روی زیبایی کار علمی انجام می‌شود؟

بله، مثلاً زاویه بین لب و بینی در زنان یک اندازه‌ای دارد و در مردها یک اندازه دیگر، خیلی از موارد با همان نگاه علمی بومی‌سازی هم می‌شود.

مثلاً در دوره‌های جراحی این آموزش داده می‌شود چه چشم یا چه بینی‌ای زیبا است؟

بله، این‌که چه زاویه‌ای درست است یا مثلاً جهت چشم چه‌طور باشد.

این استانداردها چه‌طور تغییر می‌کند؟

ببینید خیلی موارد سال‌ها تغییر نمی‌کند؛ اما ممکن است در طول زمان سلیقه‌ها تغییر کند و این استانداردها هم عوض شود، همه مطالعه‌ها برای تغییر استاندارد زیبایی با جامعه آماری زیادی انجام می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. کلی پرسشنامه طراحی می‌شود و یک جمعیت بزرگ تعیین می‌کند چه چیزی مناسب است.

تحقیقات علمی روی مد تاثیر می‌گذارد اما آیا مد هم روی استاندارهای علمی تاثیرگذار هستند؟

نه زیاد اما بالاخره بی‌تاثیر هم نیستند، ببینید تعریفی که مردم از زیبایی می‌کنند موثر است، اگرچه گاهی به سمت و سویی می‌رود که ما هم دوست نداریم.

سلیقه مردم دنیا از زیبایی دارد به یکدیگر نزدیک می‌شود؟

بله، به‌دلیل ایده دهکده جهانی این اتفاق دارد می‌افتد، همین فضای مجازی که آدم‌ها به سلیقه هم دسترسی دارند سبب شده سلیقه‌ها بهم نزدیک شوند. طوری‌که گاهی کسی‌که در آفریقا زندگی می‌کند دوست دارد شبیه یک فرد در اروپا شود، مثلاً خیلی از عمل‌های آسیای شرقی درباره چشم است که دوست دارند شبیه چشم فردی در اروپا شود.

آیا در این استانداردهایی که دارید نقطه‌ای از جهان وجود دارد که معتقد باشید زنان و مردان آن‌ها زیبا هستند؟

هر نژادی زیبایی خودش را دارد. ایرانی‌ها از همه خوشگل‌تر هستند.

با معیارهای علمی این را می‌گویید؟

بله، از نظر ظاهری، رنگ پوست و موارد دیگر ایرانی‌ها واقعا زیبا هستند.

یک سوال شخصی از خودتان بپرسیم، شما وقتی آدم‌ها را در خیابان می‌بینید، در ذهتنان با صورت آن فرد بازی می‌کنید، مثلاً بگویید این فرد بهتر بود فلان جراحی را انجام دهد؟

بله خیلی مواقع این‌طور می‌شود. (باخنده)

خودتان به کسی پیشنهاد دادید که مثلاً بینی‌اش را جراحی زیبایی کند؟

نه، چون واقعاً کار اشتباهی است. با توجه به استانداردهایی که ما در کتاب و مقالات علمی از زیبایی داریم ممکن است کسی را ببینیم و در ذهنمان بگوییم این نقطه یا آن نقطه نیاز به جراحی دارد، اما اصلاً کار درستی نیست. حتی طوری توهین محسوب می‌شود و ممکن است ذهنیت فرد نسبت به خودش را تغییر دهد. اما اگر زیبایی فرد برای خودش دغدغه شده باشد و درست هم تشخیص داده باشد بعد از مراجعه به ما جراحی زیبایی انجام می‌دهیم.

آقای دکتر تا حالا شده که اتفاق یا رویدادی سبب افزایش تقاضای جراحی زیبایی شود، مثلاً نمایش یک فیلم یا چهره یک سوپراستار این اتفاق را رقم بزند؟

شاید هم این اتفاق افتاده، من تجربه‌ی این شکلی ندارم. اما چیزی که اثر گذاری دارد تبلیغات است، اگر تبلیغات اثرگذار باشد تقاضا برای جراحی بیشتر می‌شود.

نشده مراجعه کننده‌ای عکس یک فرد معروف یا یک سوپراستار به شما نشان دهد و بگویید می‌خواهم شبیه این شوم؟

چرا نشان داده‌اند، خیلی کم هستند اما این موارد وجود دارد، اتفاقاً این‌ها جزو کسانی هستند که نباید برای‌شان جراحی انجام داد چون تفکر درستی ندارد.

جدا از این‌که اینگونه تقاضاها درست هست یا نه، چقدر امکان دارد بینی یک فرد را شبیه فرد دیگری کرد؟

خیلی موارد را می‌شود انجام داد، اما خیلی موارد دیگر هم نمی‌شود انجام داد.

از آدم معروف کسی به‌شما مراجعه کرده برای جراحی زیبایی؟

بله، بدون بردن نام از بازیگران مراجعه کرده‌اند.

شایع‌ترین عمل‌های زیبایی بعد از جراحی بینی کدامند؟

بعد از بینی، جراحی‌های صورت شایع هستند، مانند لیفت پوست و پلک. بعد از آن عمل‌های ساکشن، زیبایی سینه و شکم شایع هستند.

تقاضا برای کدام جراحی زیبایی درحال بیشتر شدن است؟

نسبت به ۱۰ سال قبل تقاضا برای جراحی پلک و لیفت پیشانی و صورت دارد بیشتر می‌شود.

پر ریسک‌ترین(خطر) عمل زیبایی کدام است؟

بیشتر مربوط به عمل ساکشن و شکم است.

به‌غیر از جراحی زیبایی یک جراح پلاستیک چه عمل‌های دیگری انجام می‌دهد؟

شاید تا ۳۰ درصد جراحی‌های یک فوق تخصص جراحی پلاستیک مربوط به عمل‌های زیبایی باشد، ۷۰ درصد جراحی‌های ما مربوط به عمل‌های ترمیمی هست. مثلاً اگر انگشت دست کسی قطع شود، یک جراح پلاستیک باید پیوند بزند، اگر در تصادفی بخشی از گوشت بدن از بین رفته است ترمیم آن به‌عهده جراحی پلاستیک است.

سخت‌ترین جراحی کدام است؟

فری‌فلپ یا همان فلپ آزاد عمل سنگینی است، در مواردی براثر حوادث، گوشت‌ قسمتی از بدن برداشته شده و ما برای ترمیم مجبور هستیم از نقطه دیگری از بدن گوشت برداریم و جای آن محل حادثه پیوند بزنیم. یا عمل‌های قطع انگشت و دست عمل‌های طولانی‌ای هستند، من یک بار برای پیوند دستی که قطع شده بود حدود ۱۳ ساعت در اتاق عمل بودم.

موارد اسیدپاشی به شما مراجعه می‌کنند؟

بله مراجعه می‌کنند.

چرا در مواردی که اسید بخشی از بدن را آسیب زده ترمیم‌های خوبی انجام نمی‌شود؟

برای این‌که تخریب آن واقعا بالا است، سوختگی چند لایه از پوست و بدن را تخریب می‌کند اما اسید حتی تا استخوان هم سبب تخریب می‌شود، لذا بازسازی و ترمیم آن سخت است.

اگر کسی توسط اسید آسیب دید یا با آسیب پاشی مواجه شد بهترین اقدام اولیه چیست؟

اولاً این‌که از اسید دوری کنند، مخصوصاً در موارد خاص مانند صورت و چشم.

اما مواردی هست که اسید را می‌پاشند...

بله متاسفانه وجود دارد، اولین کار شست‌وشو است، بلافاصله باید شست‌وشو انجام داد، یا اگر روی لباسی هست باید از بدن خارج شود.

جراحی زیبایی را بیمه پوشش نمی‌دهد، درباره سوختگی‌ها یا ترمیم‌هایی که گفتید چه‌طور، بیمه‌ها پوشش دارند؟

خوشبختانه سوختگی را بیمه پوشش می‌دهد. توانمندی ما در این باره در کشور زیاد است و تقریباً کمتر کسی پیدا می‌شود برای چنین عمل‌های ترمیمی بخواهد به خارج از کشور برود.

مثلاً بیمارستان مطهری، بیمارستان سوانح و سوختگی است، کسی‌که بعد از سوختگی بخواهد جراحی پلاستیک انجام بدهد این بیمارستان می‌پذیرد؟

بخشی از اقدامات در این بیمارستان انجام می‌شود و بخشی دیگر هم ارجاع داده می‌شود به بیمارستان‌های فوق تخصصی ترمیمی مانند بیمارستان ۱۵ خرداد، بیمارستان فاطمه زهرا، بیمارستان امام خمینی تهران، در شهرستان‌ها هم چنین بیمارستان‌هایی داریم مانند بیمارستان الزهرا اصفهان.

آماری از تعداد جراحان پلاستیک در کشور داریم؟

در انجمن ما بالای ۴۲۰ نفر فوق تخصص جراحی پلاستیک در ایران داریم.

ما این روزها درباره مهاجرت پزشکان زیاد می‌شنویم، از رشته تخصصی شما هم پزشکان مهاجرت می‌کنند؟

بله متاسفانه.

احساس می‌شود درآمد پزشک‌های جراحی پلاستیک در ایران از سایر پزشکان بهتر است، پس این گروه به چه دلیلی مهاجرت می‌کنند؟

فقط درآمد مهم نیست، چیزهای دیگری هم هستند که اهمیت دارد.

مثلاً چه مواردی؟

مثلاً موارد شخصی؛ ببینید بالاخره به جز سطح درآمد مواردی دیگری هم هست که یک پزشک را برای ماندن در کشور یا مهاجرت قانع می‌کند. اما ما واقعا دوست داریم بمانیم و به کشور خدمت کنیم، انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران دو نهاد خیریه بزرگ دارد، یکی موسسه امید و دانش هست که مدرسه ساز است، ما به کمک این خیریه تاکنون ۱۸ مدرسه در نقاط مختلف کشور ساخته‌ایم، یکی دیگر هم موسسه ملی مرهم که عمل‌های رایگان ترمیمی شکاف کام و لب شکری انجام می‌دهیم و بیش از ۳۰ سفر به مناطق محروم کشور برای انجام جراحی مانند شکاف کام دارد که به‌طورت رایگان انجام شده‌اند.

وضعیت مراجعه مردها برای انجام جراحی زیبایی چه‌طور است؟

نسبت به ده سال گذشته مراجعه مردها برای انجام جراحی زیبایی بیشتر شده است. مثلاً ۱۵ الی ۲۰ درصد از مراجعه کننده‌ها به خودم مردها هستند.

بین مردها تقاضا برای انجام کدام جراحی بیشتر است؟

باز هم جراحی زیبایی بینی از همه بیشتر است. / خبرآنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: