کد خبر: ۳۳۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 22
بیماری پارگی تاندون شانه شایع‌ترین علت درد شانه بوده و به صورت یک طیف از بیماری‏ها است که از شدت کم شروع می‌شود و اگر درمان نشود به پارگی بسیار شدید تاندون تبدیل شده و پس از آن می‌تواند به تخریب شانه منجر گردد.
شفا آنلاین>سلامت>شانه دارای عضلات و تاندون‌های بسیاری در اطراف مفصل خود می‌باشد که در مجموع به آن "روتاتور کاف " گفته می‌شود. در واقع به کمک این عضلات استخوان بازو مستحکم و با قدرت در داخل حفره شانه نگهداری می‌شود و البته قدرت تحرک یا وارد شدن فشار‌های مختلف را مهیا می‌نماید. تاندون شانه ممکن است در اثر مختلفی دچار پارگی شود. این بیماری می‌تواند تأثیر زیادی روی دامنه حرکت دست و کتف داشته باشد و کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد
به گزارش شفا آنلاین:دکتر نخعی امرودی در این باره می‌گوید: تاندون روتاتور کاف شانه به نام " تاندون چرخاننده شانه" هم شناخته می‌شود و به آن "تاندون روتیتور کاف هم گفته می‌شود.
وی اظهار کرد: بیماری پارگی تاندون شانه شایع‌ترین علت درد شانه بوده و به صورت یک طیف از بیماری‏ها است که از شدت کم شروع می‌شود و اگر درمان نشود به پارگی بسیار شدید تاندون تبدیل شده و پس از آن می‌تواند به تخریب شانه منجر گردد.
این جراح شانه و آرنج بیان کرد: انواع پارگی تاندون شانه از شدت کم تا زیاد به ترتیب عبارتند از سندرم ایمپینجمنت، نیمه پارگی، پارگی کامل و تخریب شانه.
وی مطرح کرد: ابتدای گروه پارگی تاندون شانه به نام "سندرم ایمپینجمنت"، یا " سندرم گیر کردن تاندون روتاتور کاف" است. در این مرحله ممکن است در ام‌ای آر فقط بورسیت یا تندینوز شانه گزارش شود و عملا پارگی گزارش نمی‌شود. اگر این بیماری به موقع درمان نشود ضایعه بدتر شده و پارگی تاندون رخ می‌دهد.
دکتر نخعی امرودی ادامه داد: پارگی تاندون شانه اوایل به صورت ریش ریش شدن و نیمه پارگی است و بعد از آن پارگی کامل تاندون ایجاد می‌شود؛ در این حالت قدرت عضلات شانه کاهش می‌یابد و حتی ممکن است پارگی آنقدر وسیع شود که بیمار نتواند اصلاً دست خود را بالا ببرد و عملاً بازویش در کنار بدن آویزان بماند.
این جراح شانه و آرنج متذکر شد: اگر پارگی تاندون شانه طولانی مدت باقی بماند و درمان نشود ممکن است به آرتروز بسیار شدید و تخریب مفصل شانه منجر گردد که باعث درد و ناتوانی شدید می‌شود و درمان چنین حالتی تعویض مفصل شانه، آنهم از نوعی ویژه و جراحی‏های متعدد لازم شود.
وی اشاره کرد: هر چه از مرحله یک به چهار پارگی تاندون شانه نزدیک شویم احتمال موفقیت درمان‌های غیر جراحی کمتر می‌شود. در مرحله یک یعنی سندرم ایمپینجمنت اغلب بیماران به درمان‌های غیرجراحی پاسخ می‌دهند اما در مراحل بالاتر بیشتر بیماران جراحی لازم دارند.
دکتر نخعی امرودی تصریح کرد: به طور کلی تاندون روتاتور کاف شانه از به هم پیوستن تاندون چهار عضله تشکیل می‌‏شود. این عضلات عبارتند از سوپرااسپیناتوس، اینفرا اسپیناتوس، ساب‌اسکاپولاریس و ترس مینوراست.
این جراح شانه و آرنج افزود: این عضلات از استخوان کتف شروع شده و پس ازتبدیل شدن به تاندون، تاندون‌ها به یکدیگر وصل شده، یک تاندون پهن تشکیل داده و در نهایت به سر استخوان بازو بر روی دو برجستگی تکمه‌ای شکل کوچک و بزرگ وصل می‌شوند. این تاندون، سر استخوان شانه را در مفصل شانه نگه می‏دارد و کمک می‌کند که بازو به داخل و خارج ‌بچرخد و بخصوص در بالا آوردن بازو نقش اساسی دارد.
وی اظهار کرد: تاندون روتاتور کاف هنگام رسیدن به سر بازو از یک دهانه رد می‌شود البته گاهی ممکن است به دلایلی در آنجا تحت فشار قرار گیرد و موقع حرکت دادن بازو، بخصوص بالا آوردن آن، گیر کند و درد ایجاد نماید. این حالت به نام "گیر کردن تاندون روتاتور کاف شانه"، یا سندرم ایمپینجمنت شناخته می‌شود.
دکتر نخعی امرودی ابراز کرد: معمولاً علت واحدی برای مشکل پاره شدن تاندون شانه یافت نمی‌شود، ولی عوامل موثر در ایجاد آن عبارتند از افزایش سن، ورزش، فعالیت و کار کردن زیاد با دست‌ها بخصوص کارهای بالای سر، ژنتیک، صدمه خود تاندون در اثر ضربه که باعث تورم آن می‌شود، رسوب کلسیم در تاندون شانه، شکستگی تکمۀ بزرگ سر بازو که در محلی بالاتر از محل طبیعی خود جوش خورده باشد که در این حالت، دهانۀ مزبور از سمت پایین تنگ می‌شود.
این جراح شانه وآرنج گفت: معمولاً پارگی تاندون روتاتور کاف در سنین متوسط به بالا رخ می‏دهد و وقتی درست بررسی کنیم اغلب معلوم می‌شود که گهگاهی این بیماران دردهایی از قبل داشته‏اند و بعداً با یک ضربه نه چندان سنگین دچار پارگی تاندون شده‏‌اند البته به ندرت ممکن است که یک ضربه سنگین منجر به پارگی تاندونی شود که قبلاً سالم بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: