کد خبر: ۳۳۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 22
این وضعیت در کل دنیا به همین شکل است و در کشور ایران به دلیل این‌که این مسئله همزمان با بازگشایی مدارس می‌شود، خودش را در همان اوایل سال تحصیلی خیلی زود نشان می‌دهد.
شفا آنلاین>سلامت> با شروع  فصل سرد، ویروس‌های تنفسی که منجر به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی می‌شود نیز حسابی در حال جولان هستند و موج اول آنفلوآنزای فصلی مانور خود را آغاز کرده است. 
به گزارش شفا آنلاین:وضعیت به‌گونه‌ای است که مطابق اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمار مربوط به بیماری های آنفلوآنزا و کرونا روند رو به افزایشی داشته است، طوری که تست کرونای 10 درصد از مراجعان به مراکز درمانی مثبت اعلام می‌شود و آمار مربوط به آنفلوآنزا نیز نسبت به اوایل مهرماه افزایش 10 درصدی داشته است.
 دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت بیماری‌های تنفسی در استان می‌گوید: هر سال پایان مهر و اول آبان شیوع آنفلوآنزای فصلی را داریم؛ این وضعیت در کل دنیا به همین شکل است و در کشور ایران به دلیل این‌که این مسئله همزمان با بازگشایی مدارس می‌شود، خودش را در همان اوایل سال تحصیلی خیلی زود نشان می‌دهد. وی درباره آخرین آمار مربوط به شیوع آنفلوآنزا تصریح می کند: در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هفته منتهی به 23 مهرماه از بین 460 نمونه‌ای که گرفتیم، برای 165 مورد آنفلوآنزا مثبت شده است. از این موارد، مورد بستری نداشتیم و با درمان های رایج بهبود یافتند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آنفلوآنزا روند افزایشی داشته است یا خیر؟ می‌افزاید: در موج اول آنفلوآنزای فصلی هستیم، بنابراین انتظار داشتیم که آمار مراجعه کنندگان و تست‌های ما افزایش یابد که در حال حاضر چنین است، همین آمار را در هفته‌های گذشته نداشتیم، آمار مربوط به آنفلوآنزا در در مقایسه با اوایل مهرماه حدود 10 درصد افزایش یافته است.
 
تست کرونای 10 درصد مراجعان مشکوک مثبت است
نهبندانی درباره وضعیت آمار کرونا در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز یادآور می‌شود: آمار کووید مختصری افزایش داشته است؛ هم در بخش بستری و هم در موارد سرپایی. از بین افرادی که سرپایی به مراکز ما مراجعه می‌کنند، تست کرونای حدود 10 درصد آن‌ها مثبت است. وی ادامه داد: مطابق آمار 28 مهر از 116 مورد بستری جدید مشکوک به کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تست کووید 9 مورد مثبت شد و از 13 مورد مراجعه کننده  سرپایی به مراکز درمانی تست کووید 1 مورد مثبت بوده است. وی در پاسخ به این سوال که آخرین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا مربوط به چه بازه زمانی بوده است؟ می‌گوید: آخرین مورد فوتی کرونا در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد مربوط به آقایی 82 ساله در تاریخ 18 مهر بوده است. رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیان توصیه‌هایی می‌افزاید: علایم بیماری‌های تنفسی از قبیل سرماخوردگی ساده، آنفلوآنزا، کووید و... در ابتدای کار چندان از هم تشخیص داده نمی شود؛ بنابراین در توصیه‌ای که به افراد می‌کنیم این است که خودشان را از افراد دیگر و مراکز تجمعی جدا کنند. از ماسک استفاده کنند، درمان‌های معمول را شروع کنند و...، اما اگر علایم طولانی شود و تب آن‌ها بیش از 48 ساعت به طول بینجامد و حال عمومی آن‌ها بدتر شود، بهتر است به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند. نهبندانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که گروه‌های پرخطر سعی کنند که در این ایام اوج بیماری تا حد ممکن از منزل خارج نشوند.
 
واکسن را جدی بگیرید
رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به چگونگی شرایط تزریق واکسن کرونا می‌گوید: مطابق آخرین دستورالعمل‌ها به همه افراد بالای 60 سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی دارند و کسانی که یک سال از آخرین نوبت تزریق واکسن کرونای آن‌ها گذشته است، توصیه می کنیم برای دریافت دوز یادآور واکسن کرونا مراجعه کنند. وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از انواع واکسن کرونا درحال حاضر موجود است، بیان می‌کند: واکسن برکت را داریم. واکسن‌های دیگر تاریخ‌هایش گذشته یا از برندهای دیگر توزیع نشده است. نهبندانی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن متفاوت مشکلی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ اظهار می کند: خیر، ما باید واکسن یادآور تزریق کنیم که از بیماری خطرناک جلوگیری کنیم. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که قبلا چه دوز واکسنی تزریق شده است. وی همچنین درباره شرایط تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز می گوید: افراد مبتلا به آنفلوآنزا باید 2 هفته از شروع علایم بیماری‌شان گذشته باشد، بعد از بهبودی این افراد نیز می‌توانند واکسن تزریق کنند، در واقع، افراد اگر علایم ندارند یا دو هفته از علایم بیماری آن‌ها گذشته، بهتر است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند چون بعد از ابتلا به آنفلوآنزا واکسن دیگر فایده ندارد. وی در پاسخ به این‌که آیا واکسن آنفلوآنزا به تعداد کافی موجود هست یا خیر؟ بیان می‌کند: از برندهایی که برای ما ارسال شده، واکسن به تعداد کافی موجود است و به همه مراکز توزیع شده است؛ بنابراین مشکلی برای تعداد واکسن نداریم، اما زمان طلایی آن همین زمان فعلی است. نهبندانی می افزاید: درحال حاضر واکسن در مراکز موجود است و در بخش خصوصی هم برای گروه‌های اولویت دوم موجود است./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: