کد خبر: ۳۳۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 21
در حال حاضر نقش بیمه‌ها در تأمین منابع مالی در بخش‌های درمانی کمتر از ۳۰ درصد است، همچنین دولت به طور مستقیم نیز ۲۵ تا ۳۰ درصد را تأمین می‌کند و ما بقی از جیب مردم تأمین می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: مدیریت و حفاظت منابع مالی سلامت از طریق بیمه ها امکان پذیر است. 

به گزارش شفا آنلاین:محمدمهدی ناصحی،  به موضوع مدیریت منابع مالی حوزه سلامت از طریق بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: بیمه‌ها به عنوان تأمین کننده منابع مالی یا محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های درمان، وظایفی دارند؛ در کشور ما نیز بر اساس مصوبات مجلس بحث تجمیع منابع سلامت و مدیریت آن در بیمه‌ها مورد تاکید است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در حال حاضر نقش بیمه‌ها در تأمین منابع مالی در بخش‌های درمانی کمتر از ۳۰ درصد است، همچنین دولت به طور مستقیم نیز ۲۵ تا ۳۰ درصد را تأمین می‌کند و ما بقی از جیب مردم تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه ساز و کار مناسبی در تأمین هزینه‌ها به ویژه با توجه به خرید راهبردی دارد، تصریح کرد: اگر به این مسئله توجه شود در آینده پرداختی‌ها به شدت از جیب مردم کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه نظارت‌ها بر مراکز درمانی نیز دقیق انجام می‌شود که موجب جلوگیری از هدر رفت منابع می‌شود.

ناصحی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم برای همه کشور یک نسخه واحد در نظر بگیریم، اظهار داشت: به عنوان مثال برای ماندگاری پزشکان در مناطق دورافتاده شرایط با مناطق دیگر متفاوت است که برای این مسئله جهت پزشکان سطح یک ارائه خدمت، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بدون شک طرح ایجاد صندوق بیماری‌های خاص، صعب العلاج و نادر یکی از آن پروژه‌هایی بود که به کمک مردم آمد. در حال حاضر ۱۰۷ بیماری خاص تحت پوشش این صندوق است که بخش عمده هزینه‌های بیماران را تا ۹۰ درصد و حتی در برخی موارد برای تعدادی از بیماری‌ها تا ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کنیم.

ناصحی در بحث توزیع شیرخشک گفت: از گذشته ساختار توزیع شیرخشک در اختیار بیمه‌ها نبوده و اولین سالی است که ارز شیرخشک به بیمه‌ها منتقل شده است. برای امسال جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل، وزارت بهداشت ساختار قبلی را اجرا می‌کند؛ اما در گام بعد با توجه به سیاست گذاری‌های کلان، بیمه‌ها نیز می‌توانند ورود کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در خصوص نقاط مثبت طرح دارویاری افزود: رشد و توسعه صنعت دارو در کشور به خوبی انجام شده است، بنابراین با اجرای طرح دارویاری از قاچاق معکوس جلوگیری می‌شود، ضمن اینکه فواید بسیاری در بخش توزیع دارو دارد؛ البته مشکلاتی نیز دارد که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت در بخش بهداشت، گفت: در تفاهم نامه روستایی ماندگاری پزشکان بیشتر شد، همچنین در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شد ۵ درصد از منابع بیمه سلامت برای پیشگیری نخستین و پیشگیری سطح ۴ هزینه شود؛ لذا در چنین شرایطی از خیلی مداخلات غیر ضروری درمانی جلوگیری شده و عوامل خطر چاقی کاهش پیدا می‌کند. / مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: