کد خبر: ۳۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 21
بررسی عملکرد فودبلاگرهایی که با فعالیت‌شان، ناامنی غذایی ایجاد می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>از آنجا که می‌گویند «شکم، همیشه حرف اول را می‌زند»، می‌توان ادعا کرد بلاگرهای غذا، فود تیسترها و موکبانگ و ایتینگ شوها، همان وارثان مدرن پیش‌مرگان، چشندگان، آشپزباشی‌ها و مزه‌چی‌های خاصه دربار شاهان مختلف جهان هستند. افرادی که گسترش فضای مجازی، مبانی نظام سرمایه‌داری و غذاها به‌عنوان جذاب‌ترین موضوع برای تولید محتوا، دستمایه سودآوری‌های نجومی‌شان شده و در این گذار، خورد و خوراک یا غذا را که سرخط اصلی کارشان است، به حاشیه و گاه حتی به خطا کشانده‌اند. بلاگرها و اینفلوئنسرهایی که از پشت پرده صفحات پرمخاطب خود و با ثبت تصاویر اشتهاآور و ساخت ویدئوهای ولع‌آمیز، آدرس‌های غلط برای داشتن سبک غذایی سالم می‌دهند.

معده‌های ویل!
به گزارش شفا آنلاین:قرار بود بلاگرها، ذائقه‌ساز و طراح سبک و سلیقه غذایی سالم و مفید برای دنبال‌کنندگانشان باشند که با تبلیغ انواع دستور پخت غذاهای مغذی، معرفی سرآشپزهای متخصص و رستوران‌های خوب، به رسالت آگاهی‌بخشی ادای دینی کرده باشند، اما اینطور نشد. استراتژی‌شان این‌گونه شد که به رستوران‌های مختلف در شهر، کشور یا حتی سراسر جهان سر بزنند و با حرص و آزی بی‌حد و حصر مقابل میز خوش‌رنگ و لعاب، بنشینند! درواقع فودبلاگرها هم از آن غذاهای خاص و گران نوش جان می‌کنند و هم در ازای تبلیغات آن رستوران‌ها در صفحات مجازی‌شان، درآمدهای هنگفت به جیب می‌زنند. در این میان برای مخاطب هم اثری جز حسرت و آه، مصرف‌زدگی، اسراف، تلاش سخت و بیهوده برای دستیابی به آن نوع خاص غذا یا رستوران معروف و میل به خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری‌شده باقی نمی‌ماند.

نان فودبلاگرها در فرار از زندگی
محمد ثامنی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه که در شبکه‌های مجازی حضور دارند و ممکن است تحت‌تأثیر محتواهای این شبکه‌ها قرار گیرند، بانوان خانه‌دار و مادران هستند؛ قشری که سال‌هاست از موج‌های مختلف رادیو، صفحات گوناگون مجله‌های آشپزی و برنامه‌های متنوع تلویزیونی با رویکرد خانه‌داری به صفحات بلاگرهای مجازی ازجمله فودبلاگرها مهاجرت کرده‌اند. بماند که این مهاجرت به زیرساخت‌های فرهنگی نیاز داشت تا ضمن دربرگیری سواد رسانه، از فریب، انحطاط و سقوط فکری، اخلاقی و اجتماعی مخاطب جلوگیری کند.»

درواقع یادگیری نیست
 ثامنی می‌افزاید: «مخاطب اگر سواد رسانه نداشته باشد به‌دنبال‌کننده منفعلی تبدیل خواهد شد که در سایه آنچه در فضای مجازی و سایبری مشاهده می‌کند ازجمله همین محتواهایی که از طریق فودبلاگرها تولید می‌شوند، اید‌ئولوژی، جهان‌بینی و زندگی خود را به مرگ تدریجی دچار خواهد کرد. نتایج علمی در این حوزه به ما می‌گوید هدف دنبال‌کنندگان صفحات مجازی و سایبری از تماشای صفحات بلاگرها در ظاهر آموزش نکات خانه‌داری یا آشپزی  است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: