کد خبر: ۳۳۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 21
نگاهی به تعرفه خدمات دندان پزشکی در سال 1400، خبر از افزایش‌ بی‌سابقه هزینه‌های درمان می‌دهد؛ در سال 1400 هزینه کشیدن دندان از 150 تا 200 هزارتومان بود، اما امسال هزینه کشیدن دندان از یک میلیون و 500 هزار تومان تا سه میلیون تومان است که حکایت از رشد هزار و 400 درصدی می‌دهد.

شفا آنلاین>سلامت>"بیماران زیادی هر روز با مطب تماس می‌گیرند تا تنها از تعرفه‌های درمان باخبر شوند؛ چراکه نمی‌خواهند وقتی به مطب می‌آیند، دستشان در پوست گردو بماند." این جمله کارمند بخش پذیرش یکی از مطب‌های دندان‌پزشکی در تهران بود؛ مطبی که روزگاری خدمات گسترده‌ای ارائه می‌کرد اما امروز کارش شده‌است، کشیدن دندان بیماران.

 

هزینه‌های دندان پزشکی چقدر افزایش پیدا کرده‌است؟

به گزارش شفا آنلاین:نگاهی به تعرفه خدمات دندان پزشکی در سال 1400، خبر از افزایش‌ بی‌سابقه هزینه‌های درمان می‌دهد؛ در سال 1400 هزینه کشیدن دندان از 150 تا 200 هزارتومان بود، اما امسال هزینه کشیدن دندان از یک میلیون و 500 هزار تومان تا سه میلیون تومان است که حکایت از رشد هزار و 400 درصدی می‌دهد.

سایر خدمات دندان‌پزکشی نیز در این مدت از قطار افزایش قیمت‌ها جا نمانده‌اند؛ هزینه ترمیم‌های آمالگام از 206 تا340 هزار تومان در سال 1400 امروز به 900 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده‌است، هزینه ایمپلنت دندان در این بازه زمانی از 3 میلیون تومان به 7 میلیون تومان رسیده‌است، هزینه هر واحد روکش PFM از 700 هزار تومان در سال 1400، امروز به 2 میلیون و 500 هزار تومان رسیده‌است که حاکی از رشد بیش از 3 برابری است.

 

افزایش تقاضا برای کشیدن دندان

علی تاجرنیا، رئیس جامعه دندان‌پزشکی ایران، گفت:« هزینه خدمات دندان‌پزشکی در سراسر دنیا، نسبت به درآمد سرانه، بالا است و این موضوع چه در کشورهای فقیر و یا ثروتمند صدق می‌کند. در دندان پزشکی سه مولفه بر قیمت نهایی خدمات تاثیر گذراند، یکی از آنها دستمزد است که متناسب با مصوبات دولت افزایش پیدا می‌کند، مولفه دیگر شامل اجاره مطب و وسایل است و مولفه سوم به مواد و هزینه‌های لابراتواری مربوط است.»

وی در ادامه گفت:« زمانی که بیمه‌های تکمیلی و بیمه‌های‌ پایه از ظرفیت لازم برای پوشش خدمات دندان پزشکی برخوردار نباشند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده باشد، خدمات دندان پزشکی از سبد نیازهای خانوار حذف خواهد شد و به جای انجام کارهای درمانی، اخرین مسیر که کشیدن دندان است رخ می‌دهد و در نتیجه، بخش‌ زیادی از مردم زمانی به کلینیک‌های دندان پزشکی مراجعه می‌کنند که میخواهند دندانی را بکشند، حتی زمانی که دندان قابل نگهداری باشد. از جمله نشانه‌های وقوع این اتفاق کاهش فعالیت‌های دندان پزشکی در مطب‌ها و افزایش آنها در کلینیک‌های درمانی است که معمولا تحت پوشش بیمه‌های درمانی هستند و خدمات ارزان‌تری را ارائه می‌کنند.»

 

بازار داغ دندان‌پزشکان تجربی تحت حمایت

رئیس جامعه دندان‌پزشکی ایران، در ادامه گفت:« زمانی که افراد نمی‌توانند از خدمات با کیفیت استفاده کنند، به سراغ روش‌های غیرمعمول می‌روند، از جمله افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند و به صورت تجربی دندان‌پزشکی‌ را آموزش دیده‌اند.»

وی در ادامه گفت:« این روزها افرادی که به سراغ این دندان‌پزشک‌ها می‌روند کم نیستند که تبعات سنگینی برای آنها خواهد داشت؛ افرادی که مجبور شدند چند برابر هزینه‌اول را بپردازند تا بتوانند دندان خود را نگه دارند و حتی دچار مشکلات حاد سلامتی شده‌اند.»

تاجرنیا در ادامه گفت:« متاسفانه نظارت جدی بر عملکرد این نوع از دندان‌پزشک‌ها وجود ندارد و حتی برخی از مسئولان محلی از آنها حمایت می‌کنند و شاهد آن هستیم در صورتی که سازمان علوم پزشکی از برخی از آنها انتقاد کند، یکی از نمایندگان مجلس از آنها حمایت کند.»

 

بیمه خدمات‌ لوکس شد

بررسی تعرفه‌های بیمه تامین اجتماعی، حاکی از آن است که تنها جرم گیری و بروساژ فک، کشیدن دندان‌ها، کشیدن دندان عقل و ترمیم آن‌ها مشمول بیمه‌ می‌شود و سایر خدمات درمانی از جمله عصب کشی، در منزله خدمات زیبایی قرار می‌گیرند؛ این درحالی است که هزینه عصب کشی 2 تا 4 میلیون تومان برآورد شده‌است و از دیدگاه دندان‌پزشکان از جمله خدمات درمانی است.

از طرفی بنابر گفته واعظ مهدوی، عضو انجمن اقتصاد سلامت تنها فقط ۱۵ درصد مردم کشور بیمه تکمیلی دارند؛ بنابراین خدمات بیمه تکمیلی به نوعی جزو خدمات لوکس محسوب می‌شود که برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خاص مانند مجلس با قراردادهای طلایی برای کارکنان خود فراهم می‌کنند و اکثر مردم از این خدمات محروم هستند.

 

برنامه‌هایی که به فراموشی سپرده می‌شوند

بنابر آنچه در قانون برنامه ششم توسعه کشور هدف‌گذاری شده بود، سهم مردم از هزینه‌های سلامت باید به ۲۵ درصد و سهم دولت و بیمه‌ها به ۷۵ درصد می‌رسید اما عکس این موضوع رخ داده‌است. بر اساس استنادات قطعی و آخرین آماری که بر اساس حساب ملی سلامت در سال ۱۳۹۷ منتشر شده ، پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های سلامت حدود ۴۲ تا ۴۵ درصد و سهم بیمه‌ها و دولت حدود ۵۵ درصد ذکر شده است. پس از این سال نیز آمار رسمی دیگری منتشر نشده‌است.

در آخر باید گفت که روی آوردن مردم به کشیدن دندان‌ها و گذشتن از خیر درمان آن‌ها تبعات سنگینی برای سلامتی دارد؛ از دست دادن دندان با بیماری قلبی، دیابت و افزایش خطر بیماری کلیوی مرتبط است؛ بیماری لثه و عفونت‌های شدید در دهان می‌تواند سریعتر از آنچه مردم تصور می کنند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کنند./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: