کد خبر: ۳۳۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 19
مشاهده خون در مدفوع از علائم رایج بسیاری از بیماری‌ها است که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد البته لازم است بدانید که گاهی اوقات خون در مدفوع با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و فقط از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است و تشخیص این مورد فقط در نمونه‌های آزمایشگاهی مشخص می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>به طور کلی خون در مدفوع یکی از مشکلات هراس انگیز و پیچیده‌ای است که می‌تواند از عوامل بسیاری نشات گیرد. علت وجود خون در مدفوع می‌تواند از بیماری‌های شایع ولی کم خطر مثل بواسیر تا بیماری‌های خطرناک و نادر مانند سرطان متغیر باشد لذا باید در صورت بروز این مشکل، بررسی دقیق توسط پزشک انجام شود تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود و اقدامات درمانی لازم به موقع انجام شود
به گزارش شفا آنلاین:دکتررضادوست در این باره می‌گوید: مشاهده خون در مدفوع از علائم رایج بسیاری از بیماری‌ها است که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد البته لازم است بدانید که گاهی اوقات خون در مدفوع با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و فقط از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است و تشخیص این مورد فقط در نمونه‌های آزمایشگاهی مشخص می‌شود.
وی اظهار کرد: انواع خونریزی گوارشی از مقعد عبارتند از مدفوع سیاه رنگ، هماتوشزی و مخفی ‌ خونریزی از نوع مدفوع سیاه رنگ موجب می‌شود، مدفوع رنگی سیاه و قیری به خود گرفته و بد بو شود. این نوع خونریزی نشان‌دهنده آن است که دستگاه گوارش فوقانی دچار مشکل شده و خونریزی می‌کند، یعنی ممکن است معده یا روده کوچک دچار خونریزی گوارشی شود. برای تولید این نوع خونریزی حدود 14 ساعت زمان نیاز است.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: خونریزی نوع هماتوشزی نیز ناشی از مشکلات دستگاه گوارشی تحتانی یعنی روده‌ها ایجاد می‌شود. رنگ خون هماتوشزی معمولاً روشن و سرخ رنگ است و خونریزی نوع مخفی نیز با چشم قابل مشاهده نبوده و نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی دارد.
وی بیان کرد: مهمترین عارضه‌ای که ممکن است جزو عوارض اصلی خونریزی از مقعد می‌باشد، کم خونی است که خود مشکلات دیگری را به همراه دارد. به خصوص اگر این خونریزی به مدت طولانی باشد و بیماری نسبت به درمان آن اقدامی انجام ندهد.
دکتررضادوست اشاره کرد: بروز لخته خون در مدفوع بسته به میزان و نوع خونریزی، می‌تواند علل مختلفی را شامل شود. بواسیر یا هموروئید یکی از انواع شایع بیماری‌های مقعدی است که ناشی از التهاب و تورم یا واریسی شدن عروق در ناحیه مقعد می‌باشند.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: بواسیر در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ناشی از بارداری، ورزش‌های سنگین و … ایجاد می‌شود. این بیماری علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی (در مراحل پیشرفته تر) را به همراه دارد. خونریزی ناشی از بواسیر معمولاً از نوع هماتوشزی یا مخفی است.
وی متذکر شد: در صورتی که دیورتیکول‌های جداره روده بزرگ یا کوچک (برجستگی‌های روده) دچار التهاب و عفونت شوند، مشکل وجود خون در مدفوع ایجاد می‌شود. دیورتیکولیت با علائمی از جمله درد، تب، تغییرات اجابت مزاج و خونریزی نمایان می‌شود.
> یکی از دلایل شایع مدفوع خونی ایجاد فیشر مقعدی است
دکتررضادوست مطرح کرد: یکی دیگر از دلایل شایع مدفوع خونی ایجاد شقاق یا فیشر مقعدی است. شقاق از بیماری‌های مقعدی است که ناشی از ترک خوردن دیواره مقعد ایجاد می‌باشد. این بیماری نیز در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به عضلات مقعد ایجاد می‌شود و علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی از مقعد را به همراه دارد. لخته خون در مدفوع ناشی از شقاق از نوع هماتوشزی است.
این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: زخم معده نوعی آسیب
خوش خیم است، این زخم در 90 درصد مواقع ناشی از هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شود و استرس آن را تشدید می‌کند. زخم معده معمولاً بر روی پوشش معده ایجاد می‌شود و خونریزی از این زخم موجب مدفوع قیری یا سیاه رنگ می‌شود.
وی یادآور شد: از دلایل کمتر شایع مدفوع خونی، سرطان کولورکتال یا سرطان روده است.این بیماری در ابتدا بدون علائم است اما با پیشرفت این بیماری علائمی از جمله اسهال یا یبوست، مدفوع خونی، خستگی و … ایجاد می‌شوند.
دکتررضادوست بیان کرد: بیماری التهابی روده به معنی التهاب بخشی از روده است، این بیماری دارای دو نوع کرون و کولیت است. این بیماری موجب اسهال، درد، خستگی، کاهش وزن و خونریزی می‌شود. خونریزی ناشی از بیماری التهابی روده معمولاً از نوع هماتوشزی است و غیر قابل درمان بوده و تنها با دارو کنترل می‌شود.
> فیستول معمولاً موجب خونریزی حین اجابت مزاج می‌شود
این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: فیستول مقعد نوعی دیگر از بیماری‌های مقعدی است که به معنی اتصال دو ارگان از بدن به یکدیگر است زیرا فیستول مقعد، دیواره روده را به پوست اطراف مقعد متصل می‌کند. فیستول درد بسیاری را به همراه دارد و موجب عفونت می‌شود و معمولاً موجب خونریزی حین اجابت مزاج می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مشاهده خون قرمز و تازه در مدفوع معمولاً ناشی از خونریزی از قسمت انتهایی دستگاه گوارش است و علت آن نیز اغلب بیماری‌های مقعدی نظیر بواسیر، شقاق، فیستول و … می‌باشد. البته مشاهده خون تازه می‌تواند از علل دیگری نیز نشات گیرد که نیاز به بررسی‌های دقیق پزشکی دارد.
دکتررضادوست توصیه کرد: مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هر نوع خون در مدفوع الزامی است، زیرا که علت مدفوع خونی هر چه که باشد، نیاز به درمان فوری پزشکی دارد و در غیر این صورت بیمار دچار عوارض خونریزی، یعنی کم خونی می‌شود. همچنین در صورتی که همراه با دیدن خون در مدفوع علائمی دیگری از جمله سرگیجه، تاری دید،گیجی، غش، حال تهوع و پوست سرد دارید، لازم است، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: وجود خون در مدفوع بدون درد ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری‌های مختلف در دستگاه گوارش باشد. این بیماری‌ها شامل التهاب روده و سرطان روده می‌شوند اما به هر حال، وجود خون در مدفوع همیشه نشانه وجود بیماری نیست و ممکن است به دلیل علل غیر بیماری‌‌ای مانند تغذیه نامناسب، مصرف بعضی از داروها، تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا تغییرات شدید در فعالیت جسمانی اتفاق بیفتد. وی متذکر شد: در صورت وجود خون در مدفوع بدون درد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و تشخیص دقیق را از او دریافت کنید. پزشک با انجام بررسی‌‌های لازم مثل آزمایش خون، آزمایش مدفوع، آندوسکوپی و یا کولونوسکوپی، علت وجود خون در مدفوع شما را تشخیص خواهد داد.
دکتررضادوست عنوان کرد: خون در مدفوع کودکان یا نوزادان می‌تواند ناشی از علل مختلف ایجاد شود، شایع‌ترین علت مشاهده مدفوع خونی در نوزادان یا کودکان ایجاد زخم در دیواره مقعد یا همان شقاق است. از دیگر علل بروز این مشکل می‌توانیم به آلرژی‌ نوزاد به شیر گاو، نوشیدن بیش از اندازه شیر، عفونت، پاسخ آلرژیک، زخم در سینه مادر، یبوست، خراش مقعدی و کولیت اشاره کنیم. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، برای تشخیص علت و درمان با پزشک مشورت نمایید.
> بواسیر یا هموروئید شامل چهار نوع می‌باشد
در ادامه نیز دکترصادقی در اینباره خاطرنشان کرد: درد و خونریزی هنگام دفع مدفوع ممکن است دلایل متعددی داشته باشد داشتن بیماری‌هایی مانند بواسیر و هموروئید از شایع‌ترین علل درد و خونریزی هنگام دفع مدفوع هستند لذا در صورت داشتن هرگونه از این علائم بهتر است بدون اتلاف وقت به یک فوق تخصص گوارش مراجعه نمایید تا از پیشرفت بیماری و بروز عوارض جبران ناپذیر بپرهیزید.
وی مطرح کرد: بواسیر در ناحیه کانال مقعد و در قسمت انتهایی روده بزرگ قرار دارد. در واقع بواسیر بالشتک‌های عروقی طبیعی هستند که در داخل و خارج کانال مقعد قرار گرفته‌اند و در اثر فشار هنگام یبوست و اسهال متورم و پرخون می‌شوند، زمانی که این موارد تکرار شود سبب می‌شود تا عروق بواسیر دچار التهاب، پارگی و زخم شود و در نهایت به صورت خونریزی و
بیرون زدگی همراه با درد در زمان دفع مدفوع خود را نشان دهد.
این فوق تخصص گوارش و کبد ابراز داشت: بواسیر یا هموروئید شامل چهار نوع می‌باشد که هر کدام از آنها شدت درجه و علائم متفاوتی دارند.
وی مطرح کرد: خونریزی بدون بیرون زدگی جزو بواسیر درجه اول بوده و خونریزی همراه با بیرون زدگی به صورت ناخودآگاه در جای خود قرار می‌گیرد، جزو خونریزی‌های درجه دوم به شمار می‌آید. همچنین خونریزی به همراه بیرون زدگی که با کمک دست می‌توان آن را در جای خود قرار داد، جزو بواسیر درجه سه و خونریزی همراه با بیرون زدگی که با دست نمی‌توان آن را در جای خود قرار داد جزو بواسیر درجه چهارم می‌باشد که شدت این نوع بواسیر به نسبت دیگر نوع‌های آن شدید‌تر می‌باشد.
دکترصادقی عنوان کرد: علل متعددی می‌تواند منجر به بروز بیماری بواسیر یا هموروئید شود که عبارت است از یبوست مزمن، اسهال مزمن، افزایش سن، ژنتیک، کم تحرکی، مصرف غذاهای فاقد فیبر، عدم مصرف سبزیجات و
میوه ها، بارداری، یبوست مزمن، اسهال مزمن، نشستن‌های طولانی مدت در توالت.
این فوق تخصص گوارش و کبد اشاره کرد: اولین و شایع‌ترین علائم بیماری بواسیر خونریزی است. به طور معمول خونریزی در زمان دفع مدفوع که با سختی انجام می‌شود اتفاق می‌افتد.
وی اشاره کرد: به طور معمول خونریزی در اکثر مواقع پس از دفع مدفوع رخ می‌دهد و از مدفوع جدا می‌باشد، در صورتی که اگر خون در مدفوع دیده شود این عارضه خود می‌تواند نشان‌دهنده بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان، پولیپ و کولیت باشد که این مشکل نیاز به بررسی بیشتری خواهد داشت.
دکترصادقی گفت: دومین نشانه ابتلا به بیماری بواسیر بیرون زدگی بالشتک‌ها می‌باشد. زمانی که بیماری بواسیر شدت یابد با بیرون زدگی بالشتک‌ها همراه خواهیم بود که این عارضه با دست در جای خود قرار نمی‌گیرد، در صورتی که این بیرون زدگی بالشتک‌ها با دست میسر نباشد حتما بایستی بدون اتلاف وقت به درمان بواسیر بپردازید.
این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: سومین علت بیماری بواسیر یا هموروئید درد خواهد بود. درد در زمانی که بیماری تشدید پیدا کرده باشد و در مرحله یا درجه سوم و چهارم باشد، اتفاق می‌افتد.
وی عنوان کرد: درمان بواسیر با توجه به برخی عوامل همچون انوع آن، علت ایجاد آن و صلاح دید فوق تخصص گوارش متفاوت می‌باشد. اما روش‌های درمانی متعددی جهت درمان بواسیر وجود دارد.
دکترصادقی می‌گوید: در صورتی که بواسیر بسیار شدید نباشد می‌توان با کمک رژیم غذایی، کنترل یبوست، استفاده از آب گرم و پماد‌های
ضد هموروئید به درمان این عارضه پرداخت و جراحی آخرین مرحله درمانی بواسیر است، در صورتی که هموروئید همراه با لخته خون باشد درمان به صورت جراحی خواهد بود.
این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: در صورت وجود خونریزی‌های مکرر و دردناک بودن بیماری بواسیر می‌توان اقدام به برداشتن آن به صورت سرپایی نمود که این روش‌های درمانی می‌تواند شامل لیزر، کوتر کردن، اشعه مادون قرمز و بستن هموروئید با حلقه پلاستیک انجام گردد.
وی توضیح داد: فیشر یا شقاق یک بیماری است که در ابتدای مقعد یا رکتوم ایجاد می‌شود و به طور معمول در این ناحیه زخم یا ترکی ایجاد می‌گردد که همراه با درد خواهد بود و گاهی در زمان دفع با میزان کمی خونریزی همراه می‌باشد.
دکترصادقی ادامه داد: شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در بافت نازک و مرطوب (مخاط) است که مقعد را می‌پوشاند. هنگامی که مدفوع سفت یا بزرگ در حین اجابت مزاج است ممکن است شقاق مقعدی ایجاد شود. شقاق مقعدی معمولاً باعث درد و خونریزی هنگام اجابت مزاج می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: شقاق مقعدی در نوزادان بسیار شایع است اما می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر شقاق‌های مقعدی با درمان‌های ساده مانند افزایش مصرف فیبر بهتر می‌شوند. برخی از افراد مبتلا به شقاق مقعد ممکن است جهت درمان نیاز به دارو یا گاهی اوقات جراحی داشته باشند.
وی ابراز داشت: شقاق مقعدی ممکن است در اثر عوامل مختلفی بروز پیدا کند که شایع‌ترین آنها شامل دفع مدفوع بزرگ یا سفت، یبوست و زور زدن در هنگام اجابت مزاج، اسهال مزمن، زایمان است و علل کمتر شایع شقاق مقعدی عبارتند از بیماری کرون، سرطان مقعد، اچ‌آی‌وی، بیماری سل، سیفلیس می‌باشد.
دکترصادقی توضیح داد: شقاق مقعدی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود، که هر کدام از این نوع‌ها با علائم متفاوتی همراه می‌باشند.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: شقاق مقعدی مزمن با علائم طولانی مدتی همراه است که گاهی اوقات حالت عود خواهد داشت و در اکثریت مواقع به صورت یک زایده پوستی در لبه کانال مقعد ایجاد می‌گردد که درمان آن به صورت جراحی خواهد بود.
وی ادامه داد: شقاق مقعدی حاد با زخم و درد در هنگام مدفوع همراه است که درمان این نوع از بیماری به صورت مراقبتی و سرپایی می‌باشد. تغییر سبک زندگی و تغییر عادات غذایی می‌تواند سبب درمان شقاق مقعدی (فیشر) شود.
دکترصادقی می‌گوید: تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند بیماری شقاق مقعدی که عامل اصلی آن یبوست است را بهبود بخشد و سبب درمان این مشکل گردد و استفاده از آب گرم و قرار گرفتن در لگن آب گرم می‌تواند کمک‌کننده درمان این بیماری باشد. پس از استفاده از آب گرم فرد می‌توانید به آرامی خود را خشک نمایید و از پماد‌های تجویز شده توسط متخصص گوارش استفاده نمایید.
این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: به منظور تسکین درد می‌توانید از مسکن استفاده نمایید، اما نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید این است که درد منجر به تشدید گرفتگی عضلات مقعد و زخم می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شدت بیماری شقاق مقعدی و صلاحدید پزشک، درمان متفاوت می‌باشد. یکی از روش‌های درمان تزریق بوتاکس می‌باشد، در حقیقت تزریق سم بوتولینوم به عضله داخل مقعد به رفع گرفتگی عضله کمک می‌نمایید. این روش درمان می‌تواند منجر به بهبود خونرسانی و ترمیم زخم‌های شقاق شود و درصد موفقیت این روش درمانی بسیار بالا و با اقدامات تکمیلی به صددرصد می‌رسد.
دکترصادقی گفت: درمان شقاق با بوتاکس به صورت سرپایی توسط
فوق تخصص گوارش انجام می‌گردد و یک روش آسان و معجزه گر خواهد بود. این روش درمانی یک روش بدون عارضه است و بهترین و اولین روش درمان شقاق مقعدی به شمار می‌آید. در نهایت روش درمان بیماری شقاق مزمن جراحی است که در این عمل قسمتی از اسفنکتر داخلی مقعد قطع و اقدامات برداشتن زائد پوستی انجام می‌شود.
>خونریزی مقعدی ممکن است ناشی از هموروئید نیز باشد
در ادامه نیز دکتر امانی در اینباره خاطرنشان کرد: وجود خون قرمز روشن در مدفوع معمولاً نشان‌دهنده خونریزی در راست روده یا قسمتی از روده بزرگ می‌باشد. خونریزی مقعدی ممکن است ناشی از هموروئید نیز باشد.
وی بیان کرد: محتمل‌ترین دلایل خونریزی مقعدی بدون درد عبارتند از هموروئید، شقاق مقعدی، دیورتیکولیز، سرطان روده بزرگ‌.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: طبیعی است که هرکسی در داخل یا خارج از مقعد خود، هموروئید داشته باشد. هموروئید علاوه بر اینکه منجر به درد شکم هنگام دفع مدفوع می‌شود، می‌تواند منجر به خون در مدفوع بدون درد نیز شود. اگر متوجه وجود خون روی دستمال توالت خود یا داخل دستشویی شدید، برخی علائم وجود هموروئید است. علل این بیماری عبارتند از یبوست، اسهال، رژیم غذایی کم فیبر و مدفوع سفت است.
وی می‌گوید: در صورت وجود خراش در بافت مقعدی، ممکن است در حین دفع مدفوع و پس از آن خونریزی و درد را تجربه کنید. علت‌های معمول شقاق‌های مقعدی عبارتند از یبوست مزمن، اسهال و زور زدن در حین دفع مدفوع است.دکتر امانی مطرح کرد: اگر کیسه‌هایی کوچک یا دیورتیکول‌ها در پوشش روده کوچک تشکیل شوند، شما مبتلا به دیورتیکولیز هستید. فشار بر نقاط ضعیف در دیواره ی روده‌ای ممکن است باعث شکل گرفتن این کیسه‌های کوچک شود.این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در تعداد بسیار کمی از موارد، خونریزی مقعدی، یکی از علائم سرطان روده بزرگ می‌باشد و شما ممکن است متوجه علائم دیگری همچون کاهش وزن بی‌دلیل یا شکم درد شوید.
وی افزود: سرطان روده معمولاً با ایجاد پولیپ‌هایی در روده بزرگ آغاز می‌شود. هدف ما تشخیص زودهنگام می‌باشد. پولیپ‌ها معمولاً در ابتدا خوش خیم هستند و اگر مشکل زود تشخیص داده شود، جراح می‌تواند آنها را پیش از سرطانی شدن از بین ببرد.
دکتر امانی اظهار کرد: اگر شما می‌دانید که خون در مدفوع شما ناشی از هموروئید می‌باشد، در صورت ترمیم هموروئید، خونریزی نیز متوقف خواهد شد. این درمان‌های خانگی عبارتند از زور نزدن حین دفع مدفوع، استفاده از دستمال توالت مرطوب برای تمیزکردن بدن پس از مدفوع، نشستن در آب گرم به مدت ۱۵ دقیقه پس از هر دفع مدفوع، افزایش فیبر در رژیم غذایی، نوشیدن آب یا مایعات بیشتر و مصرف روزانه داروهای مسهل بدون نسخه است.این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: در صورتی که نمی‌دانید خون مشاهده شده در مدفوع شما ناشی از هموروئید است و خونریزی مداوم نیست و موجب غش و ضعف نمی‌شود، تمامی علائم خونریزی مقعدی، اعم از مخاط خونی در مدفوع را باید به پزشک خود گزارش کنید.
وی ادامه داد: پزشک باید شما را معاینه کند و تشخیص دهد که خونی که از بدن شما می‌آید، خون (قرمز) تازه است یا خون (تیره یا کدر) قدیمی. مقدار خونریزی نیز بسیار مهم است. سوالات دیگری که پزشک از شما خواهد پرسید درباره مدت زمان خونریزی و دیگر علائم و ناراحتی‌ها (در صورت وجود) می‌باشد.
>خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه سرطان روده بزرگ یا مقعد باشد
در ادامه نیز دکتر ستوده نیا در اینباره اظهار کرد: خونریزی مقعدی معمولاً به خونریزی از روده بزرگ یا راست روده شما اشاره می‌کند. خونریزی مقعدی ممکن است به صورت خون در مدفوع، روی دستمال توالت یا در کاسه توالت ظاهر شود.
وی مطرح کرد: خونی که در نتیجه خونریزی مقعدی ایجاد می‌شود می‌تواند از رنگ قرمز روشن تا قهوه‌ای تیره تا رنگ تیره و قیری متغیر باشد. علل احتمالی زیادی برای خونریزی مقعدی وجود دارد و ارزیابی کامل و تشخیص زودهنگام توسط پزشک بسیار مهم است.
این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: مشکل خونریزی مقعدی باید همیشه با مشاوره و معاینه کامل توسط پزشک برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی ارزیابی شود زیرا ممکن است خونریزی مقعدی علامت یا نشانه‌ای از یک بیماری یا وضعیت جدی باشد.
وی بیان کرد: خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه سرطان روده بزرگ یا مقعد باشد، نوعی سرطان که در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.
دکتر ستوده نیا افزود: خونریزی مقعدی همچنین می‌تواند ناشی از هموروئید، شقاق مقعد، کولیت یا بسیاری از علل دیگر باشد. به این دلایل، معاینه جراح مجرب اولین قدم برای شناسایی علت اصلی خونریزی مقعدی و تعیین بهترین گزینه‌های درمانی است. برای درمان صحیح باید علت را به درستی تشخیص داد.
این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: به هر خونی که از مقعد خارج می‌شود خونریزی از مقعد می‌گویند گاه این خونریزی امکان دارد از ناحیه رکتوم و یا قسمت انتهایی روده باشد.
وی تشریح کرد: درون مقعد از بسیاری از رگ‌های خونی تشکیل شده است هنگامی که رگ‌ها ورم کند یا از محل طبیعی خود خارج شود خونریزی از مقعد اتفاق می‌افتد.مثلاً زمانی که فردی به یبوست مبتلا می‌شود به دلیل زور زدن زیاد یبوست به بواسیر تبدیل می‌شود و موجب می‌شود که با درد، خونریزی و خارش همراه باشد.
دکتر ستوده نیا تصریح کرد: علل خونریزی از مقعد نیز عبارتند از سرطان مقعد، ترک‌های اطراف پوست مقعد،سرطان روده، پولیپ روده، یبوست، بواسیر، اسهال،بیماری دیورتیکولوز،مسمومیت غذایی، التهاب روده
بزرگ، التهاب مقعد، قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی و یا اشعه درمانی، بیرون زدگی از مقعد، سندرم زخم مقعد وکولیت اولسراتیو است.
این فوق تخصص گوارش و کبد ابراز کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته نشان داده شده که بیشترین درصد علل خونریزی از مقعد ناشی از بواسیر بوده است زمانی فرد متوجه این خونریزی می‌شود که یا در مدفوع خود مشاهده کرده است و یا در کاسه توالت نمایان بوده است.
وی توصیه کرد: در صورتی که خونریزی از مقعد داشتید و این خونریزی همراه باعلائمی چون سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، غش کردن، اسهال بود بهتر است سریعاً خود را به یک متخصص برسانید.
دکتر ستوده نیا گفت: به هنگام غذا خوردن مراقب باشید از غذاهای زود هضم استفاده کنید زیرا در بعضی مواقع امکان دارد با خوردن قطعه کوچکی از استخوان به هنگام عبور از مقعد، مقعد آسیب ببیند و دچار خونریزی شود و جهت جلوگیری از این مشکل آب زیاد بنوشید زیرا نوشیدن آب به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند و از زود زدن و آسیب به مقعد جلوگیری می‌شود و خوردن غذاهای فیبردار بسیار مفید است.
این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: جهت تشخیص علت خونریزی مقعدی در طول معاینه شما، جراح چندین گزینه برای یافتن منبع خونریزی مقعدی شما ممکن است پیشنهاد کند. که عبارت است ازاینکه مقعد به صورت بصری بررسی شود،با یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده، ناهنجاری‌های داخل راست روده بررسی شود، آنوسکوپی وکولونوسکوپی.
وی متذکر شد: درمان خونریزی مقعدی بستگی به علت آن دارد. بسیار مهم است مشکل خونریزی مقعدی با مشاوره و معاینه کامل توسط یک جراح عمومی مجرب برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی ارزیابی شود.
دکتر ستوده نیا می‌گوید: در صورت وجود مواردی مانند خون تازه در مدفوع شما، تغییر در رنگ مدفوع شما، درد در ناحیه مقعد هنگام نشستن یا دفع مدفوع، بی‌اختیاری یا عدم کنترل دفع مدفوع، کاهش وزن غیر قابل توضیح،افت فشار خون که باعث سرگیجه یا غش می‌شود و حتی اگر فکر می‌کنید که هموروئید باعث ایجاد خون در مدفوع شما می‌شود، باید به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید.
این فوق تخصص گوارش و کبد اشاره کرد: در کودکان، مقدار کمی خون در مدفوع اغلب جدی نیست. شایع‌ترین علت یبوست است. اگر متوجه این مشکل شدید، همچنان باید به پزشک بگویید.
وی بیان کرد: خون در مدفوع ممکن است نشان‌دهنده خونریزی اعضای داخلی شکم باشد. مدفوع سیاه یا قیری ممکن است به دلیل خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش نظیر مری، معده یا قسمت اول روده کوچک باشد. در این مورد، خون اغلب تیره‌تر است زیرا در مسیر خود از طریق دستگاه گوارش هضم می‌شود.
دکتر ستوده نیا در پایان گفت: در خونریزی مقعدی، خون قرمز یا تازه، معمولاً به این معنی است که منبع خونریزی دستگاه گوارش تحتانی
(کولون و رکتوم) است. خوردن لبو یا غذاهایی با رنگ خوراکی قرمز نیز گاهی اوقات باعث قرمز شدن مدفوع می‌شود. در این موارد، پزشک می‌تواند مدفوع را با یک ماده شیمیایی آزمایش کند تا وجود
خون را رد کند.
آزمایش مدفوع با تلفن همراه امکان‌پذیر می‌شود!
پژوهشگران آمریکایی با همکاری "علی رضایی"، دانشمند ایرانی، نوعی اپلیکیشن ارائه داده‌اند که می‌تواند امکان آزمایش مدفوع با کمک تلفن همراه را فراهم کند. به گزارش ایسنا، پژوهشی که در "مرکز پزشکی سیدرز ساینای"(Cedars-Sinai Medical Center) آمریکا با همکاری "علی رضایی"(Ali Rezaie)، دانشمند ایرانی این مرکز انجام شده است، نشان می‌دهد که یک اپلیکیشن جدید تلفن همراه، در تشخیص نمونه‌های مدفوع به خوبی متخصصان گوارش عمل می‌کند. هوش مصنوعی مورد استفاده در اپلیکیشن تلفن‌های همراه هوشمند، نتیجه بهتری نسبت به گزارش‌هایی دارد که نمونه‌های مدفوع بیماران را توصیف می‌کنند. گزارش مدفوع که معمولا با "مقیاس مدفوع بریستول"(Bristol Stool Scale) بررسی می‌شود، برای کمک کردن به پزشکان در ارزیابی نشانه‌های بیماری یا قضاوت در مورد اثربخشی داروها ضروری است. گاهی اوقات بیماران هنگام تلاش برای مشخص کردن حرکات روده نمی‌دانند چه چیزی طبیعی و چه چیزی غیر طبیعی است. این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی، به پردازش تصاویر ثبت‌شده توسط تلفن همراه هوشمند می‌پردازد. "مارک پیمنتل"(Mark Pimentel)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این اپلیکیشن تلفن همراه، توضیحات دقیق‌تر و کامل‌تری را در مورد یبوست، اسهال و مدفوع طبیعی ارائه می‌دهد و با ارزیابی‌هایی که توسط متخصصان آموزش‌دیده گوارش صورت گرفته‌اند، قابل مقایسه است. پژوهشگران از یک برنامه هوش مصنوعی برای تلفن‌های همراه هوشمند استفاده کردند که توسط شرکت "دیتا هلث"(Dieta Health) ابداع شده است و به کارآفرینان کمک می‌کند تا محصولات نوآورانه مراقبت بهداشتی خود را به بازار عرضه کنند. در یک مطالعه تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، از شرکت‌کنندگان مبتلا به "سندروم روده تحریک‌پذیر"(IBS) خواسته شد تا به مدت دو هفته از برنامه هوش مصنوعی برای گرفتن عکس از مدفوع استفاده کنند. برنامه هوش مصنوعی علاوه بر مقیاس مدفوع بریستول که معمولا به کار می‌رود، پارامترهای طبقه‌بندی دیگری را نیز در خود جای داده است. دو متخصص گوارش برای تایید اعتبار اپلیکیشن، تصاویر را ارزیابی کردند. علی رضایی گفت: این اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی، توصیف ذهنی را که می‌تواند بخشی از حدس و گمان بیمار در مورد نمونه‌های روده‌ باشد، حذف می‌کند. این اپلیکیشن علاوه بر بهبود توانایی پزشک در ارزیابی سلامتی گوارشی بیماران، می‌تواند برای آزمایش‌های بالینی مدفوع سودمند باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: