کد خبر: ۳۳۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
در حالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران و اتباع بیگانه -مجاز و غیرمجاز- اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی ،کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد و دو برابر جمعیت کشورهایی مثل ارمنستان و قطر است.
شفا آنلاین:جامعه>امنیت>عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه نباید نسبت به سرریز مهاجران و اتباع غیرمجاز به کشور در سال‌های اخیر که پیامدها و مشکلاتی را در نظم اجتماعی و بعضاً امنیتی کشور به‌وجود آورده، تساهل و اغماض کرد، گفت: در حالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران و اتباع بیگانه -مجاز و غیرمجاز- اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی ،کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد و دو برابر جمعیت کشورهایی مثل ارمنستان و قطر است.

به گزارش شفا آنلاین: محسن پیرهادی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس با بیان اینکه اتباع خارجی غیرمجاز نباید در کشور جولان دهند و نظارتی بر فعالیت آن‌ها نباشد، گفت: متاسفانه قانون اقامت در ایران که به ساماندهی بحث مهاجران توجه دارد، مربوط به ۹۲ سال پیش است و تقریبا یک قرن از نگارش اولین قانون مهاجران اتباع بیگانه در ایران می‌گذرد و برغم رشد قابل توجه حضور اتباع خارجی غیر مجاز در کشور هنوز در به روز رسانی این قانون تعلل می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ایران همواره پذیرای مهاجران از کشورهای متعددی ازجمله افغانستان، عراق و... بوده است؛ روندی که جمعیت بیش از ۵ میلیون نفری مهاجران را ایجاد کرده و حالا  نیازمند سیاستگذاری ومدیریت مناسب است.

طرح مجلس برای ساماندهی و مدیریت اتباع خارجی

وی با بیان اینکه مجلس در قالب طرح سازمان ملی اقامت به دنبال ایجاد یک سازمان منسجم برای ساماندهی و مدیریت اتباع خارجی است، تاکید کرد: ساماندهی و تجمیع وظایف مربوط به اتباع خارجی -مجاز و غیر مجاز- در قالب سازمان ملی اقامت منجر به استفاده درست و متناسب با شرایط روز دنیا از ظرفیت مهاجران در حوزه کار و سرمایه‌گذاری و دیگر بسترها خواهد شد.

پیرهادی تاکید کرد: در بحث قانون‌گذاری در موضوع اقامت، تضمین حقوق و کرامت مهاجران و اتباع و ارائه خدمات عمومی به آن‌ها مورد توجه مجلس است و نظارت و مدیریت موضوعات مربوط به اتباع خارجی در ابعاد مختلف مد نظر قرار خواهد داشت.

شمار اتباع خارجی در ایران بیشتر از جمعیت عمان، کرواسی و کویت است

پیرهادی با تأکید بر اینکه سرریز مهاجران و اتباع غیرمجاز به کشور در سال‌های اخیر پیامدها و مشکلاتی را در نظم اجتماعی و بعضاً امنیتی کشور به وجود آورده است، که نباید نسبت به آن تساهل و اغماض کرد؛ افزود: در حالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران و اتباع بیگانه -مجاز و غیرمجاز- اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی، کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد و دو برابر جمعیت کشورهایی مثل ارمنستان و قطر است.

ضرورت فوریت بخشیدن به بررسی طرح سازمان ملی اقامت

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر ضرورت فوریت بخشیدن به بررسی جزئیات طرح سازمان ملی اقامت -سازمان ملی مهاجرت- که کلیات آن آبان‌ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس تصویب شد، ادامه داد: وضعیت مهاجران غیر قانونی باید رسیدگی و  روند ادامه حضورشان در کشور با تدبیر حل و فصل شود؛ چراکه غفلت از وضعیت مهاجران غیر مجاز سبب ایجاد وضعیت چالش‌برانگیزی درحوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد شد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تأکید بر اینکه متاسفانه در حوزه غربال‌گری و جذب اتباع خارجی و بهره‌گیری از فرصت‌های این حوزه سیاست مشخصی نداریم، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه مهاجرت، فقدان سازمان یا نهاد متولی و پاسخگو است. در حال حاضر بیش از ۲۴ دستگاه و نهاد، در موضوع مهاجرت فعال هستند که  تداخل وظایف آن‌ها خروجی و کارکردشان را تضعیف کرده و سبب شده رویکرد و راهبرد مشخص و منسجمی در خصوص مهاجران و اتباع بیگانه نداشته باشیم.

 به گفته پیرهادی ایجاد بانک اطلاعاتی به روز  و منسجم از وضعیت و هویت اتباع خارجی بر بستر یک سامانه واحد، یکی از اهداف اصلی تاسیس سازمان ملی اقامت است


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: