کد خبر: ۳۳۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
علی منفرد زنجانی معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: با هدف ارتقای سلامت عموم مردم به ویژه در مناطق کم برخوردار کاروان‌های سلامت از ابتدای سال ٣ هزار نفر را در زنجان ویزیت کرد.

شفا آنلاین>سلامت>مقصدشان مناطق کم‌برخوردار است، مناطق محروم و دورافتاده یا حتی صعب‌العبور. هدف‌شان اما روستاییان، عشایر و مردم نیازمند است. با لباس‌هایی به رنگ سفید و سرخ به صف می‌شوند برای خدمت‌رسانی. خدمتی از جنس سلامت. سال‌هاست که داوطلبان هلال‌احمر دوشادوش هم می‌ایستند و در مناطق کم‌برخوردار و محروم خدمات بهداشت و سلامت و درمان می‌دهند. کاروان سلامت عنوانی است که گروه‌های جهادی و داوطلبانه هلال‌احمر با مشارکت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص از سال ١٣٨٢مرهم درد نیازمندان می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:کاروان‌های سلامت در گام نخست بسته‌های بهداشتی اهدایی خیران و نیکوکاران را میان اقشار کم‌درآمد وآسیب‌دیده توزیع می‌کنند و در گام بعدی پزشکان و کادردرمانی داوطلب، خدمات درمانی و معاینه رایگان ارائه می‌دهند. آموزش و توانمندسازی، دیدار با خانواده شهدا و سالمندان از دیگر خدمات کاروان سلامت است که در نقاط کم‌برخوردار و دورافتاده کشور ارائه می‌شود. امسال خدمات کاروان‌های سلامت نسبت به ٦ماه سال گذشته رشد ٦٥درصدی دارد.

رشد ٦٥درصدی اعزام کاروان‌های سلامت
اعزام کاروان‌های سلامت سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در ۶ ماه نخست سال‌جاری ٦٥درصد رشد دارد. وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، می‌گوید: «از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه امسال ۴۹۳ کاروان سلامت به مناطق و محلات کم‌برخوردار، روستایی و عشایری کشور اعزام شدند. این کاروان‌ها با مشارکت داوطلبانه پزشکان عمومی و متخصص و پیراپزشکان، خدمات رایگان سلامت، درمان و دارویی به بیماران نیازمند ارائه کردند. همچنین با مشارکت خیرین ۱۴هزار و ۲۲۱ بسته‌ معیشتی، بهداشتی و پوشاک تهیه شد که با کمک ۵هزار و ۷۱۷ داوطلب جمعیت هلال‌احمر بین افراد و خانوارهای کم‌برخوردار توزیع شد.»
او با اشاره به آمار مشابه خدمات کاروان سلامت در سال گذشته بیان کرد: «در مدت ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ و با کمک اعضای داوطلبان، خیرین و حامیان، ۳۰۰ کاروان سلامت به مناطق جامعه هدف اعزام شدند، اما در سال‌جاری شاهد رشد ۶۵درصدی این خدمت در سراسر کشور هستیم.»
سلیمی از بهره‌مندی ۸۹هزار و ۶۷ نفر از خدمات این کاروان‌ها در ٦ماه نخست سال‌جاری خبر داد و ارزش خدمات داوطلبانه ارائه‌شده را ۱۸۷میلیارد و ۶۲۶میلیون و ۹۸۶هزار ریال اعلام کرد.
او به «شهروند» توضیح می‌دهد: «بیشترین اعزام کاروان سلامت در ٦ ماه نخست امسال مربوط به استان خراسان‌رضوی است. در مدت مشابه سال گذشته تعداد بهره‌وران از کاروان سلامت ٥٣هزارو ١٠٢نفر بوده است. تعداد بسته‌های حمایتی و بهداشتی که در ٦ماه نخست سال گذشته توزیع شد، ٨هزار و ٤٢٢بسته بود که امسال هم توزیع این بسته‌ها افزایش صعودی داشته است.»

٣هزار ویزیت در ٦ماه نخست در استان زنجان
زنجان پس از استان خراسان‌رضوی یکی از استان‌های سرآمد در اعزام کاروان سلامت به مناطق کم‌برخوردار و محروم است. ١٥٠داوطلب و ١٥پزشک متخصص و فوق‌تخصص در کاروان‌های سلامت این استان مشارکت دارند.
ذاکر آخرین روستایی است که کاروان سلامت هلال‌احمر استان زنجان امسال عازم آنجا شد. علی منفرد زنجانی، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان زنجان ١٨سال است که در جمعیت هلال‌احمر مشغول به ‌کار است. او درباره خدمات کاروان سلامت سازمان داوطلبان استان زنجان به «شهروند» می‌گوید: «کاروان‌های سلامت تبلور خدمت‌رسانی صادقانه و تلاش خالصانه داوطلبان هلال‌احمر هستند که با پشتکار همواره در امر کمک به بیماران نیازمند و خانواده‌های بی‌بضاعت پیشتاز بوده و خدمات داوطلبانه را با اهداف بشردوستانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی به هموطنان و اقشار نیازمند جامعه ارائه می‌دهند. در این طرح به روستاهایی خدمات ارائه می‌شود که با مراکز درمانی و بهداشتی فاصله دارند و دسترسی آسان به خدمات ندارند.»
کاروان سلامت جمعیت هلال‌احمر زنجان با هدف کمک به بیماران نیازمند و ارتقای سطح سلامت خانواده‌ها از ابتدای سال به محله‌های محروم و کم‌برخوردار ٦روستای شهرستان‌های ماه‌نشان، علم‌کندی، خرم‌دره، ابهر، خدابنده و ایجرود اعزام شدند و خدمات سلامت و بهداشت و درمان ارائه دادند. در کاروان‌های سلامت علاوه بر ویزیت رایگان، داروی بیماران نیز به‌صورت رایگان و خدمات کنترل فشار خون و غیره ویژه بیماران و مراجعه‌کنندگان نیز انجام می‌شود.براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده داروهای تجویزی پزشکان از طریق منابع حمایتی تامین شده و در کمترین زمان ممکن از طریق خانه هلال روستا به بیمارانی که در کاروان سلامت ویزیت شده‌اند، تحویل داده می‌شود.»

از توزیع اقلام غذایی تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی
علی منفرد زنجانی به «شهروند» از پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی می‌گوید که در کاروان‌های سلامت خدمات داوطلبانه می‌دهند: «متخصص زنان و زایمان، دندانپزشک، طب اورژانس، ارتوپد، متخصص داخلی و متخصص عمومی و داروساز در این کاروان‌ها حضور دارند تا درصورت نیاز در مناطق محروم به بیماران و نیازمندان خدمات سلامت ارائه دهند.»
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان زنجان از آمار خدمات کاروان سلامت در زنجان می‌گوید: «با هدف ارتقای سلامت عموم مردم به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، کاروان سلامت از ابتدای سال ٣هزار نفر را ویزیت کردند. تنها در روستای ذاکر ماه‌نشان کاروان سلامت متشکل از فوق‌تخصص طب اورژانس، متخصص زنان و زایمان، دندانپزشک، متخصص اطفال و کودکان، عفونت داخلی، داروساز و پزشک عمومی به یک‌هزار و ٢٠٠نفر از اهالی روستای ذاکر خدمات ارائه دادند. علاوه بر تیم پزشکان، تیمی از کارشناسان شامل مامایی، ارتز و پروتز، بینایی‌سنجی و خدمات پرستاری، انجام تست قند و فشارخون را به مراجعان ارائه دادند. در این روستاها بسته‌های بهداشتی مورد نیاز برای کودکان و بانوان نیز توزیع شد. کمک‌های اولیه برای خانواده‌ها و کودکان آموزش داده شد، حتی سفیران حمایت‌های روانی نیز در این روستا‌ها فضایی شاد برای کودکان ایجاد کردند و فعالیت‌های فرهنگی ارائه دادند. جمعیت هلال‌احمر استان از پیشگامان برنامه‌های حمایتی در مناطق محروم بوده و تلاش ما بر این است با بهره‌مندی از ظرفیت خیرین تمامی مناطق دور و نزدیک استان پوشش داده شود.»

شناسایی بیماری واگیردار در مناطق کم‌برخوردار
دیگر اقدامی که از سوی کاروان سلامت انجام می‌گیرد، شناسایی بیماری‌های واگیردار است. «پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در این طرح در روستاها و مناطق کم‌برخوردار همزمان با ویزیت بیماران، بیماری‌های واگیردار یا بیماری‌های ریشه‌ای و زمینه‌ای میان روستاییان یا نیازمندان را هم شناسایی می‌کنند. خروجی این کار جهادی که تشخیص داده شد، از سوی جمعیت هلال‌احمر به سازمان علوم پزشکی و شبکه بهداشت ارائه می‌شود تا اقدامات تخصصی‌تر انجام گیرد.»/شهروند


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: