کد خبر: ۳۳۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
کیست تارلوف ، یک کیست عصبی است که در بخش انتهایی ستون فقرات پدیدار می‌گردد. این کیست معمولا مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند اما اگر بزرگ شود و فشاری را بر روی ریشه‌های عصبی و کانال نخاعی وارد نماید، دردناک شده و علائمی را از خود نشان می‌دهد.
شفا آنلاین>سلامت>کیست تارلوف کیسه های پر از مایعی هستند که بر ریشه های عصبی ستون فقرات تأثیر می گذارند. حدود 9 درصد از مردم جهان دچار این کیست هستند و برای اولین بار در سال 1938 این کیست کشف شد که تا به این لحظه دانش علمی برای آن بسیار کم است.
 به گزارش شفا آنلاین:در بررسی های اخیر کیست تارلوف حدود 86 درصد در زنان و 14 درصد در مردان و بیشتر آنها از سنین 30 تا 60 سال بوده اند.علت دقیقی برای کیست تارلوف تا به امروز شناخته نشده است اما این بیماری می تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد.

 دکتر صمدیان در اینباره می گوید : کیست تارلوف ، یک کیست عصبی است که در بخش انتهایی ستون فقرات پدیدار می‌گردد. این کیست معمولا مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند اما اگر بزرگ شود و فشاری را بر روی ریشه‌های عصبی و کانال نخاعی وارد نماید، دردناک شده و علائمی را از خود نشان می‌دهد.
وی بیان کرد : به طور کلی کیست‌ها حفره‌هایی هستند که در بخشی از بافت بدن ایجاد می‌شوند. این حفره‌ها از یک لایه غشایی تشکیل شده‌اند و درون آن‌ها از موادی چون خون، مایع نخاعی و … پر شده است. کیست معمولا مشکلی را برای بدن ایجاد نمی‌کند، اما بسته به این‌که در چه نقطه‌ای از بدن قرار دارد و چه ارگانی را درگیر می‌کند، رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت : کیست ستون فقرات از جمله کیست‌هایی است که اغلب با درد همراه است. این نوع کیست‌ها معمولا در کانال نخاعی دیده شده و باعث تنگی کانال نخاعی و فشار بر روی ریشه‌های عصبی می‌شوند. وی مطرح کرد : کیست تارلوف یکی از انواع کیست‌های ستون فقرات است که در سطح ساکرال در نزدیکی ناحیه تحتانی لگن دیده می‌شود. این کیست ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از دیگر کیست‌های ستون فقرات متفاوت می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها وجود رشته‌هایی از ریشه عصب نخاعی است که در خود کیست یا دیواره آن قرار دارد. درون کیست نیز با مایع مغزی نخاعی پر شده است. دکتر صمدیان اظهار کرد : کیست تارلوف در ناحیه انتهایی ستون فقرات ایجاد می‌شود و معمولا
به صورت کمردرد خود را نشان می‌دهد. از این رو، در اغلب موارد با اختلالات دیگری چون دیسک کمر و بیماری‎‌های مربوط به زنان، اشتباه گرفته شود. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت : کیست تارلوف برای اولین بار
در سال ۱۹۳۸ کشف شد اما تاکنون اطلاعات دقیق و کاملی در مورد آن وجود ندارد و علت خاصی نیز برای آن پیدا نشده است. این کیست حدود ۹ درصد افراد جهان را درگیر می‌کند و معمولا بدون علامت است.
>کیست تارلوف بیشتر در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد
وی افزود : افرادی که مبتلا به کیست تارلوف هستند، به صورت کاملا اتفاقی و در حالی برای بیماری یا مشکل دیگری به پزشک مراجعه می‌کنند، متوجه این کیست می‌شوند.بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده، کیست تارلوف بیشتر در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد و حدود ۸۶ درصد از زنان و ۱۴ درصد از مردان را مبتلا می‌کند.
دکتر صمدیان بیان کرد : همان‌طور که گفته شد، کیست تارلوف در اغلب موارد بدون علامت ظاهر می‌شود، اما در صورتی که تحت فشار قرار گیرد، به رشته‌های عصبی آسیب رسانده و باعث ایجاد درد می‌شود. در این شرایط فرد در هنگام نشستن، راه رفتن، ایستادن و … احساس درد می‌کند و تنها زمانی آرامش می‌یابد که فرد به صورت صاف دراز کشیده باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد : کیست تارلوف علاوه بر درد، علائم دیگری را نیز از خود نشان می‌دهد که در افراد متفاوت است اما درد در منطقه‌ای که کیست قرار دارد احساس درد می‌کند. این درد اغلب در ناحیه اندام تحتانی مشاهده می‌شود ، بیمار توانایی نشستن طولانی‌مدت را ندارد.
وی ادامه داد : از دست دادن حس لامسه از دیگر علائم بروز کیست تارلوف است که در صورت فشار بر اعصاب ایجاد می‌شود، در صورتی که کیست به اعصاب آسیب برساند، باعث ضعیف شدن عضلات فرد می‌شود، عملکرد دستگاه گوارش و روده نیز دچار مشکل شده و تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و عملکرد مثانه دچار مشکل شده و فرد را با بی‌اختیاری یا تکرر ادرار مواجه می‌کند.
دکتر صمدیان متذکر شد : با توجه به موارد گفته شده اما کیست تارلوف معمولا علائمی ندارد و زمانی کشف می‌شود که فرد به دلیل اختلالات دیگر ستون فقرات مانند دیسک کمر یا حوادثی چون تصادف، شکستگی و … به پزشک مراجعه کند. در آن صورت وجود کیست در تصویربرداری‌های انجام‌شده خود را نشان می‌دهد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خاطرنشان کرد : دقت داشته باشید که بسیاری از این علائم کیست تارلوف شبیه به دیگر اختلالات و بیماری‌های مربوط به ستون فقرات می‌باشد بنابراین با توجه به اطلاعات محدودی که در مورد این بیماری وجود دارد، ممکن است پزشک نتواند تشخیص درست بدهد و کیست را پیدا کند. از این رو، بهتر است در صورت بروز علائم مشابه حتما به یک متخصص باتجربه مراجعه نمایید و علائم بیماری خود را با او در میان بگذارید. وی تصریح کرد : در صورتی که پزشک احتمال کیست تارلوف را بدهد با انجام تصویربرداری سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی و آزمایشات تخصصی مربوطه، وجود کیست را تشخیص می‌دهد. تست اورودینامیک و سیستوسکوپی از جمله مواردی است که توسط متخصص ارولوژی انجام می‌شود تا عملکرد مثانه در بیماران مبتلا به کیست تارلوف مورد بررسی قرار گیرد. در برخی موارد ممکن است پزشک سونوگرافی کلیه را نیز برای بیمار تجویز کند.
دکتر صمدیان یادآور شد : به طور کلی در اغلب موارد کیست تارلوف مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما اگر بزرگ شود باعث فشار بر روی اعصاب نخاعی شده و درد را به دنبال دارد. در واقع کیست تارلوف یکی از علل کمردرد می‌باشد که معمولا توسط پزشکان نادیده گرفته می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یادآور شد : راه‌های متعددی برای درمان کیست تارلوف وجود دارد که شامل تخلیه مایع مغزی نخاعی، آسپیراسیون ، تزریق چسب فیبرین و در نهایت جراحی می باشد .
وی افزود : همان‌طور که گفتیم، تارلوف یک کیست عصبی است که با مایع مغزی- نخاعی پر شده است. یکی از راه‌های درمان کیست تارلوف تخلیه مایع داخل کیست است که با روش‌های خاصی غیر از جراحی انجام می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد : آسپیراسیون روشی است که از آن برای تخلیه مایع- مغزی نخاعی کیست استفاده می‌شود. البته این روش ۵۰ درصد جواب می‌دهد و در برخی موارد ممکن است کیست دوباره پر شود که در آن صورت نیاز به تخلیه مجدد می‌باشد. آسپیراسیون کیست با گاید سی‌تی‌اسکن انجام می‌گیرد.
دکتر صمدیان بیان کرد : جهت درمان کیست تارلوف پس از تخلیه مایع مغزی - نخاعی، از تزریق چسب فیبرین برای پر کردن فضای کیست استفاده می‌شود. وی توضیح داد : جراحی کیست تارلوف به صورت باز انجام می‌شود. در اینجا محل قرارگیری کیست باز شده و مایع مغزی نخاعی درون آن تخلیه می‌گردد. سپس برای جلوگیری از بازگشت دوباره مایع، کیست با چسب فیبرین با مواد دیگر پر می‌گردد. در موارد دیگر ممکن است پزشک کیست را به طور کامل بردارد یا از روش‌هایی چون لامینکتومی استفاده نماید.
دکتر صمدیان اضافه کرد : عمل جراحی زمانی انجام می‌شود که کیست بزرگ‌تر از ۱.۵ سانتی‌متر باشد. علاوه بر این، اگر کیست دردناک باشد یا باعث اختلال در عملکرد روده یا مثانه شود، پزشک عمل جراحی را به بیمار پیشنهاد می‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که عمل جراحی همیشه خطرات و عوارض خود را دارد و باید در مورد آن با دقت تصمیم‌گیری شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت : نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر دچار کمردرد شدید دارید و دلیل خاصی برای آن پیدا نکردید، حتما به یک جراح مغز و اعصاب مجرب مراجعه کنید و در مورد وضعیت خود با او مشورت نمایید. در صورتی که این درد به دلیل وجود کیست تارلوف باشد، با روش‌های درمانی و جراحی برطرف شده و درد کمر نیز از بین خواهد رفت.
>شرح حال دقیق اولین گام برای درمان موفقیت آمیز کیست‌های تارلوف است
در ادامه نیز دکتر مرادی دراینباره اظهار کرد : کیست تارلوف کیسه‌هایی پر از مایع مغزی نخاعی در محل اتصال ریشه عصبی پشتی و گانگلیون هستند که می‌تواند منجر به درد شدید و علائم دیگر شود.
وی افزود : این واقعیت که این بیماری نادر تقریباً به اندازه بسیاری از بیماری‌های دژنراتیو ستون فقرات رخ نمی‌دهد و اغلب با علائم مشابه همراه است، تشخیص کیست عصبی را بسیار دشوار می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد : کیست تارلوف ، کیست‌های غشای عصبی هستند که با مایع مغزی نخاعی پر شده‌اند. آنها از یک علت ناشناخته در ناحیه به اصطلاح گانگلیون ریشه خلفی تشکیل می‌شوند (این جایی است که تکانه‌های دردناک معمولا پردازش می‌شوند).
وی ادامه داد : آن‌ها اغلب حاوی بافت ریشه عصبی هستند که می‌توانند در داخل کیست زخم ایجاد کنند، عملکرد آن را تغییر دهند، یا توسط مکانیزم دریچه‌ای به دیوار فشار داده شوند و باعث درد یا نقایص عصبی شوند.
دکتر مرادی مطرح کرد : کیست تارلوف نام خود را از فردی که اولین بار آن را توصیف کرد، پاتولوژیست آمریکایی، اد تارلوف، گرفت که برجستگی‌ها را در طی کالبد شکافی کشف کرد و یافته‌ها را با جزئیات مستند کرد. تارلوف ، کیست‌ها را یک نوع طبیعی آناتومی انسان می‌دانست و فرض نمی‌کرد که برآمدگی‌ها، که در هر صورت به ندرت رخ می‌دهند، باعث درد می‌شوند اما بسیاری از افراد مبتلا به کیست تارلوف از درد شدید رنج می‌برند و کیفیت زندگی آن‌ها به شدت محدود شده است. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد : کیست‌های تارلوف به دلیل اختلال در شرایط فشار در سیستم مایع فضای داخل کانال نخاعی ایجاد می‌شوند. چنین عدم تعادلی می‌تواند ناشی از التهاب مزمن غشای عنکبوتیه باشد که فضای مایع مغزی - نخاعی را محکم بسته است.
وی افزود : اگر این فضا ملتهب شود، زخم ایجاد می‌شود و اعصاب گیر می‌کنند. در نتیجه جریان مایع مغزی نخاعی مختل می‌شود و باعث می‌شود کیسه‌های پر از مایع در انتهای فضا ایجاد شود. تشخیص معمولاً با اسکن ام آرآی از ستون فقرات کمری انجام می‌شود.
دکتر مرادی متذکرشد : علامتی که بسیاری از مبتلایان کیست‌های تارلوف آن را توصیف می‌کنند، درد شدید در قسمت تحتانی ستون فقرات است که می‌تواند به دنبالچه و پاها گسترش یابد اما همچنین تب، گزگز، پارستزی و ضعف در پاها از جمله شکایات معمولی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد : شرح حال دقیق اولین گام برای درمان موفقیت آمیز کیست‌های تارلوف است و به دنبال آن یک معاینه رادیولوژیکی دقیق (ام آرآی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی و تصویربرداری عروقی فوق انتخابی آنژیوگرافی ستون فقرات) انجام می‌شود. این آزمایش یک تصویر دقیق از تغییر جریان خون در اطراف نخاع ایجاد می‌کند و نقطه‌ای که خون شریانی وارد سیستم وریدی می‌شود (نقطه فیستول) را می‌توان به وضوح شناسایی کرد. وی اشاره کرد : به منظور کمک به افراد آسیب دیده برای داشتن یک زندگی بدون علائم، مهم است که پس از تشخیص کیست تارلوف، مسیر درمانی را انتخاب کنید که بر از بین بردن علت و بازگرداندن تعادل فشار تمرکز دارد. دکتر مرادی ادامه داد : برای این منظور می‌توان از روش‌های جراحی مختلفی استفاده کرد، برای مثال عملیات تخلیه آب مغز از طریق سیستم‌های دریچه‌ای ، بسته شدن فیستول های کیست ، پر کردن حفره‌های ساکروم (استخوان خاجی) با پیوند چربی و بازسازی استخوانی ساکروم را انتخاب کرد .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می گوید : کیست‌ها می‌توانند مادرزادی و اکتسابی باشند. کیست‌های مادرزادی در نتیجه نقص در رشد بافت‌های جنینی ایجاد می‌شوند. کیست اکتسابی در پس زمینه بیماری‌های التهابی و دژنراتیو ستون فقرات و همچنین آسیب‌ها ایجاد می‌شود اما هنوز در مورد تشکیل کیست‌های مفصلی علامت سوال‌های زیادی وجود دارد. بنابراین تشکیل کیست‌های مفصلی به طور کامل شناخته نشده است.
وی گفت : علم فرض می‌کند که یک مفصل مهره‌ای فرسوده باعث تکثیر سلولی در کپسول مفصلی خود می‌شود، که سپس مانند یک بالون یعنی کیست مانند به کانال نخاعی برآمده می‌شود و به ریشه‌های عصبی فشار می‌آورد.
> درد مزمن با کیست های علامت دار تارلوف مشترک است
در ادامه نیز دکتر سنجری در اینباره ابراز داشت : کیست تارلوف کیسه های پر از مایعی هستند که بر ریشه های عصبی ستون فقرات، به ویژه در نزدیکی پایه ستون فقرات (ناحیه خاجی) تأثیر می گذارند. افراد ممکن است تحت تأثیر چندین کیست تارلوف در اندازه های مختلف قرار بگیرند.
وی اظهار کرد : علائم می تواند بسته به اندازه و محل خاص کیست تارلوف رخ دهد. به طور کلی، هر چه کیست تارلوف بزرگتر باشد، احتمال ایجاد علائم نیز بیشتر است. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود : علائمی که بعضاً
به دلیل کیست های تارلوف ایجاد می شوند، عبارتند ازبی حسی و تغییر احساس ، درد در ناحیه اعصاب آسیب دیده ، ضعف در پاها وعدم توانایی در کنترل حرکات مثانه و روده (بی اختیاری) است .
وی بیان کرد : کیست های تارلوف کوچک و بدون علامت می توانند به تدریج اندازه خود را افزایش دهند و در نهایت علائم ایجاد کنند. علت دقیق
کیست های تارلوف ناشناخته است، اما می تواند به دلیل تغییر در رشد طبیعی غلاف عصب ایجاد شود.
دکتر سنجری افزود : در بسیاری از موارد کیست های تارلوف علائم خاصی ندارد ولی کیست های تارلوف می توانند در سایز بزرگ شده و در نهایت
ریشه های عصبی مجاور یا اعصاب موجود در کیست را فشرده یا آسیب ببینند .علائم خاص و شدت آنها از فردی به فرد دیگر و با موقعیت در امتداد ستون فقرات، متفاوت است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد : درد مزمن با کیست های علامت دار تارلوف مشترک است. درد ناشی از کیست های لومب ساکروم ممکن است قسمت تحتانی کمر، به ویژه زیر کمر، تأثیر بگذارد و به پاها انتشار یابد. درد ممکن است با راه رفتن (لخته شدن نوروژنیک) بدتر شود و یا علائم ممکن است به تدریج بدتر شوند. در بعضی افراد نشستن یا ایستادن طولانی مدت ممکن است درد را بدتر کند اما خوابیدن و دراز کشیدن می تواند درد را تسکین دهد.
وی متذکر شد : در برخی موارد، اگر کیست ها در قسمت فوقانی ستون فقرات قرار بگیرند، درد می تواند در قسمت فوقانی کمر، گردن، بازوها و دست ها نیز تأثیر بگذارد. درد حتی ممکن است هنگام سرفه یا عطسه تشدید شود و برخی بیماران همچنین درد در لگن و شکم را نیز گزارش داده اند.
دکتر سنجری تصریح کرد : از آنجا که کیست های تارلوف، می توانند بر روی اعصاب تأثیر بگذارند. علائم مربوط به از دست دادن عملکرد عصبی نیز ممکن است ایجاد شود از جمله ضعف پا ، کاهش رفلکس ها ، از دست دادن احساس روی پوست و تغییر در عملکرد روده یا مثانه مانند بی اختیاری یا ادرار دردناک (سوزش ادرار) و در برخی از افراد ممکن است در تخلیه مثانه مشکل داشته باشند و حتی یبوست نیز گزارش شده است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز کرد : افراد مبتلا به کیست های تارلوف همچنین ممکن است احساس سوزش یا خارش غیرطبیعی (پارستزی) یا بی حسی و کاهش حساسیت (دیستزی) به خصوص در پاها را داشته باشند. حساسیت یا درد ممکن است در اطراف ناحیه درگیر ستون فقرات وجود داشته باشد. وی ادامه داد : سایر علائم از جمله سردردهای مزمن، تاری دید، فشار پشت چشم، سرگیجه و کشیدن پا هنگام راه رفتن به دلیل ضعف عضلات
مچ پا و پا (افت پا) نیز گزارش شده است.
دکتر سنجری بیان کرد : علت دقیق کیست های تارلوف مشخص نیست و در اینباره چندین نظریه وجود دارد. از جمله اینکه کیست ها در نتیجه یک فرآیند التهابی در غلاف ریشه عصب ایجاد می شوند یا اینکه ضربه به غلاف ریشه عصب آسیب می رساند و حتی باعث نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) در ناحیه تشکیل کیست می شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد : برخی از محققان معتقدند که یک ارتباط مادرزادی غیرطبیعی بین فضای زیر عنکبوتیه که حاوی مایع مغزی نخاعی است و منطقه اطراف اعصاب آسیب دیده (منطقه اطراف مغز) وجود دارد. پس از نشت مایع مغزی نخاعی و ایجاد کیست، اتصال ممکن است باقی بماند یا در نهایت بسته شود.
وی مطرح کرد : کیست های تارلوف حاوی مایع مغزی- نخاعی هستند لذا بر همین اساس، محققان حدس می زنند که نوسانات طبیعی فشار مایع مغزی- نخاعی ممکن است منجر به افزایش اندازه کیست و احتمال بروز علائم بیشتری شود.
دکتر سنجری متذکر شد : در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به کیست تارلوف بدون علامت هستند، علائم ممکن است به دنبال ضربه یا فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، بروز کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد : افراد مبتلا به اختلالات بافت پیوندی بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر ابتلا به کیست های تارلوف هستند. برای درک مکانیسم های اساسی که در نهایت باعث ایجاد کیست های تارلوف یا شروع علائم آنها می شود، تحقیقات بیشتری لازم است.
وی اشاره کرد : زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به کیست تارلوف هستند اما بروز یا شیوع دقیق کیست های علامت دار تارلوف در جمعیت عمومی مشخص نیست.
دکتر سنجری ادامه داد : این کیست ها اغلب تشخیص داده نمی شوند یا به درستی شناسایی نمی شوند. تعیین فراوانی واقعی آنها در جمعیت عمومی دشوار است ولی با این حال، تعداد کل بیماران کیست تارلوف (علامت دار و بدون علامت) از ۴.۶ تا ۹ درصد از جمعیت بزرگسال تخمین زده می شود.
وی گفت : علائم برخی اختلالات می تواند شبیه به کیست های تارلوف باشد. مقایسه علائم ممکن است برای تشخیص افتراقی مفید باشد:
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد : کیست ها و تومورهای مختلف ممکن است علائمی مشابه با کیست های تارلوف داشته باشند. این گروه شامل دیورتیکول های مننژ، مننگوسل، نوروفیبروما، شوانومو و کیست های عنکبوتیه است. این کیست ها و تومورها ممکن است باعث فشرده سازی نخاع یا ریشه های عصبی شوند. کیست های عنکبوتیه، کیسه های پر از مایعی هستند که روی غشای حلزونی که مغز (داخل جمجمه) و نخاع را می پوشاند وجود دارد. وی بیان کرد : تشخیص کامل کیست تارلوف به ارزیابی بیمار و بررسی وضعیت و علائم او نیاز دارد. تشخیص ممکن است توسط انواع آزمایشات تخصصی تأیید شود. در برخی موارد، کیست تارلوف به طور اتفاقی از طریق بررسی اشعه ایکس یا اسکن ام آرآی که برای تشخیص بیماری های دیگر صورت می گیرد، تشخیص داده می شود.
دکتر سنجری ابراز کرد : تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آرآی ) از ناحیه کمر و توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن ) می تواند کیست های تارلوف را تشخیص دهد. در طول ام آرآی از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از اندام مورد مطالعه استفاده می شود. در حین سی تی اسکن، از رایانه و اشعه ایکس برای ایجاد فیلمی استفاده می شود که تصاویر مقطعی از ساختار بافت ارگان را نشان می دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود : آزمایش دیگری که به عنوان میلوگرام شناخته می شود، از رنگ مخصوصی به نام ماده حاجب و اشعه ایکس و همچنین سی تی اسکن برای ایجاد تصویری از فضای زیر حلق استفاده
می کند. در طی این آزمایش، مایع حاجب با بی حسی موضعی از طریق یک سوزن نازک به کانال نخاع تزریق می شود. این رنگ اجازه می دهد تا ساختارهای خاصی مانند ریشه عصب و کانال نخاع در اشعه ایکس با وضوح بیشتری دیده شود.
وی مطرح کرد : اندازه و محل اتصال بین کیست و مایع نخاعی حاوی فضای طبیعی را می توان با سی تی اسکن انجام شده پس از میلوگرام نشان داد و همچنین می توان فرسایش استخوان خاجی یا مهره توسط کیست را مشخص کرد .
دکتر سنجری خاطرنشان کرد : کیست های تارلوف که علائمی ایجاد
نمی کنند باید به طور دوره ای کنترل شوند تا ببینند آیا اندازه کیست ها افزایش می یابد یا علائم ایجاد می شوند یا نه.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد : هیچ روش درمانی خاص و قابل قبولی برای افراد مبتلا به کیست های علامت دار تارلوف وجود ندارد. درمان احتمالی برای علائم خاص ممکن است شامل داروها، جراحی و سایر روش ها باشد. پاسخ به گزینه های مختلف درمانی بسیار فردی است و گزینه های درمانی که برای یک شخص مفید است ممکن است برای دیگری بی تأثیر باشد.
وی افزود : داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است برای درمان تحریک و التهاب عصب برای مبتلایان کیست تارلوف تجویز شود. روشی که تحت عنوان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست شناخته می شود نیز ممکن است برای تسکین درد عصب به کار رود. در طی این روش، تکانه های الکتریکی از طریق پوست ارسال می شود تا به کنترل درد کمک کند.
دکتر سنجری خاطرنشان کرد : کیست های تارلوف با روش هایی که مایع مغزی - نخاعی از کیست تخلیه می شود (آسپیراسیون) درمان شده اند. نتایج حاصل از این روش ها متفاوت است. در بیشتر موارد، کیست ها در نهایت دوباره با مایع مغزی نخاعی پر می شوند. در بعضی موارد، علائم می توانند در عرض چند ساعت برگردند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد : چندین روش مختلف، اعم از جراحی و غیر جراحی، برای درمان کیست های تارلوف استفاده شده است که شامل تخلیه کیست تارلوف و سپس پر کردن کیست با ماده دیگری مانند چسب فیبرین، چربی یا عضله است. این کار از پر کردن کیست توسط مایع مغزی نخاعی جلوگیری می کند و فشار بر اعصاب اطراف را کاهش می دهد.
وی متذکر شد : چسب فیبرین ، یک روش غیر جراحی است که برای درمان افراد مبتلا به کیست های تارلوف علامت دار استفاده می شود، استفاده ترکیبی از موادی است که لخته شدن خون را تقلید می کنند .
دکتر سنجری افزود : تزریق چسب فیبرین یک روش کم تهاجمی است. این روش در برخی افراد با کیست های علامت دار تارلوف صورت می گیرد. پس از تخلیه کیست ها، از چسب فیبرین برای آب بندی یا "چسباندن" کیست استفاده می شود تا از پر شدن مجدد کیست جلوگیری شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود : برخی از افراد پس از استفاده از روش چسب فیبرین بلافاصله تسکین یافته اند. این روش در برخی موارد منجر به تسکین علائم در کوتاه مدت و طولانی مدت می شود . وی مطرح کرد : جراحی کیست های تارلوف ممکن است برای درمان افراد علامتی که به سایر اشکال درمانی پاسخ نمی دهند، استفاده شود. بحث در مورد مناسب ترین روش جراحی برای درمان افراد مبتلا به کیست های علامت دار تارلوف در ادبیات پزشکی وجود دارد و از تکنیک های مختلفی با موفقیت و عوارض جانبی مختلف استفاده شده است. دکتر سنجری متذکر شد : نوع روش جراحی برای درمان کیست های تارلوف به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله پیشرفت بیماری ، سن و سلامت عمومی فرد ، درجه فشرده سازی ریشه عصب ، اندازه ارتباط بین فضای زیر عنکبوتیه و کیست. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد : تصمیمات مربوط به استفاده از مداخلات خاص برای درمان مبتلایان به کیست تارلوف باید توسط پزشكان و سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی با مشورت دقیق با بیمار، براساس مشخصات مورد وی، گرفته شود. وی بیان کرد : کیست های تارلوف بسیار بزرگ ممکن است برای تخلیه و سپس از بین بردن کیست نیاز به مداخله مستقیم جراحی داشته باشند.
دکتر سنجری در پایان گفت : در روشی دیگر، پس از جراحی برای تخلیه کیست ها، از یک فلپ بافت عضلانی مجاور برای پر کردن کیست استفاده
می شود تا از عود آن جلوگیری شود. فلپ عضله، بخشی از عضله است که
می تواند همراه با خونرسانی به قسمت مجاور بدن منتقل شود. فلپ عضله برای پر کردن کیست فشرده و جلوگیری از پر شدن مجدد آن با مایع مغزی نخاعی استفاده می شود.
چند توصیه برای مراقبت از ستون فقرات
ستون فقرات، ساختار نگهدارنده مرکزی در بدن است که از فعالیت‌های اساسی مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن، چرخش و خم شدن پشتیبانی می‌کند. به گزارش ایسنا، ستون فقرات سالم اثربخشی فعالیت‌های روزمره و شیوه زندگی فرد را تعیین می‌کند، زیرا بدشکلی یا بیماری‌های ستون فقرات می‌تواند منجر به کمردرد شدید و سایر عوارض شود و بر تندرستی عمومیِ فرد تأثیر بگذارد. در ادامه به نقل از pacehospital به چند توصیه برای مراقبت مطلوب و سالم نگه داشتن ستون فقرات و پیشگیری از بروز مشکل در این ناحیه حیاتی در بدن خواهیم پرداخت.
= مدت زمان نشستن خود را محدود کنید.
= برای حمایت از عضلات شکم و پشت، روی تقویت هسته مرکزی بدن تمرکز کنید.
= برای این این منظور تمرینات ورزشی مناسب برای تقویت کمر انجام دهید.
= برای کاهش فشار روی ستون فقرات، وزن مناسب خود را حفظ کنید.
= از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا نیکوتین منقبض کننده عروق است که کارایی رگ های خونی را کاهش می دهد و جریان خون، اکسیژن و مواد غذایی به ستون فقرات را محدود می‌کند.
= راه رفتن و ایستادن پس از یک مدت نشستن را جزو عادات خود قرار دهید.
= در هنگام بلند کردن اجسام سنگین احتیاط کنید.
= برای تقویت و کشش عضلات، یوگا تمرین کنید.
= از تشک سفت برای خوابیدن استفاده کنید.
= برای کاهش فشار بر ستون فقرات از یک کفش با قوس مناسب استفاده کنید.
= در صورت بروز کمردرد و ایجاد مشکل در ستون فقرات خود با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
= ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، ویتامین D و K، ویتامین A و آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سلامت استخوان و ستون فقرات شما تقویت شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: