کد خبر: ۳۳۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
رئیس قوه قضائیه:
رئیس قوه قضائیه گفت: مردم در نظارت بر محصولات غذایی و دارویی مشارکت فعال داشته باشند و موارد و مصادیق ناظر بر وجود فساد و تخلف در فرایند تولید و توزیع این محصولات را گزارش کنند.
شفا آنلاین>سلامت>حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با مسئولان سازمان غذا و دارو، ضمن اشاره به اهمیت مقوله بهداشت و سلامت و تاکیدهایی که در رابطه با این دو مقوله در آموزه‌های دینی وجود دارد، افزود: مطابق با اصول مبرهن عقلی، پیشگیری مقدم بر درمان است؛ بنابراین اهمیت بهداشت در تحقق سلامت فردی و جمعی امری آشکار و واضح است؛ اما در ارتباط با این امرِ مهم آنطور که باید و شاید از حیث تجهیز ساختار و منابع و امکانات عمل نکرده‌ایم و بیشتر متمرکز و معطوف بر درمان بوده‌ایم؛ از سویی دیگر با وجود اهمیت بالای سلامت روحی و روانی، بیش از این مقوله به موضوع سلامت جسم پرداخته‌ایم حال آنکه تأثیر سلامت روان بر سلامت جسم موضوعی است که بر هیچکس پوشیده نیست.
به گزارش شفا آنلاین: رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: با عنایت به گستره نقش و مأموریت‌های سازمان غذا و دارو در زنجیره تولید و مصرف مواد غذایی و دارو و مقوله بسیار مهم و خطیر نظارت در این عرصه، باید این سؤال را مطرح کرد که آیا ساختار، بودجه، نیروی انسانی و تجهیزات سازمان مزبور تکافوی ایفای مطلوب همه مأموریت‌ها بالاخص مأموریت‌های خطیر نظارتی است یا نه؟ بدون تردید در نظارت‌ها در حوزه غذا و دارو باید از تجهیزات فناورانه روز بهره برد تا تضمین سلامت محصولات این حوزه ارتقا یابد؛ همچنین باید توجه داشت که حوزه غذا و دارو، حوزه‌ای است که به انسان‌هایی متخصص، متعهد و امین نیاز دارد و لغزیدن در این جایگاه بسیار گران تمام می‌شود.
رئیس دستگاه قضا فرهنگ‌سازی در نظارت بر حوزه غذا و دارو را مقوله‌ای مهم تلقی کرد و گفت: باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود تا در نظارت بر محصولات غذایی و دارویی مشارکت فعال داشته باشند و موارد و مصادیق ناظر بر وجود فساد و تخلف در فرایند تولید و توزیع محصولات غذایی و دارویی را گزارش کنند؛ در سازمان غذا و دارو و در دستگاه قضائی و سایر بخش‌های ذی‌صلاح نیز باید توجه داشته باشیم که مبادا در کار مردم در این حوزه گره‌افکنی شود.
رئیس عدلیه تاکید کرد: نباید کالایی را بی‌دلیل توقیف کنیم؛ امری که سبب تحمیل خسارت به مردم و صاحبان اموال می‌شود و ممکن است فاسد شدن محموله توقیف شده را در پی داشته باشد.
محسنی‌اژه‌ای، جلب اعتماد مردم و مصرف‌کنندگان در حوزه غذا و دارو را مقوله‌ای بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: برای مردم و مصرف‌کنندگان، مسائل و شبهات را تبیین کنید و اجازه ندهید اعتماد آنها از مسئولان و متولیان این حوزه سلب شود. رئیس دستگاه قضا با اشاره به گلایه مسئولان سازمان غذا و دارو درباره برخی آرای صادره از ناحیه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری نمی‌تواند مصلحت‌سنجی کند بلکه باید کاملاً منطبق با قانون حکم کند؛ اینکه شما به عنوان متولیان امر غذا و دارو نسبت به برخی مقولات نظیر نحوه تأسیس داروخانه‌ها و موضوعاتی از این دست نقد و اعتراض دارید، باید همت خود را معطوف و متمرکز بر اصلاح قانون کنید؛ البته مطمئن باشید چنانچه رأیی خلاف قانون در دیوان عدالت اداری صادر شود، سازوکارهای نقض آن رأی در خود قانون پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری اشاره کرد. پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان غذا و دارو ضمن قدردانی از دستگاه قضا و به صورت ویژه دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی برای رسیدگی به موضوعات و پرونده‌های سازمان غذا و دارو، گفت: «ایجاد شعب ویژه و اختصاصی در استان‌ها برای رسیدگی به پرونده‌های سازمان غذا و دارو» و «تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با حوزه غذا و دارو»، دو درخواست اصلی ما از دستگاه قضائی است.سید حیدر محمدی افزود: در مدت اخیر شاهد بودیم که سازمان بازرسی کل کشور در زمینه نظارت‌های مرتبط با حوزه غذا و دارو، رویکردی پیشگیرانه داشته است و تقاضای ما، استمرار این نگاه و رویکرد از سوی این سازمان است.رئیس سازمان غذا و دارو تعامل این سازمان با دیوان عدالت اداری را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: انتظار ما از دیوان عدالت اداری آن است که به حوزه سلامت نگاهی تخصصی داشته باشد و میان رسیدگی به موضوعات و پرونده‌های مرتبط با حوزه سلامت مردم که امری بسیار خطیر و حساس است با سایر موضوعات و پرونده‌ها، تمایز و تفاوت قائل شود. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با اشاره به همکاری خوب و موثر این سازمان با سازمان بازرسی اظهار داشت: سعی ما در سازمان غذا و دارو این است که در اسرع وقت، به تذکرهای سازمان بازرسی رسیدگی و مشکلات را برطرف کنیم.
فرشته میرزازاده بر ضرورت تقویت سامانه‌های مرتبط با غذا و دارو و ارتقای سامانه‌های آزمایشگاهی مرتبط با این حوزه تاکید کرد و خواستار حمایت هرچه بیشتر دولت و دستگاه قضائی برای تحقق این مهم شد.
مدیرکل حراست سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه اظهار داشت: تمرکز ما در بخش حراست سازمان غذا و دارو بر شناسایی گلوگاه‌های اصلی فساد است و تلاش می‌کنیم با تمرکز بر روی فرآیندهای فسادزا و رفع اشکلات موجود در این فرایندها، به صورت اصولی با تخلفات برخورد کنیم. قاسم حیدری افزود: از طریق راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک در سازمان غذا و دارو، حدود ۷۰ درصد از مراجعات حضوری به این سازمان کاهش پیدا کرده است. حاضری مدیرکل حقوقی سازمان غذا و دارو با اشاره به حساسیت و خطیر بودن موضوع سلامت مردم، خواستار اصلاح نگاه دیوان عدالت اداری به موضوعات و پرونده‌های مرتبط با حوزه غذا و دارو شد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به نقش تنظیم‌گری سازمان غذا و دارو در سطح کشور، لازم باشد با انجام برخی اصلاحات قانونی، نیروهای سازمان غذا و دارو به عنوان «ضابط» مورد پذیرش قضات قرار بگیرند.
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت تامین دارو در کشور نسبت به سال گذشته به مراتب بهتر شده است، گفت: این مهم با همراهی و همکاری بخش‌های مختلف از جمله دستگاه قضا محقق شده است. محمد پیکان‌پور با اشاره به روند فروش دارو در برخی نرم‌افزارهای اینترنتی گفت: فروش دارو در نرم‌افزارهای اینترنتی، به صورت «بدون کنترل» و با «قیمت‌های چندبرابر قیمت واقعی» صورت می‌گیرد و از دستگاه قضائی تقاضا داریم که به این موضوع، ورود داشته باشد. ‌مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با قدردانی از عملکرد موثر سازمان بازرسی در مسائل و موضوعات مرتبط با حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: از طریق این بازرسی‌ها و نظارت‌ها، می‌توان فرآیندهای ناکارآمد را شناسایی کرد و در صدد رفع آنها برآمد. جلال غفارزاده همچنین خواستار حمایت‌های بیشتر بخش‌های ذی‌ربط از روند تولید تجهیزات پزشکی در کشور شد. به گزارش ایرنا؛ یکی دیگر از مدیران سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه به بیان مطالبی در خصوص «به ارث رسیدن داروخانه‌ها به وراث» پرداخت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: