کد خبر: ۳۳۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 20
این بیماری بسیار شایع بوده و علامت اصلی آن پرخوری و پرنوشی و یکی از عوارض مهم آن، درگیری و آسیب چشمی است.

شفا آنلاین>سلامت>بیماری دیابت بسیار شایع بوده و علامت اصلی آن پرخوری و پرنوشی و یکی از عوارض مهم آن، درگیری و آسیب چشمی است.

به گزارش شفا آنلاین:دیابت یا همان بیماری قند، یک اختلال سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

این بیماری بسیار شایع بوده و علامت اصلی آن پرخوری و پرنوشی و یکی از عوارض مهم آن، درگیری و آسیب چشمی است.

طبق آمار، ۴۱۵ میلیون نفر از جمعیت جهان با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند و 46 درصد از این جمعیت از بیماری خود آگاه نیستند. متاسفانه این بیماری، یک بیماری خاموش است که در صورت عدم تشخیص، کنترل و درمان مناسب می تواند با عوارض عروقی موجب آسیب به ارگان های حیاتی بدن مانند قلب، کلیه، چشم، اندام ها و... شود.

این مقاله توسط دکتر محمد سیاحی، متخصص داخلی و فوق تخصص غدد اپلیکیشن مدافون، بررسی و تایید شده است.

چه میزان قند خونی دیابت محسوب می شود؟

اگر قند خون ناشتا، بالای ۱۰۰ و کمتر از ۱۲۶ باشد، پیش دیابت، 126 و  بالای آن دیابت نامیده می شود. شاخص دیگری به نام هموگلوبین A1C هم برای بررسی قند خون به کار می رود. این آزمایش خون که نیازی به ناشتا بودن ندارد، میانگین سطح قند خون را در دو تا سه ماه گذشته نشان می دهد.

سطح هموگلوبین A1C برابر یا یا بالاتر از ۶.۵% در دو آزمایش جداگانه نشان می دهد که شخص دیابت دارد. بین ۵.۷ تا ۶.۴ درصد نشان دهنده پیش دیابت و زیر ۵.۷ نرمال در نظر گرفته می شود.  اگر نمی دانید انواع دیابت کدام است در ادامه همراه ما باشید تا با انواع این بیماری بیشتر آشنا شوید.

مراجعه به پزشک

پزشک فوق تخصص غدد به تشخیص و درمان بیماری دیابت می پردازد، هر چند که برخی بیماران به پزشکان عمومی و یا داخلی مراجعه میکنند. اگر به پزشک غدد دسترسی ندارید، میتوانید در اپلیکیشن مدافون، از پزشکان غدد آنلاین مشاوره دریافت کنید.

انواع دیابت

دیابت به طور کلی به دیابت نوع 1، نوع 2، پیش دیابت و دیابت بارداری تقسیم می شود.

نوع (تیپ) 1

در این نوع دیابت، انسولین به میزان کافی، از پانکراس ترشح نمی شود و به همین دلیل افرادی که به این نوع دیابت مبتلا هستند، از بدو تشخیص باید انسولین تزریق کنند. این دیابت به دیابت جوانی یا وابسته به انسولین هم شناخته می شود و همان طور که گفته شد این بیماری اغلب در کودکان، نوجوانان و جوانان دیده می شود.

علائم

  • تشنگی فراوان
  • خستگی
  • گرسنگی شدید
  • تکرر ادرار
  • کاهش وزن بدن
  • بی‌حوصلگی

نوع (تیپ) 2

این نوع دیابت شایع تر بوده و اغلب در افراد بالای 30 سال و چاق دیده می شود. در این بیماری یا انسولین تولید شده از پانکراس به خوبی عمل نمی کند یا انسولین ترشح شده، فاقد کارآیی لازم است.

علائم

  • تشنگی فراوان
  • تکرر ادرار
  • عصبی و بی حوصله بودن
  • اختلال در بینایی
  • گرسنگی دائم
  • فقدان انرژی
  • خستگی
  • کاهش وزن

بارداری

دیابت حاملگی در بعضی از خانم های باردار دیده می شود که معمولا بعد از پایان بارداری، برطرف می شود. اما خانم هایی که در دوران بارداری دچار این بیماری شده اند احتمال دارد که در سنین بالاتر به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. این خانم ها می توانند با اصلاح سبک زندگی، ورزش و تحرک و دوری از استرس از بروز دیابت پیشگیری کنند. این بیماری، حتما باید مورد توجه قرار گیرد چرا که می تواند تاثیرات مخربی بر روی نوزاد داشته باشد.

علائم

  • تشنگی غیر معمول
  • ادرار پیاپی و مکرر
  • خستگی و بی‌حالی
  • حالت تهوع
  • قارچ های واژینال، مثانه و عفونت ‌های پوستی
  • تاری دید

 تشخیص

برای تشخیص این بیماری معمولا در هفته 24 تا 28 بارداری، از تست گلوکز استفاده و به چند روش انجام می شود. یکی از شایع ترین روش ها این است که ابتدا قند خون ناشتای مادر اندازه گیری شده و بعد از مصرف محلول گلوکز، یک و  سپس دو ساعت بعد مجددا آزمایش خون انجام می شود. در این حالت در شرایط زیر نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد:

سطح قند خون ناشتای بیش‌تر یا مساوی ۹۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

قند خون ۱ ساعته بیش‌تر یا مساوی ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

سطح قند خون ۲ ساعته بیش‌تر یا مساوی ۱۵۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

پیش دیابت

همان طور که گفته شد اگر قند ناشتا بالای ۱۰۰ و کمتر از ۱۲۶ باشد، پیش دیابت نامیده می شود. سالانه ۵ درصد از افراد با این شرایط، دچار دیابت می شوند.

به افراد مبتلا به پیش دیابت توصیه می شود که سبک زندگی خود را اصلاح کرده و تغذیه مناسب، ورزش و تحرک کافی داشته باشند. اگر این افراد، حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن خود را کم کرده ولی هنوز قند خونشان بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ است، بهتر است که از داروی متفورمین استفاده کنند.

اگر برای تشخیص، کنترل، درمان و عوارض دیابت نیاز به پزشک دارید، در اپلکیشن مدافون، می توانید از پزشکان آنلاین در همه تخصص ها مشاوره دریافت کرده و به راحتی درهر نقطه از کشور، به بهترین پزشکان دسترسی داشته باشید.

آزمایشات لازم

بیماران دیابتی باید حداقل هر سه ماه یک بار، قند خون، هموگلوبین A1C (شاخص سه ماهه) را اندازه گیری کنند. اما اگر قند خون بیمار کنترل نشده باشد، آزمایشات با فواصل نزدیک تر تکرار می شود.اگر نتایج این آزمایشات خوب باشد تا 6 ماه هم می توان برای آزمایشات فاصله ایجاد کرد.

افرادی که به دیابت تیپ ۲ مبتلا هستند، باید بلافاصله پس از تشخیص دیابت به چشم پزشک مراجعه کنند و در صورت طبیعی بودن در معاینه، هر ۵ سال یک بار آزمایشات را تکرار کنند. افرادی که به دیابت تیپ ۱ مبتلا هستند نیز لازم است که هر ۵ سال، آزمایشات چشمی را انجام دهند.

درمان

متاسفانه هنوز درمان قطعی، برای بیماری قند وجود ندارد و در واقع درمان شامل کنترل بیماری می باشد. درمان این بیماری بر اساس نوع دیابت به این صورت است:

دیابت نوع 1

همان طور که گفته شد در این دیابت، بدن بیمار قادر به تولید انسولین کافی نیست و بنابراین راه کنترل این بیماری تزریق انسولین می باشد.

دیابت نوع 2

در دیابت نوع 2 درمان شامل درمان های دارویی و غیر دارویی (اصلاح سبک زندگی) می باشد.

پیش دیابت

در پیش دیابت، درمان در واقع شامل اصلاح سبک زندگی (افزایش سطح تحرک و اصلاح تغذیه) است که در موارد خاصی ممکن است نیاز به درمان دارویی نیز باشد.

بارداری

در این بیماری، درمان در ابتدا شامل توصیه های غیردارویی و در صورت عدم کنترل، به دلیل عوارض جنینی و مادری این بیماری، مداخلات درمان دارویی ضروری است. درمان دارویی در این دوران عمدتا تزریق انسولین و در موارد خاص استفاده از متفورمین است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: