کد خبر: ۳۳۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 18
کمبود و نبود شیر خشک در ماه‌های اخیر دردسر جدی را برای بسیاری از خانواده‌ها به وجود آورد.

شفا آنلاین>سلامت>تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد: ما یک پخش شیرخشک نوزاد داریم و می‌توان گفت که داشتیم. از وقتی سامانه تی تک را راه انداختند، سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دیگر توزیع نکنید و پخش خود را جمع کنید. یعنی حتی تولید هم به صورت پارت تایم انجام دهیم اجازه توزیع نداریم. در حال حاضر جلوی پخش شیرخشک ما را گرفته اند. یعنی به نوعی با سامانه تی تک باعث شده‌اند که پخش ما از مدار توزیع خارج شود. با این تصمیم کمبود شیرخشک بیشتر از پیش می شود.

به گزارش شفا آنلاین:کمبود و نبود شیر خشک در ماه‌های اخیر دردسر جدی را برای بسیاری از خانواده‌ها به وجود آورد. نبود شیرخشک یک طرف و پروسه خرید آن از داروخانه‌ها و سخت گیری‌هایی که از ۲۰ مهر ماه اعمال کردند از طرفی دیگر، باعث شده است که مردم با چالشی جدی در تهیه شیرخشک نوزادان روبرو باشند. حال در این شرایطی که هم تولیدکننده تحت فشار است و حمایت نمی‌شود و هم مصرف کننده دستش به محصول مورد نظرش نمی‌رسد، از یک فراخوان در جهت واردات ۳۰ میلیون عدد شیرخشک به کشور صحبت شده است که خواه ناخواه جنجال‌های اخیر را چند برابر کرده است. ابهامات زیادی بر این فراخوان شاهد بودیم که هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در خصوص ابعاد مختلف این ماجرا صحبت کرد.

جزئیاتی از فراخوان واردات شیرخشک به کشور

هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: ارز مربوط به شیرخشک را ندادند و از آن طرف راه واردات را آسان کردند. در صورت‌که کارخانه ما نیمه تعطیل شده است و با نیمی از ظرفیت مشغول به کار است، فراخوانی از شرکت ترکیه دادند، یعنی شیرخشکی که تحت لیسانس فرانسه داریم را عرضه نکردند و از یک برند بی‌نشان ترکیه استفاده کردند. شرکتی که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است و از آنجا واردات شیرخشک را انجام دادند.

وی افزود: فراخوانی که منتشر کردند، برای تاریخ ۱ شهریور ماه است. پاکت‌ها تا ۱۱ شهریور امکان دریافت شد و برنده فراخوان را ۲۰ شهریور اعلام کردند. ما هیچ اطلاعی نداریم که برنده کدام شرکت است. اصلا اطلاعات تکمیلی درباره برنده ندادند و درباره مقدار و شرکت برنده هیچ چیزی نگفتند. در روزهای اخیر هم گفته شده است که محموله وارداتی شیرخشک از گمرک ترخیص شده است. چطور امکان دارد ۴ میلیون عدد شیرخشک ظرف مدت یک ماه تولید شود و برنده اقدام به سفارش کند و در ادامه وارد کشور شود؟ ما خودمان تولید کننده هستیم و ظرفیت تولید شرکت ما در بازه زمانی یک ماهه حدود ۱ و نیم میلیون عدد شیرخشک است و طبق داده‌های منتشر شده یک ماهه در یک شرکت ناشناس ترکی چطور امکان تامین ۴ میلیون عدد شیرخشک وجود دارد؟ مشخص است که مسئولان مربوطه از چند ماه قبل برای انجام واردات مذاکرات خود را انجام داده بودند و حرف یک ماه نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تاکید کرد: متاسفانه خود سازمان غذا و دارو به جای حمایت از تولید، دقیقا همان بلایی که سر آنتی بیوتیک‌ها درآورده است و برند هندی و ضعیف وارد کشور کردند، الان دارند در مورد شیرخشک نیز همان کار را انجام می‌دهند.

دلیل‌عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان

تحویل‌زاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سال گفته شده است که بانک مرکزی ارز ندارد و این طور استنباط شد که کشور با مشکل روبرو است. بنابراین در این شرایط که به نوعی با جنگ اقتصادی روبرو هستیم، تولیدکنندگان مجبور به کم کردن ظرفیت تولید هستند اما در همین شرایط سخت برای تولیدکنندگان ارزی که باید به ما اختصاص داده می‌شد به واردکنندگان شیرخشک داده می‌شود!

وی در ادامه گفت: جالب است بدانید که ارز بری وارد کننده ۳ برابر تولیدکننده است. یعنی به ازای وارد شدن یک قوطی شیرخشک، یک تولیدکننده می‌تواند ۳ قوطی شیرخشک وارد کند و این شیرخشک‌ها با برند معتبر و شناخته شده‌ای هم به دست مردم می‌رسد. سازمان غذا و دارو با تصمیم گیری‌های اشتباه به مردم خیانت می‌کند و می‌توان گفت به نوعی منابع بانک مرکزی را حروم می‌کنند. صریحا اعلام می‌کنم که سازمان غذا و دارو با واردات شیرخشک‌های ناشناس فساد را در این حوزه رقم می‌زند.

تحویل زاده اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته ارزی به تولیدکننده تخصیص داده نشده است و به برخی گفته شده که ارز زیاد گرفته‌اید و فعلا باید تولید کنید. بعد تصور کنید در این شرایط سخت برای تولیدکننده یکباره فراخوان ۳۰ میلیون عدد واردات شیرخشک داده می‌شود در صورتیکه در سال گذشته ۶۱ میلیون عدد شیرخشک مصرف شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تصریح کرد: ۲ تا از کارخانه‌های تولید شیرخشک داخلی به دلیل نبود مواد اولیه از کار افتاده است و یکی از کارخانه‌ها هم با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است. در حالیکه با کمبود شیرخشک مواجه هستیم، مردم را درگیر تی تک و سامانه ثبت کردند در صورتیکه اگر ارزی که به واردات دادند را در اختیار تولیدکننده می‌گذاشتند، کشور با کمبود شیرخشک روبرو نمی‌شد.

اجازه پخش را از شرکت‌های شیرخشک گرفته‌اند

تحویل زاده در پایان گفت: ما یک پخش شیرخشک نوزاد داریم و می‌توان گفت که داشتیم. از وقتی سامانه تی تک را راه انداختند، سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دیگر توزیع نکنید و پخش خود را جمع کنید. یعنی حتی تولید هم به صورت پارت تایم انجام دهیم اجازه توزیع نداریم. در حال حاضر دکتر دادگر‌نژاد جلوی پخش شیرخشک ما را گرفته است. یعنی به نوعی با سامانه تی تک باعث شده‌اند که پخش ما از مدار توزیع خارج شود. با این تصمیم کمبود شیرخشک بیشتر از پیش می شود. ما توزیع ۳۰ درصدی شیرخشک در شهرهای تهران، قم و کرج داشتیم. پخش غذایی داشتیم و اما به ما اعلام کردند که دیگر اجازه پخش ندارید. در مورد نحوه توزیع کاملا گزینشی عمل می‌کنند و اجازه پخش به تمام شرکت‌ها نمی‌دهند. ما حدود ۶ سال است که توزیع شیرخشک در تهران، قم و البرز داریم ولی از شنبه اجازه پخش را از ما گرفته اند. / گسترش نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: