کد خبر: ۳۳۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 17
طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیماری کرون از هر ۱۰ هزار نفر، ۲۶ تا ۱۹۹ نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه بیماری کرون به طور معمول از سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی شروع می‌شود اما می‌تواند از هر سنی شروع شود و کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد.
شفا آنلاین>سلامت>بیماری کرون به گروهی از بیماری‌های موسوم به بیماری‌های التهابی روده تعلق دارد و به افتخار دکتر بریل برنارد کرون که اولین بار در سال ۱۹۳۹ به همراه همکارانش دکتر لئون گینزبرگ و دکتر گوردن دی افن هیمر این بیماری را توصیف کرد، نامگذاری شده است. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیماری کرون از هر ۱۰ هزار نفر، ۲۶ تا ۱۹۹ نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه بیماری کرون به طور معمول از سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی شروع می‌شود اما می‌تواند از هر سنی شروع شود و کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر صدر الدینی در این باره می‌گوید: بیماری کرون یک نوع بیماری التهابی در روده است. محققان مطمئن نیستند که این بیماری چگونه آغاز می‌شود، چه کسانی بیشتر از بقیه به این بیماری دچار می‌شوند یا چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد.
وی بیان کرد: علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر انجام شده در طول سه دهه گذشته، هنوزهیچ درمان مشخصی برای بیماری کرون وجود ندارد. آنچه ممکن است برای بعضی افراد علائم خفیف یا مشکلات التهابی ساده روده باشد، در عمل برای افراد دیگر دردناک بوده و ناتوان‌کننده است.
این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: علائم بیماری کرون در بین افراد متفاوت بوده و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در برخی افراد، این شرایط حتی می‌تواند زندگی فرد را نیز تهدید کند. شناسایی و تشخیص به موقع این مشکل می‌تواند از عوارض جدی آن پیشگیری کرده و شروع درمان را برای فرد امکان‌پذیر نماید.
وی مطرح کرد: درمان قطعی برای بیماری کرون شناسایی نشده است اما امکان مدیریت شرایط این بیماری با روش‌های خاص وجود دارد. در این حالت مجموعه‌ای از روش‌های درمان را می‌توان برای کاهش شدت و مقدار علائم مشاهده شده مورد استفاده قرار داد.
دکتر صدر الدینی متذکر شد: دلیل ابتلا به بیماری کرون تاکنون دقیقا مشخص نشده است ولی به هر حال، عواملی که احتمالاً می‌توانند بر ابتلا به این بیماری تاثیر داشته باشند عبارتند از وضعیت سیستم ایمنی بدن، مسائل ژنتیکی، شرایط محیطی، سیگار کشیدن، سن فرد و سطح استرس فرد است.
>علائم بیماری کرون اغلب می‌تواند به تدریج گسترش پیدا کند
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: علائم بیماری کرون اغلب می‌تواند به تدریج گسترش پیدا کند. همچنین برخی از علائم خاص این بیماری ممکن است با گذشت زمان تشدید شوند و در موارد نادر نیز ممکن است علائم این بیماری به صورت ناگهانی و یک‌باره ایجاد شوند.
وی گفت: علائم اولیه بیماری کرون شامل اسهال، درد در ناحیه شکم، وجود خون در مدفوع، تب، خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، احساس تخلیه نشدن روده پس از مدفوع کردن و نیاز به تعداد دفعات زیاد مدفوع کردن در طول روز است.
دکتر صدرالدینی اضافه کرد: گاهی اوقات افراد ممکن است این علائم را با مشکلات دیگر همچون مسمومیت غذایی، مشکلات معده، یا آلرژی اشتباه بگیرند بنابراین در صورتی که این علائم را داشتید، لازم است در این رابطه با پزشک ملاقات شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: با پیشرفت بیماری کرون همواره ممکن است علائم آن به تدریج تشدید شوند. علائم ایجاد شده در این شرایط باعث بروز فیستول مقعدی، ایجاد زخم در نقاط مختلف مسیر گوارش از دهان تا مقعد و التهاب مفاصل و پوست می‌گردد.
وی می‌گوید: بیماری کرون در اکثر مواقع در روده کوچک و روده بزرگ (کولون) ایجاد می‌شود. با این وجود این بیماری می‌تواند بر تمام نقاط سیستم گوارشی بدن تاثیر داشته باشد. همچنین این بیماری می‌تواند بعضی از اجزاء سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار داده و بر سایر بخش‌ها تاثیر نداشته باشد.
دکتر صدرالدینی خاطرنشان کرد: بیماری کرون به پنج دسته مختلف طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند هستند از اینکه بیماری کرون معدودی بر عملکرد معده و اثنی عشر تاثیر می‌گذارد که اولین بخش روده کوچک است، ژژوئوایلیئیت دردومین بخش روده کوچک به نام ژژونوم ایجاد می‌شود،ایلیتیس یک التهاب ایجاد شده در بخش پایانی روده کوچک یا ایلئوم است و ایلئوکولیتیس برناحیه ایلئوم و روده بزرگ تاثیر گذاشته و در اکثر موارد ابتلا به بیماری کرون مشاهده می‌شود و تقریباً 50 درصد افراد مبتلا به بیماری کرون به این نوع خاص از بیماری دچار می‌شوند.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در حدود 20 درصد افراد مبتلا به بیماری کرون دچار کولیتیس می‌شوند. در این شرایط بیماری فقط بر روده بزرگ تاثیر می‌گذارد. به هر حال هر دوی کولیتیس زخمی و کرون کولیتیس فقط بر روده بزرگ تاثیر دارند، اما کرون کولیتیس علاوه بر علائم رایج باعث تشکیل بافت بیمار و آسیب‌دیده در داخل روده بزرگ می‌شود.
وی توضیح داد: بیماری کرون و کولیت زخمی یا اولسراتیو دونوع از بیماری‌های التهابی روده هستند. این بیماری‌ها دارای ویژگی‌های مشترک بسیاری هستند و به همین خاطر اغلب افراد این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.
دکتر صدرالدینی افزود: اولین علائم و نشانه‌های هر دو بیماری بسیار شبیه به هم بوده و با اسهال، درد در ناحیه شکم، دل پیچه، خونریزی مقعد، تب، و خستگی همراه است و این بیماری‌ها معمولاً در افراد بین سنین 15 تا 35 سالگی مشاهده شده و می‌تواند ریشه خانوادگی داشته باشد.
این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: بیماری کرون و کولیت زخمی هم در زنان و هم در مردان به‌طور مشابه تاثیر می‌گذارد و برخلاف تحقیقات انجام شده، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند علت ابتلای افراد به این بیماری‌ها را شناسایی کنند.
وی متذکر شد: از ویژگی‌های متمایز بیماری‌های کرون و کولیت زخمی نیز این است که کولون زخمی فقط بر روده بزرگ تاثیر می‌گذارد. این شرایط در حالی است که بیماری کرون می‌تواند بر تمام نقاط مسیر گوارش از ناحیه دهان تا مقعد را تحت تاثیر خود قرار دهد.
دکتر صدرالدینی ادامه داد: کولیت زخمی فقط لایه داخلی بافت روده بزرگ را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این شرایط در حالی است که بیماری کرون بر تمام لایه‌های بافتی روده کوچک می‌تواند تاثیر داشته باشد.
این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: کولیت زخمی فقط یک نوع از التهاب روده است و در حقیقت انواع دیگری از التهاب روده نیز وجود دارد که همه آن‌ها باعث ایجاد التهاب در روده کوچک و ایجاد آسیب‌های مشابه کولیت زخمی نمی‌شود.
وی اشاره کرد: هیچ آزمایش مشخصی وجود ندارد که از طریق آن پزشک بتواند ابتلا به بیماری کرون را تشخیص دهد. به این ترتیب پزشک در ابتدا سعی می‌کند تشخیص مشکل را با حذف سایر دلایل احتمالی ایجاد علائم بیماری شروع کند. همچنین پزشک ممکن است از آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص شرایط بیماری استفاده کند که عبارتند از آزمایش خون، آزمایش مدفوع، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، سی تی اسکن و اسکن‌ام آر آی.
دکتر صدرالدینی عنوان کرد: امروزه از انواع مختلف داروها می‌توان برای درمان بیماری کرون استفاده کرد. اولین گروه داروهای مورد استفاده به این منظور شامل داروهای ضد التهاب است. داروهای پیشرفته‌تر موجود در این حوزه شامل داروهای بیولوژیک است که در عمل از قابلیت سیستم ایمنی بدن برای درمان بیماری و کنترل علائم آن استفاده می‌کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: توجه داشته باشید داروهای مورد نیاز برای مصرف بیمار مبتلا به کرون و روش درمان وی به علائم بیماری، سابقه درمان، و شدت مشکل وی بستگی دارد.
وی بیان کرد: فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب در بدن شده و می‌تواند تشدید علائم بیماری کرون را به همراه داشته باشد. به این ترتیب مصرف داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند باعث کاهش واکنش التهابی بدن به بیماری شده و عکس‌العمل سیستم ایمنی به آن را ضعیف نماید.
دکتر صدرالدینی می‌گوید: مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک نیز می‌تواند میزان ترشح از زخم‌ها و فیستول‌های ایجاد شده توسط بیماری کرون را کاهش دهد. علاوه بر این مصرف این داروها می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌های بد و خارجی فعال در روده شود که در عمل با التهاب روده ارتباط دارند.
این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد: در مواردی که بیماری کرون شدید باشد، پزشک ممکن است از داروهای بیولوژیک برای درمان التهاب و عوارض ناشی از بیماری استفاده کند. به این ترتیب مصرف داروهای بیولوژیک می‌تواند از رشد پروتئین‌های خاص که عامل ایجاد التهاب هستند، جلوگیری نماید.
وی بیان کرد: در صورتی که روش‌های درمان دارای سطح تهاجم پایین و تغییر در سبک زندگی نتواند به صورت موفقیت‌آمیز باعث بهبود علائم بیماری کرون شود، احتمالاً لازم است از عمل جراحی برای درمان بیمار استفاده شود. در طول این جراحی پزشک بخش‌های آسیب‌دیده از مسیر گوارش را برداشته و بخش‌های سالم باقیمانده را به یکدیگر متصل می‌کند.
دکتر صدرالدینی ابراز داشت: مصرف مواد غذایی نمی‌تواند باعث ابتلا به بیماری کرون شود، اما در عمل می‌تواند با موارد عود بیماری ارتباط داشته باشد. به این ترتیب هنگامی که پزشک از ابتلای شما به این بیماری مطمئن شد، احتمالاً به شما پیشنهاد می‌کند از یک رژیم غذایی مناسب برای بهبود شرایط خود استفاده کنید.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در صورت ابتلا به بیماری کرون، لازم است به برخی نکات توجه شود که عبارتند از اصلاح مقدار فیبر مصرفی در رژیم غذایی، محدود کردن مقدار چربی مصرفی، محدود کردن مقدار لبنیات مصرفی، نوشیدن مقدار بیشتر آب و توجه به منابع جایگزین برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن.
> بیماری کرون روده بیماری مزمن یا طولانی مدتی است
در ادامه نیز دکتر امانی در اینباره ابراز کرد: بیماری کرون روده بیماری مزمن یا طولانی مدتی است که سبب ایجاد التهاب در دستگاه گوارش می‌شود. این بیماری نوعی بیماری التهابی روده است. بیماری کرون می‌تواند دردناک، ناتوان‌کننده و گاهی تهدید‌کننده زندگی فرد باشد.
وی اشاره کرد: بیماری کرون می‌تواند بر روی هر قسمت از روده، از دهان تا مقعد تأثیر بگذارد. در اغلب موارد، قسمت تحتانی روده کوچک تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: علائم بیماری کرون ممکن است ناخوشایند باشد و شامل زخم روده، ناراحتی و درد است.
وی اظهار کرد: علائم بیماری کرون روده بسته به اینکه کدام قسمت از روده تحت تأثیر قرار گرفته باشد،متفاوت است. علائم اغلب شامل مواردی مانند درد در سمت راست و پایین شکم، زخم‌های روده، زخم‌های دهان، اسهال، خستگی مفرط، اشتهای تغییر یافته، کاهش وزن، کم خونی و خونریزی رکتوم و شکاف‌های مقعدی است.
دکتر امانی توضیح داد: در عین حال که کولیت اولسراتیو باعث ایجاد التهاب و زخم در لایه بالایی مخاط روده بزرگ می‌شود، در بیماری کرون ممکن است تمام لایه‌های روده ملتهب شده و همراه با زخم باشند.همچنین، التهاب در بیماری کرون در هر نقطه از روده رخ می‌دهد اما در کولیت اولسراتیو، فقط در روده بزرگ ظاهر می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: روده‌های بیمار مبتلا به کرون می‌تواند در بین قسمت‌های بیمار و آسیب دیده، قسمت‌های سالم و طبیعی نیز داشته باشد، در حالی که در کولیت اولسراتیو آسیب به صورت پیوسته ظاهر می‌شود.وی بیان کرد: کودکان مبتلا به بیماری کرون، در صورتی که رشد آن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد، ممکن است به فرمول‌های مایع پرکالری نیاز داشته باشند. دکتر امانی گفت: بیشتر بیماران مبتلا به بیماری کرون می‌گویند که غذاهایی مانند دانه‌های حجیم، محصولات لبنی و غذاهای ادویه دار می‌توانند اسهال و دل‌ درد را افزایش دهند و بعضی از این افراد احساس نیاز به غذا نمی‌کنند و در موارد شدید، ممکن است لازم باشد بیماری برای مدت کوتاهی از طریق وریدی تغذیه شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هیچ درمانی برای بیماری کرون روده وجود ندارد اما برخی از روش‌های درمانی می‌توانند با کاهش تعداد دفعات عود مجدد، به بیمار کمک کنند. هدف کنترل التهاب، اصلاح مشکلات تغذیه‌ای و تسکین علائم است.
وی ابراز داشت: درمان بیماری کرون به موارد مختلفی بستگی دارد که عبارتند از جایی از روده که التهاب وجود دارد، شدت بیماری، عوارض و پاسخ بیمار به درمان قبلی برای علائم مکرر.
دکتر امانی مطرح کرد: بعضی از افراد می‌توانند دوره‌های طولانی مدت، حتی چندین سال از بیماری کرون را بدون هیچ علائمی داشته باشند. این دوره به عنوان دوره فروکش شناخته می‌شود. با این حال، معمولاً در فواصل زمانی عود می‌کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: از آنجا که دوره‌های بهبودی بیماری کرون بسیار متفاوت هستند، دانستن اینکه درمان چقدر موثر بوده است و پیش‌بینی مدت دوره بهبودی و فروکش کردن بیماری دشوار است.
وی تصریح کرد: دارو‌هایی که برای بیماری کرون روده ممکن است تجویز گردد عبارتند از داروهای ضد التهاب، کورتیزون یا استروئیدها، آنتی بیوتیک، جایگزین‌های ضد اسهال و مایعات و داروی‌های بیولوژیکی.
دکتر امانی بیان کرد: برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از داروهای بیولوژیکی می‌تواند احتمال نیاز به جراحی شکم در طی 10 سال را به 30 درصد کاهش دهد. قبل از معرفی بیولوژیک‌ها، محققان این رقم را 40 الی 55 درصد اعلام کرده بودند و همچنین به نظر می‌رسد که داروهای بیولوژیک خطر عوارض جانبی را که می‌تواند هنگام استفاده فرد از کورتیکواستروئیدها ایجاد شود، کاهش دهد.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: انواع مختلفی از داروهای بیولوژیک وجود دارد و افراد واکنش متفاوتی به آنها نشان می‌دهند. یک پزشک می‌تواند گزینه مناسبی را به شما پیشنهاد کند و ممکن است اگر داروی اول جواب نداد، یک داروی جایگزین یا ترکیبی را پیشنهاد دهد.
وی اظهار کرد:اکثر بیماران مبتلا به بیماری کرون روده ممکن است در برخی موارد نیاز به جراحی داشته باشند. وقتی داروها دیگر نتوانند علائم را کنترل کنند، تنها راه حل عمل جراحی است. جراحی می‌تواند علائمی را که به دارو پاسخ نداده اند، تسکین دهد یا برای اصلاح عوارض، مانند آبسه، سوراخ شدن و خونریزی کاربرد داشته باشد.
دکتر امانی افزود: برداشتن بخشی از روده می‌تواند کمک کند، اما بیماری کرون را درمان نمی‌کند. التهاب اغلب به ناحیه کنار محل برداشتن قسمت آسیب دیده روده برمی گردد و برخی از بیماران کرون ممکن است در طول زندگی خود به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشند.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در بعضی موارد برای درمان این بیماران کولکتومی لازم است که در طی آن کل روده بزرگ برداشته می‌شود. جراح شکاف کوچکی در مقابل دیواره شکم ایجاد می‌کند و نوک ایلئوم به سطح پوست آورده می‌شود تا شکافی به نام استوما ایجاد شود.
وی عنوان کرد: بیشتر افراد مبتلا به بیماری کرون می‌توانند زندگی عادی و فعالی داشته باشند، مشاغل خود را حفظ کرده و نیازهای خانواده خود را تأمین کنند و عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند.
دکتر امانی توضیح داد: علت دقیق بیماری کرون مشخص نیست، اما تصور می‌شود که این بیماری ناشی از یک واکنش غیر عادی در سیستم ایمنی بدن باشد.این تئوری می‌گوید که سیستم ایمنی بدن به غذاها، باکتری‌های خوب و مواد مفید حمله می‌کند زیرا آنها را مواد ناخواسته‌ای تلقی می‌کند.در طول حمله، گلبول‌های سفید خون در لایه پوششی روده جمع می‌شوند و این تجمع باعث التهاب می‌شود. التهاب منجر به زخم و آسیب روده می‌شود.با این حال، مشخص نیست که آیا سیستم ایمنی غیر طبیعی باعث بیماری کرون می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد:عواملی که ممکن است خطر التهاب را افزایش دهند عبارتند ازعوامل ژنتیکی، سیستم ایمنی بدن فرد و فاکتورهای محیطی.
وی عنوان کرد: از هر 20 نفر 3 نفر مبتلا به کرون و 3 نفر از نزدیکان این بیماری را دارند. اگر یک دوقلوی همسان به بیماری کرون مبتلا باشد، دوقلوی دیگر نیز ۷۰ درصد احتمال دارد که به آن مبتلا شود.
دکتر امانی متذکر شد: یک باکتری یا ویروس ممکن است در ابتلا به بیماری کرون نقش داشته باشد. به عنوان مثال، باکتری‌ای کولی با بیماری کرون در ارتباط است. سیگار کشیدن نیز یکی دیگر از ریسک
فاکتورها است.
این فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید: جهت تشخیص بیماری کرون روده پزشک در مورد علائم و نشانه‌ها از فرد سوال می‌کند. معاینه فیزیکی ممکن است در زمانی که حلقه‌های روده ملتهب به هم چسبیده باشند، یک توده را در شکم نشان دهد. آزمایش‌هایی که ممکن است در تشخیص بیماری کرون کمک کند عبارتند از آزمایش‌های مدفوع و خون، نمونه برداری، سیگموئیدوسکوپی، کولونوسکوپی،سی تی اسکن.
وی گفت: اگر علائم بیماری کرون شدید و مکرر باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است. عوارضی که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد عبارتند از خونریزی داخلی، فیستول‌.
> بیماری کرون یک بیماری بسیار دردناک می‌باشد
در ادامه نیز دکتر صادقی در اینباره خاطرنشان کرد: بیماری کرون نوعی بیماری دستگاه گوارش است که فرد با مبتلا شدن به آن دچار التهاب شدید در دستگاه گوارش از جمله روده شده و علائم دردناکی را تجربه خواهد کرد. زخم روده، اسهال شدید یا خونی، بی‌حالی از علائم این بیماری هستند. همچنین شدت ناتوان کنندگی این بیماری به گونه‌ای است که گاهی خطری بزرگ برای سلامتی افراد به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: به طور کلی بیماری کرون یک بیماری بسیار دردناک می‌باشد که افراد هنگام ابتلا به آن دچار ضعف و ناتوانی نیز می‌گردند. البته این نکته را به یاد داشته باشید علائم اولیه کرون در افراد مختلف متفاوت بوده و از خفیف تا شدید می‌باشد. همچنین ممکن است نوع بروز علائم کرون در برخی افراد به صورت ناگهانی ظاهر شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد: برخی از شایع‌ترین علائم کرون عبارتند از فیستول مقعدی، درد شدید در ناحیه شکم،خستگی و بی‌حالی، اسهال شدید (اسهال خونی)، التهابات مفصلی، آبسه مقعدی، تب، کاهش اشتها و وزن، کم خونی، التهاب چشم و زخم دهان، وجود خون در مدفوع و بی‌اختیاری.
وی اظهار کرد: علت ابتلا به بیماری کرون کاملا مشخص نیست و ممکن است ناشی از عوامل متعددی اتفاق بیفتد اما ضعف سیستم تقویت ایمنی می‌تواند یکی از فاکتور‌های اصلی ابتلا به بیماری کرون به شمار آید.
دکتر صادقی عنوان کرد: برخی از دیگر علت‌های ابتلا به این بیماری عبارت‌اند از ژن و وراثت، این عارضه در افراد زیر 30 سال بیشتر به چشم می‌خورد، مصرف برخی داروهای ضد التهابی و استعمال دخانیات نیز بی‌تاثیر نیستند.
این فوق تخصص گوارش و کبد ابراز داشت: بیماری کرون یا همان التهابات دستگاه گوارش دارای انواع مختلفی است که ممکن است افراد به انواع مختلف آن دچار شوند که عبارتند از کرون ایلئوکولیت، کولیت، ایلیت، پری آنال.
وی تصریح کرد: کرون ایلئوکولیت شایع‌ترین نوع آن بوده که بیشتر افراد به ایلئوکولیت دچار می‌شوند. التهاب ناشی از این بیماری در روده کوچک و قسمتی از روده بزرگ را درگیر می‌کند. اسهال، درد شدید در قسمت پایین شکم از شدید‌ترین علائم این بیماری می‌باشند که موجب اختلال در زندگی روزانه افراد نیز می‌شود.
دکتر صادقی افزود: کولیت نوع دیگری از بیماری کرون می‌باشد که با تاثیر بر کلون سبب بروز علائم می‌شود. اسهال، خونریزی مقعدی، درد، آبسه مقعد و بیماری فیستول مقعدی از اصلی‌ترین علائم این بیماری می‌باشند.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ایلیت نوع دیگر بیماری کرون است که تحریک و التهاب قسمت انتهایی روده یا ایلئوم را تحت تاثیر قرار داده و با بروز علائمی چون یبوست و آبسه مشاهده می‌شود.
وی اظهار کرد: کرون پری آنال نیز 30 درصد از افراد مبتلا به کرون را به خود دچار می‌کند. کرون پری آنال اطراف مقعد را درگیر کرده و موجب تغییر و ایجاد بافت‌های غیر طبیعی در این ناحیه می‌گردد. فیستول مقعد و عفونت در بافت عمیق مقعد از اصلی‌ترین علائم و عوارض این بیماری می‌باشد.
دکتر صادقی متذکر شد:هنگام مشاهده علائم اولیه بیماری کرون با مراجعه به پزشک می‌توانید نسبت به تشخیص نوع بیماری و نوع شدید و حاد بودن آن پی ببرید. علاوه بر ان به دلیل پیچیده بودن نوع بیماری گاهی ممکن است پزشک ترکیبی از چند نوع آزمایش مربوطه کمک بگیرد.
این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد که برخی از آزمایش‌های تشخیص کرون عبارت‌اند از آزمایش خون، کلونوسکوپی، آزمایش مدفوع، سی تی اسکن و‌ام آر‌ای است. وی تصریح کرد: ابتلا به بیماری کرون قطعا بی‌عوارض نبوده و می‌تواند خطرات بسیار زیادی را در دراز مدت نیز به همراه داشته باشد.
دکتر صادقی بیان کرد: برخی از عوارض این بیماری عبارت‌اند از انسداد روده، آبسه، کم خونی، فیستول مقعدی، شقاق مقعدی، سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون، عدم جذب ویتامین و آهن ، زخم دستگاه گوارش، ضعف و ناتوانی بدن. این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: متاسفانه کرون از دسته بیماری‌هایی می‌باشد که تا به حال درمان قطعی برای آن پیدا نشده اما با این حال برخی دارو در جهت کاهش علائم، و التهابات آن موثر باشند و به طور موقت یا طولانی مدت علائم آن را کاهش دهند. این دارو‌ها گاهی در نقش سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن و گاهی در حالت کاهش دهندگی التهابات روده‌ای به درمان کرون کمک
می‌کنند.
وی در پایان گفت: برخی پزشکان وابسته به شرایط بیمار مبتلا به بیماری کرون، نوع بیماری انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند گاهی با عوارض بالا یا از نتایج خوبی برخوردار باشد./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: