کد خبر: ۳۳۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 17
آلودگی هوا در‌حال‌حاضر نه‌تنها به‌عنوان یک موضوع زیست‌محیطی؛ بلکه به‌عنوان یک مسئله جدی بهداشتی مطرح است. کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی-عروقی تأثیر بگذارد.
شفا آنلاین>سلامت>در هنگام آلودگی به این نکات توجه کنید:

گروه‌های حساس

به گزارش شفا آنلاین:کودکان، سالمندان و زنان باردار مستعد بیشترین ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند. در‌این‌بین افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و آسم نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند. در واقع ژنتیک فرد، بیماری‌های زمینه‌ای و تغذیه نیز بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تأثیرگذار است.

در منزل بمانید و در و پنجره‌ها را ببندید

در شرایط آلودگی هوا برای افرادی که ضرورتی برای خروج از منزل ندارند، ماندن در خانه بهترین راهکار برای جلوگیری از عوارض مخرب آلودگی هواست. لازم است در و پنجره‌ها را ببندید و در صورت داشتن تهویه مطبوع آن را در حالت باز چرخش قرار دهید.

سیگار نکشید

از آنجا که آلودگی هوا سبب تحریک ناحیه فوقانی سیستم تنفسی و ایجاد سرفه نیز می­‌شود، بهتر است به طور مرتب آب بنوشید و از خشک‌شدن گلو جلوگیری کنید یا رطوبت خانه را با استفاده از دستگاه‌های بخور متناسب کنید. در این شرایط کشیدن سیگار و استفاده از وسایل گرمایشی مثل شومینه سبب کاهش کیفیت هوا در منزل می­‌شوند. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه­‌های تصفیه‌کننده هوا (حتما قبل از خرید، مزایا و معایب آن را بررسی کنید) می‌‌تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه مؤثر باشد.

در فضای باز ورزش نکنید

اساس ورزش‌کردن حفظ تندرستی و سلامت جسم است؛ اما در روزهای آلوده این موضوع شکل دیگری به خود می­‌گیرد. ورزش‌کردن در فضای باز به‌ویژه فعالیت‌های سنگین و طولانی‌مدت مثل دویدن و دوچرخه‌سواری که سبب افزایش میزان تعداد تنفس می‌شود، سبب افزایش ریسک خطر سلامتی می­‌شوند. در روزهای آلوده ضروری است نرمش و ورزش را در منزل یا باشگاه­‌های ورزشی مسقف دارای سیستم تهویه انجام دهید.

از ماسک مناسب آلودگی استفاده کنید

بعد از شیوع بیماری کووید۱۹ استفاده از ماسک تقریبا به یک امر ضروری تبدیل شد. این موضوع درباره آلودگی هوا نیز حتی بیشتر از بیماری کووید۱۹ دارای اهمیت است، با این تفاوت که ماسک‌های جراحی یا سه‌لایه معمولی درباره آلودگی هوا تقریبا بی‌اثر هستند. ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و FFP۲ از مؤثرترین ماسک‌هایی هستند که تا ۹۵ درصد ذرات معلق را می‌‌توانند با استفاده از استانداردهای شناخته‌شده بین‌المللی فیلتر کنند. لازم به ذکر است که این ماسک‌ها در دو نوع بدون دریچه و دریچه‌دار تولید می‌شوند و توصیه می‌شود افرادی که مشکوک به بیماری کووید۱۹ هستند، حتما از نوع بدون دریچه آن استفاده کنند و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی و زنان باردار قبل از استفاده از این ماسک‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

از آلوده‌کردن بیشتر هوا بپرهیزیم

در روزهایی که هوا آلوده است، کمتر از خودروی شخصی استفاده کنیم و ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهیم. سوزاندن زباله و شاخ و برگ درختان، نقاشی در و دیوار با استفاده از اسپری و انجام فعالیت‌هایی را که به هر شکل تولید گردو‌غبار می­‌کنند، محدود کنیم. استفاده از خدمات الکترویک به منظور انجام امور بانکی و خریدهای روزمره می­‌تواند نقش بسیار مهمی در این موضوع داشته باشد.

مصرف انرژی را مدیریت کنیم

در فصول سرد سال مصرف سوخت در بخش خانگی افزایش می‌یابد و این امر سبب می­‌شود تا صنایع و نیروگاه­‌ها به منظور جلوگیری از توقف در تولید به مصرف سوخت‌هایی با کیفیت کمتر روی آورند. مدیریت مصرف انرژی در منزل ضمن کاهش هزینه‌ها سبب می­‌شود که استفاده از این نوع سوخت‌ها به کمترین مقدار برسد. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، ترموستات‌های اتوماتیک یا هوشمند و تنظیم درجه حرارت منزل روی ۲۰ درجه سلسیوس، پوشیدن لباس متناسب با فصل، عایق‌کاری مناسب منزل و استانداردسازی شوفاژخانه می‌‌تواند به این امر کمک شایانی کند.

مراقبت از سالمندان و افراد حساس

خوب است بدانید در تحقیقات صورت‌گرفته آلودگی هوا سبب تشدید شیوع و عوارض بیماری کووید۱۹ می‌‌شود؛ بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم است، از احوال دوستان، همسایگان و خویشاوندان سالمند دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی آگاه باشیم. با توجه به اینکه سکته قلبی و مغزی از مهم‌ترین عوارض و دلایل مرگ ناشی از آلودگی هواست، اقدام به‌موقع در این شرایط می­‌تواند سبب نجات زندگی این گروه حساس شود. مراقب باشید کسانی که دارای آسم هستند، حتما اسپری‌های مخصوص خود را به همراه داشته باشند.

به اثر آلودگی بر سلامت اهمیت دهیم

بنا بر اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، باید بدانیم که آلودگی هوا همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر متوجه آن نباشیم، تأثیرات جدی‌تری بر سلامت ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم، از سوی دیگر کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم، به سبک زندگی و انتخاب‌هایی که هر روز انجام می‌دهیم، بستگی دارد؛ بنابراین درباره اینکه آلودگی هوا چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد و اینکه چگونه می‌‌توانید در شغل، مدرسه و خانواده برای بهتر نفس‌کشیدن خود و دیگران مؤثر باشید، به یکدیگر کمک کنیم./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: