کد خبر: ۳۳۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 14
برخلاف مدیریت شهری سابق، در 2سال گذشته هیچ بی‌خانمانی در فصل سرما در گوشه خیابان جان نباخته است
شفا آنلاین>سلامت>با بارش باران پاییزی 2روز گذشته در پایتخت، حسابی گل‌از‌گل تهرانی‌ها شکفت و بالاخره حال و هوای پاییزی در اواخر مهرماه در شهر پیچید. لذت بردن از نخستین بارش باران در پاییز امسال و کاهش دمای هوا، شعف خاصی را در تهران ایجاد کرد و رسما آغازگر فصل سرما شد.
به گزارش شفا آنلاین:اگرچه شروع این فصل و بارش‌ها برای بسیاری لذتبخش است، اما وقتی زمین خیس می‌شود و آسمان بارانی، شرایط زندگی برای عده‌ای سخت و سخت‌تر می‌شود؛ افرادی که کوچه و خیابان حکم خانه‌شان را دارد یا نیمکت‌های پارک‌ها حکم تختخواب‌شان را؛ افراد آسیب‌دیده که برای فرار از خیس شدن زیر باران، پل‌ها و زیرگذرهای شهر را انتخاب می‌کنند یا با هزار سختی با نایلون‌هایی سعی می‌کنند خیس نشوند و به زیر آن پناه می‌برند. خوابیدن در کوچه‌ و خیابان، در روزهای گرم سال هم طاقت‌فرساست چه برسد به اینکه هوا سرد شود و باران و برف هم ببارد. اگر گذرتان به پاتوق‌ این افراد در برخی از نقاط شهر بیفتد، می‌بینید که وقتی هوا سرد می‌شود و آسمان بارانی، هنگام خواب پاهایشان را در شکم‌شان جمع کنند و مچاله می‌شوند تا بدنشان را گرم نگه دارند. می‌بینید همان هوای سردی که خیلی‌ از ما منتظرش هستیم یا آن بارانی که با آمدنش ذوق‌زده‌ می‌شویم شب را به صبح رساندن را برای عده‌ای سخت‌تر می‌کند.
حضور این افراد در پایتخت، مسئولیت مهمی را بر دوش مدیریت شهری قرار می‌دهد و برهمین اساس شهرداری تهران خود را موظف می‌داند در مقابل این افراد با اهتمام ویژه خدمت‌رسانی کند. مدیریت شهری طی 2سال گذشته با آغاز فصل سرما نیروهای خود را بسیج کرده تا این افراد را از گوشه‌گوشه شهر جمع و راهی گرمخانه‌ها کنند. همین امر باعث شده این سند افتخار به نام مدیریت ششم شهر تهران زده شود که هیچ فرد بی‌خانمانی در فصل سرما در گوشه خیابان جان خود را از دست نداده است.

هیچ موردی از فوت افراد بی‌خانمان در خیابان نداشته‌ایم
در همین رابطه، احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به خبرنگار همشهری می‌گوید: در 2سال گذشته هیچ مورد فوتی از افراد بی‌خانمان یا معتاد متجاهر در خیابان نداشته‌ایم درحالی‌که در دوره مدیریت‌های شهری گذشته، گزارش‌هایی وجود داشته است.

آمادگی گرمخانه‌ها برای پذیرایی از افراد بی‌خانمان
او افزود: 20گرمخانه در تهران داریم که بین 1900 تا 2000هزار این نفر ظرفیت دارند و برای فصل سرما با تغییراتی که انجام می‌دهیم تا 2500نفر پذیرش خواهیم داشت و این گرمخانه‌ها صرفا برای معتادان متجاهر نبوده و در راه‌ماندگان و بی‌خانمان‌ها نیز می‌توانند از این ظرفیت  استفاده کنند.

فعالیت 40گشت حامی‌شهر برای شناسایی بی‌خانمان‌ها
احمدی‌صدر با اشاره به گشت‌های شبانه برای ساماندهی افراد بی‌خانمان، گفت: 40گشت حامی‌شهر در تمام نقاط 22گانه حضور دارند و در فصل سرما به‌صورت شبانه‌روزی درحال تردد هستند تا افراد بی‌خانمان را شناسایی و به گرمخانه‌ها منتقل کنند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره همکاری شهروندان با شهرداری برای ساماندهی افراد بی‌خانمان، گفت: گشت‌های حامی شهر ما به‌صورت 24ساعته درحال گشتزنی هستند، اما شهروندان هم اگر موردی را مشاهده و افراد بی‌خانمانی را در نقاط مختلف شهر رویت کردند می‌توانند با 137 تماس گرفته و موقعیت فرد را اعلام کنند تا نیروهای ما برای انتقال آن فرد اعزام شوند. او با تأکید براینکه پراکندگی گشت‌های حامی شهر در تمامی نقاط شهر وجود دارد، ادامه داد: در مناطقی از پایتخت که میزان آسیب‌های اجتماعی بیشتر است، تعداد ون‌ها بیشتر شده تا بتوانند تمامی افراد را ساماندهی کنند.
احمدی‌صدر گفت: گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی ویژه فصل سرما برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها، بی‌خانمان‌ها و درراه‌مانده‌ها 2برابر افزایش یافته است.


استقرار گرمخانه‌های سیار در میادین اصلی شهر
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به گرمخانه‌های سیار در تهران، گفت: 20اتوبوس یا همان گرمخانه سیار در میادین اصلی شهر (میدان راه‌آهن، میدان آزادی، میدان امام حسین و...) فقط در فصول سرما به‌صورت ثابت قرار گرفته تا افرادی که تازه از راه رسیده‌اند یا شرایط رفتن به گرمخانه‌ها را ندارند در این گرمخانه‌های سیار مستقر شوند. پتو و غذای گرم در این اتوبوس‌ها نیز درنظر گرفته شده است.
احمدی‌صدر با بیان اینکه تمامی این اقدامات برای افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان است، اضافه کرد: در مواردی که سرپناه برای آنها وجود ندارد می‌توانند در مراکز شهرداری تهران بمانند و غذا و محل استراحت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: