کد خبر: ۳۳۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 15
چشمان انسان با افزایش سن دستخوش تغییراتی می‌شود که می‌تواند وی را مستعد ابتلا به برخی بیماری‌های چشم کند. آب مروارید، گلوکوم، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، پیرچشمی (مشکل در خواندن، دیدن چیزها از نزدیک) برخی از بیماری‌های مرتبط با سن هستند که می‌توانند بر چشم شما تأثیر بگذارند.
شفا آنلاین>سلامت>با وجود این چشم انداز نه‌چندان مثبت اما کارهای زیادی می‌توان برای حفظ سلامت چشم و حفظ بینایی حتی با افزایش سن انجام داد. در این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانند بر سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی موثر باشند.

پیروی از رژیم غذایی سالم

به گزارش شفا آنلاین:یک رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه باعث بهبود وضعیت سلامت کلی می‌شود برای سلامت چشم نیز ضروری است. برای این کار بهتر است میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید که منابع خوبی از ویتامین‌های A، C، E، مواد معدنی (روی)، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای سلامت چشم ضروری هستند.

محافظت در برابر نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش دهد. (دژنراسیون ماکولا شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری، ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است). هنگامی که در خارج از منزل هستید، از عینک آفتابی استفاده کنید که ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه‌های UVA و UVB را مسدود می‌کند. همچنین می‌توانید از کلاهی با لبه‌های پهن استفاده کنید تا چشم‌ها و صورت خود را با سایه بپوشانید.( UVC، UVB و UVA هر سه، شکلی از اشعه های فرابنفش هستند. به عبارتی اشعه فرابنفش ساطع شده از خورشید، خودش از سه پرتو مختلف تشکیل شده است).

سیگار به چشم‌ها آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به چندین بیماری چشمی از جمله آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامت چشم و سلامت کلی خود انجام دهید.

مدیریت بیماری‌های مزمن

برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا نیز می‌توانند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی (نوعی بیماری چشمی که در آن سطح قند خون بالا باعث آسیب به رگ‌های خونی در شبکیه می‌شود) و رتینوپاتی (به اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه (رتین) چشم می‌شود گویند، بیماری رتینوپاتی بسته به شدت و ضعف آن می‌تواند موجب تاری دید تا نابینایی شود) را افزایش دهند. مدیریت دقیق این شرایط برای کاهش خطر بسیار مهم است. با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای پیشگیری از این بیماری‌های چشمی مشورت کنید.

معاینه چشم

حتی اگر هیچ مشکلی در بینایی خود نداشته باشید، مهم است که به طور منظم معاینه چشم انجام دهید. برای مثال، اگر فردی در خانواده شما مبتلا به گلوکوم (گلوکم یا آب سیاه به معنی بالا رفتن فشار داخل چشمی است که در آن به اعصاب بینایی آسیب می‌رسد) است، باید حداقل سالی یک بار پس از سن ۴۰ سالگی معاینه خود را انجام ‌دهید. در حدود ۴۰ سالگی، ممکن است به عینک مطالعه نیز نیاز داشته باشید مهم است که عینک را در زمانی که روی کاری با فاصله کم از چشم تمرکز کرده‌اید، استفاده کنید. معاینه چشم می‌تواند مشکلات چشمی را در مراحل اولیه و زمانی که قابل درمان هستند، تشخیص دهد. مراقب لنزهای تماسی باشید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، حتماً دستورالعمل های چشم پزشک خود را به دقت دنبال کنید. لنزهای خود را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

کارهایی برای حفظ سلامتی چشم در طول زمان

هنگام استفاده از صفحه نمایش استراحت کنید. خیره شدن به صفحه نمایش برای مدت طولانی می‌تواند باعث خستگی چشم شود. برای جلوگیری از خستگی چشم، هر ۲۰ دقیقه یک بار استراحت کنید و به مدت ۲۰ ثانیه از صفحه نمایش دور نگاه کنید و روی چیزی در فاصله ۶ متری تمرکز کنید. همچنین می‌توانید از فیلتر نور آبی روی صفحه نمایش خود برای کمک به کاهش فشار چشم استفاده کنید. به اندازه کافی بخوابید. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، چشمان شما قرمز، خسته و تحریک می‌شود. هر شب ۶ تا ۸ ساعت بخوابید. از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید. مالیدن چشم‌ها می تواند باعث تحریک و آسیب به بافت‌های ظریف شود. اگر نیاز به مالیدن چشمان خود دارید، این کار را به آرامی انجام دهید. مراقب لنزهای تماسی باشید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، حتماً دستورالعمل‌های چشم پزشک خود را به دقت دنبال کنید. لنزهای خود را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: