کد خبر: ۳۳۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 13
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بیست و ششمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین المللی فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران که به همت دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار شد، سهم ایران در تولیدات علمی خاورمیانه در حوزه فارماکولوژی را 27 درصد عنوان کرد.
شفا آنلاین>سلامت>یونس پناهی، در بیست و ششمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین المللی فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سالن همایش حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: سهم ایران در تولید علم پزشکی در بخش فارماکولوژی (داروشناسی) در خاورمیانه ۲۷ درصد و علوم دیگر پزشکی ۲۴ درصد است و ایران در زمینه همه علوم در جهان رتبه ۱۵ و از لحاظ فارماکولوژی رتبه ۱۴ را دارد.

به گزارش شفا آنلاین:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه رشد تولید علم در فارماکولوژی ثابت است و باید شتاب علمی در این بخش بهبود یابد، عنوان کرد: میانگین تولید علم از محل همکاری بین‌المللی ۳۰ درصد و در بخش فارماکولوژی ۳۸ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه دنیای آینده مربوط به علم شناخت در ابعاد مختلف است و این مهم رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اظهار داشت: پزشکی فرا دقیق و فرد محور، توجه به هوش مصنوعی در علم پزشکی و تولید فرآورده‌های دارویی جدید با کمترین وابستگی باید مورد توجه باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه چند هدف از جمله دستیابی به دستاوردهای علمی، مرجعیت علمی و قرارگیری در فهرست سرآمدان علمی و پزشکی در عرصه تحقیقات و پژوهش پیگیری می‌شود.

پناهی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب (ره)، بیان کرد: تحقیقات باید مساله محور و در رفع نیازهای مردم در زمان حال و آینده موثر باشد. توسعه نیروی انسانی و همتاپروری در علوم مختلف و از جمله علم پزشکی مورد توجه باشد. توسعه نیروی انسانی توانمند لازمه رسیدن به مرجعیت علمی است و انتظار می ‌رود محققان و پژوهشگران نخبه به همتاپروری توجه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: زیر ساخت، ابزار لازم برای رسیدن به اهداف است و باید ایده و راهکار برای رسیدن به هدف مورد توجه باشد. تعداد زیادی آزمایشگاه جامع و مطالعه‌های ارزشمند در کشور وجود دارد و داشتن دستگاه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف برای هر دانشگاه مقرون به صرفه نیست، بلکه بهره‌وری و کارآمدی مدنظر است بنابراین انتظار می‌رود دانشگاه ها با یکدیگر تعامل داشته باشند و زیرساخت ها در حدود کلان مناطق با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تجویز بی‌رویه دارو، هزینه‌ها و تولید داروهای کم کیفیت از جمله عوامل ناکارآمدی نظام سلامت از دیدگاه بین‌المللی است. تهدیدهای نظام سلامت در کشور بررسی و بیماری‌های قلب و عروق، تنفسی، سرطان‌ها و تصادف‌ها از جمله تهدیدهای احصا شده هستند.

پناهی ارائه ایده توسط پژوهشگران در زمینه رفع نیازها را خواستار شد و اضافه کرد: بیماری ‌های قلب و عروق و فشارخون بالا از اصلی‌ترین تهدیدات سلامت است که در جهان در این موارد اجماع نظر وجود دارد.

پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران با حضور بیش از ۸۰۰ نفر از محققان و استادان برجسته داخلی و بیش از هفت کشور جهان 19 مهر ماه در دانشگاه علوم پزشکی سمنان آغاز شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: