کد خبر: ۳۳۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 13
ممکن است درک اینکه چگونه فردی ممکن است باردار باشد و آن را نداند دشوار باشد. حتی قبل از جواب مثبت آزمایش، بارداری می تواند با علائم و نشانه های زیادی همراه باشد.
شفا آنلاین>سلامت>حاملگی پنهان زمانی است که فرد متوجه بارداری خود نمی شود. فرد باردار ممکن است تا زمانی که بارداری به طور قابل توجهی پیشرفت نکرده باشد (1 مورد از هر 475 بارداری) یا در برخی موارد تا زمانی که زایمان شروع شود (1 در 2500 بارداری) از بارداری خود اطلاعی نداشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:بارداری به طور کلی با علائم و نشانه های زیادی همراه است. با این حال، برای کسانی که حاملگی پنهان را تجربه می‌کنند، علائم و نشانه‌های بارداری رخ نمی‌دهند، شناسایی نمی‌شوند یا به بیماری یا شرایط دیگری نسبت داده می‌شوند.

 

علل حاملگی پنهان

شاید باورش سخت باشد که می توان متوجه بارداری نشد، اما چندین موقعیت خاص پزشکی باعث می شود حاملگی ناشناخته یک اتفاق منطقی باشد.


پریودهای نامنظم یا آمنوره

سیکل های قاعدگی منظم معمولاً 23 تا 35 روز طول می کشد. بسیاری از افراد قاعدگی دوره های نامنظم را تجربه می کنند که ممکن است زود یا دیرتر اتفاق بیفتد. برخی از افراد آمنوره (عدم قاعدگی) را تجربه می کنند. قاعدگی متناقض یا غایب می تواند پیش بینی یا درک بارداری را بسیار دشوارتر کند.

سابقه زایمان

پس از زایمان، ممکن است مدتی طول بکشد تا چرخه قاعدگی دوباره برقرار شود، به خصوص در دوران شیردهی. مادران پس از زایمان و شیردهی ممکن است شروع علائم بارداری را با علائم معمول پس از زایمان اشتباه بگیرند.

سابقه ناباروری

سابقه ناباروری یا سقط‌های مکرر ممکن است باعث شود والدین امیدوار باور کنند که نمی‌توانند به بارداری برسند و ممکن است متوجه بارداری خود نشوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از مهم ترین علل ناباروری است. سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً به دلیل عدم تخمک گذاری باعث نامنظم یا عقب افتادن قاعدگی می شود و درک بارداری را دشوارتر می کند.

 

قبل از یائسگی

یائسگی می تواند شامل پریودهای نامنظم و علائم دیگری باشد که ممکن است با این مرحله جدید زندگی اشتباه گرفته شود، نه بارداری. برخی نیز ممکن است بر این باور باشند که برای باردار شدن خیلی پیر هستند.

 

استفاده از داروهای کنترل بارداری

استفاده از روش های پیشگیری از بارداری باعث اطمینان خاطر ذهنی از عدم وقوع بارداری می شود. با این حال، حتی در صورت استفاده صحیح، داروی کنترل بارداری همچنان ممکن است شکست بخورد. علاوه بر این، برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری ممکن است منجر به دوره‌های کوتاه‌تر یا بدون قاعدگی شوند و شناسایی بارداری را چالش‌برانگیزتر کند.

 

سبک زندگی

چندین مطالعه نشان داده است که کسانی که حاملگی پنهان را تجربه کرده اند ممکن است در چندین دسته جمعیت شناختی قرار گیرند، از جمله سن پایین تر، اولین سابقه بارداری، سطح تحصیلات پایین تر، وضعیت روابط مجرد، فقدان کار یا ناسازگاری و ابتلا به افسردگی یا سایر مسائل روانپزشکی. همچنین ممکن است فردی علائم بارداری نداشته باشد یا آزمایش حاملگی منفی کاذب داشته باشد.


خطرات حاملگی پنهان

مهم ترین خطر برای حاملگی مرموز عدم مراقبت های دوران بارداری است. اگر نمی دانید باردار هستید، آزمایش خون، سونوگرافی، توصیه های تغذیه ای و مشاوره بارداری سالم را از دست داده اید.

عدم مراقبت های دوران بارداری همچنین به این معنی است که شما از نظر عوارض جدی بارداری مانند پره اکلامپسی یا دیابت بارداری مورد ارزیابی قرار نگرفته اید. مطالعات نشان داده‌اند که حاملگی‌های پنهان اغلب منجر به زایمان زودرس می‌شود که بسته به سن حاملگی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر نوزاد شما داشته باشد.

فرض کنید متوجه نمی شوید که باردار هستید، در این صورت، ممکن است به طور مداوم درگیر فعالیت های ناسالم برای خود و کودک در حال رشد خود باشید، از جمله مصرف الکل یا مصرف داروهای خاص. این رفتارها می تواند اثرات مضری بر روی نوزاد تازه متولد شده و سلامت بارداری شما داشته باشد. البته، حاملگی‌های مرموز نیز می‌تواند منجر به نوزادان بسیار سالم و بی‌تأثیر شود، به خصوص اگر والدین باردار سبک زندگی متعادلی داشته باشند.

چگونه بفهمم حاملگی پنهان دارم؟

آیا فکر می کنید ممکن است باردار باشید؟ در زیر شایع ترین علائم و نشانه های بارداری آورده شده است. اگر مشکوک به بارداری هستید، تست بارداری بدهید و با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

 

علائم بارداری پنهان

علائم فیزیکی یک حاملگی مرموز مانند یک بارداری معمولی است. ممکن است فرد باردار متوجه نشود که این علائم ناشی از بارداری است.

  • لکه بینی یا خونریزی خفیف
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • سینه های متورم، حساس یا در حال رشد
  • افزایش وزن یا نفخ شکم
  • پریود از دست رفته
  • نوسانات خلقی
  • تکرر ادرار
  • حرکت جنین

 

مقابله با بارداری ناخواسته

پی بردن به بارداری در زمانی که انتظار آن را نداشتید، برنامه‌ریزی نمی‌کردید یا نمی‌خواستید می‌تواند ناراحت‌کننده و تکان‌دهنده باشد. در اینجا چند راهکار برای مقابله با آن آورده شده است:

  • ترس ها و شک های خود را در مورد موقعیت تشخیص دهید.
  • به خودتان اجازه دهید تمام احساسات را پردازش و احساس کنید.
  • منابع خود را کشف کنید و کمک بپذیرید.
  • حمایت دریافت کنید.
  • همه گزینه های خود را ارزیابی کنید.
  • به افراد مورد اعتماد خود اطلاع دهید.

یک بارداری پنهان می تواند یک تجربه ترسناک و طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر شما فردی باشید که به طور غیر منتظره باردار شده اید. اگر مشکوک هستید که ممکن است باردار یا در حال زایمان باشید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا مراقبت های شایسته ای را برای خود و کودک خود دریافت کنید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: