کد خبر: ۳۳۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 12
بیماری آرتریت پاتلوفمورال موجب درد در قسمت جلوی زانو می شود و می تواند زانو زدن، اسکوات و بالا و پایین رفتن از پله ها را با مشکل مواجه کند.
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مهمترین مفاصل حرکتی بدن، زانوها می باشند که همیشه به دلایل گوناگون متحمل به وزن زیادی می شوند لذا به همین دلیل ممکن است به مشکلات زیادی دچار شود که یکی از
به گزارش شفا آنلاین:شایع ترین آنها، آرتریت پاتلوفمورال می باشد. این بیماری یک نوع اختلال در زانو می باشد که به دلایل مهمی رخ می دهد و می تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد .
دکتر شهرستانی در این باره می گوید : آرتریت پاتلوفمورال قسمت زیرین پاتلا (کاسه یا کشکک زانو) و شیار کانال مانند فمور (استخوان ران) که پاتلا در آن قرار گرفته است را درگیر می کند. وی بیان کرد : بیماری آرتریت پاتلوفمورال موجب درد در قسمت جلوی زانو می شود و می تواند زانو زدن، اسکوات و بالا و پایین رفتن از پله ها را با مشکل مواجه کند. این متخصص ارتوپد اظهارکرد: پاتلا (کاسه یا کشکک زانو) یک استخوان کوچک واقع در جلوی مفصل زانو، در موقعیت به هم رسیدن استخوان ران (فمور) و استخوان درشت نی ساق (تیبیا) است که از زانوی شما محافظت کرده و عضلات جلوی ران را به تیبیا متصل می کند.
وی متذکر شد : پاتلا در شیاری بالای استخوان فمور به نام شیار تروکلئار قرار دارد. در هنگام خم و صاف کردن زانو، پاتلا در داخل این شیار به عقب و جلو حرکت می کند و ماده لغزنده ای به نام غضروف مفصلی انتهای فمور، شیار تروکلئار و سطح زیرین پاتلا را می پوشاند.
دکتر شهرستانی ادامه داد : غضروف مفصلی به استخوان ها کمک می کند در هنگام حرکت پا به آرامی و نرمی در مقابل یکدیگر حرکت کنند.
این متخصص ارتوپد مطرح کرد : آرتریت پاتلوفمورال زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصلی در امتداد شیار تروکلئار و بر روی سطح زیرین پاتلا ساییده و ملتهب شود. هنگامی که غضروف ساییده می شود، فرسوده شده و در صورتی که ساییدگی شدید باشد، استخوان زیرین ممکن است در معرض دید قرار گیرد. حرکت استخوان ها در امتداد این سطح ناهموار ممکن است دردناک شود.
وی عنوان کرد که علت ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال مختلف است که مهمترین آن عبارتند از دیسپلازی ، شکستگی کاسه زانو (کشکک) است .
دکتر شهرستانی افزود : دیسپلازی زمانی اتفاق می افتد که پاتلا به درستی در شیار تروکلئار فمور قرار نگیرد لذا به همین دلیل، در هنگام حرکت زانو، فشار بر روی غضروف افزایش می یابد و با این کار غضروف ساییده می شود.
این متخصص ارتوپد ادامه داد : شکستگی های پاتلار (کاسه زانو) اغلب به غضروف مفصلی پوشاننده و محافظت‌کننده از سطح زیرین استخوان آسیب می رسانند. حتی در صورت بهبودی استخوان دچار شکستگی، روی مفصل ممکن است دیگر صاف وهموار نشود و درهنگام حرکت پاتلا درمقابل روی مفصل فمور اصطکاک ایجاد می گردد که به مرور این امر به آرتریت منجر می شود.
>علامت اصلی آرتریت پاتلوفمورال ، درد است
وی توضیح داد : علامت اصلی آرتریت پاتلوفمورال، درد است. به علت قرارگیری مفصل پاتلوفمورال در جلوی زانو، ممکن است در این ناحیه درد احساس کنید. درد می تواند در هنگام استراحت یا بدون هیچ گونه فعالیتی ظاهر شود. با این وجود، در اکثر اوقات، در اثر فعالیت های آسیب زننده به کاسه زانو مانند زانو زدن، اسکوات، بالا و پایین رفتن از پله ها و بلند شدن از روی صندلی پایین ایجاد می شود.
دکتر شهرستانی ادامه داد : علاوه بر این در صورت ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال، در هنگام حرکت زانوی خود ممکن است احساس صدای ترق و تروق زانو را تجربه کنید که گاهی اوقات دردناک است و می تواند به قدری بلند باشد که دیگران آن را بشنوند.
این متخصص ارتوپد می گوید : با پیشرفت بیماری آرتریت پاتلوفمورال ، کاسه زانو ممکن است در هنگام صاف کردن زانو گیر افتاده و قفل شدن زانو را احساس کنید. وی تصریح کرد : درمان آرتریت پاتلوفمورال به طور کلی مشابه با درمان آرتریت زانو است و اکثر موارد را می توان بدون جراحی درمان کرد. گزینه های غیر جراحی عبارتند از مصرف داروهای ضدالتهاب
غیر استروئیدی ، انجام ورزش منظم ، اصلاح فعالیت ، کاهش وزن ، فیزیوتراپی، تزریق کورتیزون (استروئید) است .
دکتر شهرستانی افزود : داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن درد و تورم را در افراد مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال کاهش می دهند.
این متخصص ارتوپد گفت : ورزش منظم می تواند سفتی را کاهش داده و عضلات حمایت‌کننده زانو را تقویت کند البته بیماران مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال باید از انجام فعالیت های استرس زا بر بخش جلویی زانو مانند اسکوات اجتناب کنند و در صورت انجام ورزش های شدید به صورت منظم، آنها را به فعالیت هایی با اثر کم و ارائه فشار کمتر بر روی زانو تغییر دهید. پیاده روی و شنا گزینه های مناسبی با تاثیر کم محسوب می شوند.
وی بیان کرد : در اکثر موارد اجتناب از فعالیت های ایجاد‌کننده علائم آرتریت پاتلوفمورال مانند بالارفتن از پله ها به تسکین درد کمک می کند.
دکتر شهرستانی یادآورشد: در صورت داشتن اضافه وزن، ازدست دادن فقط چند کیلوگرم وزن می تواند تفاوت زیادی درمیزان فشار وارد شده بر روی زانو ایجاد کند و همچنین کاهش وزن می تواند باعث سهولت در حرکت و حفظ استقلال فرد مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال شود.
این متخصص ارتوپد متذکر شد: تمرینات خاص فیزیوتراپی می تواند دامنه حرکتی زانو را در این بیماران بهبود بخشد. تمرین هایی برای تقویت عضلات چهار سر به تخفیف فشار بر روی کاسه زانو در هنگام صاف کردن پا کمک خواهد کرد اما اگر یک تمرین باعث درد شود باید تمرین را متوقف کرده و با پزشک یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید.
وی ابراز داشت : کورتیزون یک داروی ضد التهاب قوی است که می تواند به صورت مستقیم به زانو فرد مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال تزریق شود.
دکتر شهرستانی گفت : جراحی در هنگام عدم موفقیت درمان غیر جراحی برای مبتلایان به آرتریت پاتلوفمورال انتخاب می شود. چند نوع روش جراحی وجود دارد که عبارتند از کندروپلاستی ، تنظیم مجدد زانو، پیوند غضروف، انتقال توبرزیتی تیبیال ، تعویض پاتلوفمورال و تعویض کامل مفصل زانو .
وی بیان کرد : روش کندروپلاستی همراه با آرتروسکوپی زانو ( ورود ابزار جراحی ظریف به برش های کوچک اطراف زانو ) انجام می شود. در طول کندروپلاستی، جراح رویه های مفصلی ناهموار مبتلا به آرتریت را ترمیم و صاف می کند. کندروپلاستی یک گزینه درمانی در موارد خفیف تا متوسط سایش غضروفی محسوب می شود.
این متخصص ارتوپد عنوان کرد : در روش تنظیم مجدد ، بافت نرم بر روی دو طرف کاسه زانو محکم یا آزاد شده تا موقعیت کاسه زانو را در شیار تروکلئار تغییر دهد.
وی می گوید: در روش پیوند غضروف نیز بافت غضروف طبیعی و سالم از سایر بخش های زانو یا از بانک بافت برای پر کردن حفره غضروف مفصلی گرفته می شود. این روش معمولا فقط برای بیماران جوان با آسیب کم در مناطق کوچکی از غضروف درنظر گرفته می شود.
دکتر شهرستانی اشاره کرد : روش انتقال توبرزیتی تیبیال می تواند به تسکین درد در بیماران مبتلا به آرتریت در
بخش هایی از پاتلا کمک کند. تاندون پاتلا در زیر کاسه زانو به یک برجستگی در جلوی زانو به نام توبرزیتی تیبیال متصل می شود. تغییر مکان برجستگی به هر جهتی موقعیت کاسه زانو را تغییر خواهد داد بنابراین پس از این روش، پاتلا باید به آرامی در شیار تروکلئار جابجا شود تا فشار بر نواحی دچار آرتریت کاهش و درد تسکین یابد.
این متخصص ارتوپد اشاره کرد : در طی انجام تعویض "ناکامل" زانو، استخوان و رویه های غضروفی آسیب دیده برداشته و با اجزای فلزی و پلی اتیلینی (پلاستیکی) جایگزین می شوند و از یک محافظ نازک فلزی برای سطح دهی مجدد شیار تروکلئار در انتهای فمور استفاده می شود و از یک "تکمه” یا پوشش پلاستیکی برای شکل دهی مجدد به سطح پشتی پاتلا استفاده می شود. این اجزاء معمولا با سیمان استخوانی نگه داشته می شوند.
وی مطرح کرد : جراحی تعویض پاتلوفمورال در صورت درگیری سایر بخش های زانو نمی تواند انجام شود. در این صورت، پزشک ممکن است تعویض کامل مفصل زانو را توصیه کند.
دکتر شهرستانی ابراز داشت : در یک تعویض کامل مفصل زانو شکل دهی مجدد به تمامی سطوح غضروفی زانو صورت می گیرد. انتهای فمور و قسمت فوقانی تیبیا با یک پروتز فلزی پوشانده می شوند و یک فاصله‌دهنده پلاستیکی در بین این اجزا قرار داده می شود تا یک سطح لغزنده و هموار ایجاد کند. علاوه بر این، سطح خود پاتلا معمولا با یک "تکمه” پلاستیکی مجددا شکل دهی می شود. این متخصص ارتوپد گفت : برای اکثر بیماران ، درمان آرتریت پاتلوفمورال در تسکین درد و بهبود عملکرد موفقیت آمیز است. با این حال، نتایج بسته به فاکتورهای اختصاصی بیمار و نوع درمان تغییر می کند. پزشک درباره نتایج مورد انتظار درمان در شرایط خاص شما صحبت خواهد کرد.
>سیر بیماری آرتریت پاتلوفمورال چهارمرحله دارد
در ادامه نیز دکتر مرادی در اینباره خاطرنشان کرد : سندرم درد پاتلوفمورال یا آرتریت پاتلوفمورال باعث ایجاد درد در جلو و اطراف کاسه زانوی شما
می شود. گاهی اوقات این بیماری " زانوی دونده " نیز نامیده می شود زیرا در افراد شرکت‌کننده در ورزش هایی که شامل دویدن و پریدن هستند، رایج تر است.
وی مطرح کرد : درد زانو اغلب هنگامی که شما در حال دویدن هستید، از پله ها بالا یا پایین می روید، برای مدت طولانی نشسته اید یا زمان اسکات زدن افزایش می یابد که درمان های ساده مانند استراحت و گذاشتن یخ اغلب کمک می کنند اما بعضی اوقات فیزیوتراپی نیز برای کاهش درد پاتلوفمورال ضروری است.
این فوق تخصص درد اظهار کرد : به طور کلی هرعاملی که باعث شود استخوان کشکک (پاتلا)در وضعیت خارجی تری نسبت به حالت طبیعی قرارگیرد سبب بروز آرتریت پاتلوفمورال می گردد.
وی متذکر شد : اختلال در راستای اندام های تحتانی مثلا به علت ژنووالگوم ، چرخش های بیش از اندازه ساق پا و… می تواند روند ابتلا به بیماری آرتریت پاتلوفمورال را تسهیل کند.این درد در اثر تحریک ناحیه‌ای که کشکک زانو بر روی استخوان ران قرار می‌گیرد به وجود می‌آید.
دکتر مرادی بیان کرد : کوتاهی بسیاری از عضلات اندام تحتانی ، ضعف و آتروفی عضله واستوس مدیالیس اوبلیک نیز باعث بروز بیماری آرتریت پاتلوفمورال می گردد.
این فوق تخصص درد اذعان داشت : درواقع منظور از بیماری آرتریت پاتلوفمورال هر وضعیتی است که باعث می شود بر اثر آن زانوها از حالت طبیعی خودشان خارج تر شوند که سبب بروز درد می گردد. این درد یک نوع سندرم است که باعث ایجاد اختلال درراستای اندام های تحتانی می شود.
وی ادامه داد : به این صورت بیماری های دیگری مانند پای ضربدری
می تواند باعث تشدید کردن این بیماری در افراد شود. ضعف در عضلات نیز روند این بیماری را افزایش می دهد .
دکتر مرادی می گوید : درد در افراد مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال معمولا به صورت مبهم در جلوی زانو ایجاد می شود که در هنگام بیشتر حرکت کردن و کار کشیدن از زانو بیشتر احساس می شود.
این فوق تخصص درد تشریح کرد : سیر بیماری آرتریت پاتلوفمورال (ساییدگی زانو) چهارمرحله دارد . در مرحله اول، غضروف نرم و به دنبال تحریک پرده سینوویال مفصل، دچار تورم می‌شود. دراین مرحله‌ بیمارعلائم خاصی نداشته و به همین دلیل به پزشک مراجعه نمی‌کند. وی ادامه داد : درمرحله دوم ، شیارهای تشکیل شده شروع به بزرگ شدن می‌کند و سطح بیشتری از غضروف دچار آسیب می‌شود و بیمار کم‌کم درد تدریجی را احساس می‌کند ولی شدت درد به حدی نیست که به پزشک مراجعه کند اما درصورت مراجعه به پزشک و درمان مناسب بهبودی صد در صد خواهد بود.
دکتر مرادی عنوان کرد : در مرحله‌ سوم بیماری آرتریت پاتلوفمورال ، غضروف شروع به تکه‌تکه شدن می‌کند. بیمار درد بسیار زیادی را گزارش می‌کند. علت بروز درد با وجود نبود گیرنده‌ درد در غضروف، تحریک مداوم پرده سینوویوم بوده که از لحاظ عصبی نیز بسیار غنی است. این فوق تخصص درد افزود : مرحله چهارم این بیماری یا (آرتروزیس) هنگامی شروع می‌شود که غضروف مفصلی کاملاً از بین رفته و مفصل شروع به تخریب شدن می‌کند.در این مرحله درمان قطعی وجود ندارد و فقط می‌توان درد بیمار را کاهش داد و از طرفی به دلیل تخریب سطوح مفصلی، ترمیم نیز صورت نمی‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد : بیماری آرتریت پاتلوفمورال زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب در بافت‌های نرم و استخوان کاسه زانو درد احساس می‌کنند. این بافت‌های نرم شامل تاندون‌ها، پد چربی زیر کشکک و بافت سینویال هستند که مفصل زانو را تشکیل می‌دهند.
دکتر مرادی یادآور شد : در برخی موارد آرتریت پاتلوفمورال شرایطی به نام کندرومالاسی کشکک نیز وجود دارد. کندرومالاسی کشکک باعث نرم و شکست بافت غضروف در زیر کشکک زانو می‌شود.هیچ عصبی در بافت غضروف وجود ندارد بنابراین آسیب به خود غضروف نمی‌تواند به طور مستقیم باعث درد شود ولی با این حال، این می‌تواند منجر به التهاب مغز استخوان و درد در استخوان زیرین شود.
>علت ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال مختلف است
این فوق تخصص درد اظهارکرد: علت ابتلا به آرتریت پاتلوفمورال مختلف است . در بسیاری از موارد، این بیماری ناشی از فعالیت‌های شدید بدنی از جمله دویدن، چمباتمه زدن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها است که به زانو مکررا فشار وارد می کند.
وی عنوان کرد : آرتریت پاتلوفمورال همچنین می تواند ناشی از تغییر ناگهانی فعالیت بدنی باشد. این تغییر می تواند تغییر در تعداد دفعات فعالیت بدنی مانند افزایش تعداد روزهایی که هر هفته ورزش می کنید، باشد که به زانو مکررا فشار وارد می کند.
دکتر مرادی افزود : همچنین این بیماری می تواند ناشی از مدت زمان یا شدت فعالیت مانند دویدن مسافت های طولانی تر باشد. عوامل دیگری که در درد کشکک فمورال دخیل اند، عبارتند ازاستفاده از تکنیک ها یا تجهیزات نامناسب ورزشی، تغییر در کفش یا سطح زمین بازی و عدم هم راستایی کشکک . این فوق تخصص درد مطرح کرد : آرتریت پاتلوفمورال همچنین می تواند به دلیل هم راستایی غیرطبیعی کاسه زانو در حفره تروکلئر باشد. در این حالت، کشکک به هنگام خم شدن زانو به بیرون شیار رانده می شود.این ناهنجاری ممکن است باعث افزایش فشار بین پشت کشکک و تروکلئا شود و بافت های نرم را تحریک کند. وی ادامه داد : عواملی که در هم راستایی ضعیف کاسه زانو نقش دارند، عبارتند از عدم هم راستایی پاها بین لگن ها و مچ پاها و عدم تعادل یا ضعف عضلانی به خصوص در عضلات چهارسر ران در جلوی ران .
دکتر مرادی مطرح کرد : عوامل بیومکانیکی مؤثر در آرتریت پاتلوفمورال عبارتند از وضعیت ضعیف پا (به عنوان مثال صافی کف پا) و ضعف عضلات کنترل‌کننده مفصل ران .
این فوق تخصص درد خاطرنشان کرد : عوامل مختلفی احتمال ابتلا به بیماری آرتریت پاتلوفمورال را افزایش می‌دهند به طور مثال معمولاً بیماری آرتریت پاتلوفمورال روی بزرگسالان و جوانان اثر می‌گذارد و عموماً مشکلات زانو در افراد مسن، در اثر ورم مفاصل ایجاد می‌شود . خانم‌ها نیز دو برابر آقایان مستعد این بیماری هستند و احتمالاً هم به دلیل این است که لگن خاصره‌ پهن خانم‌ها، زاویه‌ بیشتری با استخوان متصل به مفصل زانو دارد.
وی ادامه داد : ورزش‌هایی خاص مانند ورزش‌های دویدنی و پریدنی ممکن است که فشار اضافه‌ای بر زانوها وارد کنند، به‌خصوص وقتی سطح فعالیت بالا می‌رود. دکتر مرادی می گوید : بیماری آرتریت پاتلوفمورال معمولا یک درد مبهم در جلوی زانو ایجاد می کند که این درد در شرایط مختلفی افزایش می یابد که عبارتند از فعالیت هایی که زانو در آنها خم می شود مانند بالا یا پایین رفتن از پله یا کوه ، دو زانو یا چهارزانو نشستن ، تغییر در شدت یا نوع تمرین ورزشی.
این فوق تخصص درد مطرح کرد : ایجاد تغییرات در سطح غضروف می‌تواند باعث خراش برداشتن کشکک شود که ممکن است شما در هنگام خم و راست کردن زانوی خود قادر به شنیدن صدای آن باشید و ممکن است هنگام حرکت دادن زانو صدای خرد شدن زانو شنیده شود. در بیشتر موارد این صدا باعث درد نمی‌شود وممکن است بعضی اوقات در اطراف کشکک احساس تورم به وجود آید. وی با بیان این نکته که " در اکثر موارد علائم آرتریت پاتلوفمورال به آرامی ایجاد می شوند " ، گفت : در صورت عدم تعدیل در فعالیت های روزانه و ورزشی احتمال عود علایم آرتریت پاتلوفمورال وجود دارد. تقویت عضلات اطراف زانو به ویژه عضله چهار سر ران و همسترینگ بسیار حائز اهمیت می باشد.
دکتر مرادی اظهار کرد : برخی موارد که منجر به کاهش عود علایم آرتریت پاتلوفمورال می شوند عبارتند از پوشیدن کفش های متناسب با فعالیت ، گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش ، انجام حرکات کششی و انعطافی عضلات چهار سر ران و همسترینگ در هنگام گرم کردن بدن ، افزایش تدریجی میزان فعالیت ، کاهش هر فعالیتی که در گذشته باعث آسیب به زانو شده است ، حفظ وزن بدن در محدوده نرمال به منظور جلوگیری از افزایش فشار به زانوها است .
این فوق تخصص درد می گوید : جهت تشخیص آرتریت پاتلوفمورال پزشک در مورد سابقه مشکلات زانو از شما سوال می کند و بر روی نواحی از زانو فشار می آورد و پای شما را در موقعیت های مختلف حرکت می دهد تا به رد سایر بیماری هایی که علائم و نشانه های مشابهی دارند، کمک کند.
وی ادامه داد : برای کمک به تعیین علت زانو درد، پزشک ممکن است انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند تصویربرداری اشعه ایکس ، سی تی اسکن و ام آر آی را توصیه کند .
دکتر مرادی بیان کرد : در بسیاری از موارد، درمان آرتریت پاتلوفمورال توسط روش‌های درمان خانگی انجام می‌شود که مهمترین آن عبارتند از تغییر در نوع فعالیت‌های جسمانی ، تقویت کردن عضله ، استفاده از روش رایس ، مصرف دارو است .
این فوق تخصص درد توضیح داد : تغییر در نوع فعالیت‌های جسمانی جهت درمان آرتریت پاتلوفمورال بدین صورت است که شخص بایستی از انجام فعالیت‌هایی که سبب بروز زانو درد می‌شوند خودداری کند. به این منظور شخص می‌تواند از فعالیت‌های کم‌برخورد استفاده کند که شامل استفاده از دوچرخه ثابت، شنا می‌باشد زیرا این ورزش‌ها فشار کمتری بر مفصل زانو وارد می‌کنند. کاهش وزن نیز می‌تواند در افراد دارای اضافه وزن به کاهش فشار وارد بر زانو کمک کند.
وی ابراز داشت : تقویت عضله چهار سر ران از طریق انجام تمرین های ایزومتریک به صورت ۱۰ تا ۱۵ تکرار در هر ساعت در تمام طول روز؛ بالا آوردن پا به صورت راست، دو بار در روز در ۳ ست و در هر ست ۱۰ تکرار؛ اسکات زدن ناقص با خم کردن زانو تا ۴۵ درجه و پایین رفتن سریع (در یک ثانیه) و بالا آمدن آهسته تر (در ۲ ثانیه) .
دکتر مرادی متذکر شد : تقویت ماهیچه های سرینی متوسط و کوچک نیز در درمان این بیماری موثر است زیرا ضعیف بودن این ماهیچه ها باعث چرخش استخوان فمور به سمت داخل می شود و فشار وارد بر کشکک را افزایش می دهد.
این فوق تخصص درد ادامه داد : روش رایس شامل استفاده از استراحت مناسب ، گذاشتن پک سرد، فشرده‌سازی و نگه داشتن زانو در ارتفاع بالا است که دردرمان بیماری آرتریت پاتلوفمورال است و مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز به کاهش ورم و تسکین درد این بیماران کمک می‌کنند ولی در صورت عدم بهبود درد و دشواری در حرکت دادن زانو، بایستی باید به پزشک مراجعه شود.
وی مطرح کرد : درمان بیماری آرتریت پاتلوفمورال از طریق جراحی در موارد معدودی که بیمار از روش های غیر جراحی جواب نگرفته است تجویز
می شود. این روش شامل آرتروسکوپی ، دبریدمنت ، آزادسازی جانبی ، انتقال برجستگی درشت نی است.
دکتر مرادی: درروش آرتروسکوپی ، جراح دوربینی به نام آرتروسکوپ را داخل مفصل قرار می‌دهد. این دوربین تصاویری را روی نمایشگر نشان می‌دهد و جراح از این تصاویر جهت هدایت ابزارهای کوچک خود در داخل مفصل استفاده می‌کند.این فوق تخصص درد اظهار کرد : روش دبریدمنت در برخی موارد که حذف بافت غضروف آسیب‌دیده از سطح کشکک می‌تواند باعث تسکین درد شود ، مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع غضروف
آسیب دیده از سطح مفصل تراشیده می شود.
وی خاطرنشان کرد : اگر تاندون رتیناکولوم جانبی به اندازه ای سفت باشد که کشکک را به خارج از شیار تروکلئار فشار دهد، روش آزادسازی جانبی بافت را نرم تر کرده و به همتراز شدن کشکک کمک می‌کند.
دکتر مرادی تصریح کرد: در برخی موارد جهت درمان بیماری آرتریت پاتلوفمورال لازم است موقعیت کشکک را با جابجا کردن تاندون کشکک همراه با بخشی از برجستگی روی استخوان درشت نی که در واقع محل چسبیدن تاندون عضله چهارسر است تغییر داد.
این فوق تخصص درد اضافه کرد : یک عمل جراحی باز سنتی برای این روش مورد نیاز است و پزشک به طور کامل یا ناقص برجستگی درشت نی را جدا می‌کند تا استخوان و تاندون به طرف قسمت داخلی زانو حرکت کنند سپس تکه استخوان با استفاده از پیچ‌ها به درشت‌نی متصل می‌شود. در اغلب موارد این انتقال برای حرکت بهتر کشکک زانو در شیار تروپلار امکان پذیر است.
وی در پایان گفت : برخی از ورزش هایی که به کاهش درد ناشی از آرتریت پاتلوفمورال کمک می‌کند عبارتند از تمرین بازکردن منفعل زانو ، تمرین لغزش پاشنه ، کشش ساق پا ایستاده ، کشش همسترینگ با استفاده از دیوار و حرکت پا بالای صاف است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: