کد خبر: ۳۳۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 12
باتوجه به این‌که سن حاملگی تا ۴۷ هفته است گاهی اوقات مادر تا ۴۲ هفته دردی برای زایمان ندارد بنابراین باید صبر کرد تا درد‌های زایمان طبیعی شروع شود که به این زایمان ها، زایمان دیررس می‌گویند.

شفا آنلاین>سلامت>یک کارشناس مامایی با اشاره به نوع زایمان‌ها از خطرات زودرس و دیررس بودن آن‌ها گفت.

به گزارش شفا آنلاین:فاطمه عدالت‌فر کارشناس مامایی با اشاره به عواملی که باعث زایمان زودرس می‌شوند گفت: گاهی اوقات درد‌های زایمان طبیعی قبل از ۳۷ هفته شروع می‌شود، اما اغلب اوقات زایمان این مادران بعد از ۳۷ هفته انجام می‌شود که این شامل زایمان زودرس نمی‌شود. گاهی اوقات نیز ختم حاملگی قبل از ۳۷ هفته به دلایل طبی مانند زایمان سزارین، مسمومیت حاملگی، فشار خون بالا مادر، اختلال رشد جنین و تزریق آمپول فشار برای مادرانی که زایمان طبیعی داشته باشند تزریق شده تا درد این زایمان کم شود و باعث زایمان زودتر از ۳۷ هفته می‌شود.

او افزود: جنین همانند انسان بالغ سیکل‌های خواب و بیداری دارد که تطابقی با سیکل‌های مادر ندارد و زمانی برای خواب و بیداری آن تعبیر نشده است. در زمان تحرک نداشتن جنین، مادر از خوراکی‌های شیرین با قند مصنوعی که قند خون را افزایش می‌دهد استفاده کند. بستن گیره لباس به انگشت کوچک پا، چند دقیقه بعد جنین شروع به حرکت می‌کند که این روشی برای متوجه شدن مادر از حرکات جنین در شکم است.

این کارشناس مامایی با اشاره به کودکانی که هفت و یا هشت ماهه به دنیا می‌آیند اظهار کرد: علاوه بر مشکلات پزشکی، برخی از عوامل ژنتیکی در زایمان‌های زودرس دخیل هستند مانند زایمان زودرس فرزند اول و یا این‌که خود مادر نیز زودرس به دنیا آماده باشد. وزن گیری نادرست مادر، زایمان در تاریخ‌های عجیب و شایع‌ترین آن سابقه فامیلی بوده که از عوامل زایمان زودرس مادران است.

عدالت فر گفت: افزایش وزن بیش از حد مادر و در معرض قرارگیری مرض چاقی آن‌ها را وادار به زایمان زودرس می‌کند. زایمان زودرس باعث بروز اختلالات تنفسی در جنین و نوزاد شده که در دستگاه قرار می‌گیرند و خطر خون ریزی مغزی، زردی و عفونت بیمارستانی نسبت به دیگر نوزادان آن‌ها را تهدید می‌کند.

او بیان کرد: باتوجه به این‌که سن حاملگی تا ۴۷ هفته است گاهی اوقات مادر تا ۴۲ هفته دردی برای زایمان ندارد بنابراین باید صبر کرد تا درد‌های زایمان طبیعی شروع شود که به این زایمان ها، زایمان دیررس می‌گویند. مادرانی که درخواست زایمان به موقع دارند باید در دوران بارداری پیاده روی داشته باشند، اما باید این را در نظر داشته باشند که پیاده روی زیاد باعث سقط جنین نیز می‌شود.

عدالت فر در پایان تصریح کرد: استفاده از برخی دمنوش‌ها مانند دمنوش زعفران، گل گاوزبان، خاکشیر و گل محمدی خوراکی‌های بی خطر بوده، اما برای مادرانی که در موعد زایمان هستند برای سهولت زایمان طبیعی مناسب است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: