کد خبر: ۳۳۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 12
تاری دید ناگهانی می تواند علت های مختلفی داشته باشد؛ بسته به علت آن، درمان نیز متفاوت خواهد بود.
شفا آنلاین>سلامت>تاری دید ناگهانی می تواند یک تجربه ناراحت کننده و نگران کننده باشد. بینایی، حسی حیاتی شماست و به شما امکان می دهد تا در دنیای اطراف خود حرکت کنید و هر گونه اختلال در ان می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد.

به گزارش شفا آنلاین:در حالی که تاری گاه به گاه ممکن است همیشه دلیلی برای نگرانی نباشد، درک این نکته ضروری است که تاری دید ناگهانی می تواند نشانه ای از مشکلات زمینه ای سلامتی باشد که ممکن است نیاز به توجه فوری داشته باشد.

دکتر شونراج باله، رئیس تحقیقات بالینی در Remidio، هفت دلیل اصلی که باعث می‌شوند شما ناگهانی تاری دید را تجربه کنید، توضیح داده است:

1. جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه یک مورد اورژانسی است که در آن شبکیه، بافت حساس به نور در پشت چشم، از موقعیت طبیعی خود دور می‌شود. زمانی که این اتفاق می افتد، می تواند منجر به تاری دید ناگهانی و بدون درد شود که اغلب به عنوان یک "پرده" یا "سایه" بخشی از میدان بینایی را پنهان می کند.

2. گلوکوم حاد زاویه بسته

دکتر باله گفت: «آب سیاه حاد زاویه بسته وضعیتی است که در آن افزایش ناگهانی فشار چشم وجود دارد و باعث درد شدید چشم، سردرد، حالت تهوع و تاری دید ناگهانی می شود.برای جلوگیری از از دست دادن دائمی بینایی بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.»

3. سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا

سکته‌های مغزی و حملات ایسکمیک گذرا می‌توانند جریان خون در چشم‌ها را مختل کنند و باعث تغییرات ناگهانی در بینایی شوند. این تغییرات ممکن است به صورت تاری یا از دست دادن دید در یک یا هر دو چشم ظاهر شود.

اگر هر گونه تغییر ناگهانی در بینایی شما ایجاد شد، به ویژه در ترکیب با سایر علائم عصبی، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

4. عفونت قرنیه

عفونت قرنیه که به عنوان کراتیت نیز شناخته می‌شود، عفونت‌های چشمی هستند که قرنیه، سطح شفاف و گنبدی شکلی که جلوی چشم را می‌پوشاند، درگیر می‌کند.

این عفونت‌ها می‌توانند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها ایجاد شوند و شدت آن از خفیف تا شدید و تهدیدکننده متفاوت است. این بیماری می تواند منجر به تاری دید ناگهانی، همراه با درد، حساسیت به نور و پارگی بیش از حد شود.

5. رتینوپاتی سروزی مرکزی (CSR)

CSR وضعیتی است که با تجمع مایع در زیر ماکولا، بخش مرکزی شبکیه که مسئول دید مرکزی و واضح است، مشخص می شود. CSR به طور معمول در یک چشم رخ می دهد، اگرچه می تواند هر دو چشم را به طور همزمان یا در زمان های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

6. عوارض جانبی داروها

برخی از داروها، از جمله داروهای آنتی کولینرژیک و استروئیدها، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی منجر به تاری دید ناگهانی چشم شوند.

اگر پس از شروع یک داروی جدید تغییراتی در بینایی خود مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها بهترین درمان را برای شما تجویز یا یک داروی جایگزین را توصیه می کنند.

7. نوریت بینایی

نوریت بینایی وضعیتی است که شامل التهاب عصب بینایی است، عصبی که اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می کند؛ این التهاب می تواند منجر به از دست دادن ناگهانی بینایی و ناراحتی شود.

علل تاری دید ناگهانی متفاوت است و شناخت این علل برای تشخیص سریع و درمان مناسب مهم است. در حالی که برخی از موارد تاری دید را می‌توان با استراحت یا قطره‌های چشمی برطرف کرد، برخی دیگر ممکن است شرایط بهداشتی اساسی‌تری را نشان دهند که نیاز به توجه سریع و اورژانسی دارد.

معاینات منظم چشم و یک سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از برخی از شایع ترین دلایل تاری دید ناگهانی کمک کند. علاوه بر این، اگر دیابت یا فشار خون بالا دارید، باید برای کنترل این اختلالات و تأثیر بالقوه آنها بر بینایی خود، با پزشک مشورت کنید./سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: