کد خبر: ۳۳۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 11
دکتر صمدیان در این باره می‌گوید: جراحی مغز از طریق بینی، جراحی است که با ورود به حفره بینی و رسیدن به کف هیپوفیز و سپس هیپوفیز انجام می‌شود. با این روش می‌توان جراحی را که به طور معمول با باز کردن جمجمه انجام می‌شود، بدون دست‌زدن به هیچ یک از این ساختارها انجام داد.
شفا آنلاین>سلامت>مغز، پیچیده‌ترین بخش‌ بدن انسان است که با سایر ارگان‌های بدن در ارتباط بوده و فعالیت‌های آن‌ها را تحت کنترل دارد. هرگونه اختلال یا بیماری در مغز، بر روی عملکرد سایر نقاط بدن نیز تاثیر گذاشته و مشکلات بسیاری را برای انسان ایجاد می‌کند لذا به همین دلیل، در صورت بروز هرگونه اختلال باید سریعا پیگیری و درمان گردد. یکی از راه‌های درمان، انجام جراحی است که انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربرد‌ترین و کم تهاجمی‌ترین آن جراحی مغز از طریق بینی است.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر صمدیان در این باره می‌گوید: جراحی مغز از طریق بینی، جراحی است که با ورود به حفره بینی و رسیدن به کف هیپوفیز و سپس هیپوفیز انجام می‌شود. با این روش می‌توان جراحی را که به طور معمول با باز کردن جمجمه انجام می‌شود، بدون دست‌زدن به هیچ یک از این ساختارها انجام داد.
وی بیان کرد: دو مزیت مهم در جراحی مغز از طریق بینی و به کمک میکرو ابزار و دوربین میکرو وجود دارد. با کمک این روش رسیدن به تومور در مدت‌زمان کوتاهی بدون باز کردن جمجمه و با کمترین برش ممکن است و مدت بستری بیمار در طول روند بهبودی بسیار کوتاه‌تر است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: تومور غده هیپوفیز که شایع‌ترین تومور در جمجمه است، بافتی است که در پشت اعصاب بینایی قرار دارد و مانع از انجام عملکرد مناسب غده هیپوفیز می‌شود. همان‌طور که مشخص است غده هیپوفیز بافتی است که میزان و زمان ترشح برخی از هورمون‌هایی که باید در بدن ترشح شود را تعیین می‌کند.
وی ادامه داد: درمان تومور غده هیپوفیز که تصمیم به عمل آن گرفته می‌شود با اعمال جراحی مختلف قابل انجام است. روند درمان با توجه به این تفاوت که تومورغده هیپوفیز به دو دسته " ترشحی" و "غیرترشحی"” تقسیم می‌شود شکل می‌گیرد.
دکتر صمدیان اظهار کرد:علائم تومور غده هیپوفیز ممکن است به طور ناگهانی در ابتدای بیماری ظاهر نشوند بنابراین تشخیص زمان بر است و در اثر برخی عوارض ممکن است بیماری‌های مختلفی ظاهر شود. برخی از علائمی که می‌تواند در قالب ابتلا به این بیماری رخ دهد عبارتند از سردرد، مشکلات بینایی، بی‌نظمی در قاعدگی، تغییرات ناگهانی خلق‌وخو، ناباروری، تغییرات در مقدار شیر مادر، رشد بیش از حد یا تأخیر در رشد و خستگی و بی‌حوصلگی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت که فرآیند جراحی مغز از طریق بینی بدین صورت است که پس از تعیین روش آندوسکوپی برای جراحی تومور غده هیپوفیز، بیمار باید برای جراحی آماده شود. قبل از عمل که با ورود از طریق بینی شروع خواهد شد، بیمار باید از نظر سینوس و بینی معاینه شود.
وی افزود: در صورت وجود عفونت در سینوس‌های بیمار، در صورت وجود مشکل در بویایی، در صورت وجود چکه بعد از بینی و در صورت وجود علائمی مانند سردرد، ابتدا باید برای رفع این مشکلات اقدام به درمان کرد. با این حال، قبل از جراحی آندوسکوپی تومور هیپوفیز، آزمایشات زیادی باید همراه با معاینه عصبی و معاینه فیزیکی نیز انجام شود.
دکتر صمدیان مطرح کرد: جراحی آندوسکوپی هیپوفیز که به طور مشترک توسط متخصص گوش و حلق و بینی و جراح مغز و اعصاب انجام می‌شود، از آندوسکوپ‌ها و سیستم‌های تکنولوژیکی به نام ناوبری استفاده می‌کنند. متخصص گوش و حلق و بینی به عنوان اولین جراحی که عمل را آغاز می‌کند، با آندوسکوپ وارد سینوس شده و به غده هیپوفیز واقع در پشت مغز می‌رسد. پس از آن، جراح مغز و اعصاب با برداشتن کامل تومور، عمل را به پایان می‌رساند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: در برخی موارد پس از عمل جراحی مغز از طریق بینی، نیازی به گذاشتن تامپون در بینی نیست و بافتی که در داخل تخریب می‌شود را می‌توان با روش‌های مختلفی اصلاح کرد. بیمار که در مدت کوتاهی مرخص می‌شود، وارد روند بهبودی سریع می‌شود و به زندگی عادی خود بازمی‌گردد.
> قطعا در هر مداخله جراحی خطراتی وجود دارد
وی متذکر شد: قطعا در هر مداخله جراحی خطراتی وجود دارد اما این میزان با توجه به روش مورد استفاده در جراحی و تجربه جراح متفاوت است. برخی از خطرات می‌توانند کشنده باشند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان با درمان اصلاح کرد.
دکتر صمدیان ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد جراحی آندوسکوپی تومور هیپوفیز بدانید این است که برخی از عوارضی که به دلیل فشار بر غده هیپوفیز قبل از درمان ایجاد می‌شوند، ممکن است پس از درمان برطرف نشوند. به‌عنوان‌مثال، اگر فشار بیش از حد به اعصاب بینایی به اعصاب آسیب رسانده باشد، ممکن است کوری دائمی رخ دهد و غده هیپوفیز ممکن است در حین جراحی آسیب ببیند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: در طول جراحی، مایع مغزی - نخاعی ممکن است از سوراخ‌هایی که ممکن است در پوشش جمجمه ایجاد شود، نشت کند. ممکن است در بافت‌های سینوس چسبندگی ایجاد شود و احتقان ایجاد شود و تغییر شکل در بینی ایجاد شود که این وضعیت با جراحی قابل اصلاح است. خونریزی بینی در تعداد کمی از بیماران ممکن است رخ دهد، این خونریزی می‌تواند برای مدت طولانی پس از جراحی ادامه یابد.
وی اشاره کرد که تومورهای قسمت قدامی جمجمه با عمل جراحی از طریق بینی که دو ساعت طول می‌کشد، برداشته می‌شود.
> عمل جراحی مغز از طریق بینی اغلب به مدت دو ساعت است
در ادامه نیز دکتر طبیب خوئی در این باره خاطرنشان کرد: امروزه، متخصصان برای کمک به بیماران مبتلا به تومور مغزی از روش‌های جراحی به شیوه کم تهاجمی استفاده می‌کنند. یکی از جدیدترین متدهای جراحی مغز و اعصاب، عمل جراحی آندوسکوپی مغز است.
وی اظهار کرد: عمل جراحی آندوسکوپی مغز، روشی است که به طور عمده برای درمان تومورهای مغزی استفاده می‌شود و به دلیل اینکه نسبت به روش جراحی باز و کلاسیک از تهاجم کمتری برخوردار است، به جراح مغز و اعصاب اجازه می‌دهد تا بتوانند شرایطی را که در عُمق مغز وجود دارد، را راحت‌تر شناسایی و درمان کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: این عمل جراحی معمولاً به دو شیوه نورواندوسکوپی و اندونازال انجام می‌شود. در روش نوروآندوسکوپی، با استفاده از یک یا دو برش کوچک در جمجمه، لوله نازکی که حاوی دوربین کوچکی است وارد بدن می‌شود تا تصاویر ویدئویی را از مغز ارسال کند. به این ابزار لوله مانند، «آندوسکوپ» گفته می‌شود که به جراح مغز و اعصاب اجازه می‌دهد تا تصاویر دقیقی از ناحیه آسیب‌دیده مغز را مشاهده کند. جراح می‌تواند از طریق تصاویر ارسال شده در طول عمل جراحی آندوسکوپی مغز، به عنوان راهنمایی برای خارج کردن تومور یا ترمیم ناحیه آسیب‌دیده مغز اقدام کند.
دکتر طبیب خوئی عنوان کرد: عمل جراحی آندوسکوپی مغز به شیوه اندونازال یا از طریق بینی، به جراح اجازه می‌دهد تا از طریق عبور لوله‌هایی از بینی بتواند نواحی جلوی مغز و بالای ستون فقرات را جراحی کند. لوله‌‌های نازک آندوسکوپ از طریق بینی و سینوس‌ها عبور می‌کنند و به جراح اجازه می‌دهند تا به بخش‌هایی از مغز دسترسی داشته باشند که امکان آن از طریق روش جراحی باز امکانپذیر نیست.
وی اضافه کرد: این روش جراحی، برای برداشتن تومورها در نواحی نزدیک به مغز یا جمجمه و بالای ستون فقرات و درمان مشکلات مربوط به سینوس‌ها استفاده می‌شود و به جراح اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش‌های بزرگ یا برداشتن قسمت‌هایی از جمجمه به این نواحی دسترسی داشته باشند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: در روش جراحی باز، قاعده جمجمه و تومورهای مغزی، از طریق جمجمه استخوانی برداشته می‌شود. در این روش جراحی، جراحان، برای مشاهده تومورها و برداشتن آن‌ها از طریق پیچ و خم رگ‌های خونی و اعصاب، نیاز به برش‌های بزرگ جمجمه و صورت، فلپ‌های استخوانی و انقباض مغز دارند. اما، با ابداع عمل جراحی آندوسکوپی مغز، جراحان موفق به خروج تومورها از طریق بینی یا سوراخ‌های کوچکی در بدن بیمار شده‌اند. در این روش، از ایجاد برش‌ بر روی صورت یا جمجمه جلوگیری می‌شود.
وی اشاره کرد: عمل جراحی آندوسکوپی مغز به متخصصان اجازه می‌دهد تا تومور را با حفظ ساختارهای طبیعی مغز خارج کنند. به دلیل مشاهده عوارض کمتر، این شیوه جراحی مورد استقبال متخصصان قرار گرفته است. همچنین، در این شیوه، اسکار قابل مشاهده‌ای ملاحظه نمی‌شود و بیمار سریع‌تر بهبود می‌یابد.
دکتر طبیب خوئی بیان کرد: تکنیک جدید عمل جراحی آندوسکوپی مغز، بیشتر در بیماران مبتلا به ضایعات خوش‌خیم مانند آدنوم هیپوفیز انجام می‌شود. با این وجود، جراحان از این روش برای حذف سایر تومورهای انتخابی مغزی استفاده کرده‌اند. برخی از انواع ضایعاتی که ممکن است با این رویکرد جدید درمان شوند، شامل تومورهای هیپوفیز، مننژیوم مغزی، کرانیوفارنژیوم، ضایعات کیستیک خوش‌خیم، کوردوما و نشت مایع مغزی نخاعی است.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: رویکردهای آندوسکوپی، نحوه درمان تومورها را تغییر داده است، به ویژه به این دلیل که تکنیک‌های آندوسکوپی، تجسم واضحی از تومور را به پزشک ارائه می‌دهند. از دیگر مزیت جراحی آندوسکوپی نیز این است که پزشک همیشه ملزم به دسترسی به مغز از طریق جمجمه نخواهد بود بلکه از طریق مسیرهایی مانند بینی و سینوس‌ها نیز می‌تواند به مغز دسترسی داشته باشد.
وی اذعان داشت: عمل جراحی آندوسکوپی مغز، نسبت به سایر روش‌های جراحی باز، کمتر تهاجمی است و دوره نقاهت آن سریع‌تر است و بیمار درد کمتری را تجربه می‌کند. لازم به ذکر است که سوابق پزشکی بیمار، سن، وضعیت و بسیاری از عوامل دیگر، نقش موثری در نتیجه جراحی آندوسکوپی مغز دارند.دکتر طبیب خوئی افزود: برخی از مزایای رایج مرتبط با این روش عبارتند از روشی با حداقل تهاجم، درد کمتر برای بیمار، زمان بهبودی سریع‌تر نسبت به جراحی مغز باز، کاهش خطر ضربه مغزی، کاهش خطر بروز عوارض جانبی، کاهش زمان بستری در بیمارستان.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: هر عمل جراحی، با خطراتی مواجه است. با وجود اینکه عمل جراحی آندوسکوپی مغز فواید زیادی برای بیماران دارد، اما از بروز خطرات مستثنی نیست. جراحان باید بهترین گزینه‌های درمانی را مطابق با شرایط خاص بیماران، در نظر بگیرند و خطرات احتمالی را با آن‌ها در میان بگذارند.وی ادامه داد: در مورد عمل جراحی مغز از طریق بینی نیز ممکن است خطرات احتمالی مشاهده شود. البته اکثر افراد این جراحی را با موفقیت پشت سر می‌گذارند و بدون مشکل خاصی بهبود خواهند یافت اما ممکن است در برخی از افراد عوارضی مشاهده شود. که مهمترین آنها عبارتند از واکنش به بیهوشی، خونریزی بیش از حد، هماتوم (جمع شدن خون در محل زخم)، آسیب به وریدها، شریان‌ها، اعصاب و سایر ساختارهای منطقه، نشت مایع مغزی نخاعی از بینی، عفونت، روند کُند در بهبودی، لخته شدن خون و پنومونی است.
دکتر طبیب خوئی خاطرنشان کرد: برای انجام عمل جراحی مغز از طریق بینی، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و قبل از آماده شدن برای جراحی بهتر است اقدامات مختلفی انجام شود. به طور مثال افراد سیگاری، باید حداقل دو هفته قبل از انجام جراحی، سیگار کشیدن را ترک کنند، دو هفته قبل از جراحی نیز از مصرف مسکن‌های بدون نسخه پزشک مانند آسپرین و ایبوپروفن، اجتناب شود و از مصرف ویتامین E تا دو هفته قبل از جراحی خودداری گردد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: بهتر است فرد در مورد داروهایی که مصرف می‌کند و یا سایر مشکلاتی که در سلامتی دارد، قبل عمل پزشک را مطلع سازد و حدود ۸ ساعت قبل از جراحی یا طبق توصیه پزشک، از خوردن و آشامیدن اجتناب گردد.
وی تشریح کرد: در طول عمل جراحی مغز از طریق بینی، جراح، لوله نازکی را از بینی و سینوس‌های بیمار عبور می‌دهد تا نور و دوربین را به نقطه‌ای که نیاز به عمل دارد، بتاباند. دوربین در حین عمل جراحی آندوسکوپی، تصاویر مغز را به صفحه نمایشگر در اتاق عمل ارسال می‌کند. ابزارهای طراحی‌شده ویژه‌ای نیز از طریق بینی وارد می‌شوند تا تومورها یا سایر نواحی که دچار آسیب شده است را برش داده و از بین ببرند.دکتر طبیب خوئی بیان کرد: بعد از عمل جراحی مغز از طریق بینی، ممکن است بینی و سینوس‌ها با بانداژ بسته شوند. ولی، معمولاً ظرف یک هفته پس از جراحی برداشته می‌شوند. همچنین، تجویز آنتی‌بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت توسط پزشک انجام می‌شود. مدت زمان بستری در بیمارستان حدود یک تا دو روز است.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: پس از ترخیص از بیمارستان و در صورت بروز برخی از موارد بهتر است به پزشک مراجعه شود که عبارتند از دردی که با داروهای تجویزشده قابل کنترل نباشد، تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد، لرزش، حساسیت،چرک، تورم در ناحیه اطراف بینی، تنگی نفس یا مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه و هرگونه تخلیه‌ شفاف از بینی.
وی گفت: در موارد معمول، عمل جراحی مغز از طریق بینی، از زمان انجام بیهوشی، اغلب به مدت دو ساعت انجام خواهد شد. در موارد خاص ممکن است این جراحی چهار تا شش ساعت طول بکشد. با این حال، مدت زمان انجام عمل به شرایط بیمار، موقعیت تومور در مغز، اندازه و ابعاد آن و مهارت پزشک بستگی دارد.
> انجام جراحی مغز ازطریق بینی نیاز به کار هم‌زمان دو پزشک دارد
در ادامه نیز دکتر مرادی در اینباره ابراز کرد: برای درمان بیماری‌ها، اختلالات و آسیب‌های ایجادشده در مغز، معمولا از عمل جراحی استفاده می‌شود. عمل جراحی مغز روش‌های متعددی دارد که با توجه به نوع آسیب ایجاد شده، محل آن و شرایط درمان بیمار، متفاوت است.
وی ادامه داد: پزشک پس از معاینه و بررسی نتایج آزمایشات، روش مناسب برای جراحی مغز را انتخاب می‌کند. روش‌های جراحی مغز عبارتند از جراحی مغز باز و جراحی آندوسکوپی مغز.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: جراحی باز، قدیمی‌ترین شکل جراحی است که با ایجاد برش بر روی جمجمه انجام می‌شود. در این‌جا، جراح بخشی از جمجمه را که به قسمت آسیب‌دیده نزدیک‌تر است، می‌شکافد تا بتواند به مغز دسترسی پیدا کند. خارج کردن تومورهای مغزی یا درمان آنوریسم مغزی معمولا از این نوع جراحی‌ها هستند.
وی تصریح کرد: جراحی آندوسکوپی مغز، جدیدترین روش جراحی است که در آن پزشک به نقاطی از مغز که غیر قابل دسترسی است یا دسترسی به آن ممکن است به دیگر نقاط آسیب بزند، وارد شده و اختلالات ایجاد شده را برطرف می‌سازد. برای انجام این کار از ابزارهای ویژه‌ای استفاده می‌شود که به آن آندوسکوپ می‌گویند.وی افزود: پزشک برای انجام جراحی آندوسکوپی، ابزارهای مورد نیاز را از طریق چند سوراخ بسیار کوچک در جمجمه یا از راه بینی و سینوس‌ها وارد مغز بیمار می‌کند که نیاز به دقت و ظرافت بسیار بالایی دارد.
دکتر مرادی توضیح داد: همان‌طور که اشاره کردیم، جراحی آندوسکوپی یک تکنیک پیشرفته و کم تهاجمی است که با استفاده از یک لوله نازک با نام آندوسکوپ انجام می‌شود. این لوله از سوراخ کوچکی در جمجمه یا بینی به بخش آسیب‌دیده مغز وارد شده و تصاویر ویدیویی را به پزشک نشان می‌دهد. پزشک با تماشای تصاویر در صفحه نمایش، اختلال ایجاد شده در مغز را مورد جراحی قرار داده و مشکل را برطرف می‌سازد
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: یکی از کاربردهای این تکنیک، نمونه‌برداری و برداشتن بخشی از تومورهای مغزی است. این کار بدون آسیب به بخش‌های دیگر انجام می‌شود.
وی گفت: تومورهایی که در ناحیه هیپوفیز هستند و تومورهای بخش قاعده جمجمه با روش جراحی مغز از طریق بینی برداشته می‌شوند. در این حالت آندوسکوپ از راه بینی و سینوس وارد مغز می‌گردد و جراحى انواع کیست‌هاى مغزى با روش آندوسکوپی انجام می‌شود.
دکتر مرادی توضیح داد: هیدروسفالى، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مغزی است. این بیماری به صورت سنتی با روش شانت‌گذاری درمان میشد که عوارضی مانند عفونت یا مسدود شدن شانت را به دنبال داشت ولی امروزه با به کارگیری روش آندوسکوپی دیگر نیازی به شکافتن جمجمه یا بخش گسترده‌ای از شکم نیست. در این روش با وارد کردن لوله آندوسکوپ به بطن‌های مغز و ایجاد یک سوراخ کوچک در کف بطن سوم، مایع مغزی – نخاعی دوباره به جریان افتاده و در واقع هیچ دستگاه خارجی در جمجمه جای‌گذاری نمی‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: جراحی آندوسکوپی از طریق یک لوله نازک که وارد جمجمه می‌شود، انجام می‌گیرد. با توجه به بخش ورودی لوله، آندوسکوپی به دو نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از نوروآندوسکوپی و اندونازال.
وی ادامه داد: در روش نوروآندوسکوپی دستگاه آندوسکوپی از طریق سوراخی که در جمجمه ایجاد می‌شود، وارد مغز می‌گردد. تومورهای داخل بطن مغز، بیماری هیدروسفالی و … با این روش درمان می‌شوند.
دکتر مرادی بیان کرد: در جراحی نوع اندونازال ( جراحی مغز از طریق بینی )، دستگاه آندوسکوپی از طریق بینی و سینوس‌ها وارد مغز می‌شود و جراحی انجام می‎شود. این نوع جراحی بیشتر برای اختلالات و تومورهای بخش قاعده جمجمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: از دیگر مواردی که می‌توان با استفاده از جراحی آندوسکوپی از طریق بینی درمان نمود، جراحی تومورهای هیپوفیز است. در این روش نیز آندوسکوپ از طریق سینوس اسفنوئید و قاعده جمجمه، وارد شده و پزشک از این طریق به تومور دسترسی پیدا می‌کند. در این‌جا تومور هیپوفیز از راه بینی تخلیه می‌شود. علاوه بر این، تومورهای بخش پشتی قاعده جمجمه و حتی تومورهای قسمت‌های پشتی جمجمه نیز با این روش قابل دسترسی هستند. وی متذکر شد: عمل جراحی مغز از طریق بینی بدون باز کردن جمجمه انجام شده و عوارض بسیار کمتری نسبت به جراحی باز جمجمه دارد. از این رو، بیمار پس از ۲ تا ۳ روز می‌تواند مرخص شود.
دکتر مرادی اذعان داشت: انجام جراحی مغز از طریق بینی نیاز به کار هم‌زمان دو پزشک دارد. پزشک اول جراح مغز و اعصاب است و کار خارج کردن تومور یا درمان اختلالات ایجاد شده را انجام می‌دهد و پزشک دوم متخصص گوش، حلق و بینی است که حرکات آندوسکوپ را کنترل می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: متخصص گوش، حلق و بینی اولین قدم را برای جراحی برمی‌دارد و ابزارها را از طریق مجاری بینی به سینوس‌ها می‌فرستد. ابزارهای قابل استفاده در این‌ مرحله یک آندوسکوپ است که شامل یک دوربین و یک چراغ برای روشنایی می‌باشد. دراین‌جا دیواره استخوانی بین بخش بالایی بینی و قاعده جمجمه برداشته شده و غشاهای اطراف مغز باز می‌شود و اندوسکوپ به سمت محل موردنظر هدایت می‌گردد و در این مرحله دسترسی به مغز امکان‌پذیر است و جراح مغز و اعصاب می‌تواند تومور را از مغز خارج نماید. وی افزود: برای این کار وسایل مخصوصی برای برش و خارج کردن تومور مورد نیاز است که از طریق بینی وارد می‌گردد. جراح با تصاویری که آندوسکوپ بر روی صفحه نمایش می‌فرستد، تومور را مشاهده کرده و اقدام به خارج کردن آن می‌نماید. در نهایت، بافت‌های آسیب دیده از عبور آندوسکوپ، ترمیم شده و کار پایان می‌پذیرد.دکتر مرادی مطرح کرد: همان‌طور که گفته شد جراحی مغز از طریق بینی با استفاده یک دستگاه با نام اندوسکوپ و ابزارهای مکان‌یابی انجام می‌شود که خطرات و مشکلات ناشی از جراحی باز مغز را به حداقل می‌رساند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: روش جراحی مغز از طریق بینی مزایایی دارد که عبارتند از اینکه جراحی مغز از طریق بینی امکان دسترسی به نقاطی را فراهم می‌کند که امکان دسترسی به آن از روش‌های دیگر موجود نیست و در روش جراحی مغز از طریق بینی، جراح می‌تواند تومورها را کامل‌تر از روش‌های جراحی سنتی مانند جراحی کرانیوتومی یا شکافتن جمجمه، خارج نماید.وی ادامه داد: جراحی مغز از طریق بینی نسبت به جراحی کرانیوتومی، کم‌تهاجمی‌تر بوده و طول بستری شدن بیمار در بیمارستان نیز کمتر است. از این رو، بیمار در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود می‌یابد و دوران نقاهت کمتری دارد.دکتر مرادی افزود:جراحی مغز از طریق بینی مدت زمان کمتری نسبت به روش‌ جراحی باز طول می‌کشد. مدت زمان این عمل جراحی معمولا دو ساعت است.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد:هرچه بیمار دوران نقاهت طولانی‌تری داشته باشد، مراقبت‌های پس از عمل نیز افزایش یافته و حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به کم‌تهاجمی بودن روش جراحی مغز از طریق بینی، آسیب‌های وارده به بیمار کمتر بوده و نیاز به مراقبت نیز کاهش پیدا می‌کند.وی در پایان گفت: جراحی مغز از طریق بینی مانند دیگر جراحی‌های قاعده جمجمه، دارای خطرات و عوارضی می‌باشد که از بین آن‌ها می‌توان به عفونت، خونریزی، سکته مغزی، آسیب به اعصاب، نشت مایع مغزی – نخاعی و … اشاره کرد، اما در نهایت می‌توان گفت عوارض این نوع جراحی کمتر از جراحی باز مغز می‌باشد./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: