کد خبر: ۳۳۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 10
در همه جای دنیا خشکسالی باعث تشدید مهاجرت‌های اقلیمی می‌شود؛ در ایران هم تعداد قابل توجهی از روستاها که عمدتا جهت پول و کارآفرینی به آب و خاک وابسته بودند به دلیل کمبود منابع آب خالی از سکنه شدند.
شفا آنلاین >عمومی >اقتصادی >عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه جایگاه عشایر و ایلات از نظر پدافند غیرعامل در مناطق مرزی و دور افتاده بسیار اهمیت دارد؛ گفت: حدود ۶۰ درصد ۹۰ هزار سکونتگاه روستایی کشور خالی از سکنه شده، یکی از دلایل متروکه شدن این روستاها کمبود یا فقدان آب است که چنانچه مدیریت نشود روند متروکه شدن روستاها افزایش خواهد یافت.

 به گزارش شفا آنلاین: علیرضا ورناصری قندعلی با اشاره با تبریک روز روستا و عشایر گفت: بنده فرزند عشایر هستم و به این مسئله افتخار می‌کنم، بر مشکلات، مطالبات، فرهنگ عشایر و اهالی شریف روستاها به عنوان یکی از سرمایه‌های عظیم معنوی کشور اِشراف دارم، چنانچه از عشایر و روستاها حمایت شود برای تمام کشور مفید خواهند بود، توجه داشته باشیم که کشور ایران در عرض جغرافیایی ۲۵ تا ۴۰ درجه نیمکره شمالی واقع است این عرض جغرافیایی کمربند خشکی جهان است در این عرض جغرافیایی، بیابان‌های مشهور جهان وجود دارند و میانگین بارش‌های آسمانی یک سوم تا یک چهارم میانگین جهانی است و تبخیر هم 2 تا 3 برابر بیش ‌از میانگین جهانی است.

مهاجرت روستاییان از نتایج بی آبی است

نماینده مردم شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی افزود: از دلایل اصلی پایداری ساکنان روستاها تامین آب مورد نیاز این مناطق است،کمبود یا فقدان آب بر مهاجرت از مناطق روستایی می‌افزاید لذا بصورت طبیعی، یکی از تبعات و نتایجِ اجتماعی کم آبی، مهاجرت جامعه روستایی از روستاها است.

90 هزار سکونتگاه روستایی کشور خالی از سکنه شده است

وی با بیان اینکه ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایداری زیستی روستاها و مناطق عشایری تاکید دارد، یادآور شد: متاسفانه حدود ۶۰ درصد 90 هزار سکونتگاه روستایی کشور خالی از سکنه شده، یکی از دلایل متروکه شدن این روستاها کمبود یا فقدان آب است که چنانچه مدیریت نشود روند متروکه شدن روستاها افزایش خواهد یافت و اگر بدنبال تحقق مهاجرت معکوس هستیم باید زیرساخت‌های مورد نیاز در روستا‌ها فراهم شود.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همه جای دنیا خشکسالی باعث تشدید مهاجرت‌های اقلیمی می‌شود؛ در ایران هم تعداد قابل توجهی از روستاها که عمدتا جهت پول و کارآفرینی به آب و خاک وابسته بودند به دلیل کمبود منابع آب خالی از سکنه شدند. در بسیاری از مناطق با توسعه کشاورزی سنتی و یا استقرار صنایع انرژی بَر بحران کمبود آب تشدید شد و چنانچه این امر اصلاح نشود و به سوی کسب و کارهایی پیش نرویم که فشار بر منابع آبی را کاهش ندهد مسلما تاب آوری روستاها در برابر این مشکل کمتر خواهد شد. در توضیح بیشتر باید بگویم بیش از 30 درصد مردم خوزستان روستانشین، مُوّلد و خود اشتغال هستند.

عشایر 2درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: حوزه انتخابیه بنده هم دارای یکی از بالاترین روستاهای مُولد و قابل سکونت است که می‌تواند با رویکرد اقتصادیِ نوین از ارکان توسعه پایدار باشند، عشایر 2درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این 2 درصد انسان غیور و شجاع 35 درصد از صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند این نشان دهنده آن است که ظرفیت عظیم گردشگریِ عشایر مغفول مانده است که در صورت توجه به این ظرفیت،گستردگی و پراکندگی عشایر می‌تواند از منابع درآمد پایدار روستا و عشایر جهت اجتناب از فشار بر منابع آب باشد.

جایگاه عشایر و ایلات از نظر پدافند غیرعامل مرزی و دور افتاده بسیار مهم است

ورناصری در مورد در بسیاری از کشورها که فناوری‌های ویژه‌ای مرتبط با ظرفیت‌های اقتصادی روستاها طراحی می‌شود تا زنجیره ارزش‌ افزوده در اقتصادِ روستا شکل‌ بگیرد، گفت: سوابق درخشان سیاسی، اجتماعی و نقش ویژه ایلات و عشایر در دفاع از مرزهای سیاسی و فرهنگی هم متمایز است. جایگاه عشایر و ایلات از نظر پدافند غیرعامل در مناطق مرزی و دور افتاده بسیار مهم است و اهمیت بسیاری برای امنیت کشور دارند.

عشایر میراث داران و حافظان کشور و دایره ‌المعارف فرهنگ ما هستند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عشایر میراث داران و حافظان کشور و دایره ‌المعارف فرهنگ ما هستند و به دلیل انطباق با محیط زیست و داشتن کمترین خسارت وبیشترین نفع،پرچمداران حفظ محیط زیست هستند،درست است که طی ۴۰ سال گذشته خدمات مفیدی توسط نظام عدالت محور جمهوری اسلامی ایران برای عشایر  شامل جاده، آب، بهداشت، آموزش و سایر مسائل مربوط به محصولات آنها، خدمات رفاهی و... صورت گرفته اما همچنان مشکلات و کمبودها برای این عزیزان باقی است.

ورناصری در پایان خاطر نشان کرد: ضروری بود دولت‌های پیشین بر پایه توانمندی‌های اکولوژیکی‌ کشور برای حل مشکلات آب، به سمت توزیع متعادل جمعیت هم حرکت می‌کردند و با جلوگیری از اتلاف منابع و استفاده حداکثری از ظرفیت روستاها و عشایر و ادغام اقتصاد تعاونی جهت غلبه بر فقر با شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر جهش تولید داخلی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری تدابیر اجراییِ ویژه را محقق می‌نمودند، به هرحال مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به دنبال حفظ و احیای زیستی در مناطق عشایری و روستایی است که تحقق این امر منوط به مشارکت همه جانبه مردم و متولیان امر است


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: